Heej!
(Even geen edit, omdat het anders verwarrend wordt)
Zit ff een elektrische schema te bekijken, en zie daarom dat er gewoon een draad van de bobine naar het fuse-block gaat. Dat is de witte... Is het zo dat er gewoon een 12v bobine inzit en de bypass die er nu inzit gewoon helemaal goed is en geen probleem kan geven??
Dan staat er ook gewoon 12v op je bobine als je je auto op contact hebt staan....
Valt het allemaal soms heel erg mee??
Maar dan is het probleem ook erg simpel?? Toch geen stekkertje van de zekeringkast die slecht contact maakt??
- Login of registreer om te reageren
RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)
Ingediend door Birdy op di, 18-04-2006 09:14
Mensen,
Afgelopen zondag op weg van Leiden naar Den Ham wisselden we bij een benzinestation van bestuurder.. Ik ging rijden in de mini van Henkip. Bij het eerste stoplicht sloeg de motor af bij het optrekken. Ik probeerde opnieuw te starten maar dat lukte niet, de motor sleog niet aan... Een paar keer proberen, maar toen de mini van de weg geduwd...
Even gekeken. De motor ging wel draaien tijdens starten (niet alleen op de startmotor) maar zodat je de sleutel los liet sloeg hij weer uit.. Dacht eerst aan iets met gas, maar de carb. werkte goed. Niks mis met de kabels enzo. Er zat een slang los (overstort bleek later) maar dat hielp niet...
De ANWB gebeld. Die zat eerst ook bij de carb te zoeken maar dat was allemaal goed. Toen de ontsteking meten en toen bleek dat tijdens starten wel stroom naar de bobine ging (weerstandsdraad) maar als je de sleutel loslaat niet meer... Hij had het over een 9v omvormer oid waar een component van kapot kon wezen... Hij kon dat ding niet vinden en heeft een by-pass gemaakt van de zekeringskast naar de bobine. Nu stond er dus 12v op de bobine terwijl dat 9v moest wezen... Hij deed het wel en de ANWB-man liet m ff draaien om te kijken of de bobine niet te warm werd...
Dat werd hij dus wel maar niet de bobine... Hij had de weerstandsdraad niet losgekoppeld en opeens zag ik en mooi smeltspoor in de draadboom komen en wat rook. Ik merkte niet al te snugger op: "waar komt die rook vandaan?" en schreeuwde meteen naar Henkip: uit! uit!! Naja, motor af, maar die draad was volledig gesmolten... Hij knipte m door bij de bobine en toen ging het allemaal goed.
Niet handig, elke keer als je gaat rijden een by-pass aansluiten en weer losmaken, maar het gaat. Alleen die 12v op die bobine is niet zo'n lekker gevoel.
De mini gaat waarschijnlijk binnnenkort naar een minicentre maar ik wilde dit toch ff posten. Wel leerzaam, en ik heb een paar vragen:
*Weten jullie toevallig waar die 9v omvormer zit en gaat die weerstandsdraad daar idd naartoe?
*Als ik dat ding vervang en ik trek een nieuwe draad (de kabelboom is nog wel ok, alleen die ene draad ligt bloot, maar die moet gewoon afgeknipt worden), zou ik dan het probleem hebben verholpen?
Bedankt alvast, en zo niet, dan is dit gewoon "ter lering en vermaak"