RE: HELP! Elektronische ontsteking kapot?
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 14-10-2015 16:14
standaard heeft een 1989 1000cc een zgn. "ballasted" ontsteking .. heb je iets aan je bedrading gedaan toen je die verdeler-bobine hebt ingebouwd??
check of je bij elke bougie een vonk krijgt (bougiekabel stuk? verdelerkap versleten?)
genoeg olie in de dashpot van de carb?
massakabel van blok naar koets goed?
er zou ergens een draadbreuk kunnen zitten of gesmolten isolatie .. goed zoeken
(heb je de oude verdeler met puntjes nog met bijbehorende bobine?)
helaas moeilijk een diagnose te geven op afstand .. alles (en dan ook alles!) nalopen denk ik ..
draadbreuk kan je mogelijk vinden met een batterij en testlampje ..
succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
RE: HELP! Elektronische ontsteking kapot?
Ingediend door Rallycooper op wo, 14-10-2015 15:38
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over mijn elektronische ontsteking...Ik heb op mijn mini thirty uit 1989 (standaard 1000cc met carburateur...) een jaar geleden ongeveer elektronische ontsteking ingebouwd (Standard Distributor - Electronic type - 65DM4 van minisport)(inclusief andere bijpassende bobine, Lucas Sports Ignition Coil )en ik heb nu problemen met de mini en heb het vermoeden dat de elektronische ontsteking de boosdoener is...
Even een inleidend verhaal om het beeld compleet te maken...Een paar maanden geleden is de spanningsregelaar van de dynamo stuk gegaan en daar heb ik een week of wat mee doorgereden, de monteur bij het dynamorevisiebedrijf gaf mij aan dat de accu wel een flinke optater had gekregen door de hoge spanningen en hij raadde mij aan om voor de winter een nieuwe accu te kopen. Zo gingen er weer een aantal weken verder en de mini ging weer als de brandweer...totdat de mini er ineens mee stopte! Na het starten kwam de mini in een soort "tractormodus" (net of de mini was veranderd in een 1 of 2 cylinder tractor)en de motor reageerde ook niet meer op gas geven o.i.d. De volgende ochtend nog eens geprobeerd en voila hij liep weer als een zonnetje...even een proefrondje rijden en dat ging vrij goed totdat ik even gereden had en bij het terugschakelen de koppeling intrapte en de motor afsloeg....na iets langer doorstarten dan gebruikelijk sloeg hij weer aan en thuis op de oprit (na het koppeling intrappen) ging hij weer in de "tractormodus" en ik had het vermoeden dat de accu dus een te lage spanning gaf aan mijn ontsteking....nieuwe accu erin gezet, starten...nog steeds hetzelfde...even wat rondvragen hier en daar en kreeg het advies om mijn brandstoftoevoer te checken...(carburateur, brandstofpomp)...nog steeds geen verandering...weer rondvragen her en der, heb je je vacuum gecontroleerd?...gecheckt en ja hoor het vaccuum bovenop mijn elektronische ontsteking werkt niet! Gelukkig heb ik nog een mini staan met een zelfde elektronische ontsteking (waarvan het vacuum het wel deed!)dus het hele zwikkie inclusief vacuumgedeelte losgeschroefd van de ontsteking en op de andere ontsteking geplaatst. Nu komt het...nu is mijn mini met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen...hij slaat dus niet meer aan! ik heb nu de moed wel al bijna opgegeven, zeker omdat ik al verschillende keren heb gedacht dat het opgelost was...Wieowie heeft er nu nog een idee?
met vriendelijke groet,
een (bijna radeloze) mini eigenaar