Help Mini met pech in Duitsland

default

RE: Help Mini met pech in Duitsland

Wie kan mij helpen???

Vandaag kwam ik in Duitsland met een lege accu te staan. Met startkabels de mini weer aan de gang gekregen, maar na zon 10 kilometer viel hij weer stil.

Opnieuw met startkabels gestart, maar na een paar minuten stationair draaien, begon de motor te sputteren en viel hij weer stil.

Dus ermee naar de garage. Dynamo kapot! Vanuit Nederland een nieuwe dynamo laten brengen, die laten installeren, maar nog steeds niet OK.

Er zit nu een nieuwe dynamo in en 2 nieuwe zekeringen. Maar de acculaad nog steeds niet bij. Volgens de monteur is er een probleem met de "lichtmachine regelaar" die niet in de dynamo zelf zit maar een tweede. Hij kan hem alleen niet vinden.... Bedoelt die man de relais? Is allemaal moeilijk te begrijpen in het Duits.....

Nu staat de Mini dus nog zo'n 200 km ergens in Duitsland.

wie oh wie kan snel helpen.

groeten Ingrid

RE: Help Mini met pech in Duitsland

Hoi Ingrid,

Kun je aangeven wat voor type mini het is: carburateur, SPI of MPI.

Als het een carb-mini is, dan kunnen het wat slechtere massapunten zijn. Dat is het simpelste elektrische systeem. Daar zit maar 1 stroomregelaar in en die zit in de dynamo.

Hoe het met een SPI of MPI zit weet ik ook niet.

Misschien geen mogelijkheid om de mini naar Nederland te laten brengen/halen. Dat maakt het helpen ter plekke, of sleutelen door een liefhebber wat makkelijker.

Groeten, Bram

RE: Help Mini met pech in Duitsland

Hoe snel moet de mini bij eventueel ophalen weer in NL zijn? Waar staat ie?
Ik ben elke week in de buurt van Dortmund te vinden, misschien kan ik iets voor je betekenen (eventueel mee terug nemen volgende week).

Groet ron

default

RE: Help Mini met pech in Duitsland

Poeh, vragen over techniek.....
Het is een Mini Cooper 1.3I uit 1996. Kan je daar wat mee?

RE: Help Mini met pech in Duitsland

De accu zelf??

De ECU misschien?

default

RE: Help Mini met pech in Duitsland

Ik heb absoluut geen verstand van techniek! Wat is ECU?????

RE: Help Mini met pech in Duitsland

De ECU is de computer die ervoor zorgt dat de motor het doet. Deze beoordeeld alle informatie die er uit de motor komt en stelt dan bepaalde onderdelen bij om eventuele slijtage of vuiligheid te compenseren. Daarnaast regelt hij ook dat je zonder extra handelingen kunt starten. Ongeacht of het nu koud of warm is.

Met een injectie, want daar staat die i voor bij de type-aanduiding kan ik je helaas niet helpen.

Wat ik begrepen heb is dat er verschillende vacuümslangen aan zitten die nog wel eens willen slijten. Ook kan, net als bij elke andere mini, een slechte massaverbinding een oorzaak zijn van dit soort problemen.

Succes met de verdere afhandeling.

Groeten, Bram

p.s. als je aangeeft waar de mini ergens staat en in welke omgeving jij ergens woont, dan kan het idee van Ayla (Ron) nog niet zo slecht zijn.

RE: Help Mini met pech in Duitsland

Kun je aangeven waar de mini staat.
Ik heb nogal wat contacten in Duitsland en misschien zit er wel een in de buurt.

RE: Help Mini met pech in Duitsland

Het kan zijn dat ook de 'nieuwe' dynamo stuk is! KAN (gister toevallig een nieuwe gemonteerd, goede laadstroom. 15km Verder stond ik stil, geen laad stroom) maar dat is wel onwaarscheinlijk. Als de auto gestart wordt met een andere accu zou je zeggen dat de + kabel tussen accu en startmotor goed is (moet iniedergeval iets door geven). En volgens mij loopt de + van de dynamo naar het start relais vanwaar deze doorloopt naar de accu. Als deze kabel van dynamo naar start relais niet goed is / afgebroken dan is er geen laadstroom. Maar dit is door te meten, ook is te meten bij de dynamo zelf of deze laadt.

RE: Help Mini met pech in Duitsland

chat over het uitblijven van een reactie verplaatst naar een eigen topic:
viewtopic.php?p=463972#p463972