Henkip's probleem (Stroom bobine)

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Mensen,

Afgelopen zondag op weg van Leiden naar Den Ham wisselden we bij een benzinestation van bestuurder.. Ik ging rijden in de mini van Henkip. Bij het eerste stoplicht sloeg de motor af bij het optrekken. Ik probeerde opnieuw te starten maar dat lukte niet, de motor sleog niet aan... Een paar keer proberen, maar toen de mini van de weg geduwd...

Even gekeken. De motor ging wel draaien tijdens starten (niet alleen op de startmotor) maar zodat je de sleutel los liet sloeg hij weer uit.. Dacht eerst aan iets met gas, maar de carb. werkte goed. Niks mis met de kabels enzo. Er zat een slang los (overstort bleek later) maar dat hielp niet...

De ANWB gebeld. Die zat eerst ook bij de carb te zoeken maar dat was allemaal goed. Toen de ontsteking meten en toen bleek dat tijdens starten wel stroom naar de bobine ging (weerstandsdraad) maar als je de sleutel loslaat niet meer... Hij had het over een 9v omvormer oid waar een component van kapot kon wezen... Hij kon dat ding niet vinden en heeft een by-pass gemaakt van de zekeringskast naar de bobine. Nu stond er dus 12v op de bobine terwijl dat 9v moest wezen... Hij deed het wel en de ANWB-man liet m ff draaien om te kijken of de bobine niet te warm werd...

Dat werd hij dus wel maar niet de bobine... Hij had de weerstandsdraad niet losgekoppeld en opeens zag ik en mooi smeltspoor in de draadboom komen en wat rook. Ik merkte niet al te snugger op: "waar komt die rook vandaan?" en schreeuwde meteen naar Henkip: uit! uit!! Naja, motor af, maar die draad was volledig gesmolten... Hij knipte m door bij de bobine en toen ging het allemaal goed.

Niet handig, elke keer als je gaat rijden een by-pass aansluiten en weer losmaken, maar het gaat. Alleen die 12v op die bobine is niet zo'n lekker gevoel.
De mini gaat waarschijnlijk binnnenkort naar een minicentre maar ik wilde dit toch ff posten. Wel leerzaam, en ik heb een paar vragen:

*Weten jullie toevallig waar die 9v omvormer zit en gaat die weerstandsdraad daar idd naartoe?
*Als ik dat ding vervang en ik trek een nieuwe draad (de kabelboom is nog wel ok, alleen die ene draad ligt bloot, maar die moet gewoon afgeknipt worden), zou ik dan het probleem hebben verholpen?

Bedankt alvast, en zo niet, dan is dit gewoon "ter lering en vermaak" :D :(

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Heej!

(Even geen edit, omdat het anders verwarrend wordt)
Zit ff een elektrische schema te bekijken, en zie daarom dat er gewoon een draad van de bobine naar het fuse-block gaat. Dat is de witte... Is het zo dat er gewoon een 12v bobine inzit en de bypass die er nu inzit gewoon helemaal goed is en geen probleem kan geven??
Dan staat er ook gewoon 12v op je bobine als je je auto op contact hebt staan....

Valt het allemaal soms heel erg mee?? :D

Maar dan is het probleem ook erg simpel?? Toch geen stekkertje van de zekeringkast die slecht contact maakt?? :( |:(

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Vrijdag gaat mijn mini naar een minigarage bij mijn ouders in de buurt. Wanneer ik weet wat er nu precies aan de hand was, en wat zij hebben gedaan, zal ik een update-je plaatsen.

De monteur dacht dat het niet zo'n groot probleem zou zijn om 't weer te maken. Daar hoop ik dan maar op :)

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Tjee problemen, problemen...succes! :D

Fijn zo'n anwb-man die het allemaal erger lijkt te maken.. |:(

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Vandaag is mijn mini naar de garage geweest. Daar zijn ze drie uur bezig geweest met het opnieuw bedraden van de stroomvoorziening van de bobine en de oude draad weghalen. Meteen hebben ze ook mijn mistlampen gemaakt :D

Waarschijnlijk is het hele probleem ontstaan doordat mijn startonderbreker zowel mijn startmotor als het vonken van de bobine onderbrak. Deze laatste was niet goed gemaakt, waardoor er telkens net niet lekker stroom door de draad liep. Daarom is de draad ook weggesmolten toen er een nieuwe, tijdelijke draad door de ANWB-man was gemaakt. Dus het was niet echt zijn schuld of zo.

Ik weet niet of ik het helemaal goed het begrepen allemaal, maar mijn mini rijdt tenminste weer. Wel moet ik nog even het vertrouwen terugwinnen... :|

[size=75:2f43m2vy](toen ik namelijk wegreed bij de garage, viel ineens het slot uit mijn kofferbak en lag het klepje bijna op straat!! Was ik even blij dat ik van die draadjes eraan had...)[/size:2f43m2vy]

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Haha..het slot uit de kofferklep gevallen..dat heb ik echt nog nooit gehoord.. :D :P

Maar gemaakt is gemaakt! Veel rijplezier :D

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

een omvormer in de vorm vam een relais of een kastje of zo zit er niet in. het omvormen van 12 naar 9 volt wordt gedaan door een WEERSTANDDRAAD. deze zorgt er voor dat de bobijne 9volt krijgt in plaats van 12 volt. het 12 volt wordt gebruikt om tijdens het starten de bobijne een overspanning te geven waardoor een krachtigere vonk.als er langdurig 12 volt op staat gaat de bobijne er aan samen met de contactpunten

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

knutsel schreef:
het omvormen van 12 naar 9 volt wordt gedaan door een WEERSTANDDRAAD. deze zorgt er voor dat de bobijne 9volt krijgt in plaats van 12 volt.



hoe werkt dat dan een weerstandsdraad? Ik kan me niet voorstellen dat alleen een draad een voltage omlaag kan transformeren

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Toch is dat precies hoe het werkt. Als er over een draad met een weerstand Ohm een stroom gaat lopen A dan resulteerd dat in een potentiaal verschil (Spanningsverschil) en wel volgens de formule V = I x R waarbij V staat voor de spanning in Volts, I voor de stroomsterkte in Ampere en R voor de weerstand in Ohm.
Een stroomdraad met een weerstand van 1,5 Ohm geeft dus een spanningsval van 3 volt als er 2 ampere "doorheen" loopt.
Daarom is de interne weerstand van de gebruikte bobine ook belangrijk. Bij een te grote weerstand in de bobine loopt er te weinig stroom en krijg je dus een te hoge spanning op de bobine (te weinig spanningsval op de weerstandsdraad)
snap je het nog ? :-)

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

En bij een te lage interne weerstand in de bobine loopt er teveel stroom door de weerstandsdraad waardoor die te warm wordt en smelt?

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Ja, ik denk inderdaad dat een te lage weerstand (kortsluiting) van de bobine voor zo'n grote stroom zorgt dat de weerstandskabel kan smelten (als de zekering heel blijft). Ik heb daar echter geen ervaring mee. (gelukkig :) )

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Ik heb daar dus nu wel ervaring mee :o . Ook hebben ze er nu een zekering tussen gezet, zou die er nu een evt. volgende keer (hoop het natuurlijk niet!!) eerst uitslaan voordat het draadje wegsmeult?

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Waar zit de startonderbreker?
Ik heb op dit moment een gelijkwaardig probleem.
Ik was aan het rijden trok op bij een stoplicht en na 200 meter viel de motor uit.
Als ik probeer te starten draait de motor gewoon rond maar slaat niet aan.
De motor krijgt bezine sartmotor draait rond er staat spanning op de dynamo maar geen vonk.
Bobine door laten meten en deze zou goed zijn.
Ik meet weerstand op de bedrading van de bougiekabels.
Verdelerkap van binnen schoon gemaakt.
Contactpunten gaan open en dicht.
Hoe kan ik de startonderbreker testen.
Op het startrelais(Is dit soms de startonderbreker) staat opde bout waar de acckabel op zit spanning maar opde andere bout niet ook niet als het contact ingeschakeld is.
Ik wacht met smart op een antwoord.
Ik wilde een nieuw onderwerp beginnen maar dit leek er zo op dat ik hier mijn hoop op vestig.

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

op de tweede bout van het startrelais komt alleen spanning op het moment van starten.meet eens of er spanning staat op de bobijne als het contact aan staat. werkt toevallig de raw en alarmverlichting ook niet .deze zitten op dezelfde zekering. controleer deze en kijk ook of het zekeringkastje niet verrot is. werken je instrumenten ook .

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

zekeringen waren goed ook werkt de alarmverlichting gelukkig want die had ik nodig toen ik savonds om 10 uur kapot langs de kant van de weg stond.
wat is de raw. aarde?? deze doet het ook.

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

raw = richtingaanwijzer

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

raw = richting aanwijzer.voorde rest is het meten en nog eens meten .op afstand moeilijk te zeggen

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

ik was het gezeur zat en heb bobine , kabel, verdelerkap,rotor,condensator en bougiekabels vervangen.
Het resultaat is dat hij het weer doet.
Iedereen bedankt die meegedacht heeft tot het vinden van de oplossing. :D :) ;) :+)

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Fijn dat hij gemaakt is. Vervangen van die onderdelen kost je de kop niet en zorgt bijna altijd voor een beter lopende motor. Hoeveel spanning staat er nu bij draaiende motor op je bobine?

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

blissard schreef:
Toch is dat precies hoe het werkt. Als er over een draad met een weerstand Ohm een stroom gaat lopen A dan resulteerd dat in een potentiaal verschil (Spanningsverschil) en wel volgens de formule V = I x R waarbij V staat voor de spanning in Volts, I voor de stroomsterkte in Ampere en R voor de weerstand in Ohm.
Een stroomdraad met een weerstand van 1,5 Ohm geeft dus een spanningsval van 3 volt als er 2 ampere "doorheen" loopt.
Daarom is de interne weerstand van de gebruikte bobine ook belangrijk. Bij een te grote weerstand in de bobine loopt er te weinig stroom en krijg je dus een te hoge spanning op de bobine (te weinig spanningsval op de weerstandsdraad)
snap je het nog ? :-)




De wet van Ohm is mij bekend ;). Maar vertel me eens waarom de spanning daalt wanneer een weerstand in een schakeling wordt opgenomen. Het potentiaalverschil staat namelijk vast (12V) en indien er geen schakeling tussen zit reduceert de stroom. De accu kan namelijk het geleverde vermogen doen stijgen door variabel amperage leveren bij een vast potentiaalverschil...

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

De spanning daalt alleen als er een weerstand serieel in de schakeling is opgenomen en er een stroom loopt. De spanning over de accu blijft gelijk en de spanning over de bobine is minder omdat er ook een spanningsverschil over de weerstandsdraad zal zijn.
Ik heb getracht dit in een tekeningetje duidelijk te maken. Helaas is dat niet mijn sterkste kant :-)
http://www.xs4all.nl/~blissard/mini/1.JPG

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Aha, de wet van Kirchoff even vergeten... O:)

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Hij deed het.
Hij heeft 5 km gelopen en weer hetzelfde.
Startmotor draait rond hij heeft benzine.
Nog niet gekeken maar ik verwacht weer geen vonk.
Wie heeft er een idee, hier wordt je toch gek van.

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Vervang de bobine. Dat is het enige uit je "lijstje" wat zo plotseling kapot kan gaan. Wat voor 'n bobine heb je vorige keer gemonteerd?

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

een standaard NIEUWE bobine.
Als deze na 5 km het begeeft kan ik deze wel vervangen maar is daarmme de oorzaak opgelost.
Ik ben bang van niet.

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

[size=75:3g8dvdis][Topics samengevoegd-Demelza][/size:3g8dvdis]
Na mijn auto in elkaar te hebben gezet heb ik er 250 km zonder problemen mee gereden.
Van het ene op het andere moment stopte hij ermee.
Oorzaak geen vonk.
Van alles bekeken resultaat : geen vonk.
Ik heb toe een nieuwe bobine,bobinekabel,verdeelkap,rotor,condensator en bougiekabels gekocht( de contactpunten waren al vervangen en als de condensator en de bougies, ook de accu is nieuw).
Resultaat: een draaiende mini :D .
Gisteren gaf deze het na 5 km weer op met hetzelfde probleem.
Benzinetoevoor is er startmotor draait rond maar geen vonk.
Wat kan hier nou de oorzaak van zijn ??
Ik baal als een stekker.

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Wat voor mini is het.
Heb geen super verstand ervan, maar er schijnen 9V en 12V bobine's te zijn. Miscchien een verkeerde bobine waardoor er iets kapot gaat oid.

Ik zeg maar wat, maar wie weet.
Succes ermee!

Greetzzz

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

meten is weten ... tot waar krijg je wel stroom ? zijn alle draden nog in goede staat ? heb je het goede type bobine(9v 12v)/verdeler/puntjes? etc. etc.

(zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/miniehbo.htm )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Aangezien jullie hetzelfde probleem hadden staat het naar mijn mening best goed in dit topic. Vandaar dat ik je nieuwe topic hier aan toe hebt gevoegd, je was hier toch al bezig met je verhaal :)

RE: Henkip's probleem (Stroom bobine)

Hij doet het weer!
Een kabel van het contactslot was slecht wwardoor ik eerst wel een waarde kon meten en later weer niet.
Bedankt voor de reacties.