Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

Hoewel er al aardig wat geschreven is over inhouden, kon ik mijn specifieke probleem niet vinden.

Mijn Mini is een 1.3 Carb Cooper uit 1991.

Vooral als de motor koud is dan bokt hij behoorlijk onder de 2000 in zijn twee en in drie en vier zitten er nog haperingen in tot 3000 toeren. Zodra ik in zijn twee boven de 2000 toeren kom, krijg ik een soort van turbo schop en begint hij opeens goed te lopen, zeer goed zelfs. Dit wordt minder als hij warm is, maar haperen in drie en vier is nooit volledig verdwenen.

Kan dit veroorzaakt worden door een uitlaat die aan het einde van zijn latijn is en die er ook niet meer helemaal goed onder hangt? Volgens mij zit het spruitstuk wel gewoon nog goed vast, dus valse lucht lijkt me niet het probleem.

Nu heb ik een stage 1 kitje besteld (inlaat, uitlaat etc), dus moet ik er al het een en ander afhalen. Zou het eventueel een kapotte koppakking kunnen zijn? Er zijn geen andere problemen die daar op duiden echter.

Suggesties voor oorzaken zijn welkom.

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

zo als dit klinkt heb je 2 problemen te samen.
1 Je motorblok zit los/ heeft speling. Hierdoor voel je trillingen en klappen van het blok veel erger. en gaat die heel erg bokken. Heel simpel op te vangen door je motorsteun rubbers te vervangen (kosten iets van 15 euro).
2e pobleem is dat die niet super is afgesteld. Het kan bv een versleten naald zijn of oude bougies. maar als je toch al een Stage 1 kit gaat halen, vervang dan meteen je electrische systeem (bougisch, verdeler, verdelerkap, bobinekabels) en laat je mini goed afstellen. Ik denk dat je dan van het probleem afbent.

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

Het probleemt is vooral dat als ik gas geef in zijn 1 of 2 onder de 2000 toeren dat ie gewoon niets doet en een beetje begint tegen te sputteren bijna.

Ja als ik alles vervangen heb ga ik hem zeker goed laten afstellen.

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

als je een iets mindere verbranding hebt zal die op bepaalde punten slecht lopen, vooral als die koud is. Het klink nl alsof die iets te veel lucht krijgt. Maar met afstellen kom je al een heel eind, en ik denk dat dat je dat(financieel gezien) het beste kan combineren met de stage 1 (want dan moet die toch afgesteld worden op je nieuwe setup).
en om je rubbers van je stabilisatorstang te controleren, moet je je motorblok vastpakken bij de radiatorslang of bij de kleppendeksel en dan het blok naar achteren trekken. als je dit ook maar enigzins lukt dan zijn je rubbers oud.

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

OK. Kan ik de rubbers gewoon vervangen met de motor in de auto?

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

jeb dat kan, Het is ff priegelen omdat je onder/naast je rembekrachtiger en ontluchting van de carter moet zijn maar het kan absoluut. Het stangetje waar de rubbers inzitten zit zit(als je voor je auto staat en naar je blok kijkt) links aan het motorblok gemonteerd met een extra plaatje (allebij de bouten hebben steeksleutelmaat 13 ook wel 1/2 inch) en een aarde draad. zorg er voor dat je bij het terugdraaien van de bouten je de bouten er recht indraaid en niet het schoefdraad verneukt (anders word het een heeel duur grapje).

Aan je auto(schutboort) zit die stang ook vast met een bout (ook maat 13 ).

Daarna moet je je gril eraf halen en tussen je front en startmotor door kijken. daar zie je je andere stabilisator stang. die is iets minder belangrijk want die krijgt veel minder te verduren, maar als je het goed wil doen dan vervang je ook die rubbers (meestal laat ik die achtewege maar).

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

Wouter Melissen schreef:
Nu heb ik een stage 1 kitje besteld (inlaat, uitlaat etc),



Heb je er ook de goede naald bij?

;)

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

als je een stage 1 kit koop mag je er wel vanuit gaan dat je de juiste naald erbij krijgt.... toch?

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

Had ik ook gehoopt...

Ook eens besteld, voor een 1300 cooper carb, krijg ik er een SU naald bij... :S

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

wat mij nu het meeste opvalt is dat je een oorspronkelijk probleem wilt oplossen met een tunig-setje...

de basis van goed en degelijk tunen is een goed werkend standaard blok, pas daarna kan je verder met bolt-on's.

oftewel zorg eerst dat je weet wat de oorzaak is van het oorspronkelijke probleem voordat je het erger maakt door nieuwe 'speciale' onderdelen te monteren.

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

Sluit ik me ook bij aan. O:)

Ik denk dat het aan je ontsteking licht.
Heb ook eerder deze probleemen gehad en toen het ik de verdelerkap rotor en bougies en bougiekabels vervangen en reed weer als ene zonnetje.

Ga daarna bezig met je stage 1. weet je in iedergeval dat de rest helemaal goed is. dus als hij dan niet goed loopt kan het alleen maar aan de nieuwe onderdelen lichen.

Even buiten het bonken van de motor om dan he.
Daar gewoon even wat vers rubber tussen de steunen duwen :P .

Groeten Arthur. :)

RE: Heftig bokken/inhouden bij lage toeren, vooral wanneer koud

Wat jullie volgorde betreft, daar zou ik me helemaal mee aansluiten, als mijn uitlaat er niet op half 7 onder zou hangen. De reden dat ik nu niet normaal kan rijden is nu zeker de uitlaat en niet het eventuele onstekingsprobleem. Als hij eenmaal goed warm is loopt hij als een zonnetje. Met de Stage 1 kit moet toch de ontsteking opnieuw afgesteld worden, dus dan kan dat ook direct gecontroleerd worden. Ik wilde alleen weten of het niet toevallig niets anders kon zijn, wat ik dan meteen had kunnen meepakken.

De kit bevat, naald, filter, inlaat en uitlaat. Ik heb ook nieuwe bougies besteld en zal er waarschijnlijk ook nieuwe bougie kabels opzetten.

Bedankt voor de input!