Hondebotje 850cc.

RE: Hondebotje 850cc.

Mini Martin in topic Dikkie 850 schreef:

Nou, vandaag samen met Rene de motor uit Dikkie getakeld.
Dit viel echter niet mee want na dertig jaar wil het een en ander behoorlijk vast zitten.... Het enige waar we de slijptol in hebben gezet was het hondebotje. De bout wilde wel los maar het busje wat tussen de rubbers in hoort te zitten was aan de bout vastgegroeid leek wel en kregen we er niet uitgetrokken.



Wij hebben gisteren het blok uit de '66-er 850 van mn broer getakeld, maar ook een behoorlijk probleem met het bovenste hondebotje en dan met name de kant van het schutbord. :x

Ik vraag me af of het schroefdraad misschien uit 1 deel met het buisje bestaat, dus dat er schoefdraad op het uiteinde gedraaid is :?

Het zit namelijk echt muur en muurvast, zelfs met grof geweld is het ons niet gelukt om het stukje draadeind (het was geen bout, maar draadeind met 2 moertjes) los te krijgen. Volgens mij was het rubber in 37 jaar nog nooit vervangen, het leek wel van steen :x

Gelukkig ging het vrij vlot (ook omdat we de beschikking hadden over een brug 8)) en stond het blokkie met een paar uurtjes in de aanhangert :D

default

RE: Hondebotje 850cc.

Die bout zit gewoon vastgerot aan dat busje.
Bij die rooie mini zit ie er gewoon los tussen en kan je wanneer je de moer los draaid de bout er uit trekken.

Ik heb er nu een nylonbusje tussen zitten.

RE: Hondebotje 850cc.

Alleen zit het bij dit blok niet met een bout vast, maar met 2 stukjes draadeind met aan iedere kant een moer erop :?

Het is net alsof je hier het bovenste gedeelte van de steun op het schutbord los moet draaien om het hondebotje los te krijgen :?

Ik zal volgende week ff een foto plaatsen van het busje met de 2 stukjes draadeind.. het hondebotje ligt nu nog bij de Mini die helaas niet thuis staat.

default

RE: Hondebotje 850cc.

Als je de bovenste plaat moet los maken ben je nog wel even bezig, zijn vijf bouten dacht ik.

Ik heb het even in mijn manual opgezocht. Daar staat dat het een busje moet zijn die met een bout (waarvan alleen het uiteinde is voorzien van schroefdraad) is bevestigd. Deze steek je er vanaf de bovenzijde in. Aan de onderkant zt dan het moertje.

Ik zal even kijken of ik je die pagina kan mailen.

grtzz Martin

default

RE: Hondebotje 850cc.

Ik kom er toch nog op terug, want je hebt gelijk Jeroen.
Na verder speurwerk kwam ik tegen wat je bedoel.



Het is inderdaad een busje met twee draadeindjes op het eind.
Ik vind het een vreemde constructie en dus ook niet handig want de onderste plaat is gepuntlast. Je kan bij de oude modellen dus alleen de bovenplaat eraf halen om zo de motorsteun te vervangen.

Schijnt alleen bij montage voor '76 zijn. Men ging toen over van non-rubber mounted naar rubber mounted frames.

RE: Hondebotje 850cc.

Mini Martin schreef:
Ik kom er toch nog op terug, want je hebt gelijk Jeroen.



8)

Maar uit welk jaar komt Dikkie? Heeft deze dan ook niet dit type bevestiging van het hondebotje? Was slijpen dan wel nodig geweest bij jou :?

Zo leer je nog eens de details van Mini's uit verschillende jaartallen kennen :D

default

RE: Hondebotje 850cc.

Dikkie komt uit '73 en dat weet ik absoluut zeker (aangezien ik de eerste eigenaar heb gesproken)
En Dikkie heeft ook een non-rubber mouted frame.

Grr#%*^^rr. :o Hij 's fijn!!

default

RE: Hondebotje 850cc.

Mini Martin schreef:
Grr#%*^^rr. :o Hij 's fijn!!



;)

Ik heb voordat de slijptol er in ging wel eerst gekeken. Op de bovenkant van de bout stond een text. Dus de mogelijkheid dat ie is vervangen is niet uitgesloten.

Ook kwam ik tot de ontdekking toen ik de pot-joints ging opmeten dat deze de zelfde maat heeft als bij de 1000. Betekend dus dat er al assen van een 1000 waren gemoteerd. En dit bleek later ook te kloppen. Bespaart dus weer wat werk.

Zat dus een 850 blok met de aandrijfassen van een 1000 in. :?

RE: Hondebotje 850cc.

uueghm beetje laat maar...

als je even een centerpunt pakt en een deuk in het midden van de bout slaat kan je de boel zo uitboren. subtieler en je hebt niet overal slijpsel.

RE: Hondebotje 850cc.

Als je de bovenste plaat moet los maken ben je nog wel even bezig, zijn vijf bouten dacht ik.



klopt, daar ben ik pas ook een tijd mee bezig geweest. 4 bouten gingen zo los, de laatste had ik veel meer tijd en wd40 voor nodig.

Trouwens, ik heb alleen bij mijn 93- British Open een aan de bout vastgeroeste bout gehad. Pff, wat een klote karwei was dat, vooral met een rembekrachtiger die in de weg zat.

Dat ding was trouwens een en al roest bleek toen ik hem gestript heb.

Wouter

RE: Hondebotje 850cc.

Toch zaten er aan de BO nog goede stukken (zijpanelen, kofferbakvloer, accubak ;)

Over die bout van het hondebot: moer eraf draaien en van boven de kop erafboren en dan de bout eruit slaan d.m.v. een centerpunt o.i.d.. Als dat niet lukt, zoals ik eens had bij een '90-er, kun je de onderste beugel iets wegbuigen zodat je hondebot met rubber, busje en stuk bout eruit draaien. Nieuwe bout er vanaf onder insteken (en kopervet gebruiken !) en aan de bovenkant de moer erop. Is veel handiger voor de volgende keer dat het los moet.

Christiaan