Het start niet meer ...

RE: Het start niet meer ...

g0dver... vandaag wou mn mini 1.3i ineens niet meer starten bij een tankstation langs de A7. Nog nooit eerder meegemaakt, geen radio of lichten etc aan laten staan, half uur gereden voor de tank-stop.
Een vriendelijke citroenrijder sleepte me even aan, en ik reed naar huis. Thuis aangekomen deed ik em uit. Kwartiertje later startte hij nog gewoon. 2 uur later ook nog. maar toen ik 4 uur later nog es probeerde was het enige wat er gebeurde: 1 TIK, het oranje (accu??) lampje brannde een halve seconde en vervaagde toen tot ie na een een seconde uit was. Toen deed ie dus helemaal niks meer.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Het lijkt mij iets van de accu ofzo?

(ps. ja, zoekfunctie gebruikt maar kon geen topic vinden die me echt 100% kon helpen)

RE: Het start niet meer ...

Aangezien het probleem soms wel, soms niet optreedt, denk ik aan iets als: accukabels niet goed vast aan de accupolen, massakabel niet goed vast aan kofferbakbodem, accukabel niet goed vast aan startmotor. Dan heb je met alleen contact wel spanning, die wegvalt als de startmotor (veel) stroom vraagt.

RE: Het start niet meer ...

Waarschijnlijk een defecte accu (met kromme platen) die zich maar gedeeltelijk oplaad maar zeer snel ontlaad.
Je zou de accu na moeten meten en dit zou 12V moeten zijn is het veel minder dan is ie zowiezo defect, lading nakijken met een lopende motor moet dit bijna 14V zijn en met de verlichting aan zal dit iets lager uitvallen maar moet minimaal 13V zijn.
Je kan ook een spanningsvreter ergens hebben zitten, een versterker verkeerd aangesloten, een binnen verlichting die aan blijft staan, een verkeerd aangesloten radio.
Check ook even alle massa aansluitingen ook die van het motorblok zelf !!

Suc6

RE: Het start niet meer ...

Ik heb dit ook eens gehad. Bij mij was het toen een vocht probleem. Ik heb toen nieuwe bougiekabels gehaald (siliconen) en daarna geen problemen meergehad. Maar als je zegt dat ja daarna problemen had met je accu kan het niet straten daar natuurlijk ook door komen. Deed je verlichting het ook niet meer bij het tankstation?

RE: Het start niet meer ...

Nee de verlichting deed et ook niet meer... helemaal niks :'( . . . . .

En wat dat vocht betreft, hij is wel es wat vochtig van binnen, maar dat alleen op de vloer voor de bijrijderstoel, maar of et daar aan ligt :?

RE: Het start niet meer ...

Neej daar ligt het niet aan, maar bij mij waren de bougiekabels vochtig van binnen, met siliconen kabels heb je dara geen last meer van. Maar als de verlichting het ook niet meer deed is het idd ene probleem met de accu. Probeer eens ene keer als ie weer niet start met een extra startaccu te starten. Als ie het dan wel doet is denk ik je accu stuk.

RE: Het start niet meer ...

Hey Bleejkur,
Weleens ongeveer hetzelfde probleem gehad met Kennie ('96 spi) Gewoon een bus wd40 leeggespoten op alles wat met de ontsteking te maken heeft en de relaisunit (zwarte doos linksboven) en nooit meer last van gehad :) Tenminste tot 2 weken terug, maar toen was het de massa-aansluiting in de kofferbak die een beetje geroest was. Wat je ook nog even moet controleren is of de schakelaar van de achterruitverwarming niet per ongeluk halfweg staat en eigenlijk ook even je accu doormeten en de massa-aansluitingen bekijken. Een bus wd40 doet wonderen :)
Groet, Jos

RE: Het start niet meer ...

Nog een hint :)
Als ie niet start, probeer dan eens met de startkabel alleen op de - pool van de accu een nieuwe massaverbinding te maken, liefst op het blok zelf. Mocht ie het dan wel doen dan heb je een massa probleem.

Nogmaals groet, Jos

RE: Het start niet meer ...

hey allemaal bedankt voor de tips, ga em morgen ff grondig onder handen nemen!

Thnx!!!