Hoofdremcilinder Mini 1978

default

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Hallo,

op dit moment ben ik druk bezig met een nieuw project, 1100 special uit '78 met een 1300 motor. Nog uitgerust met trommelremmen rondom.

Aan de hand van dit forum, ben ik er achter gekomen dat de Mini origineel over een hoofdremcilinder (HRC) beschikt van het type 2 met de code GMC 167. Hier dient een vervanging voor te komen, maar deze wordt niet meer gemaakt. Ik ben dus aangewezen op een type 3 met de code GMC 227, evt met een conversiekit aansluiten. Ik heb gekozen om de remleidingen opnieuw aan te leggen met informatie van o.a. dit forum. Zo dienen de aansluitingen op de HRC worden omgedraaid, en de draden zijn metrisch ipv engels. Dit is gedaan.
Nu heb ik echter wel wat vragen:

1) Is dit, kijkend op deze link link goed aangesloten? Naar mijn idee wel, omdat ik met een diagonaal systeem te maken heb (klopt dat ook)

Daarnaast heb ik nog een probleem, het pedaal wordt maar niet hard. De(nieuwe) leidingen zijn gevuld met olie, en er stroomt olie uit de nippels als ik ontlucht volgens de methode uit Hayness. Welliswaar heel af en toe met luchtbelletje...., maar dat kan volgens mij niet het probleem zijn. Oftewel:
2) Heeft iemand goede ideën om dit goed aan te pakken?

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Ik heb er ook 2 van 78 die beide hetzelfde (slecht) remsysteem hebben.
Met dit systeem wordt er een verdeling gemaak tussen links en recht, dus niet voor en achter zoals bij de meeste.
Hoe het origineel is steken de leidingen op de foto juist, lijkt mij ;).

Ik weet niet of het aangeraden is om het zo te doen, ik zou als ik alles nieuw heb liggen er een kleine remcylinder tussen steken (geen idee hoe dit juist noemt) zodat je kan splitsen tussen voor en achter ipv links en rechts.

Ontluchten met dit systeem: volhouden :) heb er ook altijd problemen mee, en de flexibele leidingen is nakijken want die gaven bij mij een probleem waardoor ik geen druk op de pedaal kreeg.


Vraagje voor anderen op het forum is die extra hulpremcylinder nodig? Of kan ik met T stukken ook wisselen tussen links en rechts systeem naar voor en achter systeem?



Grtz Davy

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Ik zou het systeem direct ombouwen naar een voor/achter gescheiden systeem nu je toch bezig bent. Heb je de remmen goed afgesteld voordat je begon met ontluchten?

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Ja die had ik ook in mijn Estate.

Maar de GMC227 is NIET voor diagonaal.
Maar voor voor en achter gescheiden, dus met één leiding naar achter
en een T- stukje op het achtersubframe.

Op het schutbord een remdrukverdeler FAM 7821.


Jan

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

De kleine nippel boven is voor de remmen voor, en de grote nippel onder, is voor de remmen achter. Dit ter info... ;)

default

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Hallo allemaal, ik heb bij een Mini 1100 speciaal ook een hoop problemen gehad met het ontluchten, een ervan remslangen die vanbuiten netjes leken maar inwendig dicht zaten, en daarna nieuwe remvoering die niet goed in de trommel aansloten,remvoering zijn er schijnbaar van drie leveranciers en die zijn onderling verschillend, ik hoop dat je hier iets mee kunt groetjes en succes.

default

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

@ JAn
Maar indien dit niet de goede is, wat moet er dan wel in?
Of hoe moet het dan wel worden aangelegd. Want ik heb met 7 verschillende leveranciers contact gehad, waarvan er 4 dit verhaal kenden en bevestigde....

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Hier vind ik nog wel een reparatie/onderhoudssetje voor de GMC167.

http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 511&title=

misschien dat je daar wat aan hebt.

Kom je er niet uit, dan wil ik nog wel een tekening mailen van de
front/rear gescheiden opstelling.

default

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Klopt, die ken ik. De vorige eigenaar heeft hem al gereviseerd. Alleen nog steeds niet goed, en ik heb persoonlijk ook geen goede ervaring met het reviseren van rem- of koppelingscilinders. Het is het vaak NET niet.
Maar goed, ik ben benieuwd wat er dan wel nieuw in zou moeten als de nieuwe niet goed is en revisie geen optie is

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Als je een diagonaal gescheiden systeem hebt, zoook te zien op de foto's, is de Hrc een type 1. GMC160.
Type 2 GMC 167 en type 3 GMC 227 zijn in weze gelijk alleen dat de aansluitingen omgekeerd zitten.
Je kunt type 2 of 3 niet gebruiken voor een diagonaal systeem. Als je de leidingen losmaakt en je trapt het pedaal in zul je zien dat eerst de olie komt voor de voorremmen en daarna voor de achterremmen. Er zal ook minder olie naar de achterremmen gaan. Vandaar voor en achter gescheiden.
Als je de GMC 227 wel wilt gebruiken moet je alles omzetten en op het schutboard de remdrukverder FAM 7821 plaatsen. Vandaar gaat de rechter leiding naar achter en de linker- naar voor remmmen. Als de leidingen verkeerd om zitten werken de remmen ook niet goed, je hebt dan niet echt het gevoel dat de remmen werken.

Succes Leon

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

@Leon,

volgend mijn Mini Spares catalogus is de GMC 167 wél voor diagonaal gescheiden remsysteem.
Pagina 80, overzicht hoofdremcilinders.
Evenals de al genoemde GMC 160.

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Volgens de catalogus van Moss, pagina 54 Brakes, staat het onder diagonaal gescheiden systeem. Of een foutje in het boek?
Want als deze HRC erin zat met de ledingen diagonaal kunnen de remmen nooit goed gewerkt hebben.

Groet Leon

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Nee,de GMC 227 kan nooit goed gewerkt hebben als die aangesloten is geweest
als diagonaal systeem.

@Leon, wat staat er in Moss?? Als je het typenummer vermeldt dan weten we over welke je het hebt.

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Volgens mij klopt de informatie in de catalogie niet helemaal.
GMC 160 type 1 voor diagonaal systeem
GMC 167 type 2 voor split front and rear, (schakelaar aan de zijkant)
GMC 227 type 3 voor split front and rear, (gele band en verschillende maten wartels en ongekeerde aansluitingen tov GMC 167)
GMC 227 geleverd vanaf 1985.

Dit is volgens mij de juiste info.

Groet Leon

default

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Om als eerst mee te beginnen: de beste wensen voor 2011.

Maar heren, om even alles te ordennen want ik heb de indruk dat er wat onduidelijkheid heerst.
Ik heb een auto met een diagonaal gescheiden systeem. Hier zat een type 2 GMC167 in. Deze remde niet goed, terwijl hij al was voorzien van een revisiset.
Het voelde alsof hij inwendig lek was.

Gezocht naar een vervanging hier voor, toen zeiden meerdere bronnen dat de GMC227 passend was met een conversiekit. Deze kit had ik niks aan, want dit paste niet op de beide T-stukjes die zich op weerszijde van het schutbord bevindt.

Maar nu ik er zo over na denk....volgensmij wordt er met deze conversie automatisch aangenomen dat diagonaal meteen wordt omgebouwd naar front/rear m.b.v. FAM 7821

Los van die gedachte, zijn er nog meer dingen nodig,behalve de verdeler, om de huidige situatie om te bouwen?? Ik verneem graag een duidelijk antwoord :)

default

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Ik wou het trouwens aansluiten als volgt: link

Dan behoud ik gewoon de originele koperen leidingen, en hoef ik die dus niet weer opnieuw te gaan maken. Het enige nadeel wat ik hier van zie is dat je wel wat meer leiding hebt, aangezien de T splitsing vrij vroeg komt. Er moet dus wel wat meer vloeistof in het systeem, maar voor de verplaatsing van de hoeveel vloeistof zal dit niet uitmaken. Elke leiding krijgt immers de helft van wat normaal voor de T-splitsing door 1 leiding moet.

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Voor en achter nog even omdraaien op je schema, onderste aansluiting van de GMC 227 is voor de achterremmen.

Hier een mooie link link

Maar heren, om even alles te ordennen want ik heb de indruk dat er wat onduidelijkheid heerst.
Ik heb een auto met een diagonaal gescheiden systeem. Hier zat een type 2 GMC167 in. Deze remde niet goed, terwijl hij al was voorzien van een revisiset.
Het voelde alsof hij inwendig lek was.

Gezocht naar een vervanging hier voor, toen zeiden meerdere bronnen dat de GMC227 passend was met een conversiekit. Deze kit had ik niks aan, want dit paste niet op de beide T-stukjes die zich op weerszijde van het schutbord bevindt



De vorige eigenaar heeft dus een verkeerde HRC gemonteerd, vandaar dat het niet werkt, en dan werkt de vervanging ook niet.


André

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Ik heb nog een vraag met betrekking tot dit onderwerp, ik heb een nieuwe remdruk verdeler nodig, de FAM 7821.

Op twee verschillende bekende mini sites staat echter dat deze met metrisch draad is, klopt dit? Naar mijn idee moet dit toch juist Engels zijn zoals de rest van de rem leidingen?

Hopelijk heeft er iemand ervaring mee :)

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

De remdrukverdeler heeft engelse draad, niet metrisch, dacht ik...

default

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

Het is inmiddels weer mooi weer en weer bezig geweest met de Litte Gentleman.
Ik heb heb een nieuwe HRC en verdeler gemonteerd, nadat ik een voor en achter gescheiden systeem heb aangelegd. De remcilinders en slangen niet vervangen.

Ik heb nu het probleem dat ik pas na 3 x pompen volledige druk heb
. Rijd ik 70 en knal hem dan paar x goed in, heb ik 4 gierende banden en remt hij recht. Dus DAN remt hij wel.

Het viel mij op dat zodra ik het pedaal los laat (trommel EN schoenen eraf), dat de zuiger behoorlijk snel word terug getrokken. Komt denk ik door het terugtrekken van de HRC waardoor er een vacuüm ontstaat. Moet ik nu ook nog de remcilinders vervangen? Want ik heb inmiddels als 1 liter ontlucht en nog geen resultaat....
Wordt er behoorlijk moedeloos van.

HELP me AUB

RE: Hoofdremcilinder Mini 1978

mini's blijven kwelgeesten als het gaat om ontluchten.
Mogelijk is er vlak voorbij de hoofdremcilinder nog lucht in het systeem, krijg je er alleen uit door te ontluchten door de aansluitingen op de HRC zelf te lossen en ontlucht procedure te doen.
Wees er verder van verzekerd dat alle remschoenen superstrak gesteld staan.