Kruimelpad
HELP: Ingeslagen wiellager! foto's
RE: HELP: Ingeslagen wiellager! foto's
Ingediend door NED1108 op do, 19-06-2008 22:14
Hij was op 200Nm getornt, en in het begin geen problemen gehad...
- Login of registreer om te reageren
Als ik zo je lager huis zie mis ik de ring tussen de 2 lagers (is ook afhankelijk van het type lager dat je gebruikt). Maar dit kan ook komen omdat het uit elkaar is gehaalt en dat een lager nu een beetje los in het huis ligt.
Groet, Vlassie (die afgelopen 2 weken 3 wiellager huizen uitelkaar heeft gehad)
- Login of registreer om te reageren
Ja, maar hoe is het met de gepleten ring?
Heb je eerst met een hulpring het geheel
op de as gezet?
En daarna de moer los gedraaid, gespleten ring geplaatst
en dan op 207 Nm aangetrokken?
- Login of registreer om te reageren
Ik heb gezien dat er een vlakke ring op zou moeten. Andere zeggen dat het niet nodig is. In ieder geval heeft de innerrace niet opgesloten gezeten.
Wat is de functie van de vlakke ring?
- Login of registreer om te reageren
Als je met de vlakke ring de ring bedoeld de binnenkant van de flens tegen de flens aan zit, is dit om je lager aan te drukken. Deze is alleen bij trommel remmen, anders zit deze 'ring' al op de flens (bij schijven zo)
( http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=36807 daar was mijn topic met nog een paar pixels)
- Login of registreer om te reageren
De ring die ik bedoel is ring 11. Volgens de hans moet je eerst een zelf gemaakte vlakke ring op de conische bus plaatsen en vervolgens de kroonmoer torquen. Als die op torque staat moet de kroonmoer weer los waarna vervolgens de ring wordt verwijderd. Daarnaa wordt de moer weer zonder ring direct op de conische ring op torque gezet.
Procedure volgens Haynes
De ring die jij aangeeft zit vast op de flens (schijfremmen)
- Login of registreer om te reageren
Ik heb die ring die jij bedoelt (toen ik bezig was met eentje met schijven) er gewoon opgezet moer er op en met een zware luchtsleutel vast gedraait, daarna niets meer los gehaald of iets maar als je ook de 2e keer zonder zelfgemaakte ring maar incl. nr 11 op torque hebt gezet moet dit goed zijn.
- Login of registreer om te reageren
Weet jij wat het doel is van die "tijdelijke" ring. Kan het niet echt plaatsen.
- Login of registreer om te reageren
Geen idee, ook nog nooit van gehoord en nooit gebruikt. Als ik er aan denk, tijd en zin heb even in het originele werkplaats handboek kijken (niet de haynes) kijken wat ze daar zeggen.
Maar ik denk niet dat hier je probleem zit op hoeveel torque het vast zit. Als het maar goed vast zit en de lagers goed op elkaar aansluiten.
- Login of registreer om te reageren
Ik zal straks een andere homokineet plaatsen en nieuwe lagers .
Ik zag op foto's dat homokineten wel vaker op de plek versleten zijn. Natuurlijk niet na 6 maanden.....
Ik heb overigens wel een sporingsprobleem. Hij trekt naar links weg (ondanks dat die uitgelijnd is voor zover mogelijk bij een mini). Ik vraag me af of dat van invloed is op deze slijtage.
- Login of registreer om te reageren
Je hebt al nieuwe banden geplaatst? Daar kan natuurlijk ook een hoogteslag in zitten.
Is de homokineet wel ingesleten? Het lijkt me alleen wat aanslag/roest door de passing.
- Login of registreer om te reageren
We hebben inderdaad een hoogteslag...
Dat wordt dus toch maar nieuwe banden dan!
De homokineet is wel echt ingeslagen hoor, het is voelbaar...
- Login of registreer om te reageren
Gister nog even in het werkplaats handboek gekeken en daar wordt nix genoemt over een evenuele ring die er eerst op moet en er later weer tussen uit! (In tegenstelling tot de Haynes)
- Login of registreer om te reageren
Dat is goed om te weten. Ik heb nu een andere homokineet erin en nieuwe lagers. Nu met een nog groter moment aangedraaid. Ondanks dat he homokineet behoorlijk was ingeslagen zijn de problemen met trillingen niet opgelost. Aangezien er al een hoogteslag in zit zal ik de band maar vervangen. Dan maar hopen dat het opgelost is. Bedankt voor jullie meedenken.
- Login of registreer om te reageren
welk merk banden heb je? Camac heeft vooral de reputatie vierkant te zijn.
Heb je ook weleens je wielen een kwartslag gedraaid? Hij centreert op de wielmoeren en niet op de naaf, en het wil nog weleens schelen om dat te wisselen.
Als je velg behoorlijk scheef is, en men dat bij balanceren probeert op te heffen met veel lood, slijt het stuk van de band waar die grote hoeveelheid lood zit ook harder (wordt bij iedere omwenteling harder tegen het asfalt gedrukt.
Succes,
Wouter
- Login of registreer om te reageren
we hebben Falken banden, deze zijn al vaker gedraaid. dat zal dus niet helpen, helaas...
toch bedankt voor de tip!
er zit inderdaad redelijk veel lood op...
hoe kom ik erachter of mijn velgen recht zijn of niet?!
- Login of registreer om te reageren
Goed oplettten bij het balanceren Je kan dan gewoon zien of dat de velg hobbelt.
Cheers,
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Hier wordde lagers ook nooit op moment vastgezet. Hebben we 1x geprobeerd, na enkele weken een rot lager.
Daarna gewoon de oude vertrouwde methode (kwartslag voor t afbreken stoppen met draaien) en alle lagers draaien nog gewoon, ook die met de brede wielen (of eigenlijk veruit staande).
Ook hier worden ze zonder de 'extra' ring onmiddelijk in elkaar gezet.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
lagers gewoon netjes op moment vastzetten, zoals het hoort. Dat er een keer een kapot is gegaan, kan allerlei oorzaken hebben, en precies goed vast zetten lijkt mij de minst waarschijnlijke
cheers,
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Te los geeft speling >>> breuk.
Been there, done that.
Eerst op moment en dan dat beetje extra
- Login of registreer om te reageren
Ik heb ze nu met een groter moment aangedraaid dan de eerste keer. We zullen zien of het gaat helpen.
- Login of registreer om te reageren
Vandaag de bandjes laten vervangen. Veel minder trillingen en hij rijdt weer rechtdoor op de snelweg. Helaas wel weer een wielbout gebroken. Had toevallig een reserve bij me Ik blij bandenhandel blij.
- Login of registreer om te reageren
draai je de wielmoeren niet te strak? (63Nm uit mijn hoofd)...
cheers,
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Mogen we dus aannemen dat de oorzaak niet de ingesleten homokineet is?
- Login of registreer om te reageren
De ingesleten homokineet is veroorzaakt doordat de binnenste lagerschaal is gaan draaien om de homokineet. (het was een nieuwe homokineet 6 maanden mee gereden) Nu de kroonmoer nog zwaarder aangedraaid in de hoop dat het lager wel blijft zitten.
Tja dit maal was het met 60NM. Een aantal maanden geleden was al eerder een wielbout afgebroken. Ik denk dat ze in het verleden te zwaar zijn aangezet waardoor de bout zwakker wordt.
- Login of registreer om te reageren
kijk eens of je speling hebt op de spiebaan tussen de flens waar je wiel aan vast zit en de homokneet. is dat zo dan zal de kroonmoer lossen door het optrekken en het afremmen op de motor. al een klein beetje speling door het loskomen van deze moer geeft ruimte aan de lagers en zullen langzaam iets verdraaien .als dit langgenoeg doorgaat krijg je het uitslijten van het lagervlak
- Login of registreer om te reageren
Vandaag de linker homokineet van onze mini voor het eerst gezien. Hij ziet eruit zoals op de afbeelding. Mijn vraag is of hij versleten is. De "gepolijste baan" is niet verdiept alleen zichtbaar. Er zit dus geen voelbaar randje ofzo langs. Het andere streepje wat je ziet is ook niet verdiept. Het lijkt me toch niet dat je deze dan al moet vervangen? Wel al een nieuw lager geplaatst.
http://img200.imageshack.us/img200/4307/p2240829.jpg
- Login of registreer om te reageren
Op 't eerste gezicht ziet het er goed uit. Maar ik denk dat diegene die hier vaker mee te maken hebben gehad een beter zicht op hebben.
- Login of registreer om te reageren
Dit valt op zich wel mee. Ik heb erger gezien. Als er duidelijk geen overgang te voelen is, dan zou ik hem gewoon hergebruiken.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb daarnet beide fusee lichamen gedemonteerd, en merk dat dat de binnenste lagerkap "los" zit, is dit normaal of is dit versleten?
ik heb overigens geen bijgeluiden gehoort.
- Login of registreer om te reageren
De binnenste lagerschalen worden bij elkaargehouden door de aandrijfas. Wanneer je de as er in doe en vastdraai moet de speling weg zijn.
- Login of registreer om te reageren
maar als de binnenste lagerkap speling heeft tov de aandrijfas (dus ingelopen is op de aandrijfas) zou je mogelijk een nieuwe buitenste homokineet moeten monteren.
- Login of registreer om te reageren
RE: HELP: Ingeslagen wiellager! foto's
Ingediend door NED1108 op do, 19-06-2008 20:15
Wie o wie kan mij verder helpen.
Ongeveer een half jaar geleden beide homokineten, wiellagers en fusee kogels vervangen. Sinds enige tijd last van vibraties in de mini (geen slingering is stuur) Verticaal stuiteren. Volgens bandenspcialist zit er een hoogteslag in.
Na controle blijk ik een ingeslagen wiellager te hebben en dus ook de nieuwe homokineet ingeslagen.Zie foto's.
Wie kan mij helpen in het verklaren van de oorzaak.
Ik denk zelf aan schokbrekers voor en de twee banden vervangen. Tevens homokineet en wiellager.
Rechts is in normale conditie.