als je accu los is kan er geen stroom meer zijn...
tenzij er ergens een condensator inzit, zoals bij een stevige geluidsinstalatie...
en dat dan je verlichting aangaat is erg uitdagend.
- Login of registreer om te reageren
als je accu los is kan er geen stroom meer zijn...
tenzij er ergens een condensator inzit, zoals bij een stevige geluidsinstalatie...
en dat dan je verlichting aangaat is erg uitdagend.
Nadat ik de accu los heb gehaald, en weer heb aangesloten..
Met de schakelaar los, gaat na 5 minuten de stadslichten branden.. Inclusief achterlichten..
Dus ik zoek het probleem in kabelboom/dash..
En als je de schakelaar weer aansluit?
Klinkt als een soort follow-you-home-lights, maar dat was vast geen optie. Net als parkeerverlichting waarschijnlijk..
idd, maakt geen verschil..
Maar het gekke vind ik:
Als het een directe kortsluiting oid in een kabelboom zou zijn, zou de verlichting altijd moeten branden, en niet na 5 minuten..
Als er sprake is van lekstroom via 1 of andere unit, zou er wel een tijd aan gebonden kunnen worden.. maar toch niet als het contact uit staat?!
Dat maakt het hele verhaal ook zo apart..
En ben bang dat een "one of" probleem is...
Ik zou beginnen met het relais voor het inschakelen van de verlichting, die moet het signaal geven voor de verlichting om aan te gaan. Mogelijk is dit relais defect en geeft ie af en toe verbinding ook zonder die actief in te schakelen.
Ik heb eenzelfde soort probleem gehad. Ineens gaan de lampen branden terwijl de schakelaar en het contact uit stonden. Lag bij mij ook aan het relais...
Het kan zijn dat het relais net geen contact maakt maar na een tijdje als het circuit wat is opgewarmd (door kleine lekstroom o.i.d) kan het contact plaatje in het relais iets verbuigen en net wel contact maken.
Succes igg dit soort probleempjes zijn altijd lastig uit te vogelen
Ingediend door Leo op za, 23-02-2013 22:40
Vaak zijn dit soort problemen te wijten aan een slechte massa.
inderdaad, dit klinkt al een massa probleem en/of een slechte relais.
Toen mijn mini vorig jaar (voor het eerst in 4 jaar) weer voor de keuring moest, ben ik een hele dag aan het 'klooien' geweest om de verlichting weer in orde te krijgen. Het was bij mij een combinatie van slechte massacontacten en een defecte relais
RE: heel apart verlichtings probleem..
Ingediend door Purno op wo, 09-01-2013 20:39
Ik heb gezocht op een mooi aansluitend topic, maar helaas niks specifiek kunnen vinden..
Het gaat om een 1000 uit 85 van een ander, niet de mijne..
Wanneer het contact UIT staat, accu los gehaald te hebben, springt na +-5min. het stadslicht aan..
Zelfs wanneer de verlichting stekker los ligt..
Zekeringkastje uit voorzorg corrosie vrij gemaakt, net zoals de verbindingen.. echter zonder resultaat.
Nu zag ik in het handboek dat er achter het dash een "dim-dip unit" zit, geen idee wat dit doet, maar los halen geeft geen resultaat.
De stadslichten (incl achterlichten) blijven gewoon branden..
Ik vind het ook gek dat het pas na 5minuten gebeurt nadat je weer spanning op het circuit zet..
Lijkt mij dat er ergens een lekstroom is.. maar waarom pas na een paar minuten??
aan de kabelboom zijn geen beschadigingen te vinden..
Iemand die mij een eindje op de goede weg kan helpen, of het al eens heeft meegemaakt?