Ik heb ook eens zonder olie gereden, toen waren het de krukaslagers die vastgelopen waren, de versnellingsbak zal niet zo heel gauw iets mee aan de hand zijn, eerder de hogere delen waar olie heen had moeten gaan.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb ook eens zonder olie gereden, toen waren het de krukaslagers die vastgelopen waren, de versnellingsbak zal niet zo heel gauw iets mee aan de hand zijn, eerder de hogere delen waar olie heen had moeten gaan.
Als je geen aandrijving meer hebt is het vrij logisch om daar te beginnen met je diagnose. Het geluid wat je omschrijft verklapt wel een beetje dat er ergens iets aanliep (tot het brak?) koppeling of differentieel als je geluk hebt. Als je pecht hebt zit er nog wat bakschade bij ook. Voelt je schakelpook en koppeling nog wel goed aan? Of is daar ook wat "anders" geworden?
Ik begrijp dat hij blokkeert in de versnellingen? of gebeurt er gewoon niks als je de koppeling op laat komen in een versnelling?
Vanochtend uur of 10 dus olie bijgevuld en motor gestart. Ik kon 'm toen in zijn 1 zetten en achteruit en koppeling volledig laten opkomen maar dan gebeurde er niets ook geen geluid.
Zojuist weer gestart en in zijn 1 en achteruit rijdt hij weer (paar meter in garage heen en weer gereden). Alleen moet hij als het ware ergens doorheen alsof er iets blokkeert inderdaad, je hoort een soort metalige knak. En als hij in zijn vrij staat hoor je nu een gierend, schrapend geluid.
Verder voelen de koppeling en schakelpook hetzelfde.
Dat wordt serieus sleutelen:
motor eruit en bak splitsen van blok.
Ik denk dat e.e.a. dan duidelijk wordt.
Welk type blok is het, als het gewoon een 1000 is zou ik niet eens beginnen aan openmaken. Gewoon gelijk een ander blok erin is echt de goedkoopste oplossing. Ik bedoel deze gebruikte toch al serieus olie als ik het zo lees.
Plukkert schreef:
... Ik zet 'm in zijn 1 om weg te rijden, trek op en gelijk slaat er iets vast en ik sta in 1x stil....
Stil als met gezicht tegen vooruit stil? Heb onlangs namelijk 3x achter elkaar een bak gehad met een kapot hoofdaslager, waardoor die soms wel in versnelling gaat, soms niet en als je rijd je een hele abrupte stop maakt wanneer je of schakelt of ontkoppeld of gewoon gas geeft (zo dat je dus tegen je vooruit aanzit ;p). Zo'n schok heeft er tevens toe geleid dat de houder voor het snelheidsmetertje (vanaf de hoofdas) in bak gescheurd is. Ik post nog wel ff een foto.
Het gierende geluid zegt mij trouwens niks, want dat had ik niet.
Ben zelf wel aan vervangen van versnellingsbak begonnen, is een tijdrovend werk(juh). Doe dit dus als je er de tijd voor hebt, en t geduld. Ben 't zelf namelijk beu om oude pakkingen er van af te schrapen
------
Edit: foto erbij
Haha, ja met gezicht tegen voorruit stil idd. Kan dus een kapotte hoofdaslager zijn. Ben inmiddels begonnen met het uitbouwen van motor en bak, zoals JosCM aanraadde, om te kijken wat er precies aan de hand is.
Eerste keer dat ik een motorblok uitbouw dus ben benieuwd hoe ver ik kom. En geluk bij ongeluk, kan nu gelijk versnellingsbak switchen met een 2dehands bak met 3,44 diff die ik paar maanden geleden gekocht heb. In mijn huidige bak zijn paar tanden afgebroken waardoor schakelen van 3 naar 4 alleen knap kan als je 3 seconden wacht...
Nog een vraagje:
Nu ik toch mijn blok ga uitbouwen leek het me wat om te kijken of ik er wat meer vermogen uit kan halen --> andere kop, nokkenas. Nu zag ik op marktplaats dat daar een 1340cc blok wordt aangeboden en door dezelfde aanbieder ook een kop.
Kan iemand me vertellen of dit wat is en of het een goede aanbieding is?
link
link
Deze aanbieder is ook actief hier op het forum (spullen heeft hij zelfs ook hier aangeboden, zie link
Ik ken Chrizz niet, maar moet zeggen dat ik er wel vertrouwen in zou hebben.. (onderbuik gevoel)
kameraad van me had zelfde probleem.. tanden van de motion gear shaft eraf.. en de moer die de boel op zn plek houdt helemaal los getrilt.. had je ook allemaal ijzer in je olie bij het aftappen?
Je kan het horen, maar dan moet je met je hoofd de motorruimte in
Jaapio
Bedankt Jaapio, het is dus zeer waarschijnlijk de versnellingsbak. Goed om te weten. Had de vorige keer bij olie verversen o.a. al deel van tand aan mijn plug hangen... Dus bak zat er toch aan te komen.
Ben nu bezig met Haynes bijbel om mijn blok eruit te halen. Das nog een flinke klus voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft . Heb de olie er nu nog niet uit laten lopen maar zal eens kijken of er veel ijzer aan de plug hangt.
Ben verder nog steeds aan het dubben of ik dat shortblock moet kopen om mijn blok gelijk te vervangen nu het eruit ligt. Mijn blok verbruikt behoorlijk wat olie (lekte natuurlijk ook wat bij aandrijfas) en dat blok lijkt me nog niet heel lang geleden uitgeboord en te zijn voorzien van nieuwe zuigers, nokkenas etc.
Nog iemand die me kan vertellen of de prijs die gevraagd wordt reëel is? En of het geschikt is voor Spi?
Je woont erg dichtbij.. Als je hulp nodig hebt roep je maar, heb nou al meer blokken geswapt dan op 1 hand te tellen is
Plukkert schreef:
...Heb de olie er nu nog niet uit laten lopen maar zal eens kijken of er veel ijzer aan de plug hangt...
Zolang je dit niet overkomt:p (hij is wat out-of-focus). Maar als je de vorige keer bij het verversen al een tandje bent tegengekomen, zal dat de oorzaak zijn van het in de soep draaien nu.
Mocht je voor het shortblock gaan, dan heb je nog wel een bak nodig (als ik de advertentie goed begrijp). En dan 't liefst een origineel 1300 bak, aangezien er een verschil in diff zit tussen de verschillende motortypes. Geeft een zooitje qua kilometerteller :)" title="Evil" />
Dat hoop ik inderdaad niet, Goesje. Zag dat er geen bak bij zit maar die heb ik aantal maanden geleden al gekocht. Verkoper vertelde me dat de bak (3,44 diff) van een 1300 metroblok afkomstig was en dat ik die zonder problemen op mijn spi blok kan zetten. Dus dat geloof ik dan maar . Dat levert dan toch ook geen geklooi op met kilometerteller? En ik neem aan dat ik dezelfde bak ook op dat short block zou kunnen zetten.
Eerst maar eens kijken of ik mijn blok en bak eruit krijg dit weekend. Kan ik gelijk kijken hoe mijn blok eraan toe is, gezien het feit dat ik met te weinig olie heb rondgereden... Klopt het dat ik dat kan zien aan of er nog hoongroeven in de wanden zitten? En door beetje benzine op de kleppen van de cylinder kop te gieten en als dat blijft liggen dat het goed is? Tips zijn welkom hoor .
Spherix bedankt voor het aanbod!! Werkt toch lekker als je weet dat er in het ergste geval eventueel back-up voorhanden is. .
Plukkert schreef:
Nog een vraagje:
Nu ik toch mijn blok ga uitbouwen leek het me wat om te kijken of ik er wat meer vermogen uit kan halen --> andere kop, nokkenas. Nu zag ik op marktplaats dat daar een 1340cc blok wordt aangeboden en door dezelfde aanbieder ook een kop.
Kan iemand me vertellen of dit wat is en of het een goede aanbieding is?
link
link
Blokje lijkt niet te duur voor hetgene wat het is..
Echter is dit een A motor..en jij schrijft dat je een spi hebt..wat een A+ motor is..
Nee is dus het antwoord..hier heb je niks aan in jouw geval..
Plukkert schreef:
Nog een vraagje:
Nu ik toch mijn blok ga uitbouwen leek het me wat om te kijken of ik er wat meer vermogen uit kan halen --> andere kop, nokkenas. Nu zag ik op marktplaats dat daar een 1340cc blok wordt aangeboden en door dezelfde aanbieder ook een kop.
Kan iemand me vertellen of dit wat is en of het een goede aanbieding is?
link
link
Blokje lijkt niet te duur voor hetgene wat het is..
Echter is dit een A motor..en jij schrijft dat je een spi hebt..wat een A+ motor is..
Nee is dus het antwoord..hier heb je niks aan in jouw geval..
clubbie schreef:
...
Echter is dit een A motor..en jij schrijft dat je een spi hebt..wat een A+ motor is..
Nee is dus het antwoord..hier heb je niks aan in jouw geval..
Maar is het shortblock en de door Plukkert eerder gekochte metro-bak, geen optie? Mijn kennis hier over is bij lange na niet groot genoeg om er over te kunnen oordelen
Zo alles los van mijn blok op laatste motorbloksteun na. Nu takel huren bij Bo-rent en de laatste motorsteun losdraaien en klaar! Dan nog uitzoeken wat er mis met mijn blok/bak
Zo half jaartje verder en zit weer schot in. Nieuwe motor en bak besteld bij Jonspeed. Moest er wat lang op wachten maar ik heb 'm nu eindelijk staan. Ben benieuwd of ik hem ook ingebouwd krijg aanstaand weekend .
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-EFVII6GT.jpg
Ik heb alleen een vraag over het asje met tandwiel wat los is bijgeleverd: was is het en waar dient het voor? Zie de foto.
http://www.mijnalbum.nl/Album-UXZDBEZG- ... I#XHTXUKKF
Het asje is de aandrijvingsverbinding tussen de verdeler (ontsteking) en de nokkenas. Slim dat Jonspeed deze er los bij heeft gedaan want los in de motor plaatsen zonder dat er een ontsteking tegenaan zit kan problemen geven: als het asje uit zijn achterste lagering schiet kan deze omlaag vallen in je versnellingsbak. En dan kan je motor en bak van elkaar gaan splitsen.
Plaats de as door aan de voorzijde een lange bout erin te draaien. Let daarbij wel op de juiste positie ten opzichte van de nokkenaspositie (RTFM), dat helpt bij je tune-up.
Succes!
ps: ik ben erg benieuwd hoe het Jonspeed blokje gaat bevallen. Ik zie dat hun prijzen zeer redelijk zijn (als je core inlevert) Laat je ervaring even weten.
Ahh, bedankt! Zal me inlezen in de Haynes bijbel. Hoop dat ze de motor iig op TDC hebben gezet, dat scheelt weer.
Zal mijn ervaringen over dit blok van Jonspeed delen, het is inderdaad een van de goedkopere aanbieders. Helaas duurde het bouwen van het blok wel 14 weken ipv de beloofde 6 weken... .
Maar ik had wel een goede indruk van ze toen ik er was maar dat zegt natuurlijk niets. Het is een kleine mini-garage/werkplaats/magazijn op een industrieterreintje bij Nuneaton. De website doet (zoals altijd) een groot professioneel bedrijf vermoeden maar denk dat er een mannetje of 4,5 werken. Voordeel is dat het dan ook niet zo snel failliet gaat .
Ik heb uiteindelijk voor hen gekozen omdat ze 'maar' een 1/3 van het bedrag als aanbetaling vroegen. Mijn andere optie was Brigham Engines maar die wilde 2/3 vooraf vangen. Ik kon de motor bij beiden helemaal volgens mijn eigen specs laten bouwen:
1340cc Stage 2 engine
10.5:1 compression ratio
AE 21253 +.060 cast pistons
Crankshaft reground, new Vandervell comp bearings and thrusts
A+ Conrods checked and balanced
Kent 274i profile cam, steel faced oil pump & duplex timing chain
Stage 2 cylinder head 35.5mm inlet, 29mm exhaust, triple collet valves fitted with 185lbs double valve springs Lightened (original) SPI flywheel fitted with new Verto 3 piece clutch kit
Rebuilt gearbox using new bearings, baulk rings, 3.2:1 final drive ratio, uprated diff pin & central oil pickup pipe
Total engine cost - £1815 inc VAT (na aftrek van inruil £ 350,00)
Mooie oplossing heb je voor gekozen.
En nog een weekendje Engeland erbij ook.
Motor op TDC is niet zoveel werk hoor: 5 sec.
Het asje paste bij mij net niet in de achterste lagering, moest de krukas iets verdraaien en weer terugdraaien.
Weer een stap verder de motor zit erin en alles is aangesloten (alleen nog koppeling en remmen ontluchten). Nu wilde ik de mini voor het eerst gaan starten, zonder bougies en kabels, alleen krijg ik geen oliedruk. Ook niet na een paar keer starten. Lampje blijft branden en oliedrukmeter blijft op 0.
Nu heb ik natuurlijk gezocht op het forum en gelezen dat je olie direct in de oliepomp moet gieten. Dit heb ik gedaan,slang naar oliefilter eraf en olie erin. Er ging alleen niet zoveel in, nog geen 60ml. Ik heb het oliefilter niet vol laten lopen met olie want dat schijnt niet uit te maken. Maar om meer olie in de pomp te krijgen las ik dat je de mini in 4de versnelling moet zetten en hem daarna achteruit moet duwen want dan draait de pomp. Ga dit vanavond maar proberen.
Andere ideeën om oliedruk te krijgen zijn welkom!
Heb je de schade-analyse van je oorspronkelijke bak/blok al rond? Ik zou het -ter leering ende vermaeck- graag nog van je vernemen!
Nee, heb het blok verder niet meer uitelkaar gehaald en zo ingeruild op mijn nieuwe blok.
Meerderheid hield het op een kapotte hoofdlager in versnellingsbak.
oliedruk draaien....
je had de leiding / slang richting oliefilter losgemaakt. Zowiezo goed om altijd het oliefilter eerst te vullen met olie voordat je het monteert. Maar nu waar de olie vandaan moet komen. Dat is naar de andere kant. En daar zit de oliepomp. Feit dat ie geen olie aanzuigt heeft ermee te maken dat de oliepomp droog loopt. Dan heeft deze geen kracht om de olie van onderuit de bak te zuigen. Dus nat maken. DOe dat door olie toe te voeren in de opening bovenaan het blok, waar de leiding aan vast zit naar het oliefilter. Voer de olie hierin, terwijl je de motor achteruit draait (in versnelling 4 zetten en achteruit duwen help ook. Dan komt de olie vanaf de "verkeerde" kant in de oliepomp. Gloeps er maar lekker wat in, zodat ie de aanzuigbuis tussen pomp en bak ook wat vult. Daarna de olieledingboel dichtschroeven, bougies eruit draaien, bobine los en even wat doorstarten. Op gegeven moment zal de druk zich opbouwen en zal je een ander starttoerental vernemen met wat ander geluid. Dan gaat ook waarschijnlijk je olielampje uit. Dan is het tijd om met bobine aangesloten en bougies erin eens een startje te wagen.
Succes!
ps: nette prijs als de motor okee blijkt.
Bedankt Streetscreamer en natuurlijk iedereen die gereageerd heeft! Afgelopen weekend kon ik weer verder met de mini want moest nog even verhuizen tussendoor, maar het toevoeren van olie tijdens achteruit rollen heeft geholpen. Ik heb oliedruk .
Nu koppeling nog even ontluchten en ik kan m voor het eerst gaan starten. Hoop ik... .
Weet zeker dat ik nog wel meer vragen zal hebben maar die stel ik wel in nieuwe/andere topics. Ik hou jullie nog wel op de hoogte hoe de Jon Speed motor bevalt.
RE: Groot probleem: geen aandrijving meer
Ingediend door Plukkert op za, 09-03-2013 11:33
Gisteren stond ik weer eens stil maar deze keer geen simpel elektronisch probleem helaas . Onderweg begon mijn mini spi een gierend geluid te maken, ik dacht nog naïef dat het mijn dynamo was die ik net daarvoor flink strak had gezet (en ik eigenlijk een nieuwe poelie moest monteren).
Helaas is het wat erger dan dat, mini begon steeds erger te gieren en ook licht te bokken, dus langs de kant gezet. Proberen na te gaan waar geluid vandaan kwam, niet de dynamo... Olie bijgegoten want dat was alweer maandje terug en ik had oliepeil niet meer gecontroleerd . Ik zet 'm in zijn 1 om weg te rijden, trek op en gelijk slaat er iets vast en ik sta in 1x stil.
Heb me naar huis laten slepen en daar eens gekeken. Oliepeil kwam net onder minimumstreepje, en ik had onderweg nog bijgevuld... Motor start wel en loopt voor zover ik dat kan beoordelen goed. Maar als ik hem in een versnelling zet en koppeling laat opkomen gebeurt er niets.
Dus heb rondgereden zonder olie --> versnellingsbak in soep gedraaid? Kan het zijn dat oliepomp stuk is of de sensor? Of is er iets anders aan de hand. Is het verstandig om kleppen te controleren en zo ja, hoe kan ik dat het makkelijkst doen?
Maar goed ik heb een mini gekocht omdat het me leuk lijkt om eraan te sleutelen dus heb het idee dat ik nu aan de gang kan .