hij wil nie harder als 80!

RE: hij wil nie harder als 80!

2 Weken terug met zware regenval gereden en nu is de mini niet meer vooruit te krijgen 80 in de 4 is het maximum, geen trekkracht of whatsoever.
Mijn vermoeden was eerst vocht in ontsteking ofzo, maar na 2 weken binnen staan zou dat toch allemaal verdampt moeten zijn?
Het gaat in dit geval om een 998 cc MK3 mini uit '88 compleet standaard (motorisch dan) met carb.
Wie heeft een idee waar dit aan zou kunnen liggen, dan kan ik dat bij garage aangeven.

Bij voorbaat dank,
Iemand met een zieke mini

RE: hij wil nie harder als 80!

Hey Daniël,

Onlangs had ik ook zoiets. Minirit vanuit Huissen (buiig), paar dagen buiten laten staan. Bij het starten moeilijk doen en geen toeren ruim boven stationair meer willen maken. Het bleek bij mij aan de bougies te liggen, zagen er niet meer uit, die heb ik vervangen! Misschien een ID-tje... Groet, Bijou.

RE: hij wil nie harder als 80!

thanx, kan ik strax ook lekker weer rijden.

RE: hij wil nie harder als 80!

Bepaalde symptomen kunnen door van alles veroorzaakt worden, dus juich niet te vroeg. Als het begonnen is bij een heftige regenbui, dan lijkt het me toch het meest logisch om de oorzaak daar ook te zoeken. Als je je auto regelmatig in onderhoud hebt dan zouden de bougies vervangen moeten zijn als dat de vorige keer nodig was.

Om zeker te zijn dat het je ontsteking niet is moet je die gewoon even droog maken, dat stelt niks voor. Neem een bus WD-40 of iets anders dat vocht verdrijft (maar geen grafiethoudende kruipolie!), en spuit alles goed in. D.w.z., verdelerkap eraf en goed aan de binnenkant inspuiten, zowel de kap als de verdeler, bougie-kabels losmaken en in de aansluiting spuiten en bobine-kabel hetzelfde. Doe dit wel een voor 1, zodat je straks niet zit hoe ze er ook alweer op moesten.

Daarna andere dingen nalopen: bougies, ook voor de zekerheid even controleren op de symptomen van een lekke koppaking (zoeken op het forum, is al 1000 keer langsgeweest).

RE: hij wil nie harder als 80!

Bougies zouden goed moeten zijn sinds de laatste grote beurt heeft ie ongeveer 800 km gereden.
Koppakking kan dat dan zo van de ene op de andere minuut?
Als ze me missen ben ik lekke koppakkingen aan het zoeken.

default

RE: hij wil nie harder als 80!

Hey Blackmini.

Verbruik je mini veel koelvloeistof?
Als dat zo is dan ligt het aan je koppakking dat die stuk is of anders moet je eens een nieuwe verdeelkapje kopen dat kan ook helpen.

RE: hij wil nie harder als 80!

Ik weet niet of dat kan, een koppakking eruit van de ene op de andere minuut. Je zou zeggen van wel. Ik heb het zelf ook een keer gehad, en toen ging het geleidelijker, maar het verschilt van keer tot keer, natuurlijk. Maar laten we onszelf (jou) niet gek maken, ga eerst maar eens je ontsteking controleren en vooral droogmaken.

RE: hij wil nie harder als 80!

morgen gaat ie naar minidokter in huissen en dan mogen hun het uitzoeken.
waar het mij omging was dat het misschien iets heel simpel, zou zijn wat ik zelf met mijn twee linkerhanden zou kunnen doen.
En koelvloeistof ik weet niet hij wordt nie echt overdreven warm gok ik.
zit meestal tussen half en 3/4 in zeg maar.

thanx anyway

RE: hij wil nie harder als 80!

Dat is de vraag niet, de vraag is of hij koelvloeistof gebruikt en dat kun je alleen zien door de radiateur open te doen en te kijken of het nog goed staat :)

Ontsteking droog maken is iets simpels, hoor. Zou ik eerst even proberen, voor je geld gaat investeren in de heren van MCH.

RE: hij wil nie harder als 80!

wordt wel weer lastig dat nakijken want hij staat al in huissen voor zijn jaarlijkse APK, buiten dat om ben ik nogal lui aangelegd
ik check de vloeistoffen wel regelmatig maar heb dat de afgelopen tijd niet gedaan staat bij me schoonouders in de garage zonder vlekken onder de auto dus lijkt mij dat ie niet lekt, maar wie ben ik.
edit: Het probleem deed zich dus voor op weg naar huissen.

RE: hij wil nie harder als 80!

Aha, ja dan kunnen ze er natuurlijk mooi meteen naar kijken.

Overigens is verbruiken iets anders dan lekken, hoor...

RE: hij wil nie harder als 80!

ok, maar in pak em beet 800 km?

hij heeft het afgelopen jaar bij mekaar 10 dagen gereden.
We zullen morgen wel horen wat het is

RE: hij wil nie harder als 80!

Je bent me ff kwijt. Wat in 800 km?

RE: hij wil nie harder als 80!

Eelke, de koelvloeistof moet toch op het niveau staan van zon dun horizontaal draadje dat je ziet als je de dop van de radiateur eraf draait (koude motor!)?

RE: hij wil nie harder als 80!

En je kunt volgens mij ook beter regelmatig met de Mini grotere afstanden dan pakweg 30 kilometer rijden (geen korte ritjes) dan gaat de Mini ook beter lopen... en heb je veel minder kans op hiccups met je Mini...

RE: hij wil nie harder als 80!

Bijou schreef:
Eelke, de koelvloeistof moet toch op het niveau staan van zon dun horizontaal draadje dat je ziet als je de dop van de radiateur eraf draait (koude motor!)?



Ik blijf er tot vervelens toe op hameren... Draai de dop pas los als de motor is afgekoeld. Het koelsysteem staat onder druk, en het levert een mooie fontein kokend heet water op als je de dop bij warme motor los draait. Met alle gevolgen van dien...

RE: hij wil nie harder als 80!

sorry, maar wat ik bedoelde is dat in 800km er niet zoveel verbruikt kan worden, dat het problemen veroorzaakt, toch?.

RE: hij wil nie harder als 80!

Daarna andere dingen nalopen: bougies, ook voor de zekerheid even controleren op de symptomen van een lekke koppaking (zoeken op het forum, is al 1000 keer langsgeweest).



Ik zou de hele onsteking en benzinetoevoer nalopen, van contactpunten/condensator tot luchtfilter.

Wouter

RE: hij wil nie harder als 80!

Niet alle radiateurs hebben zo'n draadje, maar inderdaad, als er 1 in zit dan moet het vloeistofniveau daarboven staan. Heb je geen draadje, dan moet het vloeistofniveau boven het rooster staan.

RE: hij wil nie harder als 80!

Als ik zo naar het probleem luister heb ik hetzelfde (of nagenoeg) ook een keer gehad na een lekkere regenbui achter een vrachtwagen blijven hangen op de snelweg.Begon de mini ook te stotteren en kwam ook niet meer boven de 80.....60......40. Weg gebracht naar de garage en me laten vertellen dat er behoorlijk veel water in de cab zat.Dus misschien heb je hier wat aan

RE: hij wil nie harder als 80!

blackmini1976 schreef:
sorry, maar wat ik bedoelde is dat in 800km er niet zoveel verbruikt kan worden, dat het problemen veroorzaakt, toch?.


Niet als het te weinig aan vloeistof de oorzaak is (en er dus verder geen problemen zijn), nee. Maar wat als het te weinig aan vloeistof het [i:3gy44wyx]gevolg[/i:3gy44wyx] is van een probleem? Dan kan het ineens een stuk harder gaan dan gewoonlijk. Dit is ook wat bedoelt werd: als er veel koelvloeistof "verdwijnt" dan zit er hoogst waarschijnlijk een lek zit in het systeem. En dat kan ook de koppakking zijn. (Overigens is dat wel een vreemde gedachtenkronkel, want verdwenen koelvloeistof hoeft helemaal niet te duiden op een lekke koppakking, er kan ook ergens een slang zijn gescheurd ofzo).

Zelfde geldt in feite voor toegenomen olieverbruik; als hij ineens meer olie gaat verbruiken kan dat ook goed duiden op een probleem. Eigenlijk zou je alles elke week even moeten nakijken, voor de zekerheid (doe ik zelf ook niet, maar zou wel moeten).

RE: hij wil nie harder als 80!

Wat blijkt: doordat mijn mini afgelopen jaar niet veel gereden heeft is de carb. vervuilt, tja en dan wil ie nie meer.
voor de rest houdt ie alleen nog in laag in de toeren maar hij moet toch nog APK gekeurd worden, kunnen ze dat meteen meenemen