HIF38 vs HIF44
Ingediend door peter postma opMijn Mini Sprite van 1992 met een motor 12A2B (1275cc) heeft een HIF38 carburateur.
Volgens de Franse specificatie hoort in dit model (Sprite) een HIF44 carburateur in te zitten.
Mijn vraag is nu of ik er zonder aanpassingen gewoon een HIF44 kan monteren, zodat de auto weer volgens specificatie is en als pluspunt ook meer vermogen levert.
Het mij bekende verschil is on de binnendiameter van het lucht/benzine mengsel kanaal, 33mm versus 44mm voor de HIF44, dus weet niet of dit problemen geeft voor het bestaande inlaatspruitstuk.
Hoor het graag van jullie experts.
RE: HIF38 vs HIF44
Ingediend door wim fournier op vr, 24-04-2020 14:58
De vraag is dan Peter, op hoeveel procent van de rijtijd die je rijdt je op topsnelheid rijdt.
Het 'meer vermogen' treedt slechts effectief op wanneer de doorsnee van de carburateurmond de beperkende factor wordt in het doorlaten van de hoeveelheid aangezogen lucht. Pas in het allerhoogste toerengebied is de gevraagde hoeveelheid liters lucht per minuut zo groot, dat de doorsnee van de venturi in de carburateur bepalend wordt of je nóg twee kilometer per uur harder zou kunnen rijden met een 44 ten opzichte van een 38. Ook bij het optrekken speelt dit. Vraag dus; is het je gewoonte om in elke versnelling zolang 'door' te trekken tot je voelt dat de 'ademhaling' van je motor beperkt wordt, of heb je de gewoonte al iets eerder 'op' te schakelen?
Andersom geldt; dat bij een iets kleinere venturi doorsnede de kracht waarmee benzine uit de sproeir opgezogen wordt door langsstromende lucht ook iets groter is, waardoor de motor gretiger 'op het gas' reageert. Wat heb je liever in het 'normale' toerengebied waarin je meestentijds rijdt? Een motor die 'lekker oppakt' of een wat tammere motor in het meest gebruikte toerengebied maar die nog net effen een paar kilometer harder kan op het lange rechte eind als je maar lang genoeg het gas op de plank houdt.
Weet dus wel wat je doet wanneer je de Franse specificatie opzoekt. In de tijd dat deze auto gebouwd werd kwamen in Frankrijk de autosnelwegen (peage) in zwang en daar kon je toen nog ongestraft zo hard rijden als je wagentje maar kon. (Vandaar deze grote orgelpijp op het inlaatspruitstuk) Maar jij mag doen wat je wilt natuurlijk. Als je je beperkingen wilt opleggen in deze tijd waarin we honderd mogen rijden, dat mag je zelf weten.