edit: minder brak onderwerp/titel.. typo's ..danje theo
even een handleiding voor instellen nokkenas met een meetklokje.
volgens mij klopt het nu aardig (opmerkingen suggesties, fouten..ff gillen)
intimen gaat als volgt:
1. draai de crank tot de zuiger bovenaan is op cylinder No1 (naast de waterpomp)
2. zet je magnetische stand vast op het blok en zet het puntje van de meetklok op de zuiger zodat hij ergens rond 1mm staat ingedrukt.
3. zoek het exacte BDP door de crank door te draaien tot de klok weer terug begint te lopen.ga dan weer iets terug.
4. neem nu een stevig stuk ijzerdraad (15cm) en maak een markering: lusje draaien zodat die om een bout heen kan op de plaat achter de nokkenasketting. ergens boven in werkt wel ok. Pak een hamer en sla de draad plat zodat je nauwkeuriger kan aflezen.
5. monteer de gradenschijf met de bout op de neus van de krukas (dmv gat in as aan de kant v. klein wieltje van distributie). buig ijzerdraadje zo dat hij boven de wijzerplaat komt ergens op 12 uur.
6. roteer nu de schijf (maar niet de krukas) todat hij op nul staat bij het draadje.
7. draai de bout vaster zodat de gradenschijf niet te makkelijk verschuift.
8. je hebt nu 0- graden punt.
9. zet nu een klepstoter in het gat van cyl no. 1 inlaat klep.
10. draai de krukas totdat de stoter bovenin staat op de wijze bescheven bij punt 2 en 3.
11. zet de meetklok nu op de stoter en stel deze zo in dat het mm wijzertje op 1 staat (zo kan je op en neer meten) . Stel de grote 0.1mm wijzer op nul door de ring aan de buitenkant te draaien
12. draai de krukas terug totdat de mm wijzer op nul staan en de 0.1mm wijzer ook op nul staat.
13. Lees het aantal graden af bij het ijzerdraadje. En noteer : -1mm/XX graden
14. Roteer de krukas nu de andere kant op tot mm wijzer en 0.1mm wijzer beide op 0 staan
15. Noteer : +1mm/XX graden
16. Roteer de krukas nu de andere kant op tot mm wijzer op 0.5 en 0.1mm wijzer op 50 staat
17. Noteer – 0.5mm/xx graden .. herhaal voor +0.5mm
18. Tel de 1 mm waarden op en deel door twee. Doe het zelfde voor de 0.5mm (zouden hetzelfde moeten zijn )
19. De waarde die je afleest is in graden is “center of full lift” ofwel de exacte top van de nok.
20. Vergelijk de waarde met de waarde die door de fabrikant wordt opgegeven : b.v. gemeten center of full lift op 103 graden. Specificaties vragen om 107 graden hij staat nu dus 4 graden te vroeg.
21. Stel de fijninstelling van de nokkenas op 4 graden later, of een extra graad (in dit geval minder) om te compenseren voor rek in de ketting als hij nieuw is. in geval van offset keys is dit een kwestie van een 3 graden exemplaar er op de goede kant in te zetten. Met dowel systeem met pinnen is het ook simpel
22. In geval van vernier cam zoals Kent met inbus boutjes en een sleuf is het lastiger..want hoe weet je of je het tandwiel 4 graden hebt verdraait en niet 5 ?? Dit kan door de waarde op de klok af te lezen en op te schrijven. De nokkenas zo goed als het gaat b.v. 4 graden te verdraaien met boutjes iets los. Vervolgens roteren tot de klok weer hetzelfde aangeeft als wat je hebt genoteerd. Nu aantal graden aflezen op de schijf..kost even wat moeite maar je kan wel op de graad nouwkeurig werken.
23. Check de instellingen door punten 11 tot 18 te herhalen ( maar klok niet loshalen of verplaatsen).
RE: Hoe een nokkenas in te stellen in het NL
Ingediend door SirYun op ma, 10-11-2003 01:25
edit: minder brak onderwerp/titel.. typo's ..danje theo
even een handleiding voor instellen nokkenas met een meetklokje.
volgens mij klopt het nu aardig (opmerkingen suggesties, fouten..ff gillen)
intimen gaat als volgt:
1. draai de crank tot de zuiger bovenaan is op cylinder No1 (naast de waterpomp)
2. zet je magnetische stand vast op het blok en zet het puntje van de meetklok op de zuiger zodat hij ergens rond 1mm staat ingedrukt.
3. zoek het exacte BDP door de crank door te draaien tot de klok weer terug begint te lopen.ga dan weer iets terug.
4. neem nu een stevig stuk ijzerdraad (15cm) en maak een markering: lusje draaien zodat die om een bout heen kan op de plaat achter de nokkenasketting. ergens boven in werkt wel ok. Pak een hamer en sla de draad plat zodat je nauwkeuriger kan aflezen.
5. monteer de gradenschijf met de bout op de neus van de krukas (dmv gat in as aan de kant v. klein wieltje van distributie). buig ijzerdraadje zo dat hij boven de wijzerplaat komt ergens op 12 uur.
6. roteer nu de schijf (maar niet de krukas) todat hij op nul staat bij het draadje.
7. draai de bout vaster zodat de gradenschijf niet te makkelijk verschuift.
8. je hebt nu 0- graden punt.
9. zet nu een klepstoter in het gat van cyl no. 1 inlaat klep.
10. draai de krukas totdat de stoter bovenin staat op de wijze bescheven bij punt 2 en 3.
11. zet de meetklok nu op de stoter en stel deze zo in dat het mm wijzertje op 1 staat (zo kan je op en neer meten) . Stel de grote 0.1mm wijzer op nul door de ring aan de buitenkant te draaien
12. draai de krukas terug totdat de mm wijzer op nul staan en de 0.1mm wijzer ook op nul staat.
13. Lees het aantal graden af bij het ijzerdraadje. En noteer : -1mm/XX graden
14. Roteer de krukas nu de andere kant op tot mm wijzer en 0.1mm wijzer beide op 0 staan
15. Noteer : +1mm/XX graden
16. Roteer de krukas nu de andere kant op tot mm wijzer op 0.5 en 0.1mm wijzer op 50 staat
17. Noteer – 0.5mm/xx graden .. herhaal voor +0.5mm
18. Tel de 1 mm waarden op en deel door twee. Doe het zelfde voor de 0.5mm (zouden hetzelfde moeten zijn )
19. De waarde die je afleest is in graden is “center of full lift” ofwel de exacte top van de nok.
20. Vergelijk de waarde met de waarde die door de fabrikant wordt opgegeven : b.v. gemeten center of full lift op 103 graden. Specificaties vragen om 107 graden hij staat nu dus 4 graden te vroeg.
21. Stel de fijninstelling van de nokkenas op 4 graden later, of een extra graad (in dit geval minder) om te compenseren voor rek in de ketting als hij nieuw is. in geval van offset keys is dit een kwestie van een 3 graden exemplaar er op de goede kant in te zetten. Met dowel systeem met pinnen is het ook simpel
22. In geval van vernier cam zoals Kent met inbus boutjes en een sleuf is het lastiger..want hoe weet je of je het tandwiel 4 graden hebt verdraait en niet 5 ?? Dit kan door de waarde op de klok af te lezen en op te schrijven. De nokkenas zo goed als het gaat b.v. 4 graden te verdraaien met boutjes iets los. Vervolgens roteren tot de klok weer hetzelfde aangeeft als wat je hebt genoteerd. Nu aantal graden aflezen op de schijf..kost even wat moeite maar je kan wel op de graad nouwkeurig werken.
23. Check de instellingen door punten 11 tot 18 te herhalen ( maar klok niet loshalen of verplaatsen).