Heeft een spi onstekingspuntjes?

RE: Heeft een spi onstekingspuntjes?

Wat een techneut ben ik toch ook;ben vrolijk in mijn Haynes bijbel aan het bladeren op zoek naar het afstellen van de onstekingspuntjes, krijg ik een warrig verhaal ( of zou het aan mijn engels liggen?) over wat je nu wel en niet af kunt stellen aan een spi.
Wie kan mij verder helpen?Heeft een spi (Balmoral uit 1995) nu we of geen elektronische ontsteking?
Wat kun je nu nog wel en niet afstellen aan zo`n autooke?

RE: Heeft een spi onstekingspuntjes?

Een SPi heeft elektronische ontsteking, dus geen verdelerpuntjes. Ik heb weinig kaas gegeten van ontstekingsafstelling, maar aangezien de SPi nog wel een verderer heeft (i.t.t. een MPi) kun je denk ik wel het ontstekingstijdstip afstellen. Verder natuurlijk kleppen? Brandstofsysteem in elk geval niet, dat wordt aangestuurd door de ECU.

RE: Heeft een spi onstekingspuntjes?

ontstekingstijdstip wordt ook bij de SPi helemaal door de ECU geregeld. De verdeler bestaat uit alleen een rotor om de vonk over de bougietjes te verdelen.

Bij de MPi ontbreekt deze ook, en gaat het helemaal elektronisch (een MPi heeft in feite 4 aparte bobines, 1 per bougie, waardoor de verdeler overbodig is)

RE: Heeft een spi onstekingspuntjes?

Sander-T schreef:
ontstekingstijdstip wordt ook bij de SPi helemaal door de ECU geregeld. De verdeler bestaat uit alleen een rotor om de vonk over de bougietjes te verdelen.



als je de verdeler dan verdraaid verander je toch ook je ontstekkingstijdstip :?. of zit hij vast op het blok gemonteerd?? ik heb zelf een 1000cc-er dus ik ben nieuwsgierig

RE: Heeft een spi onstekingspuntjes?

Hmmm... Maar eens even Haynes erbij pakken vanavond, dat zou betekenen dat de bobine zijn signaal van de ECU krijgt. Ik kan me er eerlijk gezegd weinig bij voorstellen, een vervroegingscurve heeft bij een SPi dan ook geen betekenis. En de rotor moet dus zo "breed" zijn dat de ECU het ontstekingstijdstip kan varrieren tussen het begin en het eind van het contact...

RE: Heeft een spi onstekingspuntjes?

als je de verdeler dan verdraaid verander je toch ook je ontstekkingstijdstip . of zit hij vast op het blok gemonteerd?? ik heb zelf een 1000cc-er dus ik ben nieuwsgierig



Klopt, maar de ECU regelt het dan weer bij.
De lintings hebben het eens geprobeerd en hoe je ook aan de verdeler draait, de ECU schijnt het dan weer bij te stellen. Hoewel ik me niet kan bedenken hoe, de verdeler zit direct aan de nokkenas. Een mpi, die geen mechanische verdeler heeft is volgens mij helemaal niet bij te stellen.

conclusie van mijn brainstorm sessie: spi is wel af te stellen (ontstekingstijdstip); mpi is niet af te stellen. spi heeft in ieder geval geen punten, zoals Eelke al zei.

cheers,
wouter

RE: Heeft een spi onstekingspuntjes?

Wat een reacties allemaal, zeg!
En dat allemaal tegen iemand die les geeft in het basisonderwijs......technisch inzicht is dus minimaal.
Conclusie is volgens mij dus; als het werkt, niet aan zitten klooien.
Bedankt voor alle reacties!

RE: Heeft een spi onstekingspuntjes?

Conclusie is volgens mij dus; als het werkt, niet aan zitten klooien.



psies! Don't fix it if it aint broken....

Wouter