Hard rempedaal bij koude start

RE: Hard rempedaal bij koude start

Hallo allemaal,

Ik heb wel een ideetje, maar wil toch eens jullie mening weten, met name omdat ik wel een beetje weet hoe een rembekrachtiger werkt, maar toch niet in detail.

Als ik 's morgens thuis of 's avonds bij mijn werk wegrijd, dan is het rempedaal een klein stukje keihard. Ik kan niet zo goed beoordelen of de remkracht minder is, maar als je "verwacht" dat je je pedaal behoorlijk kan intrappen en het is millimeterwerk, dan is het hele gevoel toch al anders, dus is dat moeilijk te zeggen.

Bij de volgende hoek is het gevoel weer "normaal". Een redelijk slag en gewoon normale remwerking. Ik heb ook wel eens geprobeerd, als ik toch even wat langer moest wachten bij de eerste hoek waar ik afrem (en dus het probleem merk), om zo nu en dan even te voelen. Het gevoel komt dan langzaamaan terug.

Ik dacht zelf aan het vaccuum dat volgens mij in de bekrachtiger opgebouwd moet worden dat er misschien niet direct is en ik de eerste minuut ofzo onbekrachtigd rijd. Klinkt dat als een logische conclusie? En wat zou de oorzaak kunnen zijn? Het is echt alleen als de auto een tijdje stil heeft gestaan, zoals 's nachts of de hele dag dat ik gewerkt heb.

RE: Hard rempedaal bij koude start

Lijkt mij erop dat je bekrachtiger even niet werkt.

Voordat je de auto start pomp dan een paar keer op de rem je krijgt dan ook niet meer het rempedaal ingedrukt, start dan de auto met je voet op de rem je moet dan voelen dat het rempedaal naar beneden zakt en dat is normaal.

Een harde druk om te remmen en de wagen tot stilstand te krijgen kan een defect zijn aan de rembekrachtiger of aan het hydraulischsysteem scheelt iets.

RE: Hard rempedaal bij koude start

Ja, precies, dat is dus wat ik ook dacht. Ik kan inderdaad wel eens proberen of het gevoel hetzelfde is zonder lopende motor, voor de zekerheid. Maar ik verwacht dus dat ik wat langer zal moeten wachten voordat het pedaal gaat zakken na een start.

RE: Hard rempedaal bij koude start

De rembekrachtiger werkt alleen als de motor draait; als de motor afslaat of je moet bijvoorbeeld gesleept worden dan zal je veel harder op het pedaal moeten trappen om enig remeffect te krijgen!

Maar dat wist je al ik bedoel hiermee dat dit veel lijkt op het probleem wat er is ontstaan bij de mini of wat je hebt opgemerkt.

RE: Hard rempedaal bij koude start

het lijkt er inderdaad op dat de rembekrachtiger kuren vertoond, ik denk dat het membraam verduurd is, maar dit zal toch niet los te krijgen zijn dus das verder niet van belang. Je zou nog kunnen controleren of de vacuumverzorging goed is,
als je de motor nou start en je houd (nadat je oliedruk hebt) de gas er een paar tellen op, doet hij het dan wel (gelijk) goed???

RE: Hard rempedaal bij koude start

Ik heb het eens geprobeerd bij (voor) het wegrijden. Ik heb de tijd niet echt bijgehouden, maar een paar tellen was het niet. Misschien 10-15 seconden eer ik het pedaal voelde inzakken (overigens ook een rare gewaarwording, je moet met links remmen omdat je met rechts het gas ingedrukt houdt).

Het zal wel een kwestie van mee leren leven zijn dan, want een nieuwe bekrachtiger lijkt me enigszins overkill (een gebruikte lijkt me geen goed plan, ik heb begrepen dat bekrachtigers er ook niet beter van worden door ongebruikt op zolder te liggen... sterker nog, ik denk dat ik daar dit euvel aan overgehouden heb).

RE: Hard rempedaal bij koude start

ik ben van mening dat dit soort dingen bij een 'oudje' horen, je weet dat het zo is dus kan je ermee leven...

wel is het belangrijk om goed in de gaten te houden dat e.e.a. niet verslechterd.

acceptatie is het juiste woord denk ik...

RE: Hard rempedaal bij koude start

en de vacuumleiding?? is die nog goed?

RE: Hard rempedaal bij koude start

Ik kon geen duidelijke gebreken ontdekken aan de vacuumleiding. Wat ik me wel bedacht, zou het misschien de run-on valve kunnen zijn, volgens dit topic ook aangesloten op dezelfde vacuumleiding (als het tenminste klopt dat dat geval de run-on valve is - mocht je hier nog andere ideeen over hebben a.u.b. in dat andere topic daarop reageren). Ik zou me kunnen voorstellen dat als die niet helemaal nieuw meer is, hij niet meteen lekkker sluit bij het contact aanzetten en zo valse lucht veroorzaakt, zodat er geen behoorlijk vacuum in de rembekrachtiger opgebouwd wordt.

RE: Hard rempedaal bij koude start

Kun je van die klep het slangentje er niet tijdelijk afhalen en afpluggen, kun je mooi zien waar het aan ligt. Ik heb trouwens nog in de catalogus van minispares zitten bladeren en er zijn nog revisiesetjes te krijgen voor de rembekrachtiger.

RE: Hard rempedaal bij koude start

Het rempedaal hoort bij het starten van de motor een beetje weg te zakken... (zoals eerder gezegd ;) )

RE: Hard rempedaal bij koude start

En zoals ook eerder gezegd gebeurt dat wel, maar niet direct ;)

RE: Hard rempedaal bij koude start

Hoe lang duurt dat dan? Probeer eens...
Zou meteen moeten gebeuren eigenlijk.

Misschien lekt het systeem iets...

RE: Hard rempedaal bij koude start

Eelke schreef:
En zoals ook eerder gezegd gebeurt dat wel


Dat was een hint om eerst eens de rest van het topic te lezen ;)

RE: Hard rempedaal bij koude start

kijk eens heel goed naar de krimpnaden bij je terugslagklep en bij de aansluiting bij je rembekrachtiger als er maar een heel klein haarscheurtje in zit verlies je heel langzaam je vacuum

RE: Hard rempedaal bij koude start

De krimpnaden? De terugslagklep? Waar moet ik dat zoeken?

RE: Hard rempedaal bij koude start

je terugslagklep is een rondvormig doosje wat in je slang zit en zorgt ervoor dat je vacuum in je bekrachtiger blijft houden als de motor uit staat.
de vacuumslag zit daar aan allebei de kanten op gekromen en daar willen wel eens haarscheurtjes ontstaan

RE: Hard rempedaal bij koude start

Via een ander topic dat gebumpt werd kwam ik hier terecht. Inmiddels is het probleem boven water; er zat een lek in de slang naar de zgn. anti-runon-valve (zie dit topic, waardoor ik ook weer hier terecht kwam).