waarschijnlijk een versleten wiellager of (buitenste) homokineet. Controleer eens op speling.
groeten,
Wouter
- Login of registreer om te reageren
waarschijnlijk een versleten wiellager of (buitenste) homokineet. Controleer eens op speling.
groeten,
Wouter
Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de aandrijf-assen verschillend van lengte zijn?
De rechter is korter dus pakt die eerder aan
Denk ook aan de uitlijning...
Als er ergens speling op zit gaat de uitlijning ook niet goed meer werken..
Check dus op speling en als die verholpen zijn laat hem dan uitlijnen.. Dan zou het weer goed moeten wezen...
Frog off schreef:
Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de aandrijf-assen verschillend van lengte zijn?
De rechter is korter dus pakt die eerder aan
Er is inderdaad zoiets als torque steer, dus trekken in het stuur bij stevig optrekken. Mini's hebben daar relatief veel last van, wordt altijd gezegd. Kan me herinneren dat ik het in Engeland een keer had dat het me echt opviel. De laatste tijd kan ik me eigenlijk niet herinneren, of ik het niet meer heb of dat het niet meer opvalt wil ik vanaf wezen.
Er zijn zelfs veel nieuwe autos die last hebben van torque steer ...
Op top gear klaagden ze hier onder andere over bij een sportversie van de nieuwe astra of zoiets
Stuurkogel misschien???
Ik wilde mijn mini laatst uit laten lijnen, daar bleek dat de linkse stuurkogel versleten zou zijn (mijn trok vooral naar rechts). Dit leek ons op zich wel logisch. Uiteindelijk bleek het bij mij te liggen aan het missen van een borgplaatje... hadden we helaas over t hoofd gezien bij opbouwen.
Maar aangezien het probleem bij jou ineens is gekomen en ie t daarvoor niet had, zou t weleens een versleten stuurkogel kunnen zijn of speling op de stuurkogel.
Neemt niet weg dat t ook iets anders kan zijn wat eerder is genoemd.
Ben het met iedereen es eens deze keer!
bereft het een standaard 1000-je dan zou ik e.e.a. es na gaan zien aan de linkse kant( houdt zoieso ca 4 mm toespoor in de gaten!) en kijk es naar de speling op je draagarmrubbers/torsiestangen/fusees.
Betreft het een beetje leuk opgevoerd blokske....
controleer dan natuurlijk ook bovenstaande.
Maar idd het lengteverschil in aandrijfassen zorgt voor minder vervorming aan de korte aszijde en dus eerder aangrijpen genoemd torque steer!
enne..(off topic) vandaag gaatie(pickupje) voor een testritje de schuur uit ter voorbereiding op de bwr. Ik hoop op volle bak torque steer!.....
succes
Ik zou als eerste de bandenspannig van de
voorbanden eens meten.
Als hier een groot verschil in is krijg je
ook trekkend gevoel in je stuur.
[size=75:17mcu6ld][Topics samengevoegd-Demelza][/size:17mcu6ld]
Bij het optrekken van mijn 1996-er 1.3 MPi Mini trekt deze ontzettend naar rechts.
Als ik gewoon rij rijdt de auto kaarsrecht. Bij het remmen trilt het stuur wel. Schijven zijn nog goed en remblokken vervangen. Tevens zijn alle schokdempers vervangen.
Ik heb al wat rondgezocht op het forum maar kan niet echt vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Een aantal vragen heb ik natuurlijk wel...
- ik lees wat over de 'homokineet'. Kan iemand mij de functie uitleggen en kan het hier aan liggen?
- zou het iets te maken kunnen hebben met het differentieel?
- zou uitlijnen een oplossing kunnen geven?
Andere tips zijn natuurlijk ook meer dan welkom
Laurent
Ik heb je vraag aan een van de bestaande topics geplakt. Had je dit topic al gelezen? En heb je de dingen gecontroleerd waar naar verwezen wordt?
Demelza schreef:
Ik heb je vraag aan een van de bestaande topics geplakt. Had je dit topic al gelezen? En heb je de dingen gecontroleerd waar naar verwezen wordt?
Hoi. Dank voor je reactie. Dit topic had ik nog niet gelezen, ik ga eens naar mijn lagers kijken. Waar kan ik vinden wat de functie van de homokineet is (en waar ik ze kan vinden... )
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 26-09-2006 14:58
homokineet:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/jargon-nl.htm#h
ze zitten aan beide uiteinden van de aandrijfassen; de binnenste tegen je differentieel aan, en de buitenste in de fusees (achter de wielen).
HTH,
Theo van den Bogaard
Theo van den Bogaard schreef:
homokineet:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/jargon-nl.htm#h
ze zitten aan beide uiteinden van de aandrijfassen; de binnenste tegen je differentieel aan, en de buitenste in de fusees (achter de wielen).
HTH,
Theo van den Bogaard
Dank. Ik zal dit weekend e.e.a. eens uit elkaar gaan halen.
RE: Hard optrekken, naar een kant trekken..
Ingediend door Mathijs op do, 05-01-2006 13:45
Sinds enige tijd heb ik een apart probleem.
Als ik normaal rij (op de snelweg bijvoorbeeld) rijd mijn mini perfect rechtdoor.
Trek ik echter eens lekker op, dan trekt hij flink naar links.
Iemand een suggestie wat dit zou kunnen zijn?
Misschien iets met de fusse kogels?
Alvast bedankt.