Handrem

RE: Handrem

Dear people,

Ik heb een klein probleempje met mn handrem: die doet het niet tot nauwelijks. Ik heb al gekeken om de kabel te stellen bij de hendel zelf, maar die is zo goed als niet meer te stellen (zit al aan het einde van zn schroefdraad).

Ik vroeg me af: kan je ze ook nog aan de achterkant bij de trommels inkorten o.i.d? of wordt het toch een hele nieuwe kabelset kopen? :S

Alvast bedenkt!

Groetjes,
Jorden

RE: Handrem

Ik ben bang dat je toe bent aan een nieuw setje kabels. Wat je evt nog kan proberen is de aansluiting van een naar twee kabels een verstelbare te maken. Maar als de rek uit de kabel is is het verstandig om een nieuwe er onder te duwen en opnieuw te beginnen met het afstellen.

RE: Handrem

Er valt behalve bij de handrem niet echt veel af te stellen... Ik zou er gewoon een nieuwe onder maken
voor 15E ben je wel klaar... HEt is wel een enorme kutklus om het er netjes onder te krijgen.. Voordat dat prusten door de kleine gaatjes is erg lastig (bij mij iig)

Succes

Jaap

RE: Handrem

ehh.. kijk eerst even je remmen (schoenen en trommels) na, als die erg ver slijten is er met de kabel misschien niks mis, maar toch niet meer af te stellen.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Handrem

euhhhhh even een vraagje tussendoor; ik heb mijn achtersubframe vernieuwd en alles werkt zo als het moet,maar volgens mij ben ik iets vergeten bij de aansluiting van mijn achterremkabel op de handrem....... :o
(ik weet het, ik weet het; lomp)

De volgorde is dus (van links naar rechts); moertje -verbindingsstuk naar handrem - moertje.
Maar moest er nou niet een tweede moertje op als een soort borgmoer of ligt het aan mij?
En hoe stellen jullie de handrem?Bij het voorste boutje kan ik niet komen zonder de handrem zelf los te koppelen en draaien aan de kabel lijkt me ook geen optie.

RE: Handrem

volgens mij moet de borgmoer achter het koppelstukje zitten
(zie ook: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/br ... blbrak.gif nr 2 borgmoer; nr 3 heeft ook schroefdraad)
op die manier zou je er in ieder geval bij moeten kunnen met de hendel omlaag ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Handrem

Ik snap h`m nog niet ( jaja, ben blond).
Nr 3 (helemaal rechts) zit er bij mij niet op; het bestaat uit een compleet stuk.
Ik denk dat ik de handrem zelf zo ver mogelijk los haal en dan kan ik er met een pijpsleutel wel bij...hoop ik.

RE: Handrem

Bij de trommels zit tog ook nog zo'n ovaal dingetje wat je een paar slagen kan draaien. Daar komt je rem ook iets strakker mee te staan zover ik weet.

Greetzzz

RE: Handrem

@fazerray:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/handr.gif
de linkse nr 3 :)" title="Evil" />
(als die niet aanwezig is, zit het anders dan origineel?)
het schroefdraadeind van de kabel heb je hier doorheengeschroefd als het goed is, alleen heb je, op de foto te zien, het borgmoertje binnen het -verbindingsstuk naar de handrem- gedaan en dat moet aan de achterkant ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Handrem

Aha!Het kwartje is gevallen!
Nou snap ik hoe je h`m kunt spannen. :D
Vanmiddag gelijk maar eens kijken en verbeteren.

Theo, bedankt voor de hulp!

RE: Handrem

jorrie schreef:
of wordt het toch een hele nieuwe kabelset kopen?



Een nieuw setje kabels kopen lijkt me bijzonder nutteloos. Deze kabels rekken niet uit oid. Dus de nieuw set zal echt dezelfde lengte hebben als de oude.

Je kunt je hendel idd beperkt afstellen bij de hendel zelf, maar je schrijft al dat de afstelling daar "op" is.

De andere methode is dan om bij de trommel te gaan stellen. Er zit hier een nokje welke te draaien is. Zit helaas vaak behoorlijk vastgerot!. Hoop dat je 'm los krijgt. DE methode is volledig INdraaien, totdat ie niet meer verder in kan (zal met slagjes verdraaien aangezien er een "vierkant" vlak aan de binnenkant zit). Je trommel zal nu volledig vast staan. Je hebt nu alle speling eruit gedraaid, en de schoenen goed "gezet" tov de trommel. Nu draai je de nok weer terug totdat de trommel netjes NET los draait (beetje aanlopen mag best).

Wellicht lost het je probleem op. Anders moet je toch eens gaan zoeken of je kabel niet ergens een stukje doorgesleten is oid. Dat zou uiteraard wel een verlenging veroorzaken.

RE: Handrem

Dank je wel, met name bert! Met dit duidelijke verhaal zal ik zaterdag eens kijken wat we er aan kunnen doen :)

Moet mn mini nog steeds op de contactpunten nakijken, maar eerst maar eens door de APK laten komen ;)

Weltruste

RE: Handrem

kijk ook of de scharnierstukjes van je handrem in de trommels los zitten! als je ze dan toch uit elkaar heb draai dan de stelinrichting er helemaal uit en maak deze schoon(gangbaar) en vet deze in met copaslip dit voor het behoud van de werking van je afstelling.

default

RE: Handrem

[size=75:3oq2fzr3][topics samengevoegd - Crispy][/size:3oq2fzr3]
Help mensen,
ik heb mijn minitje klaar gestoomd voor de apk.
alleen de handrem wil niet echt goedmee werken.
las ik de hand rem op zet dan kan ik de rechter wil gewoon nietdraaien, en mijn linker wiel ik dan wel te draaien maar met moeite. dus die is gewoon met hand te draaine,en niet goewd voor apk.
ik heb hem losgehaald, staalborstel overheen gehaal,oppervlak van de remschoenen met schuurpapier ff geschuurd en grof gemaakt, en binen kan van de trommels schoongemaakt. maar het mag gewoon niet baten. ik heb gekeken hoe de handremleiding loopt. alle punten heb ik kruipolie gedaan. mischien dat hij vastgeroets was ofzo.
maar alles wat ik doe, wil niet baten.

nu heb ik de remtrommel die aande andere kant had gemonteer aan de kant gemonteerd waar die niet goed pakt.en tot mijn verbazing pakt hij het wel maar niet helemaal extreem goed, maar beter dan de remtrommels voorheen. er zit genoeg profiel op de remschoen.
nu denk ik zelf dat ik nieuwe remschoenen voor ga kopen. wat vinden jullie ervan,is dat verstandig of nieuwe remtrommels?

alvast bedankt voor jullie tijd.

Groetjes EP.

PS: ik moet ook mijn "Co"agstellen,hij is namelijk voor apk te hoog. hoe moet ik die afstellen??

groetjes EP

default

RE: Handrem

te heet gestoomd misschien??

dat 'nieuw kopen' zou ik nog even uitstellen.
het beschreven probleem lijkt me een probleem van de mechanische links-rechts verdeling van de handremkabel
naar de achterwielen toe.

er moet ergens een driehoekig 'jukje' zitten (waar de kabels naar het linker en naar het rechter achterwiel vandaan komen)
dat zal wel vastgeroest zijn....

n.b. voor een mini heb je een haynes manual nodig...
op internet (verkoopsite GB) en in de gespecialiseerde autoboekenzaken in NL zo te koop.

'a Must-Have for a Mini freak'

RE: Handrem

of gewoon de achterremmen per wiel goed stellen... dan hoe je verder niets nieuw te halen...

co afstellen, moet je maar ff opzoeken, zijn al heel veel topics over plus dat je eigenlijk voor ieder 'probleem' een apart topic moet aanhouden, anders wordt het erg onoverzichtelijk. maar een nieuw topic pas aanmaken nadat je gezocht hebt en niets gevonden hebt wat gaat over hetgeen je zoekt...

tis net een bibliotheek, daar moet je ook stilblijven en zoeken :+) , geintje...

RE: Handrem

Handrem stellen is niet moeilijk.

Leg stenen voor en achter je voorwiel.
Zet de wagen niet op de handrem.

Zet achterwiel van de grond (wiel afhalen is makkelijker om bij de stelbout te komen)
Bovenaan aan de achterzijde van de trommels zit een vierkantje. Door dit te verdraaien verzet je de bovenzijde van de remschoenen.

Sleutel 8 past hierop.
Draai rechtsom
tot de remmen aanlopen.
Stel een streepje terug.

Test:
ronddraaien moet soepel verlopen.
Bij aangetrokken handrem - 3 tikjes- moet het wiel geblokkeerd blijven.

Doe hetzelfde voor de andere kant.
Stelboutje kan moeilijk draaien: kruipolie goed laten inwerken.

Test beide wielen nogmaals en stel indien nodig bij.

De handremkabel zelf kan binnen gesteld worden.
Bekleding bij handrem iets lichten of weghalen.
Hier zit een borgmoer, draai deze los, stel de andere moer bij (kabel slapper of strakker), en zet de borgmoer weer vast.

Je handrem moet drie tikjes geven en dan blokkeren.

gts
PV

RE: Handrem

Voor de APK is het niet verplicht dat allebij de wielen het 'zelfde' blokkeren. Voor normaal remmen mag er maximaal een verschil van 30% zijn tussen links en rechts mits dan de remvertraging voldoende is. Voor de handrem is deze 30% niet van toepassing. Zolang de remvertraging goed is en alle bij de wielen remmen (de meter moet wel iets aan geven aan elke kant) kan hij voor de handrem niet afgekeurd worden.

RE: Handrem

Peter_Vazed schreef:
Sleutel 8 past hierop.
Draai rechtsom
tot de remmen aanlopen.
Stel een streepje terug.




als je gaat stellen zou je sleutel 8 kunnen gebruiken, echter is de ervaring hiermee dat je de stelschroef aan gort draait omdat deze vierkant is en niet officeel bedoeld is voor een ringsleutel 8.
voor een klein bedrag kan je ook een speciaal stelteutelje kopen waarmee je dit voorkomt, draai je zo`n stelschroef wel kapot dan kan dit een duur grapje worden omdat het soms noodzakelijk is om dan een nieuwe backplate te kopen

default

RE: Handrem

Beste mini liefhebbers,

bedankt allemaal voor jullie hulp. ik heb tot nu toe alles gedaan wat ik voor me kennis rijk genoeg voor was. alleen de bovenkant van de remschoenen wat verschuiven heb ik nog niet gedaan. ik heb zelf het gevoel dat de het de remtrommels zijn.maar goed morgen even testen.

hmm Beste vlassie,

dat 30% remverschil, ik weet niet hoe dat is en hoe de remvertraging is. voor dat ik de band los haalde deed de handrem het niet. dus wiel opengemaakt, bleek de remcelinder te zijn gaan lekken. en dat is die van de rechter achterwiel. dus ik dacht dat dat ook de reden was dat mijn handrem het niet deed. dus alles schoongemaakt, ontvet en nu doen de gewoone remmen het gewoon. alleen me handrem doet de linker wiel het niet. rechterwiel doet het uitstekend,terwijl ik dacht dat dat het probleem was. en als ik de handrem optrek dankan je de auto gewoon met de hand met een beetje kracht gewoon vooruit duwen.
of het nou aan de handrem licht of het de vertraging is ik weet het niet.

PS mischien een hele domme vraag, wat is nou dat remvertraging? moet ik me daarbij voorstellen dat als ik handrem optrek dat hij gelijk op de rem gaat?

alvast bedankt voor jullie tips. morgen weer een dag

met vriendelijke groet,

Don Emal

RE: Handrem

vlassie schreef:
Voor normaal remmen mag er maximaal een verschil van 30% zijn tussen links en rechts.



Voor de volledigheid, dit is voor de achterzijde. Voor de voorzijde geldt een maximaal verschil van 20%.

RE: Handrem

vertraging heeft te maken dat bij een bepaalde druk van de remmen er een bepaalde vertraging optreedt, dit door de grote van het oppervlak van de voering. hoe groter het remoppervlak hoe groter de vertraging zou zijn.
correct me if i`m wrong :)

kan het mischien niet zo zijn dat jou remkabel op de scheiding bij je achtersubframe aan de linkerkant uit de metalen Y is gelopen, (brug waar je enkele kabel overgaat in de kabel naar je remmen)

RE: Handrem

wat bij mij een keer was, de overgang op het subframe, waar ie de bocht omging was dichtgeslagen, mede door tectyl
Ook was het draaiende gedeelte op de draagarm niet draaiend meer.

Groet ron

RE: Handrem

heb ik mijn mijn Van ook gehad,ik was iets te enthausiast met een blik bitummen. ;)

RE: Handrem

Je rem vertraging is de vertraging als je rijdt en je trapt op de rem, dan ga je remmen (owja ja ow). Hoe sneller je remt hoe groter de remvertraging. Het heeft ook met de massa van de auto te maken. Als je op de remmen bank gaat en je remt komt daar per kant een bepaalde hoeveelheid Newton meters uit. Deze 2 getallen tel je bij elkaar op en moet je dan delen door de massa (+100 ivm nog een persoon er in niet dat die er veel zullen zijn in een mini ;)) en dat getal moet geloof ik onder de 1,6 zijn (deze formule is niet compleet want je komt zo nooit op die 1,6 maar dat is dus een beetje het idee.

Even kort dus: je hebt versnellen en vertragen, de rem vertraging is de vertraging als je remt. Snappie

RE: Handrem

DonEmal schreef:
voor dat ik de band los haalde deed de handrem het niet. dus wiel opengemaakt, bleek de remcelinder te zijn gaan lekken. en dat is die van de rechter achterwiel. dus ik dacht dat dat ook de reden was dat mijn handrem het niet deed.



De remcilinder heeft in principe niets te maken met de handrem. De handrem is puur mechanisch. Vandaar dat wordt aangeraden om het mechanischme te bekijken, dus de scharnierende delen in de remtrommel, en de onderdelen die de kabel geleiden op de draagarmen en het subframe.

RE: Handrem

Ik hoop van harte dat na een lekkende remcylinder niet alleen de boel schoongemaakt wordt, maar ook vernieuwd of op zijn minst gereviseert wordt aan beide zijden.

Natte remvoering van remvloeistof moet altijd vervangen worden om afbrokkelen te voorkomen.

Met nieuwe voering en alles gangbaar moet de handrem gewoon werken.

default

RE: Handrem

dank jullie allemaal voor jullie adviezen en uitleg.

ik de mini eindelijk op de handrem gekregen. ik heb de remschoenen moeten afstellen met bovenste moertje.

thanx allemaal voor jullie advies.
maandag gaat hij naar voor apk.

whish me and my "scarfaceje" good luck
EP.

default

RE: Handrem

[size=75:308r20kv][topics samengevoegd - Crispy][/size:308r20kv]
Hey

Ik heb een probleem met me mini,De ene kant van de handrem werk wel en de andere kant niet..De kabel is op zn strakts gespannen maar helpt niet...Hij moet afgesteld worden bij de trommel zelf Maar hoe doe je dat want dat stelmoertje is vierkant dus hoe kan je dat stellen,Heb al met wat gereedschap geprobeert maar krijg hem niet in beweging

RE: Handrem

Zul je er kruipolie of WD40 voor moeten gebruiken.
Paar dagen regelaamtig insprayen, dan komt het wel los.

Is het wel te stellen, doch lukt het je dan nog niet om goed te krijgen:
controleer je trommels.
Bij mijn 87-er zelfde probleem, was op een gegeven momtent wel te stellen,
doch bleef met handrem erop draaien.
Wat bleek: remtrommels uitgesleten.
Was moeilijk te zien, doch wel goed te voelen.
Andere trommels er op, en toen was het goed.


8)

RE: Handrem

Zoals Peter al aangeeft is het belangrijk om allereerst je remmerij onder de trommels in orde te maken alvorens je met afstellen begint.
Een gewoon steeksleuteltje past ook op die "vierkante" bout.

RE: Handrem

Het is handig om ff zon remstelsleutel aan te schaffen. Heb ik ook gedaan. Bij mij zat die nok ook vast en met zon sleutel heb je niet de kans dat je je stelnok kapot draait. Met veel wd 40 lekker laten inweken idd en dan proberen die nok los te krijgen. succes

default

RE: Handrem

miniché schreef:

Een gewoon steeksleuteltje past ook op die "vierkante" bout.



## beetje preciezer hoor!
anders gaat ie zitten pielen met een steeksleutel 36... :+)

default

RE: Handrem

Timme schreef:
dan proberen die nok los te krijgen. succes



## klap met de hamer wil ook wel eens helpen..
doe 'search' naar "man met de hamer" :x

default

RE: Handrem

Oke thnks.Naja denk wel dat het met afstellen te verhelpen is want hij doet het half half...dus meschien beetje bij stellen en dan is het goed...


Zoniet dan remblokken vervangen en meschien trommels...

RE: Handrem

Als je nu eerst de trommel er eens afhaalt, weet je toch effen meer.
Kun je de remschoenen (dus geen blokken) controleren op dikte en de staat van de trommels.
Remschoenene zijn niet zo duur.
Als de trommel eraf is, kun je ook zien in welke stand het stelboutje op minimaal/maximaal staat.

8)

RE: Handrem

jaa,, maar een klein grapje als je remschenen tegen je trommels lopen kan je een poosje bezig zijn om de trommels eraf te krjgen, dus eerst je handrem weer terugstelen blijft de boel nog steeds vastzitten tja dan tikken en klieren met lostrekken

RE: Handrem

iemand een idee hoe lang de handrem kabel moet zijn die naar de handremhandvat toeloopt? De mijne is circa 74 cm lang maar dit schijnt te lang te zijn? Rest van mechaniek is vernieuwd en gangbaar, maar kennelijk is mijn mini dan gekrompen? :'( haha. ook het handvat zit op dezelfde plek.
Wellicht bestaat er een verschillende lengte, maar tot nu heb ik dit niet gevonden :?

RE: Handrem

Dan heb je waarschijnlijk de kabel van een Van/pick-up/estate.
die zijn namelijk iets langer dan die van een Saloon.....

RE: Handrem

Zag net in engeland idd 2 lengtes staan, 25 inch en 29.5 inch. Laatst genoemde heb ik en is voor een estate/van :|
Heb dus een andere nodig, is wel een beetje vreemd want deze heeft eronder gezeten dacht ik :? (in 2007!!) Op zoek dus naar 1 voor een saloon, dank je d:)b