hoe ver moet die keerring bij de krukas er in?

RE: hoe ver moet die keerring bij de krukas er in?

hij steekt er nu nog iets van een 1/2 mm boven de borst uit moet hij nog dieper ??.

RE: hoe ver moet die keerring bij de krukas er in?

Hij moet er helemaal in.
Wel monteren zonder dat de krukas erdoor zit. Daarna het huis over de krukas schuiven. Zorg wel dat de scherpe randen van de krukas afgeplakt zijn zodat de ring niet beschadigd.

Wouter

RE: hoe ver moet die keerring bij de krukas er in?

ik ga de boel morgen wel weer uit elkaar halen want hoewel ik de keerring er heel voorzichtig heb in gedrukt begint de boel nu al te bladderen (Original Rover bij BvL:x ik vond het er al een beetje twijfelachtig uitzien toen ik het uitpakte het bladderde toen al een beetje bij de veer het lijkt wel of het rubber niet heeft gepakt op het metaal) en ik heb nul zin om het blok er binnen nu en een paar maanden er weer uit te trekken voor zo iets lulligs.

de keerring die in die 1100 zit is een stuk robuuster ( meer rubberig spul).

ik dacht dat de keering in het metro blok vergaan was maar dit spul lijkt nieuw al bagger.

hopen dat ze zo'n ding bij de lokale autoparts toko hebben.

:( :( :(

RE: hoe ver moet die keerring bij de krukas er in?

twee keerringen besteld van SKF, die zij er morgen ( poldercarparts rules ).

kan zijn dat ik er een overheb na monteren, dan moet iemand maar gillen als hij/zij er een nodig heeft.

RE: hoe ver moet die keerring bij de krukas er in?

ik heb nul zin om het blok er binnen nu en een paar maanden er weer uit te trekken voor zo iets lulligs

.

Been there, done that...Daarom waarschuw ik maar even.
Voordat je de ring monteert, maak hem dan lekker vet, dat alles er goed langsglijdt.

Wouter

RE: hoe ver moet die keerring bij de krukas er in?

Voor deze keerring is er ook gereedschap te verkrijgen om deze eruit te trekken en er weer terug in te zetten. (vrij duur)

Inderdaad goed in vetten, en veel kracht gebruiken. Let wel op dat je de keerring recht plaatst en gelijktijdig erin duwt, als ie effe scheef zit klemt hij en kan leiden tot beschadiging. Maar dat wist je al een goede zaak om nieuwe besteld te hebben.

succes

RE: hoe ver moet die keerring bij de krukas er in?

net opgehaald twee stuks keeringen (en een metro voorpijp) .

hele andere koek deze.. stevig stukje werk

ze zijn van Payen ( van de degelijke koppakkingen en dergelijke) en kosten iets rond 10 Euries.

ik moet wel lomp zijn als ik deze aan gort kan helpen :P

Ga er dus waarschijnlijk een over hebben.

zal wel even kijken wat het bestelnummer is kan je hem bij de lokale parts dealer bestellen .

add.:DAT was dus de goden verzoeken!!..alle twee gemold een met in zetten (erg secuur ingeklopt..toch nog een stukje gescheurd ( op de ring..)) Darn.. bij uit halen beschadigd de boel altijd..weg gooien.

twee exemplaar..

wat geleerd, en deze soepel met veel vet en een grote lijmklem erin geduwd.. vervolgens is de ring aan de onderkant tijdens het inzetten beschadigd omdat hij is blijven hangen aan het kokertje wat over het tandwiel heen zat ( ter bescherming) .

niet gekeken aan de onderkant...aangeklopt.. miniem hapje uit precies de verkeerde plek...KL***TE :( :( :( :(

RE: hoe ver moet die keerring bij de krukas er in?

OK lang verhaal

krukas keerring inzetten zonder dat hij kapot gaat.

doel is de ring er in te krijgen zonder dat hij beschadigd: makkelijker gezegd dan gedaan.

In kloppen schijnt te kunnen maar mij is het nog niet gelukt om dit zonder de keerring ( meer of minder)beschadigen. (niet met grote ronde drevels, oude keeringen, afgeronde stukken pijp, dus ik denk dat je gewoon geluk hebt als het heel blijft). ( n.b. de keerringen die ik heb gebruikt zijn denk ik marginaal groter want ze gaan er moeilijker in dan de Rover exemplaren maar ze zijn wel een stuk steviger ( kan nog steeds kapot..been there done that)

wat bij mij goed werkt: Inpersen met een grote lijmklem (een met lange bekken is handigst (ook voor lijmen)) Leg het koppelings huis op de werkbank maak een plankje groot genoeg om over de keering te kunnen passen. goed in het midden persen dan blijft hij recht..

ik heb hiervoor een rond stukje multiplex uitgefreesd ( met een soort van gaten zaag met een beiteltje ..te koop bij de gamma enzo) met een 'stapje' er in zodat je de ring tot onder het niveau van de zitting kan drukken zit hij meteen recht.

goed inolieen (olie lijkt beter te gaan dan vet) en als het goed is kan je hem er zonder veel moeite inpersen, zo niet dan zit hij scheef (stoppen en met de hand terug duwen, anders gaat hij stuk). het is de bedoelng dat de ring iets onder de rand van de "borst" komt ( anders loopt de beschermer aan ( rode ring die om de as kan zitten)) dit gaat niet met een plankje maar je kan de oude ring er boven opzetten en dan iets verder duwen met het plankje er weer op.


check even of hij recht zit met een schuifmaat. meestal kan je hem nu hij er inzit een beetje ( voorzichtig!) bijkloppen/persen met de oude ring ter bescherming zodat hij recht zit. Hoe diep hij zit is niet heel kritisch.als hij maar niet zo diep zit dat over de gaatjes in de krusas komt.

check de krukas op beschadigingen waar de keerring wordt geacht af te dichten ( de ring slijt een beetje op de as en kan een soort van ondiep gootje hebben gesleten, dit kan je eventueel bij schuren ( waterproof 1200 en dan polijsten met pasta) als het niet goed lijkt.

in Haynes staat dat je teflon tape kan gebruiken om de keerring te beschermen, ik heb het geprobeerd: het het pleurt er af en mijn inziens beschadig je de keering sneller bij het op kloppen van de deksel om de ring over de as te krijgen ( waarvoor dit nix helpt) dan bij het opzetten tot op de draadeinden

het opzetten van het koppelings deksel gaat goed als je een stuk breed ducktape (van dat zilvere brede plastic tape) vanaf het tandwiel over de as tot over de rand waar de keering opgaat over de as zet. Even wat smeermiddel er op en je kan de boel er zonder moeite opduwen, je kan dan zonder problemen de tape onder de keering vandaan trekken.


met medewerking van 4 keeringen..bedankt voor de diensten, jullie offer was niet voor niets. O:)