Hol getik in de motor

default

RE: Hol getik in de motor

Weet iemand raad met volgend probleem.
Bij het stationair draaien van de motor werkt alles goed. Bij een druk op het gaspedaal hoor ik een hol getikt bij de motor. Geef ik traag gas dan hoor ik het niet. Heeft iemand van jullie ook al eens dit probleem gehad. Het gaat hier om een motor 1000cc van het jaar 1987.
Greats

default

RE: Hol getik in de motor

skipe007 schreef:
hoor ik een hol getikt bij de motor



## *bij* de motor is iets anders dan *in* de motor..

misschien een goed aitempje om een sound-file van te maken en die te posten?? :?

RE: Hol getik in de motor

heeft je motor niet last van pingelen dus een ongecontroleerde verbranding bij flink gas geven. dit klinkt alsof er ijzer in je motor heen en weer ramelt. De oorzaken hiervan kunnen zijn je onsteking staat veels te vroeg of je hebt veel koolaanslag in je verbrandingruimte.

default

RE: Hol getik in de motor

Spinnaker schreef:
heeft je motor niet last van pingelen



## 'pingelen' lees ik altijd beschreven als een 'metaalachtig tinkelend geluid', dus daar dacht ik bij een 'hol getik' niet direct aan..

default

RE: Hol getik in de motor

Spinnaker schreef:
heeft je motor niet last van pingelen dus een ongecontroleerde verbranding bij flink gas geven. dit klinkt alsof er ijzer in je motor heen en weer ramelt. De oorzaken hiervan kunnen zijn je onsteking staat veels te vroeg of je hebt veel koolaanslag in je verbrandingruimte.



Dat kan het ook zijn heb net een strobolamp van iemand geleend zal morgen eens controleren of de ontsteking nog goed staat. Maar hier is een link van dat vreemd geluid. http://www.123-video.nl/playvideos.asp? ... mnu=3&Rnd=
Zal nog iets laten weten.
Thankx

default

RE: Hol getik in de motor

Spinnaker schreef:
heeft je motor niet last van pingelen dus een ongecontroleerde verbranding bij flink gas geven. dit klinkt alsof er ijzer in je motor heen en weer ramelt. De oorzaken hiervan kunnen zijn je onsteking staat veels te vroeg of je hebt veel koolaanslag in je verbrandingruimte.



Dat kan het ook zijn heb net een strobolamp van iemand geleend zal morgen eens controleren of de ontsteking nog goed staat. Maar hier is een link van dat vreemd geluid. www.123-video.nl/playvideos.asp?MovieID ... mnu=3&Rnd=
Zal nog iets laten weten.
Thankx

RE: Hol getik in de motor

klinkt als metaal op metaal :(

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/noises/noises.htm

ik denk dan aan: verbrande klep (of je distributieketting, maar dan zou het meer aan de kant van de radiator moeten klinken)

kop er af .. als er aan de kleppen niets te zien is kan het zelfs een versleten big-end zijn, maar dan zou ik verwachten dat het een dieper/donkerder geluid is (altijd moeilijk geluid te omschrijven 8) )

heb je de kleppen al eens gesteld? hoeveel km heeft 'ie gelopen? tank je met loodvervanger?

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Hol getik in de motor

Wel de motor heeft net een volledige revisie achter de rug. Ondertussen heb ik mss al 1000 km mee gereden ik hoop echt wel dat het de kleppen niet zijn.
Ik heb een keer super 95 getankt en al 3 keer super 98 bij TOTAL. kan ook euro zijn hoor heb wel geen loodvervanger aan toegevoegd.

default

RE: Hol getik in de motor

skipe007 schreef:
toegevoegd.



## misschien kan Rene eens naar dat fillumpie kijken/luisteren..

het is me trouwens niet duidelijk of je het rare geluid bedoelt op het moment dat je het gas mindert of iets anders.
(vind eigenlijk het hele geluid/al het geluid raar... :? )

btw: als er iets met de kleppen is moet de compressie op de betreffende cylinder duidelijk afwijken van de andere(goede).

soms vergeten een big-end cap goed vast te schroeven?? :)" title="Evil" />

RE: Hol getik in de motor

net een volledige revisie achter de rug



wat is er bij die revisie gedaan ?
:x heb je er garantie op ..

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Hol getik in de motor

Wel bij de revisie is er het volgende aan gedaan geweest.Overmaat pistons, de kleppen, bougies, kogellagers. Kwa compressie denk ik dat het goed zit want heb daarstraks de ontstekingsverdeler een beetje verdraaid met een strobolamp en als ik nu gas geef is het vreemde geluid bij gasgeven en gas los laten verdwenen.

Ps: Wat is een big-end cap nog een nieuweling in de mini wereld :D

default

RE: Hol getik in de motor

skipe007 schreef:
Kwa compressie denk ik dat het goed zit want heb daarstraks de ontstekingsverdeler een beetje verdraaid met een strobolamp en als ik nu gas geef is het vreemde geluid bij gasgeven en gas los laten verdwenen.



## om de verdeler te verdraaien heb je toch geen stroboscooplamp nodig?? je moet alleen het klemboutje (bij de voet?) iets losdraaien, dan kun je de hele verdeler links en rechtsom draaien.

ik zou *daar heb je de stroboscooplamp *wel* voor nodig* de ontsteking eens goed op tijd zetten (zoals in de Haynes manual voor jouw motortype staat aangegeven).
(ontsteking verkeerd= slecht voor de prestaties *en* slecht voor de levensduur van de motor!)

Ps: Wat is een big-end cap nog een nieuweling in de mini wereld :D


## is niet mini-specifiek, dus zou je moeten weten O:)
uitleg: tussen zuiger en krukas bevindt zich de drijfstang.
is van boven (aan de zuiger-kant) smaller en loopt uit in een 'klein' oog, waar de zuigerpen doorheen gaat die de zuiger aan de drijfstang vast maakt.
van onderen (aan de krukas-kant) is ie breder (daarom 'big-end') en ook daar zit een oog, ditmaal een 'groot' oog, wat gedeeld is in een onderhelft en een bovenhelft. de onderhelft is met bouten aan de bovenhelft bevestigd en samen omsluiten ze -ervan gescheiden door lagerschalen- een kruk van de krukas.

die onderhelft noemde ik 'big-end cap' (maar ben nu even onzeker of die i.d.d. zo heet... Theooooooooo!!!?? )

RE: Hol getik in de motor

klopt als een bus:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/conrod.gif

nr 4 op het plaatje.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Hol getik in de motor

Klinkt niet als een lager of iets dergelijks... daar is het te duidelijk voor.
Ik gok zelf op een lekke koppakking ... heb datzelfde geluid ook al eens gehad nl.... klinkt erg vreemd maar bleek toch echt tussen de 2e en 3e cilinder de pakking verdwenen te zijn...
Door het verdraaien van je verdeler heb je nu een onvolledige verbranding waardoor er minder krachtige explosies plaatsvinden en je dat geluid niet duidelijk hoort...

Het is zoiezo geen pingelen, dat hoor je pas bij belasting en niet stationair.

default

RE: Hol getik in de motor

Rene schreef:
2e en 3e cilinder de pakking verdwenen te zijn...
Door het verdraaien van je verdeler heb je nu een onvolledige verbranding waardoor er minder krachtige explosies plaatsvinden en je dat geluid niet duidelijk hoort...




## dus dan is het hoog tijd voor een compressietest?!

misschien een inferieure of ongeschikte koppakking gebruikt, of de kop is toch niet zo vlak als ie leek of de kopbouten zijn niet goed/goed genoeg aangetrokken?

RE: Hol getik in de motor

HOeft nog niet eens zo te zijn Metrorijder.
Kan ook gewoon slijtage zijn.

Eerst ff kleppen stellen daarna een compressie test.
Zit er te veel verschil tussen de 4 cilinders dan zal de kop los moeten.

default

RE: Hol getik in de motor

Alvast bedankt voor de goeie raad die jullie me al gegeven hebben. Vooral met de big-end cap die benaming kende ik nie. Zal deze week eens vragen aan mijn schoonbroer (das de man van de rivisie) of hij eens kan komen kijken en een beetje materiaal meeneemt. Zal jullie nog op de hoogte houden.
Greats. 8)

RE: Hol getik in de motor

TIPJE...

Kijk eerst ff naar het oliepijl!!!!

bij de auto van mn ouders klonk het ook als iets van kleppen of pingelen..... maar er zat gewoon bijna geen olie meer in!!! hahaha!

gr Fred

default

RE: Hol getik in de motor

Probleem van het hol getik is gevonden, join de coulas is stuk bij 3de en 4de cilinder. De druk die gemaakt word in de 3de cilinder word overgebracht naar de vierde cilinder aangezien de vierde nog niet helemaal beneden is en er spelling is tss de aandrijfstang en de krukas (al is het heel minimaal). Krijg je een tik geluidje zo ook als de 4de druk maakt maar dan op de 3de cilinder.

RE: Hol getik in de motor

In het Nederlands en lekke koppakking?

Dennis

default

RE: Hol getik in de motor

Dennis schreef:
lekke koppakking?




## ja.

lijkt jou trouwens 'een beetje speling' tussen drijfstang en krukas 'goed'??
volgens mij zitten daar glijlagers die niet echt speling horen te hebben.

RE: Hol getik in de motor

Er zal wel wat kunnen zitten wat opgelosd wordt door een oliefilmpje.
Maar gezien het geluid is er dan toch meer aan de hand als alleen maar een lekke koppakking( had ik het toch goed 8) ).

RE: Hol getik in de motor

Vind het tamelijk wazig dat van een gereviseerde motor de koppakking tussen 3 en 4 naar de haaien gaat.

Of de onsteking staat serieus verkeert (maar daar klinkt de motor verder eigenlijk te goed voor?) of je bent te enthausiast aan het rijden gegaan na de revisie zonder de boel eerst wat in te rijden :?

Misschien zit de ketting er wel niet goed op. Heb al eens gezien bij een pas opgebouwde motor dat deze 180 graden fout zat, de motor liep op zich best aardig maar toch niet helemaal lekker en de onsteking kon met geen mogelijkheid echt fasoenlijk worden afgesteld...