Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

Ik heb een paar vraagjes over mijn carburateur. Waar is het omcirkelde slangetje/aansluiting voor? http://groups.msn.com/miniovi/carburate ... PhotoID=21 De slang loopt naar een 'potje' die vast zit op een achterplaatje van het onderblok. Deze slang is bij mij geperforeerd door de fan van de radiateur. Ik kwam er net achter en vroeg me af of dit erg was. Heb er waarschijnlijk al een tijdje mee doorgereden. Maar de motor loopt perfect en stottert absoluut niet... :?

Dan vraag numero 2. Al eerder ergens gesteld maar ben het topic kwijt waar is het volgende 'tuitje' voor? Dat 'tuitje' op het inlaat spruitstuk van de carb. http://groups.msn.com/miniovi/carburate ... PhotoID=22
Aan de andere kant zit er ook één. Er werd verteld dat dit voor de koelvloeistof was en dat je zo een verwarmde inlaat kreeg... Is dat zo en loopt je motor daardoor beter?

Ik dank u allen alvast voor de moeite!

Groeten
Ovi

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

1--> Dit is voor de ontluchting van de (als ik het goed heb) carter en ????
Deze moeten wel goed aangesloten worden. Ik heb ook een hiff44 en als ik het eraf haal merk ik wel iets verschil.

2--> Dit is inderdaad voor de koelvloeistof, maar warme luchte of warm water is niet bevorderlijk voor de prestatie, dus zo veel mogelijk koude lucht of water!!!

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

ik heb op de carb ook dat pijpje zitten, maar daar heeft bij mij nooit wat opgezeten. ze hebben mij bij de rover garage gezegd dat dat ook niet hoeft.

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

Ik heb er weer een nieuwe slang tussen gezet. Maar loopt nu minder stationair :( Tegen net niet uitvallen aan terwijl die daarvoor netjes op 800-900 toeren stationair liep. Rara hoe kan dat?

En de pijpjes zijn voor de koelvloeistof, maar moet zo koud mogelijk :? Dat zijn toch 2 dingen die niet met elkaar samen gaan? Heeft er toevallig iemand wel wat met die pijpjes gedaan?


(Edit: spelfouten verwijderd)

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

in de winter zorgen die pijpjes er deels voor dat je carb niet bevriest, in de zomer zou je kunnen zeggen dat ze oververhitting tegen gaan.
je kunt ook een stukje buis van die diameter pakken als op je spruitstuk zit en daar zomers je koelwater door laten lopen en in de winter de boel via het spruitstuk.

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

1. Deze slang gaat naar je carterontluchting. Waarschijnlijk trok de carb daar wat valse lucht door de poreuse slang. Nu die geen valse lucht meer trekt kan het zijn dat ie wat lager stationair loopt. Trek de slang maar eens los, loopt ie waarschijnlijk harder stationair (of helemaal niet meer omdat er te veel lucht wordt aangezogen).

2. Spruitstuk verwarming. Koude lucht heeft meer moleculen per volume. Kan je dus meer benzine toevoegen aan je mengsel. Probleempje is dat versnelde lucht afkoelt (steek je hoofd maar eens uit het raam). Zeker in de winter heb je dus kan dat je carb "bevriest" vandaar spruitstukverwarming. Meningen zijn nogal verdeeld of het nodig is. Aardig compromis (is ook het makkelijkst aan te sluiten) is om de slang na je verwarmingskraan naar je spruitstuk te laten lopen en dan naar je kachel. In de winter rij je met je kachel en dus spruitstuk warm, in de zomer niet. Door versnelling van lucht kan je zelfs in de zomer bevriezing krijgen, zal met een standaardmotor niet erg gauw gebeuren denk ik.

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

hier maar weer de vraag over de aansluitingen, omdat de foto's uit bovenstaande topic niet meer werken.

Bij mij heeft dit altijd al zo gezeten (linker aansluiting open, rechter afgedopt), en de carter onluchtingen (2 stuks, metro blokje) liggen gewoon los. nu wil ik dit graag aansluiten zoals het hoord, maar ik weet dus niet hoe.

En moet ik gewoon een t-stuk aan de carter ontluchtingen maken en dan aan de carb aansluiten?? hier is het foto'tje: het gaat uitteraard weer om een hiff-44.

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

De rechtse afgestopte maak je de onluchting op vast.
De linkse is een overloop pjpje van de vlotterkamer.
Het is wel verstandig om deze aan te sluiten op een slangetje wat naar beneden loopt, anders MOCHT hij een keer overlopen, loopt de benzine OP je warme spruitstuk met alle gevolgen van dien...

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

Thnx!

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

Even inhaken op dit topic met betrekking tot het pijpje wat voor de overloop dient.

als ik mijn vinger op dit pijpje leg dan valt de motor uit, hoe is dit te verklaren?

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

Volgens mij omdat je dan een luchtbel in je vlotterkamer vast houd en er geen nieuwe in kan stromen.
Maar das mijn gok alleen

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

maar een luchtbel zou toch gewoon aangezogen worden via de sproeier?

dat heeft er mijn inziens niets mee te maken, maar ik denk dat hij dus lucht aanzuigt via dat gaatje, omdat er langs de sproeier wat ruimte zit dan ofzo?

nou in ieder geval, ik snap er niks van en ga er snel weer mee verder proberen ;)

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

hoe doe je tijdens het rijden je vinger er eigenlijk op houden? :+)

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

Tijdens stationair draaien natuurlijk he :+)

Maar even serieus,

Er dient normaal gesproken geen stroom van lucht of benzine door die betreffende aansluiting te gaan als ik het goed begrijp.

- zuigers genereren zuigkracht
- dit trekt lucht aan en daarmee ook benzine
- de benzine trekt hij uit de vlotterkamer
- vlotterkamer kan niks uit getrokken worden als die aansluiting dicht zit?
pas tot dat de vlotter weer opent kan er niks uit wanneer die aansluiting dicht zit...

- door die aansluiting wordt dus het drukverschil in de vlotterkamer voorkomen?


Ja het is al laat :P

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

Klopt wel wat je zegt, ondanks dat het laat is.
Overloop pijpje dus met een slangetje voor zien(wat ik al eerder in dit topic aangaf)

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

Het is mij nog niet geheel duidelijk welke aanslutingen wat is..
Als je voor de auto staat, dan heb je aan de linkerkant "boven" 2 aansluitingen. De voorste van de 2, is aansluiting voor de potjes van distributiedeksel en vliegwielhuis.
De achterste van de 2, is de aansluiting van de overloop??
De 3e, de gene die schuinonder/achter zit, is voor de benzinetoevoer (dus van de benzine pomp naar de carb hiff 44.

Ik heb een 1275cc, laten reviseren en laatst erin gebouwd.. Van 1000cc naar 1300cc 8) .

Heb ik dit allemaal goed begrepen of is dit juist fout??
Zou iemand me willen helpen?

Groeten alex

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

zie ook:
viewtopic.php?p=498411#p498411

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

Okey, bedankt!

Deze was ik nog niet tegen gekomen na veel zoeken op de onderwerpen..
Dan ga ik vanaaf het maar even aanpassen, had ze verkeerd om aangesloten (de benzinetoevoer en overloop).

Hoop dat me 1300 vanaaf voor het eerst kan gaan lopen dan 8)

Groeten Alex

RE: Hiff 44 raadsels (voor mij althans)

Theo, thanks voor de link! deze zet ik op slot.