HELP! Elektronische ontsteking kapot?

RE: HELP! Elektronische ontsteking kapot?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn elektronische ontsteking...Ik heb op mijn mini thirty uit 1989 (standaard 1000cc met carburateur...) een jaar geleden ongeveer elektronische ontsteking ingebouwd (Standard Distributor - Electronic type - 65DM4 van minisport)(inclusief andere bijpassende bobine, Lucas Sports Ignition Coil )en ik heb nu problemen met de mini en heb het vermoeden dat de elektronische ontsteking de boosdoener is...

Even een inleidend verhaal om het beeld compleet te maken...Een paar maanden geleden is de spanningsregelaar van de dynamo stuk gegaan en daar heb ik een week of wat mee doorgereden, de monteur bij het dynamorevisiebedrijf gaf mij aan dat de accu wel een flinke optater had gekregen door de hoge spanningen en hij raadde mij aan om voor de winter een nieuwe accu te kopen. Zo gingen er weer een aantal weken verder en de mini ging weer als de brandweer...totdat de mini er ineens mee stopte! Na het starten kwam de mini in een soort "tractormodus" (net of de mini was veranderd in een 1 of 2 cylinder tractor)en de motor reageerde ook niet meer op gas geven o.i.d. De volgende ochtend nog eens geprobeerd en voila hij liep weer als een zonnetje...even een proefrondje rijden en dat ging vrij goed totdat ik even gereden had en bij het terugschakelen de koppeling intrapte en de motor afsloeg....na iets langer doorstarten dan gebruikelijk sloeg hij weer aan en thuis op de oprit (na het koppeling intrappen) ging hij weer in de "tractormodus" en ik had het vermoeden dat de accu dus een te lage spanning gaf aan mijn ontsteking....nieuwe accu erin gezet, starten...nog steeds hetzelfde...even wat rondvragen hier en daar en kreeg het advies om mijn brandstoftoevoer te checken...(carburateur, brandstofpomp)...nog steeds geen verandering...weer rondvragen her en der, heb je je vacuum gecontroleerd?...gecheckt en ja hoor het vaccuum bovenop mijn elektronische ontsteking werkt niet! Gelukkig heb ik nog een mini staan met een zelfde elektronische ontsteking (waarvan het vacuum het wel deed!)dus het hele zwikkie inclusief vacuumgedeelte losgeschroefd van de ontsteking en op de andere ontsteking geplaatst. Nu komt het...nu is mijn mini met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen...hij slaat dus niet meer aan! ik heb nu de moed wel al bijna opgegeven, zeker omdat ik al verschillende keren heb gedacht dat het opgelost was...Wieowie heeft er nu nog een idee?

met vriendelijke groet,
een (bijna radeloze) mini eigenaar |:(

RE: HELP! Elektronische ontsteking kapot?

standaard heeft een 1989 1000cc een zgn. "ballasted" ontsteking .. heb je iets aan je bedrading gedaan toen je die verdeler-bobine hebt ingebouwd??

check of je bij elke bougie een vonk krijgt (bougiekabel stuk? verdelerkap versleten?)
genoeg olie in de dashpot van de carb?
massakabel van blok naar koets goed?
er zou ergens een draadbreuk kunnen zitten of gesmolten isolatie .. goed zoeken 8)

(heb je de oude verdeler met puntjes nog met bijbehorende bobine?)

helaas moeilijk een diagnose te geven op afstand .. alles (en dan ook alles!) nalopen denk ik ..

draadbreuk kan je mogelijk vinden met een batterij en testlampje ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: HELP! Elektronische ontsteking kapot?

even op de website van Minisport gekeken .. als je onderstaande onderdelen hebt gebruikt dan kan je misschien beter het originele spul terugzetten: niet bedoeld voor een ballasted systeem en niet voor een 1000 cc ...
----
Part No: DLB105

High performance ignition coil suits all pre 1996 minis. Gives a stronger spark for more complete combustion in the chamber and smoother running throughout the rev range.

Suit all non ballast wiring systems.
----
Part No: 42664

Electronic distributor A+, 1275cc Cooper 90-91


FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: HELP! Elektronische ontsteking kapot?

Wat zou je denken van een doorgeslagen bobine ?

RE: HELP! Elektronische ontsteking kapot?

Hoi Theo en Jos, bedankt voor jullie reactie,

Ik heb de ontsteking en bobine er al op zitten sinds april 2014 en tot voor de zomervakantie van dit jaar (2015)had ik geen enkel probleem met de mini thirty, hij liep als een zonnetje! Het is onze tweede auto en er werd dus bijna iedere werkdag mee gereden (ongeveer een km of 60 per dag)en zelfs ook nog regelmatig in het weekend...

Wat de checkpunten betreft, op de gehele kabelboom nalopen na, heb ik alles al, gecheckt: bougiekabels, vacuum, verdeler-kap, rotor, bougies, benzinetoevoer, oliepeil vd carburateur, luchtfilter, stekkerverbindingen.

gereviseerd: groot deel vd carburateur.

vervangen: massakabel (blok/koets) en het vacuumgedeelte vd ontsteking...

Nou heb ik gisteravond nog eens even de Hanes minibijbel doorgespit maar daar staat iets over als je je ontsteking hebt gereviseerd/onderhouden/gedemonteerd... je bij het terug plaatsen van het vacuumgedeelte op het onderste (motorgedeelte) , eerst alles handvast moet draaien en je de as van de ontsteking een aantal keer moet ronddraaien voordat je de hele boel vastzet... dat ga ik dus vandaag nog maar eens proberen.
Ik had n.l. het onderste gedeelte in het blok laten zitten en alleen het vacuumgedeelte overgezet.

Wordt vervolgd...

RE: HELP! Elektronische ontsteking kapot?

Staat de ontsteking nog wel op tijd???

RE: HELP! Elektronische ontsteking kapot?

Ik zie nog niet dat je een andere bobine hebt geprobeerd.
Ik begrijp voorlopig dat je helemaal geen vonk hebt uit de bougie's.

RE: HELP! Elektronische ontsteking kapot?

Hallo allemaal,

Na lange periode van alles geprobeerd te hebben zonder positief resultaat en omdat het ons tweede autootje is en regelmatig gebruikt moet worden...nu (tijdje geleden alweer...) voorlopig alles weer teruggebouwd naar het origineel (elektronische ontsteking er afgehaald...)
Loopt nu weer als een zonnetje ;) 8)

Dusssss voordat ik het allemaal weer ga proberen met de elektronische ontsteking, de hele bubs nog maar even nalopen, controleren en repareren. :P

Bedankt voorlopig voor alle reacties en adviezen!

Groeten Rallycooper