Kruimelpad
Grote verschillen tussen modellen
RE: Grote verschillen tussen modellen
Ingediend door Eelke op di, 19-10-2004 23:05
Gaat het je specifiek om de verschillen tussen SPi en MPi? Daar kunnen we al hele topics vullen, laat staan als we alle modellen erbij moeten gaan betrekken
OK, even een voorzetje.
SPi staat voor Single Point injectie, MPi voor Multi Point injectie (aangezien het om twee injectoren gaat - 1 per inlaatpoort - wordt hij ook wel eens TPi genoemd; inderdaad, Twin Point injectie). De SPi werd geintroduceerd halverwege 1991, de MPi volgde deze op halverwege 1996 (october meen ik).
Behalve de extra injector is er nog heel wat meer veranderd bij de MPi. Een publiek geheim is dat bij de ontwikkeling van de SPi het eigenlijk de bedoeling was dat dit het laatste model Mini was (was overigens niet de eerste keer). Echter, de Mini was toen inmiddels eigendom van BMW, en daar bestonden plannen voor een nieuwe Mini (die we nu allemaal ook wel kennen). Om het fenomeen Mini lang genoeg in leven te houden om de tijd tot de nieuwe Mini te overbruggen is de MPi ontwikkeld.
De belangrijkste verschillen zijn technisch;
- De MPi heeft niet langer een mechanische fan op de waterpomppoelie met een radiateur aan de zijkant, maar een radiateur aan de voorkant achter de grill, met alleen nog een elektrische fan
- Volledig elektronische ontsteking, d.w.z. een geintegreerde stroomverdeler/bobine (daar is vast een mooi woord voor, maar dat ken ik niet) aangestuurd vanuit de ECU, waar de SPi nog een klassieke bobine en stroomverdeler heeft
- Natuurlijk de extra injector
- Verder nog wat kleine verschilletjes, maar die zijn niet erg belangrijk.
Daarnaast is het interieur van de MPi een doorontwikkeling van dat van de laatste SPi's. Ook is een airbag geintroduceerd bij de MPi en zijn er verstevigingsbalken in de deuren gekomen.
Dat was het wel zo'n beetje volgens mij, maar misschien hebben anderen nog aanvullingen.
- Login of registreer om te reageren
als je een roestvrije wil ... heeeel goed zoeken (welk model dan ook - leeftijd zegt niks)
Mini's zijn nooit met 'gewone' veren gemaakt; maar er zijn 2 manieren om dat om te bouwen ..
over het nut van een airbag in een Mini waag ik te twijfelen
verder is natuurlijk 'luxe' ook weer een kwestie van smaak - kijk ook eens naar de speciale modellen: British Open Classic en Kensington of wat exotischer de ERA turbo (nog luxer vindt je in Japan, met Airco).
veel succes met zoeken, neem je tijd, en maak proefritjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Bedankt voor je reactie Eelke. Zeer duidelijk
En bedankt voor de Link. Goede site, staat veel op.
over het nut van een airbag in een Mini waag ik te twijfelen
Dat ben ik helemaal met je eens.
Voor mij is een notenhouten dash en een leren interieurs al luxe.
Ik zelf heb een Jetblack uit 89 gehad en rij momenteel in een 1000HLE uit 83.
nog luxer vindt je in Japan, met Airco
hehe dat zal in dit kikkerlandje niet nodig zijn.
Om dat meteen nog wat anders duidelijk te maken:
Is het zo dat 13" velgen slecht zijn voor je ophanging?
Ga je dan voor levensduur of voor uitzicht?
neem je tijd, en maak proefritjes
Dat doe ik zeker. Gelukkig heb ik al enig ervaring met Mini's ook kwa sleutelen (dan wel carb modellen uiteraard).
- Login of registreer om te reageren
Als sleutelen en aanpassen je hobby is kan je volgens mij beter een SPI pakken.
Deze zijn verder op te voeren dan een TPI.
De TPI KAN onregelmatiger gaan lopen daar er twee ejectoren worden gebruikt en er maar 1 meting is en ze zijn zeer kostbaar.
De SPI heeft al aardig wat sensoren (reken op 100 euri per stuk) maar de TPI heeft er nog meer.
De TPI heeft ook verstelbare koplampen , kan ook weer stuk.
Mechanisch worden exact dezelfde blokken en koppen gebruikt maar verschilt de eindoverbrenging (diff).
Bij de eerste SPI was deze 3.1 , de tweede serie 3.213 en de TPI serie 2.95.
Je ziet dus dat de tweede serie SPI's het snelst zijn met optrekken en dat de TPI's gemaakt zijn om zuinig te rijden en aan een lage CO2 uitstoot moeten voldoen.
Een standaard SPI haalt net 150kmh en de standaard TPI zal iets harder gaan door de eindoverbrenging.
Je moet de SPI zien als een electronische carb. en de TPI als een volelectronsch gestuurde (kan je zelf niet aan klooien).
Greetz , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
Ik had in 1993 mijn Spi Cooper gekocht juist om niet te hoeven sleutelen ...
Wat betrouwbaarheid betreft gaat er volgens mij niets boven een 1000je; als je zelf wilt sleutelen zou je een project als dat van Christiaan kunnen overwegen:
http://www.mech.demon.nl/
-> my Mini's
-> Mini 1000 E - 1983 (current project)
over de 13" wielen:
ik heb van horen zeggen dat de Sportspacks eerder wiellagers slijten, maar dat zou meer aan de breedte liggen dan de diameter ...
Als ik zelf moest zoeken naar (kopen niet bouwen): betrouwbaar, jong EN luxe; zou ik een Kensington kiezen (in zo goed mogelijke staat en met zo weinig mogelijk kilometers - of die van KensingTonnie )
YMMV,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Mechanisch worden exact dezelfde blokken en koppen gebruikt maar verschilt de eindoverbrenging (diff).
Bij de eerste SPI was deze 3.1 , de tweede serie 3.213 en de TPI serie 2.95.
2.76 zelfs bij de laatste modellen.
Dat topsnelheid hoger ligt door een andere eindoverbrenging is neit helemaal waar. Als je motor niet op toeren kan komen en je maximaal vermogen ligt bij een hoger toerental ga je minder hard.
Ik heb mijn 2.95 FD vervangen door een 3.2 en de topsnelheid ligt nu hoger. (berekening dmv aantal km's per 1000rpm, niet de snelheidsmeter)
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Ja , kensington ziet er mooi uit.
Maar eeeh , balmorals dan?
Die zij er ook in antrasiet , zie je ook niet veel!!
Greetz , Jeroen2
Die towbar is wel leuk , maar heel je versnellingsbak draait mee?
Worden de tanden dan niet van de verkeerde kant "belast" en daardoor de lagers precies 180 graden verkeerd "belast"?
Moet je dan niet eerst wat meer olie toevoegen zodat alle tandwielen olie krijgen?
And what about koeling?
We gaan weer offtopic.
Ik heb je net gemist Wouter.
Ja dat klopt , dit was voornamelijk bij de laatste modellen i.v.m. emissie-eisen X-gram uitstoot/KM.
Hierdoor moest er een hoger diff in zodat de motor minder zou draaien.
En nu zitten de MPI-ers met een "trage" mini!!
Al met al zijn de SPI's zijn nog niet zo verkeerd al zeg ik het zelf ('95 SPI bally 3.21 diff) , ik rij een MPI ook zo voorbij.
Greetz , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
[size=75:qvz20ssd]Is dit niet thuis in vraag & antwoord ipv techniek algemeen? [/size:qvz20ssd]
- Login of registreer om te reageren
sleutelen zou je een project als dat van Christiaan kunnen overwegen
Dat is een beetje het punt. Ik zou heel graag een 2e mini willen kopen (zie mijn eerste vraag) en dan mijn 83er die ik nu heb helemaal opknappen.
Maar goed, je weet hoe dat gaat: Waar laat je hem??
Een mini schorsen is geen moeite, maar stallen is een ander verhaal.
- Login of registreer om te reageren
Mathijs schreef:
Een mini schorsen is geen moeite, maar stallen is een ander verhaal.
ja idd ik ben ook nog steeds opzoek...
- Login of registreer om te reageren
jeroen2 schreef:
Mechanisch worden exact dezelfde blokken en koppen gebruikt maar verschilt de eindoverbrenging (diff).
Aan 1 kant misschien muggenziften, aan de andere kant beweer je dit zo stellig, terwijl het niet klopt. Er zijn enkele verschillen tussen MPi en SPi blokken. Hetgeen ik ken is de afwijkende plaats van het oliefilter, maar (daardoor?) zullen er ook nog wel meer verschillen zijn.
- Login of registreer om te reageren
Theo van den Bogaard schreef:
Als ik zelf moest zoeken naar (kopen niet bouwen): betrouwbaar, jong EN luxe; zou ik een Kensington kiezen (in zo goed mogelijke staat en met zo weinig mogelijk kilometers - of die van KensingTonnie )
Ik neem aan dat dat een compliment is Theo? In dat geval
Als je bedoelt dat ie er niet uit ziet en teveel km heeft gedraaid dan
- Login of registreer om te reageren
Demelza schreef:
[size=75:2kpp9vb6]Is dit niet thuis in vraag & antwoord ipv techniek algemeen? [/size:2kpp9vb6]
Twijfelgeval. Er zitten zeker ook (vooral?) technische apsecten aan de vraag, dus de keuze voor dit forum is zo gek nog niet. En ook al had ik zelf de weegschaal misschien door laten slaan naar vraag & antwoord vind ik verplaatsen daarom overdreven.
- Login of registreer om te reageren
door verwezen naar dit topic waar ik weinig aan heb ...
allemaal moeilijke dingen..over injectoren enzenz..
mijn ervaring is dat een mpi rustiger rijd en kwa comfort een stuk lekkerder rijd dan mijn huidige spi.
ik wil graag ervaringen horen van mensen die zowel ervaring in een SPI als in een MPI hebben..en daar de positieve en negatieve dingen graag van horen ..en dan niet techniesch maar kwa comfort..iets wat ik hier niet terug kan vinden en dus makkelijk op de andere topic zou kunnen die ik ben begonnen over een BROOKLANDS.
of hier of bij het andere topic graag uw reactie
groetjes
pjé
- Login of registreer om te reageren
pje en daan schreef:
...dus makkelijk op de andere topic zou kunnen die ik ben begonnen over een BROOKLANDS.
Ik zal het proberen uit te leggen. Ik verwijs je niet voor niets naar dit topic. Alles wat in het topic brooklands staat gaat straks verloren aangezien het in Mini Chat staat. Hier blijft het bewaard en kunnen mensen het nog terug vinden. In de eerste vraag van het topic wordt ook gevraagd naar verschillen in het interieur, vering, luxe etc. Dingen die jij ook wilt weten. Dus je vraag past goed in dit topic.
Als je naar een topic verwezen wordt hoeft dat niet altijd te betekenen dat het kant en klare antwoord daar al in staat. Als je niet tevreden bent met de informatie die je vind dan is het vaak wel een goed topic om om nog meer uitleg te vragen. Dit topic gaat over de verschillen tussen MPi en SPi, daar hoort comfort ook bij.
Daar komt ook nog bij dat comfort van MPi's niet echt thuis hoort in een topic over de Brooklands (even het feit dat ie in Chat staat achterwege gelaten). Daar zou een vraag thuishoren als "Is het comfort van een Brooklands beter dan van een andere MPi?" Maar dat wil je niet weten, toch? Het gaat jou om het verschil tussen SPi en MPi en dat hoort dan hier thuis.
Dit soort moderatoracties zijn echt niet bedoelt om je te plagen . Ze zijn er alleen maar voor bedoelt om de informatie die op het forum staat zoveel mogelijk bij elkaar te houden, zodat mensen met dezelfde vraag zoveel en hopelijk ook zo snel mogelijk informatie kunnen vinden.
- Login of registreer om te reageren
RE: Grote verschillen tussen modellen
Ingediend door Mathijs op di, 19-10-2004 20:57
Ik ga misschien een nieuwe Mini kopen. Omdat ik nu een keer een goede wil kopen, die nog niet aan het roesten is, betrouwbaar en een beetje luxe heeft ben ik aan het kijken wat nu de grote verschillen zijn tussen verschillende series.
Zijn er bijvoorbeeld modellen die normale veren hebben en niet veer bollen.
Het grote verschil tussen een MPi en een SPi
Interieur verschillen. Welke niet arbag welke wel.
Weet iemand toevallig een site waar dit allemaal uitgebreid op staat?
alvast heel erg bedankt.