Herhaaldelijk kromme schijven

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Vorig jaar heeft mijn broer een Mini gekocht, waar kromme schijven onder zaten. Bij demontage was te zien dat deze schijven er nog niet zo heel lang onder zaten. Ik heb de schijven en blokken toen vervangen, maar een paar maanden later waren ze weer krom.

Ik heb ze wederom vervangen, maar nu voor een duurdere variant en tot nu toe (1.5 maand later) gaat het goed. Mijn vraag is nu: komt iemand dit bekend voor, want ik heb nu een kennis met hetzelfde euvel. Schijven en blokken vervangen en een paar maanden later weer problemen.

Dennis

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

yep .. heb ik ook gehad met mijn Cooper Spi

remedie: geventileerde schijven en bijbehorende klauwen 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

das geen remedie, das een workaround..

Jaapio

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Het is een "oplossing" maar niet eentje die ik zoek :).

Dennis

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

probleem is dat ik de oorzaak moeilijk/niet kon aanwijzen ..
flexibele slangen vervangen en klauwen voorzien van nieuwe zuigers en seals etc .. nog steeds binnen een paar maanden kromme schijven .. er was mee te rijden, maar op een gegeven moment heb je het dan wel gehad :)" title="Evil" />

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Het kan ook aan de rij-stijl liggen.

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Heb hier nog niet zo lang geleden discussie over gehad.

paar puntjes:
- Hoofd remcilinder die (deels) dichtblijft
- Remcilinder (cup) die niet terugkomt, slijtage/vuil..
- Falende remdrukverdeler

- Slechte rijwind koeling
- Te felle afkoeling na gebruik, bijv. het rijden door plaswater of in je wasstraat.
- Te grote opwarming. Langdurig 'rustig' remmen i.p.v. relatief kort maar krachtig.
Of het tegen over gestelde; het extreem sportief remmen/rijden.

- Wat men ook wel eens "zegt" (Geloof het nog niet zo), dat het komt door eerst is goed te remmen zodat je schijven behoorlijk heet worden.
Dan blijf je, bijv. voor de rode stoplichten op de rem staan.
Op dat moment ontstaat een wisselwerking van de, op dat moment zwakke(re), hete remschijven en de remdruk van de klauwen. (temperatuurwisseling)

- Staat je klauw wel in lijn met je schijf?
- Het correct inremmen van je nieuwe blokken en schijven. Lees de bijsluiter :P

Oorzaak aanpakke, niet de symptomen. :9 :9

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Alle hierboven genoemde punten ken ik. De mechanische punten gaan er van uit dat de remmen min of meer blijven hangen. De "rijstijl" punten, tja, soms door een plas rijden is onvermijdelijk.

Bij mijn broer zijn de klauwen goed, als de remmen zouden blijven hangen dan zou dat op de remmenbank naar voren zijn gekomen, maar ik heb niks vreemds kunnen constateren. Neem niet weg dat een extra controle geen kwaad kan.

Dennis

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Eventjes een stukje terug in de tijd..... (toen de boten nog van hout waren en de mannen van staal, de tijd van de boze biggen entoen de honden nog uit hun reet blaften)

Dikke trommelremmen werden na het gieten als ruw gietstuk bij de fabriek in een kuil gedonderd en begraven. Het gietijzer had hiermee de kans bij een heel stabiele omgeving uit te kristalliseren. Na een poos, kon wel een jaar duren, werden ze opgegraven en op maat gedraaid. Hierna werkten ze zonder krom te trekken. Welliswaar is er ook nog een andere component in het spel: de voering van de remblokken. Vroeger met asbest, tegenwoordig andere rotzooi om het goede wel en het slechte niet te imiteren.

Over tegenwoordig gesproken (mannen niet meer van staal maar met gemanicuurde handjes): gietsels, dus ook schijven krijgen geen tijd voor uitkristalliseren voor de nabewerking. En de nieuwe typen remblokken daarbij opgeteld geeft eerder risico op warping, kromtrekken dus. Wat best een goed resultaat geeft is na het kromtrekken de bewsute schijf af te draaien. Het uitkristalliseren heeft dan al plaatsgevonden en het materiaal is tot rust gekomen.

have fun

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Dat van die schijven en de kwaliteit er van is me bekend, maar het neemt niet weg dat het bij verschillende sets is gebeurd bij dezelfde auto's waar iemand anders die dezelfde schijven en blokken heeft gemonteerd, nergens last van heeft. Dat kan niet alleen aan de kwaliteit van de schijven/blokken liggen.

Dennis

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Valuy schreef:
- Wat men ook wel eens "zegt" (Geloof het nog niet zo), dat het komt door eerst is goed te remmen zodat je schijven behoorlijk heet worden.
Dan blijf je, bijv. voor de rode stoplichten op de rem staan.
Op dat moment ontstaat een wisselwerking van de, op dat moment zwakke(re), hete remschijven en de remdruk van de klauwen. (temperatuurwisseling)




Dit is wel waar, daarom heeft een automaat 'altijd' eerder last van kromme schijven dan een handgeschakelde auto.

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Die kennis van dennis, dat ben ik dus. 8)
Die kromme schijven beginnen aardig vervelend te worden. Telkens denk ik de oplossing te hebben maar naar verloop van tijd lijk ik weer bij af te zijn. :(
Mocht het idd aan m'n rij/remstijl liggen, wat doe ik dan verkeerd? Over het algemeen rem ik redelijk rustig, misschien eerder te "sloom" dan te hard. Mischien toch wat agresiever gaan remmen? Dennis opperde al dat ik eens moest checken of de rem wel weer goed vrij komt. Dat zal ik morgen eens doen. Als dit het geval is, is dat natuurlijk niet zo best voor het afkoelen van de schijf :P Toch, volgens mij gaat dat wel goed dus al teveel hoop dat dit de oorzaak is heb ik niet.

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Het verhaal van die materiaal spanning klopt.
Denk aan bijv. het feit dat BMW, F1 motoren van afgeschreven blokken bouwde. Het idee daarachter is dat een motor die een ton op de klok heeft staan geen spanningen meer in met materiaal heeft en dus beter geschikt is als basis dan een nieuw gietstuk. (wordt nu niet meer gedaan :P )

Als je remt doe dit dan kort en redelijk stevig. :) Slepend remmen, of te wel 'te lang, te vaak en te zacht' kan je oorzaak zijn, je schijven hebben tijd nodig om af te koelen.
Ja schijven en blokken slijten dan ook nog eens minder :9

Toch is dit meestal niet de oorzaak. Controleer eens of de schijf wel écht krom is, op bijvoorbeeld een draaibank.
Is alles goed schoon en zijn o.a. je geleidings pennen van je remblokken wel goed ingesmeerd? Als je een pulserende remdruk hebt, kan het ook 'lijken' of je kromme schijven hebt.

Mooi hé dat die rallyrijders met van die prachtig rood gloeiende schijven rond rijden. :9

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Volgens mij heeft het te maken met het te warm worden van de schijven; als dat gebeurt trekken ze sneller krom bij even wachten voor een stoplicht etc. Zou na een gemiddeld ritje regelmatig voelen hoe de temperatuur is; als ze gloeiend heet zijn zonder dat je zwaar hebt geremd is het tijd om zuigers/klauwen na te kijken.

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Misschien even een tussenoplossing waar je eigenlijk niet op zit te wachten, maar wat wel een aantal antwoorden zou kunnen geven. Ik zou gewoon eens een goed gebruikt setje schijven monteren en kijken wat er dan gebeurt.
Dat er groot verschil zit in verschillende merken nieuwe schijven klopt ook.

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Bij mijn broer zijn auto heb ik dat ook gedaan met dat idee. Daar zitten nu een paar goede gebruikte gegroefde schijven op. Die waren tweedehands duurder dan nieuwe gewone, maar dat was het proberen waard en dat gaat tot nu toe goed.

Dennis

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Is ook mijn ervaring, goede gebruikte is soms beter dan nieuw. Vraag mij niet hoe het kan. 8)

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Misschien de remolie vervangen? Remolie heeft de neiging om vocht aan te trekken en vocht heeft vervolgens weer de neiging om uit te zetten als het warm wordt waardoor een rem kan niet goed / te langzaam terug komt (lees: aanlopen).

Gewoon een hersenspinsel.

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Ik neem aan dat de "stofkappen", of hoe je die metalen platen achter de schijven ook maar wilt noemen, gemonteerd zitten ? Zo niet: monteren die dingen. Het rijden door een plas water met warme remschijven vinden ze anders helemaal niet fijn.

Zorg er ook voor dat het raakvlak van de naaf en de schijf zo schoon mogelijk is ! Het minste vuil/roestrandje kan hier al problemen opleveren.

Controleer ook of de beide zuigers gangbaar zijn en een gelijke afstand naar buiten komen en weer "terugveren" na op het pedaal getrapt te hebben. Soms zie je een schijf eerst flink opzij gedrukt worden alvorens de 2e zuiger aan het werk gaat. Dat werkt ook niet lang lekker, en is (afgezien van de extra kosten) ook een reden geweest voor veel autofabrikanten om met zwevende remklauwen met maar 1 zuiger te werken.

Als de schijven/blokken/klauwen/naven in orde zijn, kijk dan een stapje verder naar wiellagerspeling en/of de rubbers van de draagarm (met name de onderste) en de reactiestang. Als daar veel ruimte op zit of de rubbers zijn erg slap, resulteert dat tijdens remmen in teveel uitspoor, wat weer resulteert in een onrustig remgedrag.

Nieuwe blokken en/of remschijven moeten rustig op elkaar inslijten. De eerste 100 kilometers (ofzo) dan ook gewoon rustig en beheerst remmen, en niet teveel warmte in de schijven remmen door kort en krachtig te remmen.

Ik begrijp dat je al diverse merken schijven en blokken geprobeerd hebt ? Je zou inderdaad nog kunnen overwegen om de schijven onder de auto te laten afdraaien. In sommige gevallen is dat de enige optie..

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Ik heb van 't weekend nog maar eens het een en ander bekeken. Ik heb het idee dat er iig links wel sprake is van kromme schijf is maar naar mijn idee niet zo erg dat het een verklaring geeft voor het hevige schudden (kan het geen trillen meer noemen) tijdens remmen. Dus zoals Bartje opperde, heb ik ook eens naar de rubbers van de ophanging gekeken.

Op zich was er, door mij iig, geen voel- of zicht-bare schade aan deze rubbers te zien.
Op 1 na dan. Aan de linker kant zag het "rebound rubber" er niet zo heel fraai meer uit.

Afgaand op de foto die ik van een nieuw exemplaar tegenkwam,

is ie bij mij zo'n beetje de helft van de dikte en ook nog eens overdwars in 2en gescheurd.
Vervangen lijkt mij zoiezo verstandig, en als ik dan toch aan de slag ga met rubbertjes ga ik ook de andere rubbers van de ophanging maar gelijk vervangen. Ik heb al gezien dat ik dat zeker voor de kosten niet hoef te laten, en kwaad zal het 'm ook niet doen.

Maar, nou vraag ik mij wel af, wat is het effect van een (rebound) aanslag rubber in zulks een staat?

Even over dat afdraaien van de schijven op de auto. Daar had ik ook al wat info over gevonden maar ik snap het niet helemaal. Op zich klinkt het als een goede oplossing om het eventueel niet paralel staan van blokken tov de schijf op te heffen. Maar, als er echt een kromming in de schijf zit en dit wordt afgedraaid heb je toch een schijf die ongelijke diktes heeft over het remvlak? Lijkt mij ook niet bevorderlijk voor een gelijkmatige warmte afdracht….
Heb je dan niet weer sneller kans op kromtrekken?

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Het is niet de eerste keer dat ik schijven vervang, en beide auto's vertoonden geen ernstige gebreken in de werking van klauwen of overmatige spelingen. Dat de klauwen niet altijd even synchroon werken is vrijwel onvermijdelijk. Maar van beide auto's waren/zijn de klauwen goed gangbaar.

Schijven afdraaien op de auto is een dure grap en symptoombestrijding geen oplossing van het euvel. Het blijft een verschijnsel waar zo te horen niemand echt een duidelijke oorzaak van weet aan te duiden.

Dennis

PS Het reboundrubber heeft niets te maken met de ophanging/remmen en heeft dus geen directe invloed daarop.

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Ik heb ook tot 3 maal toe kromme remschijven gehad. Dit lag niet aan mijn rijstijl, noch aan het rijden door plassen, maar door een kromme velg (niet eens merkbaar bij 140 km/h in het stuur!). Ik heb toen een set nieuwe velgen gekocht en sindsdien nooit meer last van kromme schijven.

Ik weet 100% zeker dat het door de velg kwam, aangezien het tot 3 keer toe (in 2 maanden tijd) aan dezelfde kant gebeurde en na verwisselen van wiel niet meer.

Het te warm worden van de schijven door de rem ingetrapt te houden voor het stoplicht, daar geloof ik niet echt in. Bij moderne auto's (automaat) gaat dat in de regel ook gewoon goed. Daarbij worden de schijven wel iets heter dan bij een classic met misschien wel 1/10 van het vermogen.

Misschien is dit bij jou ook het geval? Succes.. weet hoe vervelend het is!

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Zelfde probleem, nouja soort van...
In december alles nieuw gemonteerd, schijven, fusees, wiellagers, alles. Remde goed, maar na 1 of 2 maanden enorme trilling bij het remmen, wat lijkt op een kromme schijf.

Rij er nu alleen nog wel mee rond omdat ik er een beetje het sch**t van kreeg dat ik flink wat euro's uitgeef aan een mooi remsysteem en dat zo snel al weer verlept is.

Heb de schijven/blokken ingeremd volgens handleiding.

Moet hier zelf ook nog eens naar gaan kijken binnenkort, maar heb heel erg de neiging om geventileerde schijven met 4pots klauwen aan te schaffen. Remt veel harder en is volgens mij ook steviger. Maarja, om nou weer zoveel geld uit te geven....

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Kijk, daar is dus iemand die een waarschijnlijke oorzaak kan aanwijzen van de kromme schijven. Alleen kan ik het niet helemaal beredeneren wat er dan eigenlijk misgaat. Wat is de invloed van een kromme velg op de staat van de schijven? Feit is wel dat door een andere velg het probleem is opgelost, heel apart.

Ander feit is dat na kromme schijven dezelfde velg 99 van de 100 keer weer op dezelfde plaats gemonteerd wordt. Zal er toch eens naar kijken als ik die Mini van mijn broer weer eens onder handen heb.

Dennis

RE: Herhaaldelijk kromme schijven

Ik kan dat ook niet beredeneren. De Mini garage ook niet.. Maar feit is inderdaad dat dat wel de oorzaak was. Je zou kunnen proberen om de wielen eens met achter te wisselen na het monteren van nieuwe schijven. Kijken of je dan nog last krijgt van het euvel..

De standaard schijfremmen van een Mini remmen best goed. Alleen moet je goed ontluchten en de trommels afstellen zodat je auto voor 3/4 voor en 1/4 achter remt.