HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

default

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

hallo !


Ik heb een mini 1000 van 1988.

Ik ben vandaag naar de keuring geweest.

Deze zijn de gebreken:



- ophangingsgewrichten -- speling

- subframe -- staat -- achteraan rechts

- schokdempers -- bevestiging -- achteraan rechts

- ophangingstest vooraan -- onvoldoende wegcontact




kan iemand me een ruime schatting geven van wat dit allemaal ongeveer zou kunnen kosten als ik dit laat doen door een garage?

geraak je gemakkelijk aan occasie stukken?


groetjes thibault.

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

Ik denk dat de speling in de voorwielophanging te maken heeft te maken met teveel speling op de fuseekogels. Die zijn bij te stellen,maar ik zou direct nieuwe monteren, ze kosten niet veel en het is net zoveel werk.

De opmerking over het subframe en de schokbrekerbevestiging zal wel met roestinwerking te maken hebben. Ik weer niet of er in Belgie aan het subframe gelast mag worden.

Wat ze met het laatste bedoelen heb ik geen idee...kapotte schokdempers?

Al met al niet zulke hele ernstige zaken. Echte Mini probleempjes.

Dennis

default

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

volgens mij mag er niet gelast worden.
nieuwprijs is 180€ zeker?

mensen , als je kun , zeg me prijzen!

deze informatie heb ik echt nodig!

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

Achterste subframe inderdaad zo rond de 180 euro

Set schokdempers goede kwaliteit tussen de 60 en 80 euro per set

Fuseekogelrevisieset ongeveer 15 a 20 euro per kant.

Laswerk...tja...prijsopgave vragen, net zoals voor de rest van de werkzaamheden als je het zelf niet kan.

Ik denk toch dat wanneer je dit bij een garage laat doen het toch gauw ,met onderdelen, tussen de 800 en 1000 euro gaat kosten. Afgezien van het laswerk wat je uit zou kunnen besteden, is het goed zelf te doen als je een beetje handig bent.

Dennis

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

tbo schreef:
- ophangingsgewrichten -- speling


Same here... :( Ik gok ook op de fuseekogels. Zijn te vinden (nieuw) voor 15€/kant

tbo":3ia70nq9]
- subframe -- staat -- achteraan rechts
- schokdempers -- bevestiging -- achteraan rechts
[/quote:3ia70nq9]
Heeft mss met elkander te maken? Roest rechtsachter op je subframe waardoor de schokdemper bevestiging niet stevig genoeg meer is? Eens nakijken, kan je een nieuwe set schokdempers uitsparen. Het subframe netjes lassen en opnieuw behandelen tegen steenslag (rutex oid), dan zou het geen probleem mogen geven. Ook es naar de rubbers van je schokdempers kijken.

tbo":3ia70nq9]
- ophangingstest vooraan -- onvoldoende wegcontact
[/quote:3ia70nq9]
Lijkt me aan de schokdempers te liggen. Of je subframerubbers.

1 en 2 zouden zo verholpen moeten zijn. 3 en 4 vereisen toch wat meer aandacht.

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

babse schreef:

Heeft mss met elkander te maken? Roest rechtsachter op je subframe waardoor de schokdemper bevestiging niet stevig genoeg meer is?



Schokdemper loopt van je draagarm naar boven, naar de body. Heeft dus niks met het subframe te maken. Maar als er wat over de bevestiging gezegd wordt is het idd niet waarschijnlijk dat vervangen van de schokdemper nut heeft.

default

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

hallo


-weet er iemand zeker van subframe lassen?
(er zijn 2 gaten in geroest van +- 2cm diameter)
-vind je deze makkelijk in occasie?
-waar kan ik ze nieuw vinden/bestellen??
-zijn er verschillende modellen van?



-Set schokdempers goede kwaliteit tussen de 60 en 80 euro perset
->set = 4?
->euro voor mindere kwaliteit?



groetjes !

default

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

hallo

ik heb net een mail gehad van "cars-on-top" waarin ze vermelden dat een occasie subframe op 250 euro komt...

hoe komt het dat ze daar zo duur zijn , dan nog voor een occasie stuk?

hier beweren ze dat ze maar 180€ kosten ??


mvg

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

Je kan natuurlijk ook aan hun zelf vragen waarom ze zo duur zijn. Misschien zitten er nog wel draagarmen aan ofzo?

In plaats van ons te vragen naar prijzen kan je natuurlijk ook zelf eens gaan bellen dan weet je het zeker.

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

Voor zo'n 180 euro krijg je een kaal imitatiesubframe. Die 250 euro voor een tweedehands subframe vindt ik een beetje aan de hoge kant al zitten er draagarmen aan, want daar kan best speling op zitten en dat schiet ook niet op.

Ik heb net een compleet tweedehands subframe gekocht, compleet met draagarmen en schokdemper voor 75 euro. Op de sloop doen ze ongeveer 100 tot 150 euro compleet. (dat is wel in Nederland overigens)

Een set G-Max (4 stuks) is ongeveer 120 euro.

default

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

wat is G-Max ??

|:(

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

G-Max is een merk schokdempers.

default

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

@tbo ivm met je vraag, hallo


-weet er iemand zeker van subframe lassen?
(er zijn 2 gaten in geroest van +- 2cm diameter)



Nee dit mag niet en is niet toegelaten.

Mocht je toch eraan gaan lassen en het risico willen nemen, dan mag je het gelaste onderdeel NIET behandelen met coating of andere zaken dat het gerepareerde deel eronder verbergt.

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

Ok, leuke discussie of je nu aan een subframe mag lassen. Ik weet ZEKER dat het wel mag. Ik ben zelf keurmeester en ik weet dat er veel onduidelijkheid over is. Vroeger mocht het idd niet wat ik zo gehoord heb. Maar tegenwoordig is het geen probleem. Het zou erg raar zijn als je verder je halve auto in elkaar mag lassen, maar zo'n stukkie subframe niet... Ik heb hier zo geen RDW boek liggen, dus ik kan zo helaas geen artikelnr opzoeken. Altijd handig voor eigenwijze (ouderwetse) keurmeesters ;)

Ow, en nog iets. Als je ergens aan gelast hebt, mag je het gewoon afmaken met strijkkit/tectiel, en dergelijke. In princiepe word er niks gedemonteerd bij een keuring, maar bij twijfel mag je ALLES demonteren mits je het onbeschadigt terug kan zetten. En een mooie laag tectiel mag er dus niet afgehaald worden! Dat zou anders betekenen dat als je net je gerestaureerde mini laat keuren, de keurmeester de hele bodem kaal zou mogen maken "omdat hij twijfelt". Zo werkt het gelukkig niet in Nederland.

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

maar het gaat hier wel degelijk over België en niet over Nederland.

In nederland mag het heb ik vernomen maar of het in België mag ? volgens mij niet.

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

in nl mag je eraan lassen in belgie niet, dat is waar het nu om gaat. deze regel is in belgie veel strenger dan in nederland...

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

Misschien zijn de eisen in belgie anders?
In Nederland mag je gaten in het subframe dichtlassen zolang dit op een nette en deugdelijke manier gebeurt.
Er zijn echter wel dragende delen waar niet aan gelast mag worden. Zo mag er aan de vooras van de kever niet gelast worden als deze rot is. Dus de APK kent wel uitzonderingen op de regel.

Maar gaatjes in het subframe, lekker dicht lassen.

En voor een subframe zou ik even wat verder kijken want cot is behoorlijk prijzig.

default

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

en hoe kan ik mijn CO verder bij regelen, we hebben al vanalles geprobeert ... maar het wil maar niet goed komen...

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

Waarschijnlijk heb je een HS4 en dan stel je het CO met de moer die onder aan je carburateur zit. Omhoogdraaien = armer, omlaagdraaien = rijker.

Heb je toevallig een HIF carburateur dan zit de mengselschroef linksachterop de carburateur als je er voor staat. Indraaien = rijker, uitdraaien = armer.

Dennis

default

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

ik heb dit al gedaan , maar geen positief resultaat.
andere manieren?

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

Valse lucht?

default

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

geen idee, hoe kan ik dit zien?

RE: HELP! gebreken die aanleiding geven tot herkeuring.

Controleer of alle pakking van het inlaattraject dicht zijn. Hoe is je stationair?

Dennis