groot probleem tijdens vervangen koppaking

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

ik heb een groot probleem met mijn kop van mijn mini
tijdens het op moment draaien van mijn roller rockers is de bout afgebroken, nu vraag ik mij af of het verstandig is om dit te laten zitten of dat alles er weer af moet
en als het er weer af moet waar haal ik dan zo`n draad einde vandaan?





dat het allerverstandigste is dat ik hem moet vervangen lijkt mij duidelijk maar is het niet mogelijk dat ik zonder deze bout kan doorrijden ?
het is namelijk zo dat de roller rockers absoluut vastzitten door de dikke moeren van het blok
en de overige moeren

de rest zit al op 86nm dus ik ben bang dat als alles losmoet dat ik ook een andere koppaking weer moet gaan aanschaffen

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

Vervangen. Het zit er niet voor niets.
Het is een bewegend deel in een cruciaal deel van je blok, wat ook nog eens toeren maakt.

Groet ron

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

Ik zeg ook vervangen, al zal het stuk draad er weer uit krijgen nog een flinke toer worden. Ik hoop overigens niet dat je de moer op dit tapend met 86nm hebt proberen vast te draaien.

Alleen de kopbouten moet je echt met een momentsleutel vast, deze moeren dus niet, vast is vast. Het maximale moment van de kopbouten is overigens 68nm.

Dennis

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

de bouten van de rollerrockers zaten met 50nm mvast, de andere inderdaad met 68nm

volgens mij is het zelfs onmogelijk om de draad uit de kop te krijgen want je kan er van onder niet bij
klinkt mischien lomp maar ik zit er zelfs aan te denken om loctite te gaan gebruiken,

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

Je zou, als je alles er weer af haalt, een links tap kunnen gebruiken. Gaatje boren in de afgebroken bout en daar de links tap in draaien. Als je een goede tap hebt en de bout niet te vast zit, dan heb je een kans om hem eruit te krijgen.

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

op internet staat op de loctite een middel dat heet loctite 660 quick metal, speciale lijm

wat denken jullie :)

Loctite® 660 – Quick Metal
Voor de reparatie van versleten drijfassen, bussen en lagers.
Hoge sterkte. Voorkomt corrosie.
Bijzonder geschikt voor grote speling
Ideaal voor de reparatie van uitgesleten passingen van
spiebanen, spieën en conussen.
Toepassingen:
Reparatie van onderdelen met grote speling
bv: drijfassen, omhulsels, spieën, lagers en op
motoraangedreven onderdelen, zoals bv: aandrijving
nokkenas, koppelingen, vliegwielen en krukas.
Temperatuurbestendigheid: -55°C tot + 150°C.
Diametrale speling 0,07 mm (optimum) tot
0,25 mm (maximum).


of deze
Loctite® 648 – Cilindrisch bevestigen
Voor het verbinden van drijfassen, bussen en lagers.
Vult spelingen in gerepareerde onderdelen. Het product dicht
ook af en voorkomt zo wrijvingscorrosie.
Hoge sterkte
Demontage met handgereedschap
(verwarmen tot 300°C)
Toepassingen:
Vastzetten van lagers, bussen, afdichtingsringen,
geleiders en cilindrische onderdelen.
Temperatuurbestendigheid: -55°C tot + 175°C.

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

De vraag is of het de krachten kan hebben die erop komen te staan. Je zou het ook kunnen gebruiken om de bout er weer uit te krijgen.
Ik denk niet dat je het als lampmiddel moet gebruiken. Het is een onderdeel waar redelijk wat kracht en trilling op komt te staan. Het is ook meer een reparatiemiddel dan een echte lijm heb ik het idee.

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

je hebt pech dat het is afgebroken |:(

maar het zo laten gaat je straks weer (meer) werk opleveren.
kop eraf en uitboren of laten doen.
nieuwe bout erin en het is weer 100%

ik weet het is klote, maar wel de juiste oplossing ;)

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

Die kop kun je er nog wel aftrekken, je hebt toch nog niet gereden... De pakking krijg je er nog wel heel uit, en zou die best een 2e keer durven te gebruiken...

Lijmen houdt dat niet, zeker gezien de 2 windingen die je maar hebt. Dat trekt alles kapot. hopelijk krijg je dat stukje er handig uit, maar vrees het niet...

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

zucht jullie hebben gelijk, de kop moet eraf.
vanavond draai ik alles maar weer los en dan maar kijken hoe ik het makkelijkst dat stuk eruit kan krijgen zonder dwars door de kop heen te boren

of gelijk maar een stage 2 of stage 3 kop op de kop tikken :)

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

Als je wijs bent, laat je de kop op de auto (haal je alleen de tuimelas eraf). Dan kan je het eerst proberen met een hamer en een klein beiteltje/centerpunt. Dan eventueel uitboren op de auto. Maakt voor je koppakking niet uit, die is toch los. Maar werkt net iets makkelijker, hoef je de kop niet vast te houden en te werken tegelijkertijd.

'Lijmen'is bij mij uit den boze. Ik heb teveel slechte ervaringen met Loctite, staat van alles op de verpakking, alleen het middel doet het niet. Alleen de schroefdraad borging van loctite is goed, alleen die kan niet tegen warmte.

Groet ron

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

we gaan het proberen dit weekend... met kop nog op het blok,

jullie horen het wel

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

Er zijn speciale gereedschapjes met linkse draad in de handel die, nadat je een bepaald gat hebt geboord, erin schroeft. Als alles goed is draai je dan de afgebroken bout er weer uit....
Succes!

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

ik ben er helaas nog niet aan toegekomen, moest een eendje repareren, maandag avond gaan we de kop losmaken en deze naar een revisie bedrijf brengen

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

(b)engeltje schreef:
Je zou, als je alles er weer af haalt, een links tap kunnen gebruiken. Gaatje boren in de afgebroken bout en daar de links tap in draaien. Als je een goede tap hebt en de bout niet te vast zit, dan heb je een kans om hem eruit te krijgen.



Ik ging voor deze optie.

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

goed nieuws

na het uitbouwen van de tuimelaars bleek er een mininininimeter van het schroefdraad nog uit te steken, met een kein schroefendraaier en een rubberen hamer en heel veel geduld kon ik het draad er uit tikken,

kortom hij bromt weer!!!!

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

Netjes :D Nu maar hopen dat het zo blijft. Mag ook wel na de tijd die je erin gestoken hebt.

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

kijk een mooie reparatie geworden :D

en weer een hele ervaring :+)

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

net een bod gedaan op een turbo kop,
ach die laat ik wel komen :) gaan we een projectje van maken...
morgen iig met de mini naar huis toe, en nu hopen dat er geen koelvloeistof meer uit me radiator komt,

RE: groot probleem tijdens vervangen koppaking

nou de terugreis zonder problemen heel even 130 gereden toen hij op temperatuur was en geen natte ramen.. en het geluid van de motor lijkt rustiger dan voorheen

hij is weer zindelijk :)