homokineet = kapot (ingeslepen)

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

Hoi

Bij mijn Van is de homokineet kapot. Is dit zelf te doen om te vervangen? zoja heeft er iemand wat tips?
En zijn er ook goede gbruikte of moet je die altijd nieuw aanschaffen?

Tim

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

Hey Timmie,

Welke homokineet bedoel je; de binnenste of de buitenste?
Is het aan de kant van je wiel of aan de kant van je blok?
Beide zijn goed zelf te vervangen, maar ik daht dat ze nieuw nogal prijzig waren.
Bel anders een minicenter op, dan weet je het zo.

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

als je het zelf gaat doen heb je in ieder geval een fuseekogel splitter nodig, en een passende dop voor je asmoer (en liefst een momentsleutel om die weer vast te draaien).
Er zijn ook nog verschillende versies (trommelrem of schijfrem).

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

Ik neem aan dat je de homokineet aan de bak-kant bedoelt, die wil (vooral op de korte as) nogal eens slijtagesporen van kogels in de groeven kijgen (klikkend geluid bij scherp sturen). De wielkant heeft veel minder speling.

Zoals Theo al zei heb je een fuseekogelsplitter nodig, in vork of 'oversized wasknijper' vorm en een dop voor je asmoer (1 5/16" ongeveer 33.3 mm). Als je dan je naaf verwijderd hebt, kun je met een soort 'breekijzer', een groot formaat bandenlichter de homokineet van de bak af duwen.
Als je dit gedaan hebt kun je 'm zo uit elkaar halen en kijken hoever hij versleten is. De kogels in de kooi zijn er uit te drukken door er een schroevendraaier achter te steken, en na het verwijderen van de 6 kogels kan de kooi er af.
Er blijft dan nog een 'kroontje' over, waarvan ik helaas niet weet hoe die er af kan. Er is vast wel iemand anders die dat weet.

Het zou ook nog kunnen zijn dat je een zogenaamde 'Hardy-Spicer joint' hebt (aldus de Haynes), volgens mij een soort rubberen koppeling met metalen beugels. Maar daar kan ik je niet mee helpen ....

Succes

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

pff durf niet te zeggen welke, dacht dat er maar 1 zat. Hoe kan ik zien welke het dan is?
Heb al 2 dealers gebeld kosten incl monteren is 200 euro. Deze heb ik op het moment even niet over. Zijn er daarom evt ook goede gebruikte te verkrijgen? iemand enig idee? en anders moet ik het zelf gaan proberen met nieuwe.

@Fazerray enig ervaring met die dingen?

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

He Timmie,

Deze homokineten zijn makkelijk zelf te doen, precies zoals de voorgaanden hebben beschreven.
Ik heb het zelf al enkele malen zo gedaan en dit gaat goed, echter je moet wel zorgen dat je auto van de vloer is, het makkelijkste werkt op een brug of heftruck (laatste was makkelijkste).
Het kroontje zit ook vast met een 'veerringetje' op dezelfde manier als de homokineet-kom in de versnellingsbak (springveer?).
Bij mij heb ik beide kanten de hoezen vervangen, neem deze ook gelijk mee, en ging 1 kroontje er makkelijk af, maar moest ik op de andere zijde flink slaan om hem eraf te krijgen.

Groet ron

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

@Timmie;Ja, ik heb wel eens zo`n ding uit elkaar gehaald.(en gelukkig weer in elkaar gezet :D )
Helaas zit ik momenteel medisch een beetje in de lappenmand, anders had ik je graag geholpen.
De gereedschappen om zo`n ding te vervangen mag je natuurlijk zo lenen, da`s geen probleem.

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

wanneer zijn je buitenste homokineten trouwens ingesleten? Die van mij hebben een heeeel erg laag ingesleten stukje van ongeveer de breedte van een wiellager.

Thanx!

Jim

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

@Fazerray Bedankt voor je aanbod mocht ik er zelf aan gaan beginnen maak ik graag gebruik van je gereedschap en je eventuele advies die je me nog kunt geven. Bij deze beterschap en sterkte.

--------------------------------------------

Ik weet dat het me homokineet is die kapot is maar nu word er hier gezecht dat ik er 2 heb 1 aan de bak-kant en 1 aan de wiel-kant. Hoe weet ik nu welke diegene is die kapot is?

Tim

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

Uit elkaar halen en controleren/kijken

Groet ron

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

timmie schreef:
Ik weet dat het me homokineet is die kapot is maar nu word er hier gezecht dat ik er 2 heb 1 aan de bak-kant en 1 aan de wiel-kant. Hoe weet ik nu welke diegene is die kapot is? Tim


en dan ook nog eens links en recht, dus totaal 4.
Zo'n wasknijper mag je bij mij ook lenen!

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

ciclista schreef:
timmie":10x0v6l2]Ik weet dat het me homokineet is die kapot is maar nu word er hier gezecht dat ik er 2 heb 1 aan de bak-kant en 1 aan de wiel-kant. Hoe weet ik nu welke diegene is die kapot is? Tim


en dan ook nog eens links en recht, dus totaal 4.
[/quote:10x0v6l2]

Ik weet dat het links is daar hoor je hem tikken, recht zit er ook aan te komen dus als links goed zelf lukt dan gelijk rechts ook maar mee pakken.

@ ciclista bedankt voor je aanbod als het nodig is hoor je van me.

Is er misschien iemand die duidelijk eens wil uitleggen hoe ik te werk moet gaan? snap hem nog niet helemaal :?

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

M.A.W.: Kan er iemand Timmie bijstaan bij het sleutelen die dit al eens heeft gedaan? ;)

Sorry dat wij je ook geen hulp kunnen bieden, dit klusje hebben wij nog nooit gedaan...

default

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

het is een beetje te ver weg helaas maar het niet zo moeilijk.en een tip als je de binnenste moet vervangenkun je meteen nieuwe diff keeringen plaatsen.

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

Hoi,

Volgens mij is het de buitenste homokineet. Ik heb het zelf ook gehad eerst was het tikken met een bocht maken.
Een tijdje daarna (3mnd) kwam hij niet meer van de plaats, als ik hem in de versnelling zette en de koppeling liet komen.

Ik heb de homokineet zelf vervangen. Is best goed te doen. Zonder fusee splitter. Wel met een pullie trekker. Losse kineet heb je vanaf 60 euro ongeveer.

- Eerst je wiel eraf ;)

- Daarna die grote moer die je dan ziet zitten los draaien (heb je een grote dop voor nodig)
Wel eerst de splitpen eruit halen.

- Dan kun je de "remblokhouder" loshalen en de blokken eruit. dit hele geval kun je ergens aan de kant vasthangen met de slang er nog aan. Zodat je niet hoeft te ontluchten straks.

-Dan kun je je remschijf (als je die hebt tenminste en het geen 10" trommelremmen zijn)eraf halen.

- Vervolgens haal je je wielnaaf los.

- Dan zie je alleen nog de as met homokineet en onderste en bovenste fusee.
De onderste moet je loshalen. (was bij mij voldoende).

- Als ik niets gemist heb zie je nu alleen nog de homokineet vastzitten.
Deze kun je heel goed ronddraaien en kantelen.
Binnenin zit er een borgringetje dat je los kunt halen en voila hij is eraf.

- erop zetten is vise versa.

NOu suc6 en doei :)

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

@sebas1300

Dankje wel deze taal begrijp ik al een stuk beter. Je zegt dat een homokineet los rond de 60 euro is waar is dat dan? De mini dealer bij ons vraagt 80 euro en als ik ze allebij moet vervangen heb ik liever die van 60 euro.

Weet iemand anders misschien waar die dingen niet al te duur zijn en kun je die alleen bij een mini-dealer halen of zou een auto-materialen zaak die dingen ook hebben?

Tim

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

Bel DCM eens, is nog wel redelijk te doen vanuit Etten-Leur denk ik...

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

Bij DCM kost hij ook 80 euro, zijn die dingen nergens goedkoper te verkrijgen dat iemand weet?

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

In duitsland bij minimotorsport.de

Komen waarschijnlijk wel verzendkosten bij of je moet daar toevallig in de buurt wonen/komen.

Antriebswelle Gelenk außen , 1984->2000 auch Cooper S und 1275GT spät
Artikelnummer: GCV1013
EUR 51.04 /Stück


suc6 :D

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

heb goeie gebruikte gevonden kost 35 euro, volgende week maar eens gaan halenen en dan eens kijken of het wil gaan lukken.

Tim

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

op marktplaats staat een nieuwe voor 37,50 bij onderdelen mini

:D

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

Een beetje raar of zie ik het verkeerd (timmie heeft gebeld naar DCM en koste 80 euro)
En nu staan ze op internet BIJ DCM voor 37,50 :?

Het zal wel aan mij liggen.

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

Nieuw zijn ze inderdaad rond de 80 euro. De homokineten die DCM nu verkoopt voor 37.50 zijn gereviseerde!!

Dennis

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

Het zal dan wel aan mij liggen, maar ik heb nog eens geken maar er staat toch echt (NIEUWE HOMOKINEET)
En ook al zijn ze gereviseerd dan zou ik liever voor die kiezen dan tweede hands.

RE: homokineet = kapot (ingeslepen)

eey, ja zal maandag nog eens een keer bellen. Bedankt in iedergeval!

Tim