Ik heb dat ook eens gehad en een M18 tap gebruikt, zodat er een gewone M18 bout in kon.
Mooier is een helicoil erin (laten) zetten zodat je de originele aftapplug weer kunt gebruiken.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb dat ook eens gehad en een M18 tap gebruikt, zodat er een gewone M18 bout in kon.
Mooier is een helicoil erin (laten) zetten zodat je de originele aftapplug weer kunt gebruiken.
ik heb ook M18 schroefdraad erin zitten met een bijbehorende carterplug (kan je zo bestellen bij een goeie automaterialenzaak)
wat je wel moet doen is je maneet overzetten in je nieuwe plug
Ingediend door tom2mini op do, 19-08-2004 19:28
ik denk dat ik dan toch voor de m18 oplossing ga
enig idee wat een m18 tap kost?
zijn redelijk prijzig, probeer eens of je hem even mag tappen bij een metaalbedrijfje. Neem een doos tompoezen mee krijg je vaak veel voor gedaan
Ik heb dus hetzelfde probleem. Alleen heb ik een M18 tap kunnen regelen. Alleen wat nu te doen. Het oude gat nog uitboren of direct het nieuwe draad erin tappen. En waar moet ik bij het draadtappen allemaal op letten. Eens moet de eerste keer zijn he?
@ovi; Gat eerst opboren naar 14,5 / 15.
Dan snij-olie op de tap (wel zorgen dat deze schoon is).
2 slagen draaien -> 1 slag terug en zo door tappen tot je boutkop goed afsluit.
Vergeet bij het monteren niet de koperen ring.
Groet ron
Volgens de boeken is de boor diameter 15.2mm of 15.5mm afh van het materiaal. 15.5 zal wat makkelijker te krijgen zijn
Maar als je gat al die diameter heeft hoef je dus niet te boren
Ik zou dan 15 boren, meestal zijn de boren van deze diameter al een keer geslepen of gebruikt en kan het best zijn dat hij al iets uit het midden boort, kom je precies uit op 15,2.
Tevens is het materiaal meestal niet zo ideaal van een mini-versnellingsbak, dus zo klein mogelijk boren.
Tevens is onder de carteplug meestal wel iets materiaal weggesleten ivm de verkeersdrempels in NL en dus is het materiaal hier al iets dunner/slapper.
Groet ron
Ja ik heb nu een M18 plug gehaald bij Brezan en daar zit ook geen magneetje in. Is dat magneetje nou zo belangrijk? Die zit in andere auto's toch ook niet? Of heeft dat te maken met de gedeelde olie? (motor-versnellingsbak)
Zo'n magneetje kan nooit kwaad, sterker het kan alleen maar goed doen.
Bij m'n andere auto zit het ook niet, jammer.
Groet ron
Aan die magneet blijven afgesleten deeltjes ijzer zitten. Als de magneet er niet zit blijven die deeltjes rond zwerven.
Ik heb hier nog wel 2 oliepompjes liggen om te bekijken wwat voor resultaat het geeft als deze deeltjes inderdaad blijven zweven.
Groef groef scratch
Ik denk dat ik bij de mijne er ook maar een achterop het blok ga maken, in de olie aanzuigbuis.
Groet ron
Ok maar bestaan er dan ook M18 pluggen met magneetje en zo ja, waar kan je die halen?
[size=75:1j3y73u0][topics samengevoegd - Crispy][/size:1j3y73u0]
Hoi hoi,
Vanmorgen was ik de olie aan het verversen van mijn Mini.. (kwam er zwarter uit dan die van een diesel)
De carterplug ging er erg moeilijk uit, en ik krijg hem er wel een paar slagen terug in, maar hij komt niet meer vast te zitten.
Schroefdraad op de plug is niets mis mee, in het carter daarentegen is ie helemaal naar de kl*te gedraaid..
Is het mogelijk om er nieuwe draad in te tappen.
Anders zal ik het carter moeten vervangen, en daar sta ik natuurlijk niet om te springen..
Groetjes René.
Ja, je kan er nieuw draad in laten tappen. Je kan er ook een helicoil indraaien. Je hebt ook zelftappend oliepluggen. Dus mogelijkheden genoeg.
Oh ja, zover ik weet zitten er in je carter de tandwielen van je versnellingsbak. Het is dus niet een los bakje, zoals bij veel auto's. Wordt erg duur om dat te vervangen.
Succes.
er is geloof ik ook een oplossing in de vorm van een tapse plug die ook afsluit.
kan je rustig gaan denken aan een nieuw carter. je kan alles gaan overbouwen dus alle tijd die je wint is meegenomen
Dank jullie voor de tips.
Zelftappende plug..
Waar haal ik zoiets vandaan.??
En wat is in godsnaam een helicoil.
Gr. René.
een zelftappende plug kan je kopen bij minicentras ongeveer 20Euries en een helicoil: ff zoeken in het forum op 'helicoil' , daar vind je alles uitgelegd.
Ikzelf heb het op laten tappen naar een grotere maat en dan een nieuwe plug erin.
Ingediend door metrodriver op zo, 16-09-2007 14:12
richie schreef:
Ikzelf heb het op laten tappen naar een grotere maat en dan een nieuwe plug erin.
## imho is de beste oplossing het laten (of zelf) voorbereiden van het gat op een helicoil en die erin (laten zetten (zetten)..
anders blijf je zitten met het gammele schroefdraad in casting-materiaal met de kwaliteit van hema-cake..
[i:2nwussbv]laten doen[/i:2nwussbv] is wrsch. het handigst, omdat je de helicoil alleen in sets kunt kopen, en er een grote boor (speciale maat) voor nodig hebt.
dus voor 1 helicoil een prijzige zaak wanneer je alles zelf koopt/zelf doet.
in my humble opinion.
Hier ook het topic van Birdy met hetzelfde probleem een tijdje geleden.
Heb het net gelezen ja.
Misschien heeft ie nog het 1 en ander liggen..
Gr. René.
Ik heb je vraag toegevoegd aan een bestaand topic, lees het even door.
Volgende keer misschien de zoekfunctie eens proberen?
[size=85:jq621hud][topics samengevoegd - Crispy][/size:jq621hud]
wil ik mijn olie verversen ,door (natuurlijk) de olieaftapplug los te draaien en nu zit hij zo "los"dat ik zowel rechtsom als linksom kan draaien maAR dan wel zoveel keer rond dat hij niet voor of achteruit komt
heeft hier iemand ervaring mee en kan hij mij dan uitleggen wat ik hier mee moet doen.
dus je kan hem wel rodndraaien maar hij komt niet eruit??
schroefdraad kapot, wordt je niet blij van... eruit trekken en draaien tegelijk proberen? misschien pakt ie dan wel weer draad zeg maar...
heb ik met de restauratie van de mijne ook gehad (ze hadden hem dicht gemaakt met metaal cement)
ik heb toen er een (helicol) in laten zetten dus opboren helicol er in en dan een nieuwe plug er in het enigste nadeel is dat je dan wel de bak er af moet halen maar een helicol laten zetten was gratis voor mij een een nieuwe bak was duurder
gr
Zolang je er maar geen onderdelen van je verwarmingsinstallatie uit het huis in zet, wat ik wel eens regelmatig tegenkom...
Ingediend door kapt op di, 24-02-2009 07:06
Ik heb hiervoor een overmaatse reparatieset gekocht. Die is goed om 4 maal de herstelling uit te voeren. Dus momenteel nog voor 3 maal. Heb je interesse mail me.
Mocht je er een Helicoil in willen zetten, Birdy heeft dat ook moeten doen.
Zie hier het verhaal van Birdy. Hij heeft de spullen ook nog te leen.
Ingediend door mini_man op wo, 25-02-2009 19:23
Zolang je er maar geen onderdelen van je verwarmingsinstallatie uit het huis in zet, wat ik wel eens regelmatig tegenkom...
Ik weet precies wat je bedoelt....
bedankt voor julli reactie
ik heb er zo te horen een probleem(PJE) bij
ik zal julli advies en suggesties in gedachten houden en kom er zeker op terug.
ik zal zaterdag eerst proberen mijn PLUG eruit te halen
tot later
hoi belhamel, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie over het onderwerp bijelkaar blijft.
[size=85:hfm2g5dl][topics samengevoegd - Crispy][/size:hfm2g5dl]
Goedenavond,
Ik ben bezig om mijn mini weer op de weg te krijgen (na bijna 4 jaar) en nu loop ik tegen 2 problemen aan. Ik zal hierover 2 verschillende topics maken (maakt het terug zoeken voor andere forum leden makkelijker).
Als ik de bout na het olie verversen weer in de carter wil draaien draait hij dol. Heeft iemand een goed idee om dit op te lossen zonder een nieuwe versnellings bak onder mijn mini te hoeven draaien?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groet,
Sebastian
Idee is een helicoil. Birdy heeft deze in het verleden ook al gebruikt. Hij heeft het setje ook te huur.
inderdaad, en ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd waar ook nog wat tips in staan.
m'n nieuwe mini doet op dit moment een winterslaapje maar goed vandaag even ontwaakt voor een oliewissel. Aangezien de vorige eigenaar niet wist wanneer dat voor het laatst was gebeurd en ik er nu een maandje mee gereden had en er steeds wat olie lekte bij de aftapplug..... olie en filterververstijd!!!
Zo ziet het eruit nadat de boel even schoongemaakt was. Dus plug eruit draaien en dan zou je theoretisch een kwartiertje later weer on the road zijn....het blijven mini's...dus not
eerst dacht ik WTF is dit, toch geen tandjes die vroeger nog ergens aan vast zaten!! Hé ze zijn zacht...het bleek kit te zijn die de schroefdraad moest dichten aangezien er een behoorlijk gebrek aan draadgangen was.....
Er zit welgeteld nog 1 gang draad in.
Iemand een idee hoe ik dit weer fix. Kan nu nergens met de mini heen rijden aangezien er nu geen druppeltje olie op het blok staat en de plug ook geen houvast meer heeft voor een "noodritje". Liefst iets met een helicoil/amecoil/v coil zodat ik de originele plug weer kan gebruiken. Want zo'n zelfsnijdende plug, van een van de onderdelenaanbieders aan de andere kant van de noordzee, kan de bak doen scheuren cq is niet een perfecte oplossing. Of zijn er mensen die hier ook mee rijden en er toch wel goede ervaringen mee hebben?
Ik weet dat er een aantal jaren geleden mensen waren die een sump repairkit hadden. Toevallig iemand in de buurt die me hiermee kan helpen?
Johan
ik heb pas bij een "ijzerwaren shop" een bout m17 gekocht en tap m17
zo kon ik dit opnieuw optappen zonder het gat nog groter te moeten boren
ook een helicoil werkt prima zo heb ik het toen bij mijn eigenste mini gedaan
Heb in de nieuwe bout een gaatje geboort en er het originele magneetje in geperst.
RE: help, schroefdraad (olie aftapplug)
Ingediend door tom2mini op do, 19-08-2004 10:15
hallo allemaal,
gisteren iets heel stoms gedaan
ik ben namelijk al een tijdje bezig een mini te reviseren cq vernieuwing van het blok
nadat gisteren alles in elkaar stond wou ik hem weer vullen met olie.
maar, de carterbout (olieplug) zat er een tikkeltje schuin op, zo op het oog had ik dat niet gezien.
ik draai hem aan, zie ik een ijzersplinter vallen
ik kijk zie ik dat hij de draad van me carter aant opeten was, dit is schrikken zeker op zo'n plek
de bout er weer uit gehaald, hij had zeker 4 windingen weggevreten, en ik schat dat er nu nog 3 over zijn
ik dacht het te maken dmv nieuw draad erin te tappen, maar die olieplug is van een flink caliber dus dat moet dat ook een flinke tap worden.
wie weet voor mij de maten van de olieplug en de schroefdraad?
of weet iemand met welke maat tap ik deze kan uittappen?
dat wordt dan waarschijnlijk wel een metrische draad
met een nieuwe olieplug.
wie kan me helpen, ik ben zeer dankbaar
groeten,
Thomas