Hoofdkoppelingscilinder

RE: Hoofdkoppelingscilinder

Beste mini lovers,

Ik heb al gezocht in het forum over hoofdkoppelingscilinders.
Maar kon eigenlijk mijn vraag niet terug vinden hierin.

Het volgende.
Ik heb een nieuwe hoofdkoppelingscilinder aangeschaft bij ben van leeuwen.
Had deze al een hele hele tijd in huis en is gisteren gemonteerd.
Vandaag alles ontlucht en koppelen maar.
NIET DUS!!!!!!
Hij koppelt wel maar de hoofdcilinder stang(om het zo te noemen)word niet ver genoeg in gedrukt door het pedaal waardoor de hulpcilinder niet vergenoeg komt om te ontkoppelen.
Wat blijkt nu er schijnt dus wel degelijk een verschil te zitten in deze hoofdcilinders. Wat precies weet ik niet.
Maar morgen eerst mn oude hoofdcilinder terug zetten.

Heeft iemand een simpele oplossing om toch weer niet de oude terug te hoeven zetten of moet ik gewoon de cilinder ruilen bij ben.

Greetz michael

RE: Hoofdkoppelingscilinder

KIjk toch eerst nog even of ie goed ontlucht is. OOk kan het helpen dat niet alleen te doen met de nippel op de slave cilinder maar ook door de aansluiting van de leiding op de hoofdkoppelingscilinder los te draaien.
Ik zie even niet wat voor type koppeling erin zit. Maar als het oude type is (pre verto) dan moet je de slag van de koppelingsarm ook goed stellen, inclusief hoever deze de zuiger van de hulpcilinder mag terugdrukken. Als dit niet goed staat heb je al heel snel te weinig slag en zal je koppeling niet ontkoppelen

succes

RE: Hoofdkoppelingscilinder

Streetscreamer bedankt voor je reactie.
ontluchten is gedaan dmv ontluchtingspomp. En is geheel in orde.
op het moment dat ik het koppelingspedaal indruk staat er druk op.
alleen komt de stang van de hulpcilinder niet ver genoeg uit om de koppelingsstang zo ver naar buiten te duwen
dat deze ontkoppelt. Wanneer ik een wringijzer er tussen zet en de stang wat verder naar buiten duw ontkoppelt de versnelling keurig.
ik heb nog naar de stand van het pedaal gekeken en het viel op dat deze een stuk lager lag dan bv de rest.
ik heb de oude blikken hoofdcilinder nog liggen dus zal deze eens proberen.
of zou ik toch meer in de hulpcilinder moeten zoeken.

RE: Hoofdkoppelingscilinder

Komt de pedaal wel helemaal terug naar voren? Dit is nodig om vloeistof terug in de cilinder te laten.
Op het kopp deksel zit een klein boutje ingedraaid,lijkt op m6. Die moet je net tegen je kopp hendel draaien en een nagel ruimte terug draaien. Laat iemand kijken hoe de hulpcilinder as eruit komt. Die moet gelijk reageren als jij de kopp intrapt (langzaam).Er is een mogelijkheid dat het slangetje naar de hulpcil rot is ,heb dat ook al gehad met heel rare klachten. Kost amper 10 euro.
Mogelijk is je kopp hendel zelf krom in de hevelas. Daar zit een klein nokje in dat bij veelvuldig gebruik ,mogelijk verkeerd afgestelde eindmoer, plat of krom kan zijn.
Om dit eruit te halen moet je het asje eruit krijgen ,en die kunnen behoorlijk vast zitten
en ook flink ingesleten zijn. Die eindmoeren draai ik er altijd af ,heb daar nooit probleem mee gehad.

RE: Hoofdkoppelingscilinder

Probleem opgelost. Eigenlijk een hele simpele.
De bout die de koppelingsstang in de bak houdt had de verkeerde diameter
waardoor er dus speling in zat. Had dit nooit hierin gezocht. Maar dmv de hulp van mn vader
kwamen we er achter. Alles hadden we nogmaals nagelopen en eventueel gedemonteerd voor nader inspectie.
bij het los halen van deze stang en bout. Vroeg hij zich af of daar niet een andere en precies passende bout in moest.
zo gezegd zo gedaan. En warempel.
Ik wil hierbij ook even zeggen. Dat wanneer men bouten verwijderd bij een restauratie
zorg er dan voor dat deze ook weer teug komen.
En pak er dan niet een die ook past maar de juiste diameter.

helaas is bij een inbraak bij mij een hoop los materiaal verdwenen. En ben zo dus de fout in gegaan.

mensen bedankt voor de reacties