Hangende remklauw

RE: Hangende remklauw

Na het horen van een vreselijk geluid dat uit mijn mini komt (links voor), ben ik van het weekend eens gaan kijken wat nu het probleem is (hoorde al eerder iets aanlopen, maar door tijd gebrek geen tijd voor gehad.) Eerste idee was dat het mijn lagers waren, dus mini opkrikken, wieltje afhalen en gaan. Bij het afhalen zag ik dat mijn remblok wel erg dicht tegen de schijf stond. Nadere inspectie bleek dit ook te zijn, mijn remblok was compleet weg gesleten en de ijzeren plaat stond al in de remschijf. Dat kon dus nooit goed zijn...

Gelukkig had ik nog nieuwe schijven liggen (Waarom? Ik weet het ook niet. Ze lagen er in ieder geval). Het probleem is alleen dat de remklauw zuiger met moeite terug naar binnen ging. De buitenste ging nog wel, maar de binnenste was geen beweging in te krijgen. Pas na het gebruik van een lijmtang kwam er op den duur beweging in. Nu is mijn vraag, is dat normaal? Of moeten beide remklauw zuigers even moeilijk/makkelijk naar binnen gaan?

Nu was ik alvast opzoek naar een revisie setje, maar Br***n had die niet liggen. Ze hebben alleen een complete remklauw liggen (á €100,- bruto), maar dat zoek ik niet echt. Had online al verschillende revisie setjes gevonden, maar klopt het dat het alleen de ringen zijn? Moet ik de remklauw zuiger ook vervangen of kan ik die gewoon hergebruiken?

Weet iemand een winkel die vandaag open is en kan opsturen en ze op voorraad heeft liggen? (of een winkel/particulier in de buurt van Hoogerheide waar ik het vanavond nog kan ophalen?)

Alvast enorm bedankt,
Remco

RE: Hangende remklauw

Remklauw bluijft meestal hangen doordat er in de loop van tijd vuil en corrosie optreedt. Vooral gedoe als een vuile zuiger bij remblokwissel wordt teruggeduwd.
En van binnenuit kan de boel gaan corroderen door het watergehalte in de remvloeistof (oude vloeistof is dodelijk: water zakt naar laagste punt en kookt snel.... dampbellen in je remsysteem geven geen remkracht)
Trek de remklauw eens uit elkaar en neem de schade op. Wie weet valt het kwa corrosie mee. De zuiger moet wel een glad oppervlak hebben langs de zijkanten, zodat de nieuwe afdichtkit (rubber ringen) er netjes op afdichten.
En anders: nieuwe zuiger erin, zijn ook vaak van rvs te krijgen. Of nieuwe klauw.
Bezuinig nooit op je remmen! Belangrijkste is dat een auto kan stilstaan wanneer jij dat wil.

RE: Hangende remklauw

oke, kan dan maar het beste gelijk voor een nieuwe zuiger + ringen gaan. Dan weet ik zeker dat het in orde is. Nu alleen nog een winkel zoeken die ze heeft liggen en zo spoedig mogelijk kan opsturen. Vanavond en morgenavond heb ik nog tijd, daarna wordt het minder...

RE: Hangende remklauw

Een van de adverteerders bellen en vragen of ze willen verzenden? Heb je het morgen in huis..

RE: Hangende remklauw

De meeste waren op een maandag gesloten, maar zou de paar die open kunnen zijn eens bellen. Zou wel fijn zijn als ik het morgen er allemaal op kan monteren..

RE: Hangende remklauw

pm mini4ever eens die heeft er meestal nog wat van liggen,

groetjes seffens

RE: Hangende remklauw

heb even iedereen gebeld en volgens mij is er een run geweest op onderdelen van een remklauw, want niemand heeft het nog liggen. Heb mini4ever ook maar even ge-pmed, hopelijk heeft hij iets liggen...

RE: Hangende remklauw

Je kunt ze zef ook onder handen nemen. Als je voorzichtig bent, dan kun je een remklauw weer goed werkend maken. Vorig jaar ook gedaan.

RE: Hangende remklauw

tja, ik weet niet hoe goed de rubbers/zuigers zijn en of ze er heel uitkomen. Doen ze dat niet, dan heb ik toch een revisie setje nodig. Kan dus beter wachten tot dat ik alles in huis heb en er dan aan ga sleutelen...

RE: Hangende remklauw

Ik ben heel voorzichtg te werk gegaan. Klauw van de mini af. Stuk hout tussen de zuigers en er lucht op gezet. Hierdoor komen de zuigers naar buiten en kun je zien hoe slecht ze zijn. Je kunt er dan voor kiezen om ze er helemaal uit te halen of deels. Ligt aan de schade. Mijn schade was niet al te groot, dan heb ik ze laten zitten.
Ik heb de cilinder schoon gemaakt en met kopervet ingesmeeerd. Puur om ervoor te zorgen dat het niet zo snel meer zou vastroesten.

RE: Hangende remklauw

Ohhh, misschien is het dan toch een optie..

Dan toch even een vraagje:
- Hoe kan ik mijn zuigers er deels uithalen? En hoe kan ik dan zien of er achter de zuiger iets stuk is?
- De cilinder, waar zit die ergens?

Ik heb dus nog nooit een remklauw open gemaakt, dus weet niet hoe dat precies zit. In de boeken over de mini stond ook niet veel, daar wordt vaak gesproken over een trommelrem, maar die heb ik net niet..

RE: Hangende remklauw

Met die cilinder bedoelde ik de zuiger.

Als je een stuk hout pakt wat ingeveer even dik is als je remschijf en blokken samen, dan weet je zeker dat de zuigers er nooit helemaal uit kunnen komen.

Als je de klauw van de mini haalt, dan moet je wel de leiding afsluiten. En niet met een tang op de flexibele leiding, maar iets van een dopje, zodat er niet teveel olie weglekt.

Als je een compressor hebt staan, dan blaas je voorzichtig lucht in de opening waar normaal de olie in gaat. Dan komen de zuigers naar buiten. Dan kun je de schade bekijken.

Je zou het ook kunnen doen als de klauw nog aan de mini zit. Dan moet je alleen wel je remblokken verwijderen. Dan remmen, zodat de zuigers naar buiten komen. Wel opletten dat je niet in 1x doortrapt. Je hebt dan namelijk kans dat de zuiger die vast zit blijft zitten en dat de andere er helemaal uit komt wat je eigenlijk niet wilt hebben.

RE: Hangende remklauw

Oke, dat klinkt alsof ik het ook zou kunnen :D .

Compressor en hout heb ik wel liggen, dus dat is niet het probleem. Alleen even kijken waar ik een dopje kan vinden en gelijk even nieuwe remolie halen. Alvast bedankt.

RE: Hangende remklauw

bij vastzittende klauwen ben ik niet echt voorstander van perslucht om ze los te krijgen. Dat komt echt met een doffe klap om je oren als ie gaat!
Recent een gelijksoortig klusje gehad met met vier vastegrotte Ferrari klauwen van een maat van me.Op mn werk vond ik vetnippels met aan achterzijde schroefdraad zo groot als de aansluiting voor de remslang. Toen de vetspuit erop gezet. Natuurlijk ging 1 kant wel van zn plek, de andere kant niet. De losse kant heb ik geblokt in de bankschroef en toen kwam de andere kant gauw los. Er zal zo nooit iets om je oren knallen, wel zo veilig. Nadeel is dat de klauw vol zit met vet, maar aangezien je hem moet reviseren gaat ie toch uit elkaar en wordt ie grondig gereinigd, dat is zo gebeurd.

RE: Hangende remklauw

Ik had de perslucht ook op iets van 1 bar gezet en de spuitmond ook ruim van de opening af gehouden. Puur om ervoor te zorgen dat de taferelen die jij beschrijft niet zouden gebeuren.

RE: Hangende remklauw

Nou heb even gekeken of ik ze ging schoonmaken en dan de oude ringen terug zetten, maar mijn kennende zouden de ringen dan wel lek zijn en zit ik met grotere problemen. Om die reden bestel ik dan vandaag maar de nieuwe ringen en hopelijk heb ik ze morgen binnenn zodat ik donderdag weer kan rond rijden.

Over het openmaken zit ik niet zo in. Ik had ze zondag al in beweging gekregen doormiddel van een lijmklem. Sowieso hangt hij alleen bij het naar binnen gaan, naar buiten wil hij 'zonder' problemen. (even voor de zekerheid, beide zuigers moeten toch even soepel gaan? Of moet er eentje moeilijker gaan dan de andere?)

RE: Hangende remklauw

Ze horen beide ongeveer even soepel te gaan. Er kan een heel klein verschil in zitten na revisie.

RE: Hangende remklauw

Oke, dat doen ze niet dus is het niet voor niets geweest dat ik de bestelling heb geplaatst. Was nog wel lastig om die zuigers te vinden, het lijkt wel of heel mini rijdend nederland zijn zuigers is aan het vervangen. Gelukkig heb ik ze kunnen vinden en komen ze morgen als het goed is binnen...