Kruimelpad
hete motor
RE: hete motor
Ingediend door Anne en Coopertje op di, 10-08-2004 08:46
Koelvloeistof is het niet, want dat heb ik nog gecontroleerd.
De waterpomp dat zou het kunnen zijn. Ga ik nakijken.
Thanks!
Anne
- Login of registreer om te reageren
thermostaat die niet aanslaat als die boven XX temp komt??
81 dus volgens prutser.. en een mpi is ergens in de 90?
- Login of registreer om te reageren
Dat is 81 graden...
En als het een oudere mini is kane het ook aan de doorstroming in de leidingen liggen....
- Login of registreer om te reageren
Met buitentemperaturen van 30 graden is het allemaal maar krap aan.
De temperatuur zal (bijv. in de stad) eerder/vaker oplopen tot tussen N en H, maar als je weer wat harder rijdt, zal 'ie toch moeten zakken tot ongeveer N.
Doet de electrische fan het nog wel ? Die moet boven een bepaalde temperatuur aanslaan voor extra koeling.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb net hetzelfde probleem, maar niet als ik hem stationair laat draaien. als ik ermee rijdt, dan is die toch best wel snel warm.
Of is het normaal dat mijn mini na een kwartiertje rijden al heet staat? (soms tot rokens toe)
- Login of registreer om te reageren
nee dat is niet normaal... hij moet gewoon mooi in het midden blijven staan...
- Login of registreer om te reageren
RE: hete motor
Ingediend door capoditutticapi op di, 10-08-2004 09:41
een truukje hiervoor (ja dat is een profesorisch truukje) is op het moment dat je stilstaat de verwarming vol aangooien. Dit moest ik ook doen in mijn vorige auto dan wordt de hitte van de motor gebruikt en verhit het dus niet alleen de motor, tip met dit weer is doe wel de raampjes open, vooral in eventuele file zul je dit waarschijnlijk wel moeten doen.
- Login of registreer om te reageren
Een rij-tje bij laten maken op je radiateur en je hebt nooit geen gezeur meer!
- Login of registreer om te reageren
We moeten wel de verschillende types in de gaten houden. Veel dingen hebben betrekking op alle Mini's, maar niet alle.
Anne zegt een SPi te hebben. Die moet niet al te heet worden, want heeft een elektrische fan om bij te springen als bij staionair toerental de mechanische fan het niet meer trekt, zoals CMC ook al zegt. (Overigens, dit verhaal gaat grotendeels ook op voor MPi's; die hebben een radiateur recht achter de grill en alleen een elektrische fan). Als het probleem zich alleen voordoet bij stilstand is dat denk ik de belangrijkste verdachte; ga na of die elektrische fan wel aanspringt (ik heb vorig jaar in Italie overigens een SPi gezien waar heel die elektrische fan niet in zat, de eigenaar had geen idee dat dat erin hoorde). Als die het wel doet moeten de anderen dingen, die ook voor andere Mini's gelden, worden gecheckt, zoals voldoende koelvloeistof, goed werkende waterpomp[, goed werkende thermostaat] en verstoppingen.
Dat een Mini zonder zo'n elektrische fan (zoals Wouterke denk ik heeft?) het bij stilstand moeilijk heeft is niet abnormaal met dit weer, daar hebben alle auto's met een mechanische fan (meestal de wat oudere) last van.
- Login of registreer om te reageren
Hoi,
Het trucje van de verwarming dat ken ik al en maak ik nu ook vaak gebruik van
Mijn electrische fan die doet het niet dat weet ik zeker, maar kan dat de rede zijn dat hij nu ook warm loopt? Ik weet dat die fan het al een hele tijd niet doet en ik heb nooit eerder het probleem gehad dat hij zo vlug warm liep. Ja ik weet ook niet goed hoe ik die moet maken die electrische fan?
Als ik na het stilstaan weer ga rijden dan zakt hij wel weer redelijk vlug naar iets boven normaal. Maar naar mijn mening blijft hij te warm.
Groetjes Anne
- Login of registreer om te reageren
Misschien is het een combinatie van problemen, maar dat die fan niet aanspringt maakt het er zeker niet beter op. Als je deze Mini meeneemt naar de SMOB kunnen we er op de camping wel een keer naar kijken.
- Login of registreer om te reageren
Hoi Eelke,
Nee deze neem ik niet mee naar SMOB, durf het niet aan... we gaan met de Van.
Maar ik ga het samen met mijn vader wel ff checken.
Thanks!
Anne
- Login of registreer om te reageren
Het zou ook aan de thermostaat kunnen liggen, die niet meer opent. Vervang 'm voor alle zekerheid voor een koelere (82 graden ipv 88 graden).
De electrische fan is slechts een extra hulpmiddel (meer een toegevoegd lapmiddel) maar dat voldoet niet als er in de basis iets niet goed zit.
- Login of registreer om te reageren
mijn Spi hield ook niet van dit soort buitentemperatuur, het was dan een beetje zoeken naar de gulden middenweg .. niet te hard rijden, maar ook weer niet te zacht (en zorgen dat je niet in een file terecht komt :)" title="Evil" /> )
je zou de elektrische fan met een schakelaartje zelf kunnen gaan schakelen (2 draadjes onderaan de radiator vlak achter de gril) dat zou in ieder geval helpen voor die stoplichtsituaties ...
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Eigenlijk is het wel grappig, nu is het echt warm en dus heeft een motor het automatisch ook heel warm. Het is natuurlijk niet aleen de koelvloeistof die warmer wordt. Maar natuurlijk ook de olie. Dus uiteindelijk is de gehele temperatuur van het blok warmer en moet er eigenlijk meer gekoeld worden. Bij mijn SPI gaat de van op =- 81 graden aan om extra te koelen.
Als je gebruik kan maken van een extra olie koeler om zeker te zijn van je zaak dat het niet te warm wordt, zou ik daarvoor zeker kiezen. Maar je moet een nadenken als je de motor uitzet wat er dan met de temperatuur gebeurt. Ik heb een analoge Smiths temp meter in mijn Mini en die gaf laatst meer dan 240 graden fahrenheid aan. En als ik de mini weer starte werd de temp ongeveer tussen de 160 en 190 graden Farhenheit... en dit hing weer van de ventilator af !
- Login of registreer om te reageren
Hoi allemaal,
Thanks voor alle info... na SMOB gaan we aan de slag.
Ik houd jullie op de hoogte!
Een oliekoeler zit er ook een op onze Van en dat scheelt wel. Die heeft geen problemen met warm lopen.
Groetjes Anne
- Login of registreer om te reageren
Of gooi er een thermostaatje in dat iets eerder opengaat met dit warme weer! Niet vergeten in de winter weer te wisselen. Of een olie-koeler met kraantje om in de winter weer dicht te draaien anders komt je blokkie niet op temperatuur.
suc-6-
- Login of registreer om te reageren
EB schreef:
Of gooi er een thermostaatje in dat iets eerder opengaat met dit warme weer!
Leuke tip...was al genoemd
- Login of registreer om te reageren
Je kunt ook een paar dagen wachten, het gaat afkoelen, dus zal de motortemp ook lager worden !
- Login of registreer om te reageren
Of je kunt je termostaat eruit laten. Moet je er wel ff een zgn. blanking sleeve in stoppen.
Is dit eigenlijk wel aan te raden? De termostaat er uit laten?
Ik zit te twijfelen terwijl ik dit typ....
- Login of registreer om te reageren
Zolang het erg warm is niet echt een probleem, mits je inderdaad maar zo'n blanking sleeve erin doet, anders wordt de stroom van het koelwater teveel verstoord waardoor bepaalde delen van de motor geen goede koeling meer krijgen. Opwarmen zal ook iets minder snel gaan.
Zodra het kouder wordt is het natuurlijk geen strak plan om geen thermostaatwerking te hebben, dan wordt je motor niet warm genoeg.
- Login of registreer om te reageren
maar dus eigenlijk wat ik dan best kan doen:
leidingen van de koeling uitspoelen, andere thermostaat en misschien een olie-koeler en je hebt geen problemen meer ?
- Login of registreer om te reageren
Oliekoeler weet ik niet hoor... In principe zou dat niet nodig moeten zijn met een stanaard Mini'tje. Ik heb er ook 1 (stage 3 getunede 1293, even heel kort door de bocht), en ik heb me laten vertellen dat het vooral is om te voorkomen dat de olie al te dun is, maar dat het weinig doet voor de koeling.
Nou vind ik dat zelf ook een raar verhaal, want olie heeft ook een koelende werking, dus als je die afkoelt zou ook de motor als geheel koeler moeten blijven. Ik heb ook het gevoel dat hij wat beter tegen de warmte kan nu dan vorig jaar.
Maar het blijft dat een standaard Mini met een goed koelsysteem volgens mij geen oliekoeler nodig moet hebben.
- Login of registreer om te reageren
Een oliekoeler helpt wel degelijk mee aan de koeling van je blokje. Het is inderdaad eigenlijk alleen voor snelle getunde blokjes. Echter schuilt er een gevaar in een oliekoeler, wat ik al eerder zei. Zorg ervoor dat er een kraantje opzit (doet overigens bijna niemand!) want anders komt je motortje in de winter niet/nauwelijks/te langzaam op temperatuur. Waardoor je alles stuk rijdt.
De beste oplossing blijft een rij bij laten maken op je radiateur. Gooi die fan eruit en die oliekoeler. Die oliekoeler is eigenlijk pas interessant vanaf 1380. En wat betreft mpi en spi blokjes, hetzelfde verhaal.
suc-6- iedereen!
EB (ruim 40 jaar mini-knowledge)
- Login of registreer om te reageren
EB schreef:
Gooi die fan eruit. En wat betreft mpi en spi blokjes, hetzelfde verhaal
Waar baseer je dat op?
Waarom zou je met een SPI/MPI de fan eruit moeten halen?
- Login of registreer om te reageren
Ik laat m`n fan in m`n SPI'tje toch lekker zitten, hoor!
Met dit weer ( het valt nou wel weer mee) kun je beter maar wat extra koeling hebben.
Nee, als ik wat extra koeling wil hebben dan haal ik wel zo`n ventilator met droogijs.
Gebruiken ze in de Formule 1 ook dus waarom niet bij een mini.......
- Login of registreer om te reageren
Ik had vroegah ook altijd last van een te warm wordende motor tijdens de zomermaanden en dan kon het soms best spannend worden als je in de verte ineens een file op zag doemen. Maarrr na het inbouwen van een hoge-opbrengst radiator (of zeg maar gewoon een extra dikke) heb ik nergens meer last van (of eigenlijk, de mini) en dat ondanks het feit dat ik geen extra elektrische fan heb om bij te springen. Dus voor een permanente oplossing is dit misschien een ideetje...
- Login of registreer om te reageren
Als je gezeur hebt met je fan? Waarom niet? Er zijn veel mensen met klachten over koeling, met auto's uit alle jaartallen en allerlei soorten blokjes (overigens wel meestal 1300-tjes) Ieder extra in je blokkie, maakt niet uit of dit een fan is of een oliekoeler geeft extra kans op iets wat stuk gaat of waarmee je gezeur kunt krijgen. Met een goeie radiateur heb je gewoon minder gezeur en wordt het zoeken naar koelingsprobleem een stuk eenvoudiger. Maar iedereen moet het allemaal zelf weten. Ik geef gewoon een (de beste) oplossing aan met het minste gezeur. Dat baseer ik overigens op het feit dat ik zelf al jaren mini (1300-tjes) rijdt en al aan tig autootjes heb gesleuteld, oa met koelingsproblemen. Oftewel op ervaring.
groenten,
- Login of registreer om te reageren
maar volgens mij is de elektrische fan normaal gesproken niet extra, maar gewoon 'de' fan (bij spi/mpi)
Frans
- Login of registreer om te reageren
Ik weet niet of het in dit topic was of toch ergens anders, maar zeer kort geleden is nog voorbij gekomen dat een SPi zowel een mechanische als een elektrische fan heeft.
- Login of registreer om te reageren
Eb, het was niet mijn bedoeling om jouw kennis in twijfel te trekken.
Mocht dit wel zo bij jou aangekomen zijn, mijn excuses hiervoor dan.
Mijn reactie kwam ook meer uit mijn eigen ervaring met mijn wagen en daar heb ik nog niet zoveel sleutelervaring mee als jij, maar ik ben wel al lerende.
Dat is ook het mooie van dit forum, dat je verschillende ervaringen/meningen met andere mensen kunt delen.
- Login of registreer om te reageren
Een Spi heeft inderdaad een mechanische fan ( wordt aangedreven door de V-snaar dacht ik) en een elektrische fan.
Het mooie van deze beide fans is, is dat ze gespiegeld zijn.
De mechanische zuigt de wind er door terwijl de elektrische de wind er door heen blaast........of was het nou net andersom?
In ieder geval heb je een soort dubbele werking.
- Login of registreer om te reageren
"de fan" is er destijds extra ingezet om koelingsproblemen te voorkomen. Echter had Rover er beter aan gedaan er een grotere radiateur in te plaatsen. Maarja, dat kost nou eenmaal meer als een elektrische fan. Die hele mpi/spi blokjes hadden ze eigenlijk nooit moeten uitvinden destijds (mijn mening) maarja ze moesten tuurlijk ook iets innovatiefs/moderns veranderen aan die mini-tjes. In de praktijk wordt het zelf sleutelen er alleen maar moeilijker en vooral duurder door. Om het nog maar niet te hebben over die computer/electronica in die "moderne" blokjes. Nee, geef mij maar het gewone ouderwetse blokje zonder al die elektronische poespas.
- Login of registreer om te reageren
RE: hete motor
Ingediend door Mini Mart op do, 26-04-2007 07:46
Ik heb een 1380cc blokje (zie ook mijn signature) en dit loopt te warm. Dit gebeurd al bij normaal snelweg gebruik niet als ik gewoon in de stad rij (en blijf rijden). Hier moet dus iets aan gebeuren maar zit een beetje te twijfelen wat. Ik heb gelezen dat een extra rij in de radiateur help.
- Bij wat voor soort bedrijf kun je dit laten doen en wat zal dit eventueel kosten. Dit om de afweging te maken om gewoon een nieuwe 4 core radiateur te kopen.
- Daarnaast lees ik ook dat het verstandig is om vanaf een 1380cc een oliekoeler te gebruiken. Nu ben ik een sportief rijder maar niet iemand die de hele dag in de mini aan het racen is. Is het dan wel verstandig om een oliekoeler te plaatsen?
Hoe kan ik aan de radiateur zien die er in zit wat voor radiateur (2-core, 4-core) het is? Er is bij de verkoop aan mij aangegeven dat dit een Super Cool (?) radiateur zou moeten zijn.
Het belooft een warme zomer te worden dus alle hulp is welkom!!
- Login of registreer om te reageren
Ik heb een 1300metro blok en deze loopt ook aardig snel naar het rode temperatuur gebied. Bij normaal gebruik gaat alles prima en blijft de naald gewoon in het midden staan, maar zodra ik in een file sta of harder dan 120km/h rijdt loopt het dingetje snel richting het rode gebied. Ik heb volgens mij geen electrische fan, houdt dit dus in dat als ik stil sta niks wordt gekoeld (afgezien van de radiator)? Ik wil van de zomer op vakantie naar frankrijk/spanje met mijn mini en ben bang dat ik onderweg de nodige files tegen zal komen..Wat kan ik het beste laten vervangen om er voor te zorgen dat de koeling wordt verbeterd?
- Login of registreer om te reageren
zie ook (cooling):
http://www.minimania.com/_A_Calver_s_Corner.cfm
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
voor de knutelaars onder ons is het natuurlijk ook mogelijk als je nog een kachel over hebt van de mini om deze als radiateur te gebruiken, dus gewoon voor je gril plaatsen en de aftakking van je kachel kraan gebruiken...
dit werkt heel goed, plaats daarbij een kleine fan die je ook op motoren ziet zitten en voila nooit meer gezeur.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb een spi waarbij na een (uitbestede) reparatie van een eerdere eigenaar de elektrische fan niet is terug geplaatst....
Heeft iemand toevallig de maten van de bevstiging bij de hand? Mijn mini staat niet bij huis en wil graag een ge-upgrade fan bestellen... Alvast dank!
Bas
- Login of registreer om te reageren
Voor een extra fan plaatsen kijk hier:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... ra+koeling
Radiateur herkennen:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 394#168394
Oliekoeler:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... oliekoeler
Die vragen horen hier dus niet thuis. De titel kan dan wel niet duidelijk zijn met 'hete motor', maar de vraag gaat toch echt over een SPi met problemen met een verhitte motor. Dus laten we het daar dan ook op houden. Voor de verdere vragen kunnen jullie in bovenstaande topics terecht.
- Login of registreer om te reageren
RE: hete motor
Ingediend door Anne en Coopertje op di, 10-08-2004 08:27
Hoi,
Het is misschien al wel vaker aan bod gekomen, maar ik kon zo gauw niets vinden.
Mijn mini wordt ontzettend snel warm.
Als hij 2 minuten stationair loopt, dan staat hij helemaal in het rood. Dit is wel erg lastig, als je bijvoorbeeld even voor het rode stoplicht moet wachten dan staat hij al in het rood.
Wat zou dit allemaal kunnen zijn...
Het is een Mini Cooper 1.3i van 1992.
Groetjes Anne