Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

Ik heb een klein ongelukje gehad met mijn mini, ik heb een kleine lancering gehad door dat ik met de linkervoorkant(bestuurderkant)over een midden heuvel ben gereden. daardoor lekt volgens mij de radiator koelvloeistof. Maar de rook begon vanmiddag in een keer onder het rijden, maar ik kon niks zien waar het precies vandaan komt. Het eenigste wat je kon zien was dat het +/- onder de wielkas ergens wegkomt. Daar zag ik ook de ventilator zitten, behoort deze altijd te draaien als de auto aan is want deze heb ik eigenlijk nog niet zien draaien!

Het gaat hier trouwens om een 1300 cooper s van '91.

wie weet wat het zou kunnen zijn?? :?

* dus de rook
* en de ventilator

groetjes daniel

default

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

als je v-snaar om de dynamo en de waterpomp loopt en je hebt je radiateur aan de zijkant zitten dan draait de ventilator ook altijd omdat zijn poelie ook bij de v-snaar op zit.
het zou mischien kunnen dat bij jou de onderste slang gescheurd/eraf is. waardoor hij alle koelvloeistof verliest, ik hoop dat je hier wat mee ken.

gr. robin

ps. kijk ook even je radiateurdop na als je toch bezig bent die rubberrand wil ook slijten en daar verliest hij ook koelvloeistof.

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

snaar kapot , eraf oid , radiateur lek kokende motor de snaar drijft ook je waterpomp aan . is de temperatuur goed ?

default

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

radiateur lek kan je makkelijk kontroleren.
Als de motor koud is, de radiateur even vullen tot max.niveau en met de dop goed afsluiten.
Hierna motor warm laten draaien.
Je ziet dan vanzelf de vloeistof er uit lekken/spuiten als deze lek is.
nadien als de motor weer koud is in de radiateur kijken hoeveel het niveau gedaald is.

Dat de fan draaid is normaal.

grtzz Martin

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

Jep die hoort altijd te draaien als de motor loopt! Misschien is die rook geen warme koelvloeistof? Toch maar snel kijken dus!

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

Het gaat hier trouwens om type fan: PGG10046 volgens het part catalogue van moss (MGL9200) MINI 1974 to 1991.
deze wordt volgens mij elektrische geschakelt want in de wielkas zit volgens mij de aansluitstekker, wat naar zicht er goed op zit. maar hoort deze nu kontstant te draaien waneer de auto loopt??

het koelvloeistof druppelt vrij langzaam. het loopt dus niet met een straal ofzo eruit. zit er misschien evetueel een overloop op de radiator waar die druppels misschien weg komen, i.v.m. het stijgen over de middenbermheuvel, dat er dus misschien koelvloeistof naar boven is gekomen????

default

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

als het een electrisch geschakelde is draait ie niet altijd maar alleen als de motor/koelvloeistof te heet word gaat ie aan, en ja er zit een overloop pijpje op (aan de kant van het schutbord), maar lekt niet bij de onderste slang. (want de overlooppijpje's willen bovenaan net onder de radiateurdop nog wel eens loslaten.

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

Controleer ook je wiel lager eens. Na zo'n klap, kan dat ook wel eens problemen geven. Geeft een mooi rookgordijn, als je lager te heet wordt op de snelweg ...

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

Ik heb ook eens hetzelfde gehad. Na veel zoeken bleek het volgende loos....

Bij warmdraaien vande motor ging een van de koelslangen heeeeeel iets openstaan wat door de overdruk een lekkage veroorzaakte. Dit lekte op de snaar, wat dus de vloeistof lekker rondslingerde. Dus ook op het hete spruitstuk. Mag jij raden wat er zo rookte :P ...

Dus warmdraaien en kijken of er ergens iets gaat lekken lijkt me een goed idee!

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

Je kan je koelsysteem ook koud onder druk zetten.
Daar zijn speciale handpompjes voor, die je op de opening van je radiator zet.
KwikFit (niet mijn garage maar een voorbeeld) heeft ze ook; laat daar je koelsysteem eens onder druk zetten voor weinig!

Gr. de Meester... O:)

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

wat misschien wel handif is om te weten is of je 1 of 2 fans in je mini hebt zitten. heb je er 1 dan is het normaal dat die constant draait, heb je er 2 dan is die 2e extra voor als de motor toch te warm loopt.

daarnaast zit er bij mij bovenin de linker wielkast een overdrukvaatje, waar mijn mini ook lekt als ie te warm word. (IMM italie deed mijn extra fan het niet waardoor ie telkens warm liep).

De vraag is denk ik vooral, loopt je motor ook warm, of blijft die netjes op temperatuur.

daarnaast zou ik ook nog kunnen bedenken dat door de kap misschien je radiatordop is losgesprongen, dit heb ik zlef ook al eens gehad. best wel schrikken, maar bleek dus weinig aan de hand te zijn.

en als laatste: loopt die extra fan(als hier spraken van is) ook als je net met koude motor start.

bedenk me net nog iets, weet niet of het mogelijk is. misschien maakt een stekkertje van de temperatuursensor die je fan aan schakelt kortsluiting door de koelvloeistof/stoom waardoor de fan constant draait.

verder kan ik niets bedenken, hoop dat je er wat aan hebt.

greetzzz

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

Ik zal er morgen vroeg is even onder kruipen en even alles goed schoon maken en hopen dat ik dan kan zien waar het wegkomt.

Als ik gewoon aan het rijden ben zie je geen rook het is allen wanneer ik bij een stoplicht sta of in ieder geval stil sta wanner de motor op temperatuur is.
hij blijft trouwens wel mooi op temperatuur, net iets onder het midden tussen het koude gedeelte en het midden dus dat zou wel goed moeten zijn. en hij doet het alleen waneer die warm is. dus ergens waar naar mijn idee zou er vloeistof ofzo, op een hete onderdeel komen waardoor het begint te roken.

maargoed we zullen het morgen wel zien. :?

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

is het stoom of rook???
als het stoom is idd je mini warm laten draaien en wachten tot hij gaat spuiten (stoom) en dan weetje waar het lek zit en kan je dat verhelpen ;) .

als hij echt gaat roken zou ik eigelijk niet weten wat het is....

RE: Help!! rook aan de linkervoorkant!!!!

zo'n fan maakt snel kortsluiting. mijne loopt eigenlijk nooit maar als het regent en vochtig is dan loopt die al na 5 kilometer rijden ofzo
heb er nog niks an gedaan omdat mijn mini verder toch altijd binnen staat en eigenlijk alleen met mooi weer buitenspeelt 8)