Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

RE: Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

Dag allemaal,

Gisteren ben ik gestrand met mijn mini (gelukkig hadden we er een mooi zonnetje bij 8) ). Toen ik na het schakelen koppelde bokte de mini en klonk er een heel naar ratelend en kletterend geluid, metaal op metaal. De eerste keer stopte het geratel ook meteen weer, maar de tweede keer hield het aan en ben ik meteen gestopt. Er spoot olie uit m'n grille. We zijn op onderzoek uitgegaan en bij stilstand in z'n vrij liep de motor als een zonnetje. De olie bleek langs de oliedruksensor in het blok te piepen. De vriendelijke ANWB-meneer wist mijn oliedruksensor dicht te frutten met één of ander goedje, problem solved. Voor het probleem met ratelen wist hij geen oplossing, hij dacht dat het met een drukcilindertje in de koppeling te maken zou kunnen hebben en raadde ons aan om heel rustig aan naar huis te rijden. Tijdens de rit zodra je koppelde constant het geratel en gekletter, tijdens het rijden wilde hij niet schakelen naar z'n drie en vlak bij huis hield ook de vierde versnelling het soms voor gezien (gelukkig wilde de eerste en tweede versnelling wel soepel).

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik het moet zoeken en wat ik er eventueel zelf aan kan doen. Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt, of hebben jullie wellicht suggesties? :?

Bas

RE: Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

Als het geratel begint als je het koppelings pedaal intrap vermoed ik de druklager.
Is opzicht wel zelf te doen alleen is het niet het makkelijkste klusje om te doen.

RE: Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

Je zal het idd. bij de koppeling moeten gaan zoeken (druklager).
Alleen waarom de 1e en 2e versnelling het soepel doen en de 3e en 4e niet : vreemd.

Een aardig klusje en het makkelijkst te doen door de complete motor te verwijderen uit de Mini. :x

RE: Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

Aan twee verschillende stangen hangen gaffels, waarmee de moffen verschoven worden die de verschillende versnellingen in werking stellen, naar gelang de versnellingspook bewogen wordt.
Het kan zich voordoen dat een schroefje los gegaan is waarmee zo'n gaffel op zijn stang vastgezet is. Dan kan hefgebeuren dat je met het bewegen van de enen mof de andere mof ook wat verschuift, waardoor er meer dan een versnelling ingeschakeld driegt te worden. Dat kun je dan horen.
Maar, meer voor de hand ligt dat de storing zich onder aan de pook voordoet, waar die in het gleufje moet schuiven van de ene stang, waarmee de derde en vierde versnelling 'in' geschoven wordt en daarbij wat haakt in het gleufje van de andere stang die de eerste en tweede versnelling inschakelt.
Als je de pook uit zijn holletje tilt; vloerbedekking weg, kapje uit de borging draaien en de pook kan omhoog -vang wel het spiraalveertje op wat de pook omhoog gedrukt houdt-. Controleer de bekleding van het uiteinde van de staart van de versnellingsbak waar de pook in staat. Als die 'vergaan' is, stuurt de pook niet goed meer in zijn holletje en kan ingrijpen in beide gleufjes in de twee stangen.
Kijk hier dus eerst. Voordat je de koppeling uitbouwt.

RE: Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

@ Wim: Dat de gaffel van de 3e/ 4e versnelling los zit, zou een oorzaak kunnen zijn.

Echter de uitleg van de schakelstangen kan ik niet volgen.
Bas heeft vlg. mij een Kensington (1996 ? ) en die heeft toch 1 schakelstang en een stang om de schakelbox vast te houden ? Als de pook naar achteren gaat, beweegt de stang naar voren en gaat de pook zijwaarts, dan draait de schakelstang.

Ik weet niet of de oudere Mini's jouw uitgelegde systeem hebben ?

RE: Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

je kan goed gelijk hebben Jos. Ik ken de opvolgende uitvoeringen van de Mini ook niet in detail.
Maar ik wil maar aangeven dat je niet meteen de koppeling uit de auto moet gaan demonteren, Ook waar de pook in de staart staat, kan er al wat mis zijn.

RE: Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

Bedankt voor de verhelderende inzichten, ik zal vanmiddag eens kijken of ik iets vreemds kan vinden bij de pook 8)

Bas

RE: Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

voor de volledigheid en met plaatjes:
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... age&id=151

remote change 1961 t/m 1973

http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... age&id=152

rod change vanaf 1973

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

Zojuist heb ik Wims advies opgevolgd en ik heb eens bij m'n versnellingspook gekeken. Op wat fijn ijzerslijpsel in de olie na leek alles redelijk in orde, het schakelen bij stilstand (motor aan, koppeling in) ging soepel, ook naar z'n drie en in z'n achteruit. Zodra ik de koppeling op laat komen (in z'n vrij) klinkt er een hard tikkend geluid, tik..tik..tik-tik, dat ergens uit/onder het motorcompartiment vandaan komt aan de bijrijderskant. Ik heb daar eventueel een geluidsbestandje van... Toch de koppeling? :(

Bas

RE: Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

Ja, als je het geluid zo goed kunt lokaliseren, ligt het voor de hand dat je het euvel daar moet zoeken.
Heb je de moed om daarvoor door de knieën te gaan en de handen uit de mouwen te steken?

RE: Hard ratelend/kletterend geluid tijdens rijden/koppelen

Haha, dan heb ik in ieder geval iets te doen morgen ;)

Bas