heritage plaatwerk: transportlak?

default

RE: heritage plaatwerk: transportlak?

Hoi,

Aangezien ik mbv de zoekfunctie geen antwoord kon vinden:
Ik ben al een hele poos bezig met een project...nu aangekomen bij plaatwerk. De nieuwe neus zit er redelijk recht op met lijmklemmen en boutjes/moertjes: dus het lassen kan langzaamaan beginnen. Maar nu vraag ik me af: hoe goed is de laklaag die op heritage plaatwerk zit? Kan ik dit plaatwerk beter eerste kaalschuren of niet? Mijn doel is niet zozeer een mini die shows wint, maar meer gericht op het zo lang mogelijk buiten de deur houden van het roestspook...

default

RE: heritage plaatwerk: transportlak?

Even checken of dit werkt...

RE: heritage plaatwerk: transportlak?

Hoi!
Ik ben zeker geen expert op lasgebied, maar volgens mij moet je minimaal de gedeeltes welke gelast gaan worden kaal maken!

De coating is, zoals je zegt, eigenlijk alleen transport lak. Dus niet geschikt als basis voor de uiteindelijke lak, maar puur ter bescherming tijdens transport en opslag.
En roest zo lang mogelijk buiten de deur houden door alles héél goed te behandelen. Dus ook alle (!) holle ruimtes en dergelijk!

succes!

Je foto werkt, maar is alleen erg klein (en niet groter te klikken).

default

RE: heritage plaatwerk: transportlak?

Zoals je zegt: waar ik wil lassen moet het kaal, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat heritage lak een goede ondergrond is...ik ben heel benieuwd naar ervaring hier.

Als ik weer achter een pc zit zal ik wat foto's plaatsen...picasa icm mijn telefoon is geen topcombinatie.

RE: heritage plaatwerk: transportlak?

De zwarte lak volgens mij ook een "E-coating" zijn.
Wat ik zelf hanteer: als het met thinner er afkomt maak ik het geheel kaal.
Blijft de lak erop zitten, is het een goede bescherming.

RE: heritage plaatwerk: transportlak?

De zwarte lak die er onder zit is een transport lak. Daarover moet je wel een grondverf zetten voor bescherming.

Maar als je het helemaal goed wilt doen, maak je hem eerst kaal rond de las plekken las je hem af, daarna schuur je hem helemaal kaal en zet je hem in de epoxy. Goede epoxy (niet van die 1k rommel) kost wel wat maar is echt de beste bescherming voor je plaatwerk. Dan maak je hem strak en spuit je hem nog een keer in de epoxy of grondverf dat mag je zelf bepalen.

Melvin

RE: heritage plaatwerk: transportlak?

De zwarte lak geleid geen stroom dus voor het lassen moet die eraf. Als je de plekken waar je last lang goed wil houden, is het een optie om ze voor het lassen in de rvs spray te zetten. Dat vormt een prima beschermlaag en is redelijk temperatuur vast en zal dus niet zo hard wegbranden bij het lassen. Daarnaast is het geleidend en dat last best lekker. Ik heb mijn busjes gehaald bij een bekende firma in veenendaal waar ik ook mijn lasworkshopje gedaan heb.

Groeten
Ed

RE: heritage plaatwerk: transportlak?

Ik weet dat er meerdere mensen zijn die een antwoord met dezelfde strekking hebben gegeven, maar hierbij een samenvatting:

1) Het is transportlak, maar deze is dermate dik dat het een goede bescherming geeft.
2) Ter plaatse van de te lassen stukken deze afschuren. Je kunt deze, voor het lassen behandelen met een RVS of een Zinkspray. Dat zorgt voor geleiding, maar ook voor bescherming.
3) Na het lassen alles goed schoon maken. Als je de mogelijkheid hebt, stralen, of laten stralen.
4) De gestraalde delen en eventueel de hele body in de 2K Epoxy. Dit vormt een goede grondlaag voor de verdere afwerking van de mini.

RE: heritage plaatwerk: transportlak?

1) Dit geld alleen voor Heritage plaatwerk, niet voor ander merk plaatwerk.
te herkennen aan de glimmende zwarte coating (KTL)

2)Ik zou toch echt lasprimer gebruiken, deze is daarvoor bedoeld. RVS- en zinkspray zijn minder temperatuurbestendig...

3)en 4) niks aan toe te voegen ;)

default

RE: heritage plaatwerk: transportlak?

Bedankt allen voor de antwoorden, hier heb ik veel aan. Ik werk aan de mini vanuit een werkplaats in Soest, dus het moet niet te lastig om de gelaste carrosserie bij straaltotaal te krijgen, dat is het plan op dit moment. Al zijn mijn plannen aan verandering onderhevig :-)

Ik zal mijn project binnenkort eens voorstellen dmv een showcase.

En oh ja, ik heb een intro cursusje lassen gedaan in veenendaal....daar heb ik inderdaad gelijk wat lasprimer en wat staven tin meegenomen. Eens kijken hoe ver we komen.