bedoel je de zekering van de lader? dan is of je lader kapot of je accu. een accu opladen kun je niks verkeerd aan doen
weet je zeker dat je de polen goed om aan hebt gesloten?
- Login of registreer om te reageren
bedoel je de zekering van de lader? dan is of je lader kapot of je accu. een accu opladen kun je niks verkeerd aan doen
weet je zeker dat je de polen goed om aan hebt gesloten?
Ingediend door metrodriver op zo, 16-12-2007 15:58
Bijou schreef:
Alvast top!
## die zekering van 20 A, waar zit die?
in de stoppenkast in de gang??
de laadstroom van een laadapparaat aangesloten aan een autoaccu ligt gewoonlijk niet boven de 3 A.
daar kan een 20 A zekering (als ie tussen accu en laadapparaat zit) niet van stuk gaan.
preciseer eerst eens wat je nou eigenlijk aan het doen bent (dat 'kleine vonkje' is normaal en heeft niks met kortsluiting o.i.d. te maken, maar met spanningsovergang).
Toch lijkt het erop dat de plus en de min omgewisseld zitten...
Ik heb een keer een 2e hands-lader gekocht en daar zaten de klemmen verkeerd om aan de lader (dus de rode klem op de min draad), ik had toen precies hetzelfde.
Ingediend door metrodriver op zo, 16-12-2007 18:23
prooij schreef:
Ik heb een keer een 2e hands-lader gekocht en daar zaten de klemmen verkeerd om aan de lader
## in het verhaal van TS staat niks van tweedehands of gevonden bij de vullisbak, dus ik ging even van een normaal, hobby-niveau laadapparaat uit.
als draden misschien verwisseld zitten kun je alleen maar met een multimeter kijken of de stroom van a>b of van b>a loopt (=wil lopen).
ik blijf de 20 A zekering vreemd vinden.
die (maximaal) 20 A moet dan door zo'n dun fietslampdraadje naar de accupolen?
plaats eens een foto'tje van dat wonderapparaat.
edit: heb even gezocht, er blijken laders met een laadstroom to 11 A te zijn, en er zijn er met een zekering van 20 A.
gebruiksaanwijzingen vond ik even niet, maar heb hier met een eenvoudig apparaat nooit problemen ondervonden: accudopjes een eindje los, rode draad met klem aan +, zwarte draad met klem aan -, dan de steker in het stopcontact.
kortsluiting door verkeerd om aansluiten vind ik gek, want ook dan zijn de + platen in de accu niet met de - platen verbonden (dus geen 'kortsluitende verbinding')
was de bewuste accu ziek?
ik zou het merk/type even vermelden, misschien heeft iemand dezelfde
Ik heb zoiets dergelijks, maar dan met 6V/12V en normaal en snel laden en 20A steekzekering uiterst rechts op front):
Volgens mij zit mijn fout dan in het insteken van een nieuwe zekering op het moment dat ik wel al wel de klemmen van de oplader op de polen had gezet, maar nog niet de stekker in het stopcontact had gestoken.
Maar ik denk dat als ik eerst mijn laatste zekering uit voorraad eerst in het apparaat steek, en vervolgens eerst de + pool klem en daarna de - pool (in die volgorde moet het ook van auto naar auto met start kabels), dat die zekering er dan weer uitvliegt omdat die twe polen dan spanning veroorzaken onderling via die zekering, terwijl de oplader uitstaat.
Hoe nu te handelen?
Ingediend door metrodriver op zo, 16-12-2007 19:35
Bijou schreef:
Maar ik denk
## 't is i.d.d. een beetje vervelende situatie omdat het je laatste zekering is...
op zich kun je de stekker ook eerst in het stopcontact steken, en dan de klemmen pas op de polen plaatsen.
alleen is er daarbij de kans dat je de twee klemmen tegen elkaar laat komen, waardoor je kortsluiting maakt.
als je de klemmen [i:33qakk1y]100% zeker[/i:33qakk1y] van elkaar gescheiden houdt kan het wel (doe ik hier ook wel).
dat je eerst de + en daarna de - moet verbinden (bij de starthulp in/aan de auto) heeft een andere reden.
bij een laadapparaat op een los-staande accu maakt het [i:33qakk1y]niets[/i:33qakk1y] uit welke je eerst aanklemt.
die Absaar club is niet zo goochem om wat gebruiksaanwijzingen op de site te zetten (absaar.de)
mss straks toch maar zo proberen... trouwens, hoe weet je hoeveel uren je moet laden?
de oplossing is simpel, rijd naar het tankstation op de hoek, die verkoopt de steekzekeringen voor een paar centen...
is je accu leeg? ineens? heeft ie lang stilgestaan? rook het in de kofferbak naar rotte eieren??
als een kamer in je accu kortsluiting maakt, dan kan je accu helemaal kapot zijn, kortsluiting in je accu kan een rotte-eier-geur geven.
als je een andere accu in de buurt hebt (ookal is die vol) kan je daarop je acculader testen.
Niet langer dan 8 uur staat op die van mij. (Dus geen dagen eraan hangen).
Let ook op de waarschuwingen voor waterstof vorming (IVM ventilatie en niet roken)
Ingediend door metrodriver op zo, 16-12-2007 20:17
Red Flame schreef:
als een kamer in je accu kortsluiting maakt, dan kan je accu helemaal kapot zijn
## ik denk dat je beter kunt zeggen dat ie dan 'helemaal kapot is'.
ik verwacht niet dat een kortsluitende cel te repareren is (in elk geval niet voor kosten die lager zijn dan een nieuwe accu)
Misschien een optie om een Optimate III aan te schaffen? Het is een druppellader (gebruikte ik op de motorfiets), dus je kan hem een half jaar aan je accu laten hangen zonder dat de boel eruit schiet, en er zitten een aantal zelf checks op. Werkt prima. Elke goeie motorshop heeft zo'n ding wel in z'n vitrine.
klopt, heb ook een optima (weet ff het type niet) voor mijn motor.
is ook een druppellader.
laat de hele winter mijn accu aan de druppellader gekoppeld.en als ik dan in de schuur bezig ben waar de motor in de winterstalling staat.dan zet ik hem aan.doe je dat niet dan kan je bijna elk jaar wel een nieuwe accu kopen.ervan uitgaan dat ik mijn motor een hele lange herfst/winterlente periode rust gun
je hebt ze geloof ik al vanaf 30 euro bij de plaastelijk motorzaak.maar een goede automaterialenzaak heeft ze ook op voorraad hoor.
gretz
Kan je proberen, geen idee of zij ook druppelladers verkopen.
Anders even wat motorzaken proberen.
Ingediend door metrodriver op ma, 17-12-2007 13:57
Bijou schreef:
...op hun site niet te zien, verder zoeken idd...
## ik zou eerst maar eens onderzoeken of de acculader dan wel de accu zelf stuk is...
acculader: neem een autogloeilampje uit je reservelampjes- doos, houd het tussen + en - van de (ingeschakelde) lader.
als het lampje het niet doet: lader (of zekering van lader) zeker stuk.
en: zelfs een nieuwe druppellader kan een accu met inwendige sluiting niet vol krijgen...
RE: Hoe laad je een accu op?
Ingediend door Bijou op zo, 16-12-2007 14:27
Beste,
Ik heb net de accu uit de mini gehaald en de 6 doppen bovenop helemaal losgedraaid. Vervolgens heb ik eerst van de acculader de + pool klem bevestigd aan de accu en daarna de - pool klem (kwam klein vonkje vanaf). Toen zag ik dat de zekering (20A) al kapot was en deed in deze zelfde setting een nieuwe 20A erin, en die sloeg meteen door!! Ik heb nu nog 1 reservezekering over, maar neem liever geen risico meer!
Oftewel, weet iemand DE manier om met je acculader je buiten de mini staande accu VEILIG op te laden, van begin tot eind, zonder stomme fouten te maken en de goede volgorde van omgang met je + en - te hebben?
Zoiets:
1. Draai de doppen van je accu helemaal los
2. ...
3. ?
Alvast top!