head studs

RE: head studs

Wat voor draad hebben de head studs? Volgens mij is de maat 3/8".
Ik heb een tweede mpi blok gekocht en ben een beetje aan het sleutelen. Nu wil ik er nieuwe studs in en
lees ik dit vaak:

Always run a tap down each threaded hole prior to installing the studs.
Use a bottom tap (called a plug or #3 tap in England).

Welke tap (maat schroefdraad) moet ik nu precies hebben? Vroeger heb ik die dingen wel eens gebruikt en ik weet nog dat je drie verschillende tappen had om een schroefdraad te maken. Ik neem aan dat ze dus alleen de laatste tap bedoelen.

Als iemand een link weet waar iets over de maten van de gebruikte schroefdraden in een mini (en op welke plaats) staat hoor ik het graag. Ik kan er namelijk niets over vinden. Ik lees alleen dingen over aanhaalmomenten en steeksleutels van maat 7/16" t/m 15/16" enz., maar niets over welke draad waar gebruikt wordt.

RE: head studs

dit kan heel technisch gaan worden :)

er zijn standaarden in schroefdraadland, voor de Mini worden volgens mij de volgende veel gebruikt: UNC en UNF.
Ik heb ook nergens een lijst/tabel voor de mini kunnen vinden .. maar wat je kunt doen is tellen en meten.
(zie tabel: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/threads.htm )
het kan overigens heel goed zijn dat de tapeinden verschillende draad aan beide uiteinden hebben !!
(grof in het blok en fijn voor de moer).

het makkelijkste is natuurlijk inderdaad gewoon nieuwe tapeinden te kopen.
dat regeltje over het 'tappen' van de draad in je blok is volgens mij alleen om oneffenheden en vuil te verwijderen. Je zult dan wel 'engelse' tappen (van de juiste draad) moeten hebben, die in Nederland niet overal verkrijgbaar zijn :|

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: head studs

Het meest waarschijnlijk is dat UNC wordt gebruikt in het nogal zachte gietijzer van het blok, volgens mij. UNC en UNF is in elk geval makkelijk te onderscheiden, UNF is behoorlijk fijn, UNC is behoorlijk grof. Metrisch zit er tussenin (daar is dan ook weer een fijnere variant van geloof ik).

RE: head studs

bedoelen jullie nou de spoed van de schroefdraad, metrisch kan toch ook fijn of grof zijn?? bijv. m6x0,75 of m8x1,25 ????

RE: head studs

Zo thuis ben ik niet in termen als spoed, maar volgens mij is dat alleen de hoek die de draad maakt met de as van de bout of moer. Het gaat hier ook nog over de afstand tussen de draden. Inderdaad, metrisch is er ook in fijn en grof, dat zei ik al.

RE: head studs

sorry, spoed=afstand tussen twee 'wikkelingen' van een bout of moer

RE: head studs

Ok, maar op de moeren van de head stud past steeksleutel 14 precies, maar volgens mij is dit geen metrisch draad maar Engels.
Dit zou dan als ik het goed heb UNC 16 of UNF 24 moeten zijn. Is er dan niemand die weet welk draad dit is?
Zou toch wel makkelijk zijn voor het bestellen van de juiste tap.
Vreemd dat dit nergens beschreven staat. Tussen al de techneuten op dit board moet er toch wel iemand zijn die wat meer info heeft?

(PS die link van Theo is wel handig trouwens.}

RE: head studs

Ik weet al een titel voor Theo als hij ooit de 1000 berichten haalt: Linke Lowietje (aangezien hij altijd wel een [i:1n5nml54]link[/i:1n5nml54] heeft :))

RE: head studs

Ik heb ondertussen deze antwoorden:

Head studs are tricky. The block end is UNC, the nut end is UNF. This coarse on one end, fine on the other system is a fairly common way to do studs that go into a casting at one end, not just a Mini oddity.


All A and A+ motors have the block deck tapped 3/8" UNC, the threads at top of studs are 3/8" UNF.

All other screwed holes in the block are UNF - sizes vary from 1/4" to 7/16" (main bearing bolts).

The banjo fitting for the oil pipe is 5/8" UNF, as is the temp sender and bypass adaptor if fitted.

OTOH most gearbox bolt holes are tapped UNC for better resistance to stripping out in alloy.

There are no whitworth or metric bolts on a Mini...


Except, apparently, some brake line fittings on later cars (or some replacements for early cars).


Yes, it is unfortunate the the mix and match started on the late cars. Real Minis didn't use Metric. And, as I mentioned in another recent thread, I'm finding that some replacment (and after market) items are coming with metric fasteners even though the original parts weren't.


Nope, but I forgot, some of the later brake line fittings were 10mm fine pitch, I had to get a front pipe made yesterday.
My 1978 has 3/8 UNF into the hoses and 10mm into the `balance valve' or whatever. Strange..
And a Mini front hose screws straight into a Honda City brake caliper (it's 3/8" UNF..) more strange..

RE: head studs

ook wel leuk is:
http://www.boltscience.com/index.htm

Linke Lowietje


.. hmmm gelukkig kan het nog wel even duren voor ik de 1000 haal .. 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard