hoofdremcilinder defekt?

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

na eindelijk de alle remleidingen van koper te hebben gemaakt, complete achteremrevisie te hebben uitgevoerd (de achterremmen staan ook goed afgesteld middels de draainokken) en de remklauwen voor te hebben voorzien van een revisieset kon ik gister gaan ontluchten maar:

ik weet bijna zeker dat alle lucht eruit is maar het pedaal moet ik tot de bodem trappen en het laatste stuk wordt ie hard en staan de achterremmen goed vast. alleen voor heb ik totaal geen druk. met otnluchten kwam er zowel voor als achter uit alle 2 de remcilinders/klauwen remvloeistof.

ik denk dus dat de hoofdremcilinder stuk is, dan het gedeelte voor naar de voorremmen. voordat alles uit elkaar ging (totale restauratie) werkte de remmen nog goed, kan zo'n hrc uitdrogen als ie een tijd zonder olie staat of kan het wat anders zijn en zijn er eventueel revisie setjes voor de hrc te koop

alvast bedankt

martin

RE: hoofdremcilinder defekt?

Martin had je voorheen hiermee geen problemen?

Het ligt eraan hoe je ontlucht hebt, er zijn twee verschillende manieren van ontluchten omdat er ook twee verschillende remsystemen zijn.
[color=red:1qvvx1n6]Voor en Achter gescheiden remsysteem en het diagonaal gescheiden remsysteem[/color:1qvvx1n6]

Als de HRC defekt is een cubje dan moet ie remvloeistof lekken in de meeste gevallen. Ook het defekt kun je kontroleren laat iemand een paar keer op de rem trappen, kijk dan in het reservoir of er lucht bellen ontstaan zo niet dan is er niets aan de hand, zoja dan heb je een defekt in de hrc. HRC met een ingebouwde drukverschil schakelaar dienen ontlucht te worden zonder deze schakelaar.

Je hebt remschijven geplaatst heb je ook de HRC van deze mee overgeplaatst, remschijven hebben een grotere diameter van werking om de remcilinders te laten werken dan remschoenen.
Dit heb je ook bij de remcilinders achter, die met een kleine ontluchtings schroef en een grootte verschillen van elkaar.

Ja de rubbers kunnen na enige tijd droog te hebben gestaan vervormen.
Ja er zijn revisie setjes voor de hrc, ook hier weer dien je te weten welke hoofdremcilinder je hebt.
1 met drukverschil waarschuwings automaat of niet.

Verder laat ik het hier ff bij 8) er zullen wel weer vragen komen hoe wat en waarom en beantwoord deze met plezier. ;)

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

hiervoor werkte alles perfect. ik heb nix nieuws erbij gekocht, de remschijven zaten er al op dus alles is bij het oude gebleven alleen gereviseerd en remleidingen vervangen. hij lekt uitwendig echt nergens, ook niet bij de hrc. er komen geen luchtbellen uit als ik trap, wel zakt het vloeistof peil snel in de voorraadpot als je snel trapt maar dat stijgt weer als je stopt met trappen, dus dat lijkt me normaal.

achter heb ik druk, voor niet en alleen het laatste beetje pedaalslag is genoeg om de acherremmen vast te zetten. ik heb een voor-achter gescheiden remsysteem en heb de langste leiding eerst ontlucht en zo terug gewerkt naar de kortste, k ben dus begonnen met linksachter,rechtsachter,linksvoor,rechtsvoor.

RE: hoofdremcilinder defekt?

martin krispijn schreef:
en alleen het laatste beetje pedaalslag is genoeg om de acherremmen vast te zetten.



Acherremmen goed afgesteld?? Nokjes helemaal indraaien zodat de wielen volledig blokkeren. Daarna terugdraaien totdat ze weer kunnen draaien. Een klein beetje aanlopen mag nog. Maar met wiel erop moet het soepel draaien.

PS dit lijkt niets te maken te hebben met druk, of pendaalslag. Dat doet het echter zeker wel. Voor uitleg ben ik nog ff op zoek naar een oud topic.

RE: hoofdremcilinder defekt?

Owja, heb je de borgpin van het rempendaal er al in zitten. De laatste keer dacht ik namelijk: hier wacht ik even mee, want zonder die pin doet ie het ook wel, en als mijn HRC dan niet werkt (had ik twijfels over) dan heb ik de HRC er snel weer zonder gepiel uit.

Werkte dus niet, op een of andere manier is je slag korter of zo....

RE: hoofdremcilinder defekt?

`heb je bij het ontluchten je pedaal helemaal ingetrapt?
Moet je nooit doen en zeker niet bij een wat ouder(bedoel in leeftijd) remsysteem. Het kan namelijk dat je door de aanwezigheid van een "roestrand" de cups van je hoofdremcilinder beschadigt en dan werkt hij ook niet meerzoals het moet.

RE: hoofdremcilinder defekt?

Nou we weten al weer meer,

wel zakt het vloeistof peil snel in de voorraadpot als je snel trapt maar dat stijgt weer als je stopt met trappen, dus dat lijkt me normaal.




Nee en dit is niet normaal!! Bij het intrappen wordt de remvloeistof naar de leidingen geperst maar komt weer terug doordat ergens in de HRC de primaire zuiger de remvloeistof niet voldoende naar de leidingen brengt en weer mee terugneemt naar het reservoir hij trekt of zuigt vacuum om het zo uit te leggen. En dan denk ik dat de drukverschilzuiger vast zit in de HRC. Ofwel een rubber die niet meer afdicht op 1 van de 2 primaire zuigers.

[color=blue:2dc2k7be]Wat je kunt doen is het volgende, Baadt het niet dan schaadt het niet en kun je alsnog de HRC later demonteren.[/color:2dc2k7be]

Draai de zwarte remwaarschuwingsschakelaar (waar 2 draden op zitten) uit de HRC draai hierin een stukje remleiding het uiteinde soldeer je dicht of je slaat het plat zodat er geen vloeistof uitkomt.
Verwijder bovenop de HRC de eindplug(moer) letop hier zit een kleine afstandshouder in en neem deze er ook uit en [color=red:2dc2k7be]niet vergeten terug te zetten[/color:2dc2k7be] trek dan drukverschilzuiger uit de HRC enig trek werk verrichten want deze kunnen vast zitten. Monteer de eindplug weer met koperen sluitring en begin opnieuw met ontluchten van de voorzijde.

Er zal toch merkbaar verschil moeten zijn met ontluchten op deze wijze.
Zo ja monteer dan weer alles en ff ontluchten.
Zo niet dan HRC demonteren.

succes ben benieuwd

Noot:
Nadat ik dit had toegepast had ik remmen als nooit van tevoren, en een bult op mijn voorhoofd.
Ik heb nadien nooit meer de remwaarschuwingsschakelaar terug gemonteerd en de schakelaar binnen in de auto verwijderd.
Deze schakelaar indien aanwezig moet voor de keuring werken, is deze niet aanwezig kunnen ze niets zeggen. Ik verwees de keuring erop dat deze optie niet beschikbaar is en was afgekoppeld.
Iedereen wat auto rijdt :P wel of geen mini merkt zelf op of de remmen nog goed werken.
Ik vermeld wel erbij dat je hier vrij in bent en mijn raad niet hoeft op te volgen.

suc6

RE: hoofdremcilinder defekt?

Theo schreef:
Nee en dit is niet normaal!!



Klopt, Theo. En ook je uitleg eronder klopt. Er is echter nog een verklaring mogelijk waardoor het peil kan zakken. En dat is de afstelling van de trommelremmen (meestal achterremmen). De schijfremmen zijn zelf stellend namelijk.

Als de trommelremmen niet goed afgesteld zijn, zal het peil snel zakken doordat er meer vloeistof nodig is om de remschoenen tegen de trommel aan te drukken. Na wat wachten zorgen de veren ervoor dat de remcilinders weer ingedrukt worden, en het peil dus weer stijgt. Bij goed afgestelde remmen wordt dit voorkomen door de afstelnok die de aanslag bepaald.

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

die waarschuwingsschakelaar zit niet op mijn hrc. de remmen had ik al goed afgesteld, dus nokken indraaien totdat de achterwielen wat zwaar gaan draaien. de mini staat nu bij de spuiter dus ik kan ff niets verrichtten maar ik heb zelf het vermoeden dat het in mijn hrc zit, de remmen zijn juist afgesteld en ik heb geen uitwendige lekkage, het enige wat ik dus kan bedenken is een inwendig lekkende hrc. het kan toch nog nix te maken met de remdrukverdeler, dat is als ik het goed heb dat ding boven mijn koppelingscilinder waar de 2 leidingen vanaf de hrc naartoe gaan en pas daarna naar de voor en achteremmen gaan.

RE: hoofdremcilinder defekt?

martin krispijn schreef:
dus nokken indraaien totdat de achterwielen wat zwaar gaan draaien.



De enige zekere methode is: nokken volledig vastdraaien tot volledig blokkerende wielen, en dan terug draaien. Maar goed, dit even ter kennis, want bovenstaande methode levert meestal ook wel een bevredigend resultaat op.

Als je toch niet zeker bent van de HRC zit er niks anders op dan een andere te proberen, of te reviseren. Weet niet waar je woont, maar ik heb er min of meer toevallig ook nog een paar liggen (pas ook zitten klooien). Liggen nabij Amsterdam.

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

ik ben echt ten einde raad ondertussen hoor. ik heb dus nog ff om alles naar boven te halen: alle remleidingen vervangen, complete achterremrevisie toegepast en de klauwen gereiviseerd. ik heb nergens uitwendige lekkage.

remsysteem is voor en achter gescheiden en er zit niks van een eliktrische aansluting op de hrc behalve in dop voor als het vloeistofpeil te laag is.


na het reviseren van de oude hrc nog steeds geen hard pedaal. nu heb ik dus maar een nieuwe hrc gekocht. vanavond het remsysteem ontlucht met het ontluchtingsapparaat van de zaak. ik ben met de leiding rechtsachter begonnen, toen links achter, rechts voor en als laatste links voor. maar nu heb ik dus nog geen druk, op de voorwielen helemaal niets en de achterwielen gaan iets zwaarder draaien bij vol ingetrapt pedaal.

wat kan nu het probleem nog zijn dat je het pedaal op de bodem trapt en geen druk hebt. moet ik anders ontluchten? kan het zijn omdat de hrc iets lager staat omdat ik 1 plaat heb weggelaten die onder de hrc en de koppelingscilinder zit, (ik gok maar wat).

en wat is nu precies dat ding wat rechts tegen me schutbord zit, waar vanaf de hrc de leidingen van voor en achter doorheen lopen. is dit een remdrukbegrenzer of regelaar en zou dit het probleem kunnen veroorzaken?

hellup want ik weet het echt niet meer en de mini is bijna af, eindelijk na anderhalf jaar!!!

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

ik heb vandaag de remdrukregelaar er tussenuit gehaald, nog 2x ontlucht, nog geen druk.

trommels eraf gehaald en de remschoenen klem gezet met een lijmtang, dus de achterremcilinders kunnen niet naar buiten komen op deze nmanier, dit hielp ook niets. de remcilinders komen trouwens wel naar buiten als je het rempedaal intrapt, maar met de trommel erop staat het wiel past een beetje vast als het pedaal op de bodem zit.

heeft iemand het wel eens gehad dat een nieuwe hrc ook kapot was? daar begin ik nu sterk aan te twijfelen en met een ontluchtingsapparaat moet je toch makkelijk alle lucht uit de leidingen zien te krijgen?

RE: hoofdremcilinder defekt?

hoi.. zet eerst eens lijm klemmen op alle flexibele slangen. als hij dan zacht is zit het ergens bovenin.


ik heb mij ook suf gezocht maar als je wel druk kan opbouwen is er nix mis met je HRC maar het volume is nogal klein voor de verplaatsing die nodig is.

zoek even op remmen elende

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

me pa kwam ook al met het idee om alle slangen ff dicht te knijpen, dat ga ik vanmiddag maar eens doen. en daarna als dat niks opleverd haal ik de hrc los en knijp de 2 leidingen af en kijk dan of er voldoende druk opbouw is, zakt de plunjer van de hrc dan weg dan is ie toch lek, zo niet dan moet ik verder zoeken, maar waarnaar?

RE: hoofdremcilinder defekt?

ik heb volgens mij exact hetzelfde gehad..

het probleem zit em in het feit dat het verplaatst volume van de HRC klein is t.o.v. de 6 ( of 8 als je de achterste dubbel telt) cylinders dus een los afgestelde rem is genoeg om tot de bodem te moeten trappen.en moet je dus eerst de rem goed vast zetten..dan met een dikke hamer de trommel laten zetten en dan iiiiietsje terug..dat was bij mij het verschil tussen tot de bodem in normaal.

heb je trommels of schijven? als je van trommels naar schijven bent gegaan kan het wel eens zijn dat je naar een kleiner formaat achter cylinders moet omdat je anders niet genoeg vloeistof kan verplaatsen

: voor 8.4 schijven zou het GWC1126 (.50 inch /12.7mm) moeten zijn

goed onluchten..de meest hardnekkige lucht zit vaak rechtsvoor.. alles afklemmen behalve degene die je gaat ontluchten.. blokken er af zodat je bij de cups kan..pedaal indrukken tot dat de cups [u:33enluvt]iets[/u:33enluvt] naar buiten komen dan vasthouden en de nippel open terwijl je de cups naar binnen perst.

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

ik heb precies ditzelfde probleem. Ik heb de flexibele leidingen vervangen door 'braided hoses', want ze zagen er niet best meer uit. Daarvoor moest ik 2 twee trappen voordat er wat begon te remmen. Na het vervangen van de flexibele leidingen kreeg ik precies hetzelfde probleem als Martin. Ik heb het tot op heden ook nog niet opgelost. Momenteel heb ik mijn HCR eruit gehaald en uit elkaar gehaald. Helaas was daarbij die remdruksensor afgebroken. Heb ik er nu wel uit, maar de plunjer/veer van de remdrukverdeler wil er niet uit. Bovendien ziet de HCR er niet zo best meer uit, dus ik wilde hem gaan vervangen. Ik laat het weten als mijn probleem is opgelost en wat het dus was.

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

vandaag weer aan me remmen gewerkt, achterremmen staan goed vast, alleen zit het pedaal bijna op de bodem, voor heb ik nada remdruk, ik heb nogmaals ontlucht geen resultaat. hrc is nieuw bhy the way.

1: maakt het uit of je er dot 3 of 4 in doet? er zit nu dot 4 in.

2: mijn hrc (type tandem 3) heeft 1 grote en 1 kleine nippelaansluiting. op de grote nippel zitten de voorremmen en op de kleine nippel de achterremmen, dit klopt toch?

3: ik verdenk nog steeds mijn voorremklauwen ervan dat die niet goed ontlucht zijn, aangezien op het binnenste gedeelte van de remklauw zowel de leiding als de onluchtnippel zit, hoe krijg je dan de lucht uit het andere gedeelte van de klauw?

4: en waar is de bout voor die in de remklauw onder de ontluchtingsnippel zit

nog ff en bouw fietsremmen op me mini, is beter dan niets

RE: hoofdremcilinder defekt?

Heb je misschien je klauwen verwisselt?. De nippels moeten aan de bovenkant zitten.

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

volgens mij heb ik ze inderdaad verkeerd om gemonteerd zitten want bij mij zitten de onluchtingsnippels aan de onderkant, das stom zeg.

maar dat kan toch niks te maken hebben met het feit dat de remmen voor het niet doen. je krijgt ze zo wel ontlucht volgends mij, alleen moet ik de klauwen even met elkaar wisselen, dus links komt rechts en rechts komt links.

RE: hoofdremcilinder defekt?

Dat maakt dus wel degelijk uit, de lucht in de remmen stijgt naar het hoogste punt als je nippels dan onderop zitten komt er alleen olie en geen lucht, die blijft vrolijk bovenin zitten. Omdraaien die dingen en opnieuw ontluchten.

Dennis

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

o wat stom, dat had ik moeten weten. lucht blijft idd bovenin zitten. ik was al begonnen met het omdraaien vanavond van de klauwen, morgen ga ik ontluchten met een kennis van me. hopelijk is het dan opgelost want ik wordt knettergek van die remmen!!!

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

Mijn remmen hebben het vandaag begeven. :(
Ik heb de trommels vervangen van breed naar smal.
Vervolgens heb ik met behulp van de stelnokken de remmen afgesteld.
Nu moet ik meerdere malen pompen om wat remdruk te krijgen. De remmen zijn geheel ontlucht.
Kan het zijn dat de HRC het begeven heeft?

Ik heb een foto waar een tweetal cilinders op staan.
Waar moet ik het eventueel zoeken.
In de bovenste of onderste gele cirkel van de foto? :?

grtzz Martin

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

in de onderste, die is van je remmen. de bovenste is van je kopppeling. het kan zijn datje hrc het heeft begegeven maar wact ff op posts van andere, die hebben misschien nog ti[s waarmee je beter eerst aan de gang kan gaan.

suc6

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

Die bovenste zit gekoppeld aan de onderste met een tweetal leidingen.
De koppeling is het potje wat helemaal rechtsonder in de foto staat.

grtzz MArtin

UpDate Foto

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

ik snap het helemaal, het was op de foto slecht te zien maar dat ding boven is je remdrukverdeler, die geeft voor meer druk dan achter zodat je achterwielen niet blokkeren, voor zover ik weet maakt het niet uit als die lek is, die van mij zit er niet eens meer tussen!

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

Bij de oude type remdrukverdelers (onder op het achterste subframe)heb ik bij mijn andere Mini ook eens de instelling veranderd. Das lache, ff remmen en 108 graden om. Niet echt bevordelijk voor in het verkeer. (maar wel leuk om eens te proberen op een leeg parkeer terrein)

grtzz Martin

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

bij mij zit ie er dus helemaal niet meer tussen en heb hem zelf apk gekeurd en de remmen voor achter hadden een verdeling van 70% voor en 30% achter, dus helemaal goed.

RE: hoofdremcilinder defekt?

Nee sorry Martin Krispijn, de bovenste is ook van de remmen de verdeelblok die er zit, verdeeld de remmen in een voor en achtergescheiden systeem.
Als Mini Martin de leiding volgt dan ziet hij dat de leiding naar de rechter passagierskant door een adapter bovenop de remslang gesplitst wordt, deze leiding loopt voor langs het subframe naar de linker kant bestuurderszijde.

De andere leiding op de verdeel blok gaat naar achteren toe, achter op het subftame zit een T splitsing gemonteerd die naar links en rechts van de wielen gaat. Mini Martin heeft een voor/achter gescheiden remsysteem.

Mini Martin heeft een HRC met ingebouwde drukverschilschakelaar, deze zijn voor het type Mini's die een diagonaal gescheiden remsysteem hebben. Normaal gesproken zou voor dit type een HRC moeten zitten die geen ingebouwde drukverschil schakelaar bevat. Maar misschien door iemand indertijd verwisselt.

Voor het ontluchten dient eerst links achter, dan rechts achter, links voor, en als laats rechtsvoor ontlucht te worden.
Op welke manier Mini Martin ontlucht heeft weet ik niet???? Zal weldra bekend worden denk ik.

default

RE: hoofdremcilinder defekt?

das niet verkeerd.
De mijne hebben op dit ogenblik een remkracht van omgeveer 20%. (samen)

grtzz Martin