Help, subframe probleem

default

RE: Help, subframe probleem

Hallo iedereen.

Ik zit met het volgende. Mijn voorste subframe is gebarsten en ik zou deze snel moeten vervangen omdat de mini(injectie van '96) mijn dagelijkse wagen is. Ik heb echter nog nooit zo een grote ingreep gedaan aan een mini en zou ook niet weten waar ik moet beginnen. Ben al gaan vragen in rover garage om het te maken maar kan dit gewoon niet betalen.
Ik heb een put en een motortakel maar deze laatste hangt spijtig genoeg niet boven de put.
Hoe denken jullie dat ik dit het beste kan doen?
Ze hebben me al aangeraden om de motor en het subfr. samen langs onder er uit te halen en dan alles overbouwen. Snap alleen niet goed hoe je dit moet doen? Steunen onder subframe plaatsen en dan carosserie oplichten??
Eerlijk gezegt zie ik het niet echt zitten om er aan te beginnen maar heb gewoon geen keuze |:( . Tenzij er natuurlijk iemand is die niks liever doet en dit voor een eerlijke prijs voor me kan oplossen.

Ik hoop dat er wat reactie's komen want anders zal ik genoodzaakt zijn om de mini weg te doen :'( . Laten we hopen dat het niet zo ver komt.
Alvast bedankt voor de reactie's

Groeten.

RE: Help, subframe probleem

Als je een put hebt en een motortakel zul je die ook al wel eens gebruikt hebben dus een beetje ervaren zul je wel zijn.

Wat ze je aangeraden hebben lijkt me idd het makkelijkste. Alle verbindingen loshalen en dan idd subframe ondersteunen en dan met 2 man of een takel de body eraf tillen.

Ik weet niet hoe het in Belgie zit maar in NL zijn dealers zeker niet de goedkoopste met hun uurtarieven. Misschien nog eens een tweede opgave laten doen door een merkloze garage? Als je zelf een subframe regelt en aanlevert ben je misschien ook al wat goedkoper uit

RE: Help, subframe probleem

motor lekker laten liggen .de motor ophangen in steun.deze rust op de binnenranden van de spadborden. uitlaat en accukabel los maken .remleiding los maken bij de remdrukverdeler.stuurstangen los. wagen opkrikken en ondersteunen net achter het subframe met blokken om te zorgen dat de vloer niet indeukt motorsteunen los ophanging van voorsubframe los en uitnemen.waar is hij gebarsten en wat is de oorzaak hiervan

RE: Help, subframe probleem

Eerste een proberen of dit gelast kan worden...

RE: Help, subframe probleem

Ik zou gewoon een ander subframe kopen, nieuw of gebruikt. Dit kost de kop niet en als je frame ergens gescheurt is houdt het toch in dat er iets aan de hand is (roest, slecht gelast) en zal dit ook terug komen op de andere punten.

Groet ron

default

RE: Help, subframe probleem



l je met op de binnenranden van de spadborden.[/quote]

Eenvoudig is het niet om de body over het frame te tillen, deze zal toch verplaatst moeten worden om het subframe vrij te krijgen. Waar gaat men optillen aan de spatborden, voorfront, dan nog rekening houden met het zwaarte punt van het blok deze kantelt als de steunen los zijn.

Motor eruit halen via de normale weg, subframe demonteren en alles over zetten.

Aan een frame mag niet gelast worden als ze het zien op de keurring is het een afkeur, als ie al niet afgekeurd is of gaat nog komen als ie nog naar de keurring moet.
Lassen aan een scheur heeft geen enkele zin, als ie gescheurt is aan de hoek of ergens aan een ophang punt scheurt dit weer en meestal naast de las.

RE: Help, subframe probleem

Je moet natuurlijk wel goed lassen.... dus niet een beetje braaien en denken dat houdt het wel. Zelf mijn voorsubframe nadat een van de reactie stangen was afgebroken laten lassen met extra versteviging.

Is nu beter dan ooit tevoren ! En al twee keer een steekproef gehad met APK en geen afkeur... aan een normale auto wordt bijvoorbeeld na een flinke aanrijding ook redelijk wat gelast en gedaan en gaat dan ook weer gewoon door de keuring... maar laat het wel goed doen en niet bij Beun de Haas.. |:(

RE: Help, subframe probleem

Wij zijn momenteel ook bezig om een turbo motor in een estate te hangen.
Voor dit doeleinde hebben we in een origineel subframe de boutgaten voor de motorsteunen 1 cm naar voren geboord en de lassen doorgelast, de originele lassen zagen er wel erg slap uit.
Nu hadden wij gehoord dat er in de racerij en bij rally auto's dit ook gebeurt en hadden wij zoiets van dat kunnen wij ook. Erg goed gelukt al zeg ik het zelf.

Groet ron

RE: Help, subframe probleem

Dat wil ik zeggen, als het maar goed is ! :D

default

RE: Help, subframe probleem

prutser als je kijkt zie je dat de topic plaatser uit belgië komt, en daar word de regel gehanteerd dat er niet gelast mag worden aan dergelijk soort zaken.
Je moet natuurlijk wel goed lassen.... dus niet een beetje braaien en denken dat houdt het wel. Zelf mijn voorsubframe nadat een van de reactie stangen was afgebroken laten lassen met extra versteviging.




ja inderdaad

RE: Help, subframe probleem

@linkaard: toch zou het moeten kunnen om motor+subframe op die manier te demonteren is mij verteld. Ik ga het over een tijdje iig zo proberen. Je moet idd het subframe apart ondersteunen tegen kantelen maar dat had ik al gezegd. De motor naar de bovenkant eruit is vrij krap, onderlangs zou je meer ruimte moeten hebben.

@knutsel: ik ben net zoals linkaard ook wel benieuwd hoe je dan de motor op de binnenranden van het spatbord wil laten steunen. Toch niet op dat randje waar de motorkap in valt???

RE: Help, subframe probleem

We hebben vorig jaar de motor via de bovenkant eruit gehaald en dat is goed te doen, zelfs de rembekrachtiger van mijn SPI hoefde er niet uit ! Nauurlijk wel een takel gebruiken.

:x

RE: Help, subframe probleem

Voorsubframe heb ik nog wel liggen voor je!

RE: Help, subframe probleem

Crispy schreef:
@linkaard: toch zou het moeten kunnen om motor+subframe op die manier te demonteren is mij verteld.


Dat kan ook, zie hier, boven langs is ook goed te doen zie hier.

Op welke wijze je het blok eruit haalt is afhankelijk van wat je moet/wil. Iedere manier heeft zo zijn voor en tegen.
Bij de eerste manier zal je hulp nodig hebben om de body over het blok te tillen (met z'n 2en goed te doen), bij de 2e manier is een motortakel oid erg handig.

[Edit: typos]

default

RE: Help, subframe probleem

@ prutser: Is twee of drie maanden geleden al gelast geweest door een zeer goede lasser die ik ken. Was echter al een behoorlijke ruimte tussen de scheur dus met plaatje er achter en dan maar opgevuld. paar weken terug hard op men remmen moeten gaan voor een weg piraat en "knak" zij men subframe. Net langs de lasnaad terug gebarsten. Was te verwachten. Staalmoeheid van dat lassen he. Maarja, las werk was dan ook maar een tijdelijke oplossing omdat we hier in België inderdaad niet mogen lassen aan ons frame van de keuring zoals linkaard al aanhaalde.
Ik heb ondertussen al een ander frame liggen hoor.
@ crispy: Motor takel heb ik nog nooit gebruikt. Heb ik net gekocht om aan mijn andere wagen te werken, men 205GTI. En de put lag al in dat huis toen men ouders het kochten. Dus is toch wel de eerste keer voor me hoor.
Mijn probleem is ondertussen wel al half opgelost want heb hier iemand gevonden die de klus tegen een eerlijke vergoeding wil klaren voor me.

Allemaal bedankt voor de reactie's
Groeten

default

RE: Help, subframe probleem

Goede info tincu! wou het eens zien op foto hoe dat in zijn werk gaat langs onder de motor demonteren. Handige info voor als ik het toch zelf zou moeten doen.
Tanks!
Wat is eigenlijk een eerlijke prijs voor een subframe? Heb er ondertussen al één hoor maar wist niet echt wat dit waard was.

default

RE: Help, subframe probleem

@Crispy ik zeg ook niet dat het niet kan, het kan allemaal.
Ik heb het al velen malen gehoord en gezien, wat de meeste dan toch vergeten is dat het veel gedaan wordt bij restauratie projekten zie voorbeeld van Tincu. Bij geoff is het geen restauratie projekt maar een mini van '96 die een kapot subframe heeft.
Alles wat aan de mini blijft zitten is extra gewicht. Zoals Tincu al zij ieder heeft voor en tegen. Maar dan verkies ik toch de manier om de motor van boven eruit te halen, en als de radiateur eruit is kun je nog altijd het blok meer naar die kant halen en kan de rembekrachtiger gewoon blijven zitten. Derhalve als ie naar boven wordt uitgehaald is het meeste al gedemonteerd, en kan het stuurhuis blijven zitten en is het een kwestie van alles over te zetten.

RE: Help, subframe probleem

In principe heb je biede keren het zelfde werk (in het geval van Geoff dan)
Je wil het subframe vervangen dus die moet er onderuit. De motor wil je houden, dus die zal je moeten overzetten.

Komt er op neer dat je toch alles los moet hebben, dus of je nou eerst de motor eruit haalt en dan het subframe of de motor met sub onderuit laat zakken en daarna de motor op het andere sub zet.. het blijft het zelfde werk.

Voordeel van boven langs is dat je de motor in de takel kan laten hangen en rustig aan tijd hebt om het subframe om/op te bouwen.

Maar goed, wíj hoeven het niet te doen.

De [i:dpog7mpy]vraag[/i:dpog7mpy]prijzen van voorsubframes (2e hands) varieren van 20 tot 100 euro (dat is van kaal sub tot compleet met draagarmen ed)

RE: Help, subframe probleem

In principe heb je biede keren het zelfde werk (in het geval van Geoff dan)
Je wil het subframe vervangen dus die moet er onderuit. De motor wil je houden, dus die zal je moeten overzetten.



en dat maakt de oplossing van knutsel, als ik hem goed lees, de makkelijkste d:)b

- maar dat is al niet meer relevant, aangezien je al iemand hebt die het op zijn manier gaat doen?! -

nieuw bij Minispares is de prijs 220/225 GBP

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Help, subframe probleem

@ vd bogaard als ik goed heb gelezen rusten deze op het binnen spatbord zoals knutsel beweerd,???? zelfs heb ik daar een vraag over gesteld en kan of wordt er geen antwoord gegeven.

Inderdaad het doet niet meer terzake als hij iemand gevonden heeft die het op zijn manier gaat doen, maar ben zeker ervan dat deze het goed zal doen ipv een carosserie naar de kloote te helpen. Als je het zelf dan beter kunt help deze persoon dan ipv mee praatjes repley's neer te pennen.


Beste stuurlui staan aan wal

RE: Help, subframe probleem

linkaard schreef:
Beste stuurlui staan aan wal



:P ik zeg al niks meer :D

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Help, subframe probleem

Theo van den Bogaard schreef:
en dat maakt de oplossing van knutsel, als ik hem goed lees, de makkelijkste d:)b



Mischien maar niet het veiligste.. Onlangs hadden we een resto staan waar we een blok onderlangs hebben uitgehaald.. Maar als de carroserie niet gedemonteerd is van allerlij zware dingen als ramen en deuren wordt het gewicht serieus behoorlijk hoog. Bij ons resulteerde dit dan ook in een verbuigend voorfront. In dit geval niet zo heel erg want dat front moest toch nog vernieuwd worden maar de schade was wel daar.

Persoonlijk zou ik het op safe spelen als de rest van de auto je lief is. Bovenlangs gaat goed en je loopt even wat minder risico.

Btw. Vergeet de schakelstang, kachelslang, tellerkabel, chokekabel, gaskabel en benzine leiding niet los te maken. Even ter aanvulling van knutsel lijstje. :)

RE: Help, subframe probleem

ik heb geen digitale camera dus kan ook geen foto maken.op marktplaats staat zo een steun aangeboden met foto,s en al.hoe ik hem op het forum kan zetten weet ik niet maar hij staat bij:auto diverse/onderdelen.dan bij garageuitrusting op 21-04-2005 geplaatst om 1853 uur onder de naam "motorsteun interessant voor beunhazen.kijk daar eens en je ziet wat ik bedoel. overigens gebruiken de bonafide garages dit speciaal gereedschap ook veelvuldig. O:) toch is die linkaard wel een leuke jongen hoor hij doet zich alleen afentoe een beetje rottig voor .niet iedereen zit hele dagen achter de computer dus reactie kan wel eens een paar dagen uitblijven.daarbij gaat het repareren van een mini mij beter af dan het hakketakken op de computter :(

RE: Help, subframe probleem

even voor de goede orde, we gaan hier niet op de man spelen...

"beste stuurlui staan aan wal" vind ik al tegen de grans aan aangezien die opmerking tegen 1 persoon bedeold wordt...

RE: Help, subframe probleem

Hm knutsel was wel benieuwd maar die advertentie is nu weg...

Ik was het trouwens idd van plan om het zonder deuren, ramen en interieur te gaan doen dat maakt wel wat uit zoals richard al zegt

RE: Help, subframe probleem

Ik denk dat deze bedoeld wordt:


Ik vraag me alleen af of je spatbordranden sterk genoeg zijn, dan heb ík liever een takel.

[size=75:hmwh3ekw]advertentie[/size:hmwh3ekw]

default

RE: Help, subframe probleem

@ crispy das wat ik bedoelde!!!Alles wat aan de mini blijft zitten is extra gewicht.



Bart ik spreek niet over 1 persoon en als je zenuwen hebt dan kan ik dat best begrijpen aan je tekst.

RE: Help, subframe probleem

Hmm jah I see, maar bij de mini is die rand alleen maar een uitstekend randje. Bij die auto op het plaatje is het meer een soort koker waar de steun op staat. Ik zou dat ding van het plaatje iig niet op mijn mini gebruiken...

Voordeel is wel dat die uitstekende poten van een normale takel niet in de weg zitten als je onder de auto nog wat wil doen.

RE: Help, subframe probleem

ik spreek alleen uit ervaring.je moet trouwens niets lichten je bokt de wagen aan de voorzijde op en laat het subframe naar beneden zakken daar is niet veel ruimte voor nodig.ramen en deuren verwijderen kan ook maar waarom restoureer je de mini dan ook maar niet gelijk je kan hem ook opnieuw spuiten.oh eh we hadden het toch over het vervangen van een voorsubframe.en de carroserie vernachelen staat niet in mijn woordenboek.met deze steun gaat het prima!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en linkaard ik zou deze jongen best willen helpen maar daar heb ik momenteel geen tijd voor .en belgie is ook groot ik weet niet waar hij woont.vervangen van subframe ongeveer 3 a 4 uur is te doen

default

RE: Help, subframe probleem

Groot praat knutsel dat heb je niet op 3 á 4 uur gedaan dat droom je.

Dan durf ik nog met je een weddenschap aan te gaan. jij zorgt dat je bij geoff aanwezig bent welke datum uur maakt niet uit, en wil ik erbij zijn of jij dat krijgt geklaard in je eentje.

Als jij dit krijgt klaar gespeeld op 3 á 4 uur tijd ben je de persoon die alles kan maar dan zeg ik ook alles doen hé, verwisselen van subframe en motor erin leggen tot dat ie start en weg kan rijden maar ook alles.

Deze man heeft navraag gedaan ivm kosten e.d bij een rover garage, dacht je nu werkelijk dat hij de mini kon ophalen en zelf de motor moest inbouwen.

Er is wel wat meer voor nodig om dit spel te klaren, of die nu via de onderkant of bovenkant er uit komt, dit lukt je nooit op 3á4 uur tijd no way. Zoals ik al zij dan ben jij de persoon voor geoff en heeft deze er alleen profijt van en zal ik de kosten wat hij normaal moet betalen aan de persoon wat zich al had aangeboden voor mijn rekening nemen.
Maar dan moet alles verwisseld zijn en weg kunnen rijden.

RE: Help, subframe probleem

je begrijp het nog steeds niet he??? ik laat de motor liggen en haal het subframe er onderuit. :( oud gek maar nog niet achterlijk.ik weet wat ik heb gedaan.en voor mij is hier de kous af einde discussie.er zijn mensen waar je toch niet van win.

RE: Help, subframe probleem

@linkaard

Ik wil mij niet overal mee bemoeien maar:

De pot verwijt de ketel.... je begrijpt hopelijk wat ik hiermee bedoel.

Verder is idd 3 á 4 uur te weinig om je subframe te vervangen maar in een dag moet dit zeker wel te doen zijn. Mist de juiste gereedschappen voor handen zijn.

default

RE: Help, subframe probleem

@tincu: 20 tot 100euro |:( . En ik dacht dat ik die man kon vertrouwen! Heb er 300! euro voor betaald :'( . Hij heeft me prijzen laten zien van originele subframes die meer dan 500 euro koste??
Wow, 3 à 4 uur om het subfr. te vervangen lijkt me nou ook wel heel moeilijk maar ik zeg nooit nooit. Maar als ik nu moet kiezen tussen een haast klus van 4U of een gezellige klus van een dag met wat biertjes erbij heb ik rap gekozen :) .(als je er de tijd voor hebt natuurlijk)
Maar mensen, laten we hier nou zeker geen ruzie over maken he. Er zijn ergere dingen op de wereld.
Zo te zien gaat de klus me uiteindelijk niks kosten linkaard :D . Doe zo verder jongens ;)

Groeten.

[size=75:28esb7pj][Bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:28esb7pj]

RE: Help, subframe probleem

Zoals knutsel het beschrijft zou ik het ook doen, en kan het best in zo'n korte tijd lukken. Vorig jaar via de bovenkant de reparatie gedaan en dat kosten uiteindelijk een dag of vijf... wel met biertjes dan! En we hebben wat vertraging gehad omdat ik niet helmaal 100% inzetbaar was ivm de operatie die ik net daarvoor heb gehad... :x auw

default

RE: Help, subframe probleem

Hallo,
Ik wou effe laten weten dat de klus geklaard is :D . Theo (met de cabrio) heeft schiterend werk geleverd! respect! En voor de mensen die dachten dat ze dit op 3à4 uur zouden klaar krijgen zeg ik No Way. dit zou misschien gaan met een mini die net uit het fabriek komt gerold waar je nergens roest kunt vinden maar toch zeker niet met een wat oudere mini! Wij hebben b.v.b. problemen gehad met één van de remslangen die door het subframe lopen. We hebben de remleiding ook moeten veranderen. We hebben er ongeveer 2dagen aan gewerkt met wat tijd verlies maar Ben er zeker van dat je,zelfs in perfecte omstandigheden, minstens op één dag werk mag rekennen.
Ben echt blij dat de klus er op zit en dat ik nu terug kan gaan genieten van de mini :)
Nogmaals bedankt Theo

Groeten.

RE: Help, subframe probleem

als het maar gebeurd is .veel mini plezier verder.ieder zijn manier :+)

RE: Help, subframe probleem

[size=75:18ftbmeb][topics samengevoegd - Crispy][/size:18ftbmeb]
Ik lees veel over het voorsubframe met de motor in zijn geheel te verwijderen.
Echter hoef ik alleen het oude subframe eronder uit te halen en de nieuwe te plaatsen..

Is het mogelijk om het blok te laten hangen??
Ik denk dat ik het antwoord al weet..
Maar wie weet dat het toch kan.. Zou wat werk schelen.

Mijn voorsubframe is namelijk super slecht gerepareerd ooit. En nu is mijn trekstang bevestiging nagenoeg door!!!!

RE: Help, subframe probleem

Er zijn er velen wie het frame en motor in 1x laten zakken en dan weer terug bouwen.
Ikzelf heb bij t vervangen van mijn sub, de motor eruit gehaald (gelukkig) het was namelijk een behoorlijke crime om de nieuwe weer terug te krijgen.

Groet ron

RE: Help, subframe probleem

Ik denk dat het wel kan, maar echt makkelijk wordt het niet.
Je motor zit d.m.v. verschillende steunen vast aan je subframe.
Nu kun je die wel loshalen, maar dan moet je je blok wel ergens aan laten hangen, bv. een motortakel.
Je uitlaatspruitstuk krijgt het ook zwaar te verduren.

Haal lekker die motor eruit, zo moeilijk is het echt niet.
Kun je gelijk je motorruimte controleren en eventueel repareren.

Succes!

RE: Help, subframe probleem

Dank voor de reactie.
Dan gaat hij er geheel uit.
Kan ik inderdaad alles nalopen en misschien even een antiroest behandeling..
Dat kan nooit kwaad!

RE: Help, subframe probleem

Subframe vervangen zonder motor/bak eruit te halen lijkt me enigszins onbegonnen werk... Hoe krijg je het subframe eronderuit als de motor er min of meer opstaat en met name de uitlaat/diff behuizing tamelijk in de weg zitten zonder enige speelruimte te hebben om het subframe naar voor/achteren te kunnen bewegen. Ik denk dat het op zich wel zou kunnen, maar je moet toch zoveel los halen, dan is het blok er in 5min extra toch ook uitgehaald... Of mis ik iets?

RE: Help, subframe probleem

Mini4Ever schreef:
Subframe vervangen zonder motor/bak eruit te halen lijkt me enigszins onbegonnen werk... Hoe krijg je het subframe eronderuit als de motor er min of meer opstaat en met name de uitlaat/diff behuizing tamelijk in de weg zitten zonder enige speelruimte te hebben om het subframe naar voor/achteren te kunnen bewegen. Ik denk dat het op zich wel zou kunnen, maar je moet toch zoveel los halen, dan is het blok er in 5min extra toch ook uitgehaald... Of mis ik iets?




Nee klopt.
Maar heb met andere auto's de ervaring dat je het blok kan laten hangen.
Maar dit blok is vrij klein dus dat 'pak' je er zo uit.

Ga morgen mijn subframe laten coaten en dan dit weekend maar eens aan de slag met de wissel :D

RE: Help, subframe probleem

Je kan wellicht ook meteen je blokje grondig aanpakken. Denk aan zaken als een nieuwe koppeling waar je later moeilijk bij kunt. Of een kleine bakrevisie. :)

RE: Help, subframe probleem

dappieman, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd waar eea al besproken wordt. Lees het eens door!