Bijou schreef:
Maar ga eerst na of de lege accu bevroren is.
Is hij dan niet uberhaubt rijp voor te recycleren?
- Login of registreer om te reageren
Bijou schreef:
Maar ga eerst na of de lege accu bevroren is.
Is hij dan niet uberhaubt rijp voor te recycleren?
Als je oude accu idd bevroren is is hij nagenoeg kassie wijle.
Heb zo'n accu nog staan die heeft de vorige winter oostenrijk nie overleeft.
120Ah (was voor de mover van de caravan).
Laden wil nie, druppelladen niet.
Laten testen.
Niet fixxable
Hey buurman,
Zit je met het aansluiten van je minpool niet met een praktisch probleem dat je accu in je kofferbak ligt en je motorblok een kleine 3 meter aan de andere kant van de auto zit?
Of bedoel je dat je de minpool ook op de achterbumper (of desnoods op de uitlaat) kan klemmen, zolang je maar niet de minpool van de lege accu gebruikt?
Toedels,
buurman
Inderdaad heb je bij een Mini niet veel keus voor het aansluiten van de min-pool.
Het aansluiten van startkabels van een volle 'lichte' accu en een lege 'zware' accu mag geen direct probleem geven met betrekking tot oververhitting.
De vorming van warmte ontstaat door slechte geleiding, het gevolg van een slecht aangesloten klem of corrosie op het aansluitpunt.
Wel is het aan te raden, als je met behulp van je Mini-accu en startkabels een diesel-motor wilt starten na het aansluiten van de startkabels enige tijd te wachten (met draaiende motor van de Mini uiteraard!). Zodra de startkabels aangesloten zijn, wordt de lege accu namelijk alvast opgeladen door de dynamo van de andere auto. Bij het starten van de dieselmotor wordt dan ook dit beetje stroom wat inmiddels in de lege accu zit ook gebruikt tijdens het starten, waardoor de 'lichte' Mini-accu wordt ontlast.
Bij het overstarten van diesels uiteraard ook het geduld nemen om de boel voor te gloeien. Dit scheelt ook aanzienlijk in de benodigde startstroom.
Ingediend door Toom op wo, 14-01-2009 21:42
Faiz schreef:
Hey buurman,
Zit je met het aansluiten van je minpool niet met een praktisch probleem dat je accu in je kofferbak ligt en je motorblok een kleine 3 meter aan de andere kant van de auto zit?
Of bedoel je dat je de minpool ook op de achterbumper (of desnoods op de uitlaat) kan klemmen, zolang je maar niet de minpool van de lege accu gebruikt?
Toedels,
buurman
µ
mag natuurlijk ook op de achterbumper of gelijk welk ander onderdeel dat met de massa verbonden is...
mag eigelijk evengoed op de -pool van de lege accu hoor.
als er een slechte massaverbinding is zal de motor terug afslaan van zodra de startkabels weg zijn..
natuurlijk weet je dit dan ook weer bij hé...
Ingediend door Toom op wo, 14-01-2009 21:42
Faiz schreef:
Hey buurman,
Zit je met het aansluiten van je minpool niet met een praktisch probleem dat je accu in je kofferbak ligt en je motorblok een kleine 3 meter aan de andere kant van de auto zit?
Of bedoel je dat je de minpool ook op de achterbumper (of desnoods op de uitlaat) kan klemmen, zolang je maar niet de minpool van de lege accu gebruikt?
Toedels,
buurman
µ
mag natuurlijk ook op de achterbumper of gelijk welk ander onderdeel dat met de massa verbonden is...
mag eigelijk evengoed op de -pool van de lege accu hoor.
als er een slechte massaverbinding is zal de motor terug afslaan van zodra de startkabels weg zijn..
natuurlijk weet je dit dan ook weer bij hé...
RE: Hoe mini starten met accu andere auto
Ingediend door Bijou op di, 06-01-2009 19:44
[size=85:25p21ngm](Van internet geplukt)[/size:25p21ngm]
Als een accu zover leeg is dat de motor niet gestart kan worden, kunnen startkabels uitkomst bieden. Maar ga eerst na of de lege accu bevroren is. Als dat zo is, moet deze worden ontdooid in een warme ruimte.
Het aansluiten van startkabels gaat als volgt:
- Zet de motor af;
- Zet alle stroomverbruikers uit;
- Verbind de pluspolen van beide accu’s met elkaar, zorg dat de klemmen goed houvast hebben;
- Sluit de tweede kabel aan op de minpool van de volle accu;
- Verbind het andere eind van de tweede kabel met een metalen deel van de motor of de transmissie van de auto met de lege accu, dus niet met de minpool van de lege accu. Een mogelijke slechte massaverbinding wordt op deze manier omzeild.
Start vervolgens de motor van de auto met de volle accu. Geef een beetje gas zodat de motor versneld stationair draait. Probeer daarna de motor van de auto met de lege accu te starten. Als dat lukt, laat dan ook deze motor versneld stationair draaien. Wacht daarna nog enkele minuten met het losmaken van de startkabels
Zo neemt u de startkabels weer los:
- Schakel bij de auto met de lege accu de achterruitverwarming en de kachelventilator in (dat voorkomt een spanningspiek). Let op: zet niet de koplampen aan. De spanningspiek die door het loskoppelen van de startkabels kan ontstaan, kan het doorbranden van de lampen veroorzaken.
- Maak eerst de startkabels los van de massaverbindingen
- Maak daarna de startkabels los van de pluspolen.
Dieselmotor accu zwaarder dan benzinemotor accu
... ik heb een bedrijfsauto met diesel. Toen ik de accu van de diesel aansloot op de accu van de mini gaf dat best een vonk en begon de kunsstof kap die tot op de kop van de + knijper zit licht te smelten. Ik heb het geheel meteen weer losgemaakt. Mijn diesel heeft een accu van 500A en de benzinemotor van de middenklasser van mijn buurman bleek 370A te hebben. Met de accu van de buurman probleemloos de boel aan elkaar gekoppeld en gestart!!