Hoe schakelstang losmaken?

RE: Hoe schakelstang losmaken?

Mijn mini red hot '88 lekt redelijk wat olie uit waar schakelstang de versnellingsbak in gaat.
Ik heb al een reparatie kit gekocht (Metalen ringetje, Rubberen ringetje, en rubberen hoesje) maar ik snap nog niet helemaal hoe ik de schakelstang nou los moet maken.

Ik neem aan dat ik als eerst het pinnetje er uit moet zien te krijgen, maar hoe kan ik dat het beste doen? :?

Alvast bedankt voor de reacties!

RE: Hoe schakelstang losmaken?

pennetje er uit tikken met een passende doorslag.
Keerring en busje eruit wippen, houd er wel rekening mee dat er olie uit komt.
Nieuw busje en keerring er in, pennetje er weer in en klaar.
Niet vergeten olie bijvullen.

groeten Dylan

RE: Hoe schakelstang losmaken?

dylan schreef:
pennetje er uit tikken met een passende doorslag.


Zo'n ding heb ik helaas niet...

Zou het ook gewoon met een kleine schrovendraaier kunnen?
En dan gewoon de schroevendraaier in het gaatje doen en er met een hamer op tikken of zo? Of is dat een heel slecht idee...

RE: Hoe schakelstang losmaken?

Dan sla je dat pennetje krom en dus ook vaster...
Er is een speciaal tooltje voor, doorslag met een extra puntje voorop, maar met een doorslag werkt het ook.

RE: Hoe schakelstang losmaken?

Peter schreef:
Dan sla je dat pennetje krom en dus ook vaster...


Oja, snap wat je bedoeld volgens mij.

Zou het wel werken als ik een torx schroevendraaier heb die dezelfde diameter heeft als de rand van de pen en daar me op de rand van de pen zou slaan? Dan zou hij niet zomaar vast moeten komen te zitten lijkt mij, en als ik een schroevendraaier van pricies de goeden groote heb, zou hij in het gaatje waar de pen in zit moeten passen

RE: Hoe schakelstang losmaken?

doorslag werkt wel het fijnste maar met een kruiskop schroevendraaier lukt het ook wel.
tip: zet de mini in z'n achteruit dan kan je het beste erbij ;)

gr Freydis

default

RE: Hoe schakelstang losmaken?

Ik doe het ook altijd met een kruiskop schroevendraaier, gaat altijd prima :) !

RE: Hoe schakelstang losmaken?

Net weer bijna een half uur gehamerd, maar nog steeds geen resultaat... :((

Ik durf nu niet meer te hard te meppen, want de shakelstang kan steeds meer bewegen in de versneling, en volgens mij is dat niet de bedoeling....

Nog iets wat ik kan proberen?
Of zou ik er gewoon een keer me naar de garage gaan en het daar los laten maken? En wat zou dat ongeveer kosten?

|:(

RE: Hoe schakelstang losmaken?

Wellicht doe je er goed aan de schakelstang wat ondersteuning te geven bij het hameren.
Wanneer de stang 'meegeeft' wanneer je een tik met de hamer geeft, heeft die tik onvoldoende effect op het verschuiven van het pennetje. Zo heeft de tik geen 'weerslag'.
Vergelijk het met een plankje wat je in je hand houdt waar je met een hamerslag een spijker in probeert te slaan.
De tik die je met de hamer op de kop van de spijker geeft gaat volledig verloren doordat je hand zoveel meegeeft dat er van de tik geen enkel effect uitgaat. Intuïtief begrijp je dat je het plankje ergens tegenaan moet laten steunen zodat de spijker bij een tik wél het plankje in gaat.
Dus, je moet de schakelstang zo ondersteunen, dat die niet meegeeft met de tik die je uitdeelt.
Houd er een (dikkere) hamer achter die de klap opvangt.
Omdat ik meestal alleen sleutel en maar twee handen heb, heb ik een kleine -losse- bankschroef die ik dan -in dit geval- zou vastdraaien om de schakelstang waar je het pennetje uit wilt slaan. De 'massa' van de bankschroef neemt de energie van de tik die je uitdeelt op en het pennetje verschiet van zijn plek doordat de tik die je geeft 'draagt'.
Probeer het maar, het heeft 'effect'.

RE: Hoe schakelstang losmaken?

wim fournier schreef:
Wellicht doe je er goed aan de schakelstang wat ondersteuning te geven bij het hameren.



wim fournier":1xtwq2tm]Omdat ik meestal alleen sleutel en maar twee handen heb, heb ik een kleine -losse- bankschroef die ik dan -in dit geval- zou vastdraaien om de schakelstang waar je het pennetje uit wilt slaan.[/quote:1xtwq2tm]
Ik had al wel geprobeerd om de stang te ondersteunen met een hout blokje, maar die bankschroef is nog wel een goed idee. Zodra ik weer tijd heb zal ik het eens proberen.

RE: Hoe schakelstang losmaken?

3 dagen hameren later:
Hij is er uit! :D

Wat uiteindelijk heeft gewerkt:
Versnelling in achteruit zetten,
Ophanging van uitlaat weg halen (vorige eigenaar had er een sport uitlaat opgezet met "custom" mounts die een beetje in de weg zaten)
Schroevendraaier kop afslijpen met een slijptol,
Houten plankje achter de schakelstang,
en dan met de grootste hamer die ik had op de schroevendraaier meppen en op die marnier de pin het dightst bij de versnellingsbak er uit tikken. (heb denk ik ongeveer 10 minutem moeten meppen voor er beweging in kwam)

RE: Hoe schakelstang losmaken?

Je verdient een eervolle vermelding! Alleen de volhouder wint. Het afslijpen van een oude schroevendraaier zodat je een mooi rond vlakje aan het eind overhoudt getuigt van onverzettelijkheid.

RE: Hoe schakelstang losmaken?

November 2021, Mini MPI 1999: Tja, denk ik, heb ik alles in orde, zie daar opeens dat de Minibodem achter de motorruimte onder de olie zit. 
Dus flink opkrikken met tankschroefkrik aan de zijde waar ik eronder kruip (kan niet plots zakken). Bah, overal olie, schakelaskeerring, waarschijnlijk, rubber balgje is ook helemaal vergaan. 
Naar de wasstraat met dasti. Onderzijde inspuiten, laten intrekken en 2x afspuiten.
Volgende dagen nogmaals kijken...
Eerst zag ik niks doch na een paar keer wat verder rijden, kwam er inderdaad olie langs de schakelstang naar buiten.
Bij D&K een setje met oliekeerring, geleidering plus o-ring en rubber balg gehaald.
Bij Perry gevraagd hoe hij dat vervangt. Toen eindelijk in de Haynes gevonden "Selector shaft oil seal Renewal", 7A.8.16-28 . Ook uitleg en bemoedigende woorden van oa van WimF in 2014 op het minisevenclubforum.
Na een tijd de boel voor me uitgeschoven dit weekend aangepakt...
Ondertussen 2 bokken gekocht, handrem aantrekken, wiggen onder de achterwielen en flink opkrikken. Doorslagen gevonden (van wijlen m'n vader), accuboormachientje en schroefjes plus ander gereedschap bij de hand.
Olie afgetapt (tjonge wat had ik die plug de vorige keer vast aangedraaid), plug schoonmaken (toch iets van ijzer erop) en er weer ingezet.
Dan versnelling in de 4 of achteruit. 

Met hamer, doorslag en inbus de spanbus het dichtst bij de motor eruit getikt. Oude oliekeerring met schroevendraaiertje eruit. Met boormachine 2 gaatjes in geleidering boren, met kwastje alle spanen verwijderen en controleren met foto, 2 schroefjes erin en eruit trekken met schroevendraaier en tangetje. Zie dat die met vloeibare pakking erin zat, bah als dat maar niet nodig is voor de nieuwe  Nogmaals controleren op vuil met foto's, vloeibare pakking eruit. 

Geleidering met o-ring met olie invetten en erin duwen eerst met de hand, dan met een pijp met een tikje vd hamer. Oliekeerring erin. Balg op de schakelstang. Spanpus er een stukje in, uitlijnen met een dunne imbus, dan met waterpomptang erin drukken en het laatste stukje met de hamer. Joepie.
Olie er weer in. Starten en schakelen en rijden. Zal na een week of wat nog eens controleren of het afdoende is .. hopelijk is geen vloeibare pakking nodig.

Groetjes van Jan Busser