Hoeveel typen radiateur zijn er??

default

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

Help help en hallo,

Vorig jaar heb ik bij (mini)garage A (ik zal het even anoniem houden) een nieuwe (of tweedehands?) radiateur laten monteren.

Tijdens mijn APK, vorige week, bij (mini)garage B, werd mij verteld dat dit een verkeerd type radiateur is, en dat ie niet goed paste. Er was lekkage opgetreden, er is in dat jaar een liter vocht verdwenen. Garageman B heeft het aangepast en nu moest het werken, zei hij.

Toen ik 4 dagen later met mijn auto weg wilde, lag er een grote plas water (of koelvloeistof) onder de auto en na enige tijd (2 keer 10 minuten) rijden naderde het warmtepijltje de rode streep (gelukkig was ik net op tijd thuis).

Dus ik belde garageman B, hoe zit dit? "Ja, zegt hij, er zit een verkeerd type radiateur in, je moet een andere. Vul hem eerst met antivries en kom dan maar hierheen." (dit gaat om 8? kilometer ongeveer)

Dus ik belde garageman A, hoe zit dat? "Nee, zegt hij, er zijn maar twee types radiateur, voor één voor injectie en één voor carburateur (twinpoint even buiten beschouwing gelaten, mijn mini is uit 1992). Ik heb er heus geen carburateur radiateur ingezet, dat kán niet eens". (Ik heb injectie, dus dat is goed nieuws). "Als je hiereen komt eerst met water vullen, onderweg bijvullen als dat nodig is (wel af laten koelen)." (dit gaat om 140 km!!)

Goed, ik zit hier met twee heel tegenstrijdige berichten. Ga ik naar A of ga ik naar B? Welke man is betrouwbaar en welke weet niet wat ie doet (of erger nog,zet mij af??)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vraag....

Alvast bedankt,

Susan

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

minimania heeft de volgende soorten op de site staan

1 ARC1106 Radiator (2 rows of cores) 1 Mini 850/1000

1 ARP2000 Radiator (3 rows of cores) 1 Standard

1 C-ARA4444 Radiator (4 rows of cores) for hot countries 1 Better cooling

1 C-ARA4442 Radiator (Special 2 row) for hot climates 1 Best Cooling

1 C-ARA4443 Radiator (Special 2 row) with thermostat switch recess in base 1 12A G03/4 May 1992 on

1 PCC10339B Late radiator with thermostat switch recess in base 1 T.B.I.

1 ERA1159 Radiator (with take off for ERA1160 auxiliary radiator) 1 ERA Turbo


Wat misschien ook handig is om te weten, waar komt de lekkage vandaan? Voor hetzelfde is de waterpomp kaduk en lekt die. Waardoor een en ander ook niet goed koelt.

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

Oh sheit, hoe zat dat ook alweer.?. Ik heb nog niet zolang de radiateur van mijn SPi-Mini vervangen.. En toen heeft de verkoper (Mini-garage) me dat uitgelegd.

Als ik me het niet vergis is er geen verschil in radiateur, maar in de warmtesensor van singlepoint-injectie en carburateur… (Twinpoint heeft wel een andere radiateur)
Als ik me niet vergis in mijn verhaal, hebben dus beide garages het fout.
En ik denk dat dit het makkelijkst op te lossen is door een vriendelijke medeforummer bij jou uit de buurt die help met het oplossen van jou euvel. Het is niet veel werk, maar je moet wel even weten wat je moet doen. (Water aflaten, radiateur demonteren, radiateur testen, radiateur opnieuw monteren, vullen en rijden…)

Misschien dat iemand mijn verhaal kan bevestigen.. (of volledig afbranden natuurlijk)

default

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

Volgens garage B ging het om de aansluiting van de radiateur op iets anders. Die uitgang is volgens hem blijkbaar anders voor de verschillende injectie radiateurs. En is volgens hem niet te dichten met andere rubbertjes....

Volgens garage A is er alleen een nieuw rubbertje nodig om het lek te dichten.....

Mijn mini en ik bevinden ons in Eindhoven.... En als iemand een fles wijn oid + onkosten wil verdienen vóór het weekend, zeg ik: ja ja ja!!!!!

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

Volgens mij zijn er grofweg 3 die standaard gebruikt werden:
1 voor alle Carburateur modellen
2 voor spi (single point injectie)
3 voor mpi (multi point injectie of twinpoint)

1 en 2 zitten op dezelfde plek en kunnen in principe uitgewisseld worden, alleen 2 heeft een gat in de onderkant waar de sensor voor de fan in zit.
3 zit op een heel andere plek en kan helemaal niet ingebouwd worden in een spi zonder de complete motorruimte te verbouwen

Misschien... (en nu ga ik speculeren) heeft garageman A een radiator voor een carburateur model ingebouwd, en de sensor gewoon niet teruggebouwd. Dat zou betekenen dat je fan niet aanslaat en je motor dus wel eens te warm geweest kan zijn waardoor wat koelvloeistof eruit geperst is (dat is die liter die je kwijt bent). Vervolgens heeft garageman B een gat gemaakt in de bestaande radiator om de sensor te monteren en dat heeft dus niet gewerkt is gaan lekken. Dus nu wil 'ie de echte spi radiator in gaan bouwen (wat garageman A dus al had moeten doen).

Ik denk idd dat beide een fout gemaakt hebben maar als garageman B al aan dat probleem gewerkt heeft zal A er niet veel aan willen doen wat betreft garantie. Dus, het maakt niet zoveel uit waar je heen gaat maar 140km rijden lijkt me in dit geval niet zo'n goed plan dus ik zou naar B gaan

default

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

Hmm, ik heb een jaar (30000 km) gereden met die radiateur en nooit last gehad van oververhitting. Het warmtepijltje is nooit boven het witte middelste streepje geweest.

Volgens man A heeft ie een spi radiateur geplaatst.
Op de bon van man B staat wel een "radiateurrubber temp. zender" en een "temp.schakelaar radiateur".

Waaraan kan ik zelf zien of ik een carburateur of een spi radiateur heb?

default

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

En kan ik nog mijn carburateur radiateur (als dat zo is) doorverkopen? Hmm, of is die waardeloos geworden door dat gat wat erin geboord is?

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

Is ook wel een beetje vergezocht hoor...
Is lastig te zien, het enige verschil is de sensor die erin zit, aan de onderzijde, voor.

Heb je al kunnen zien waar de lekkage ongeveer vandaan komt?

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

Ben het met Crispy eens, maar 2 opmerkingen:

Crispy schreef:

1 en 2 zitten op dezelfde plek en kunnen in principe uitgewisseld worden, alleen 2 heeft een gat in de onderkant waar de sensor voor de fan in zit.


Ik dacht dat altijd het injectiemodel gebruikt wordt en dat sensor gat afgedekt wordt. (carb.-versie is dus niet meer verkrijgbaar)
Crispy":2lgvm3wq] Vervolgens heeft garageman B een gat gemaakt in de bestaande radiator om de sensor te monteren en dat heeft dus niet gewerkt is gaan lekken.[/quote:2lgvm3wq]
Dat hoop ik toch niet... Klinkt inderdaad wel aannemelijk, maar dit bewijst wel de hobby-bob kwaliteiten van garage B.. Of ik daar dan nog terug zou gaan..?

default

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

Toen ik keek was de hele onderkant kleddernat. Ik kan misschien nog eens kijken met een goede zaklamp, hoewel de vraag is of er nog water uit is gekomen de laatste dagen... Als er nu nog wel iets maar minder water uitkomt, kan ik de plaats misschien beter bepalen....


Oh ja, die 140 km ga ik toch wel rijden... het lijkt me goedkoper een nieuw rubbertje en af en toe wat antivries erin, dan een hele nieuwe radiateur. Nu je weet dat ik toch in de buurt van nummer A moet zijn, wat zou je dan aanraden?

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

Je moet echt wel uitkijken want te heet worden en zonder water lopen is echt slecht voor een auto. Voor je het weet ligt je koppakking eruit of is je waterpomp kaduuk en dan ben je verder van huis.

Dus als je daarheen wil rijden zou ik m eerst goed bijvullen, ff een rondje rijden totdat 'ie warm is en na afkoelen nog ff controleren. En onderweg je temp meter goed in de gaten houden.

Maar wacht nog ff af, misschien zijn er vandaag nog mensen uit de omg eindhoven die online komen en evt kunnen helpen.

default

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

Ik heb nog even gekeken. Alles wat ik kon zien was een erg nat (sub?)frame. De radiateur zelf leek droog, maar ja, ik kon alleen de bovenkant zien, want aan de onderkant zit iets anders ervoor....

Heb ook nog even opnieuw met garage B gebeld. Hij zegt: "Er zit geen orginele fabrieksradiateur in, zo'n fabrikant maakt wel een gat voor de temperatuursensor, maar dat gat kan afwijken waardoor de lekkage ontstaat". Hij heeft dus niet zelf geboord.

Een nieuwe orginele kost 200 euro exclusief monteren. Dus ik vraag me af of het nou zo heel erg is om rond te rijden met een licht lekkende temperatuurring (als ik naar A ga en het lukt hem om het weer zoals vorig jaar te doen) en af en toe die vloeistof aan te vullen...

default

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

En ook nog maar even garage A nog eens gebeld. Hij zegt: "Ik stop er nooit orginele in. En ja, het komt weleens voor dat ze gaan lekken, maar met een nieuw rubbertje is dat zo opgelost".

Ik ga denk toch maar voor meneer A. Ook voor de grote beurt die m'n mini nodig heeft. Meneer B is technisch misschien wel voorstander voor orgineel en qualiteit, maar meneer A weet goedkopere oplossingen ook werkend te maken. En gezien de roestsituatie van m'n amre mini, weet ik niet hoe lang ie nog meekan...

Heeft iemand enig idee hoe/waar ik iemand kan vinden die roestplekjes behandelt?

RE: Hoeveel typen radiateur zijn er??

Woon je eindhoven? In eindhoven/waalre zit namelijk een betrouwbaar adres voor mini's en ikzelf weet een heel goed adres in Tilburg. Ik zou niet meer terug gaan naar zowel A als B. Volgens mij l*llen ze beide maar wat raak.

Mail me anders ff, ik werk in Eindhoven dan kan ik na mijn werk ff langsscheuren om te kijken wat ECHT het euvel is.

groeten,

Edgar
e.bon@eindhoven.nl