Waaruit concludeer je dit? En waar vergelijk je het mee? Ik lees in je onderschrift iets met 1380cc. Is het misschien niet toevallig een verkeerde sensor die anders aangeeft? (ik noem ook maar iets).
- Login of registreer om te reageren
Waaruit concludeer je dit? En waar vergelijk je het mee? Ik lees in je onderschrift iets met 1380cc. Is het misschien niet toevallig een verkeerde sensor die anders aangeeft? (ik noem ook maar iets).
Nu ik heb een mechanische oliedruk meter steken van smith's met een plastieke leiding in plaats van een koperen en merk toch bij deze motor(1380) dat de druk beduidend hoger ligt dan bij men vorige 1275 ook gereviseerde motor
Vandaar mijn vraag of dit negatieve gevolgen kan hebben voor de motor?
Eehmm.. ja en nee.. ;-) Te hoog kan tot op zekere hoogte geen kwaad, veel te hoog kost niet alleen vermogen (door veel meer weerstand in o.a. je oliepomp en de klein oliekanalen) maar lijdt door die hogere weerstand ook tot extra warmte ontwikkeling op plaatsen waar je dit vooral niet wilt (krukaslagers e.d.).
Daarnaast kun je met een te hoge oliedruk letterlijk je krukaskeerringen eruit blazen, wat je ook niet wilt.. (Weleens gezien bij iemand die dacht dat ie z'n oliepeil moest bijvullen tot net onder de rand van de vuldop.....).
Welke waarde geeft je meter aan bij stationair draaien en welke bij =/- 3000 RPM?
De kans is groot dat er bij de opbouw/revisie van het 1380 blok op de plaats van je oliedruk-plunjer, een kogel met bijbehorende veer geplaatst is. Mijn ervaring is dat die veer te lang is, waardoor de oliedruk te hoog blijft.
Mocht er niet zo'n kogel geplaatst zijn, maar het originele aluminium busje, zou het goed kunnen dat deze door beschadigingen van metalen deeltjes, blijft hangen. Meestal resulteert dat in een te lage oliedruk, maar te hoog kan natuurlijk ook.
In beide gevallen: verwijder de grote zeskant bout links bovenin het blok (vanaf de voorzijde gezien). Hierachter zit een veer, verwijder deze ook.
Achter die veer zit dus de plunjer (of de kogel).
De plunjer kan allemaal schuurkrassen en of bramen hebben waardoor deze niet meer lekker heen en weer beweegt in het blok, deze kun je gladschuren met heel fijn schuurpapier, of de plunjer vervangen.
Als er een kogel geplaatst is, zal daar een ander type veer achter zitten, hier kun je eventueel stukje bij beetje een stukje winding vanaf knippen, uiteraard met een klein stukje beginnen, en kijken wat er met de druk is gebeurt, dan weer een stukje, enz..
Mocht je onverhoopt iets teveel hebben afgeknipt kun je er eventueel weer een ringetje achter leggen, of een nieuwe veer bestellen en opnieuw beginnen.. ;-)
Hey, zou kunnen wat je hier verteld omdat ik namelijk zo een kogel heb steken mischien toch maar de originele steken? Toch hebben ze gezegd op de speciaalzaak dat zo een kogeltje beter zou zijn voor de regeling omdat ze niet meer komt vast te zitten
Zal het eens nader bekijken
grtz
Heb je alleen de kogel ipv plunjer geplaatst? Of heb je ook een andere veer geplaatst?
je hebt ook regelbare oliedruk dingen die de veerspanning veranderen...
heb je toevallig een turbo-oliepomp gebruik met opnieuw opbouwen?
die geeft ook een hogere oliedruk
Het probleem is al opgelost ,Bartje had gelijk
Ik heb het kogeltje er terug uitgehaald samen met het veertje dat erbij hoorde en terug het originele geplaatst en nu geeft hij de goede waardes door
Bij het navragen i.v.m dat kogel systeem ,deze zou toch niet altijd beter zijn dan met een busje ,maar waarom hoe of wat?
grt
Ik zou alsnog de kogel monteren, inderdaad omdat deze minder snel (lees: niet) vast kan komen te zitten door vijlsel in de olie.
Gewoon de procedure die ik getikt heb (stukje bij beetje van de veerwindingen afknippen aan de kant van de bout) volgen, net zo lang tot de oliedruk eengoede waarde heeft. Iets te hoog mag (gebruik de waarde met de aluminium plunjer als referentie, maar niet teveel. En uiteraard de waarden controleren bij stationair en bij hogere toeren.
Zo'n verstelbare knop is ook een goed idee, zoals hanz al aangaf.
Ik heb m'n motor (1380 cc Mpi) vandaag weer aan de loop gemaakt, stationair geeft ie koud 6 bar oliedruk, op toeren gaat dit naar ongeveer 8,5 bar. Is dat teveel?
Bartje schreef:
Eehmm.. ja en nee.. ;-) Te hoog kan tot op zekere hoogte geen kwaad, veel te hoog kost niet alleen vermogen (door veel meer weerstand in o.a. je oliepomp en de klein oliekanalen) maar lijdt door die hogere weerstand ook tot extra warmte ontwikkeling op plaatsen waar je dit vooral niet wilt (krukaslagers e.d.).
Daarnaast kun je met een te hoge oliedruk letterlijk je krukaskeerringen eruit blazen, wat je ook niet wilt.. (Weleens gezien bij iemand die dacht dat ie z'n oliepeil moest bijvullen tot net onder de rand van de vuldop.....).
Even geen twee dingen door elkaar halen:
een te hoog oliepeil heeft geen donder met oliedruk te maken, maar kan problemen opleveren met de carterdruk:
Omdat de druk in het blok pulseert, moet deze goed ademen.
Bij een te hoog peil kan de carterdruk zover oplopen dat keerringen eruit geblazen worden.
Daarnaast, maar dan heb je ècht een veels te hoog peil, krijg je serieueze problemen als de krukas door de olie gaat draaien -> slagroomkloppen (zie Yamaha TX750 van '72-'73).
Krukaslagers worden niet warmer omdat er meer druk op staat, dit is namelijk een lekpunt...
De motor moet wel harder werker om rond te draaien: als de oliepompdruk hoog is, is de interne weerstand hoog (je moet immers die hoge druk wegpompen en dat roept weerstand op), en dat merk je in verbruik...
Bovendien is een te hoge oliedruk slecht voor de pomp; een ketting is zo sterk als z'n zwakste schakel, en dus bestaat er zoiets als een overdrukklep in het systeem.
Die zorgt ervoor dat de oliedruk niet buiten proporties komt, zodat het blok geen schade oploopt.
De pomp zit echter voor deze klep, die krijgt wel op z'n kiezen..
Oliedruk is afhankelijk van de olie die je gebruik, de diverse spelingen en op het goed functioneren van je overdrukklep.
Als de pomp goed is (soms wordt er na revisie een nieuwer type pomp gemonteerd die een hogere druk levert), ligt het dus meestal aan de overdrukklep/ bypass.
Hoe meet je de druk als je geen olie druk meter hebt?
En die kogel kan ik die gewoon bij de garage op de hoek halen?(heb ik hiervoor ook een andere veer nodig)
Ik heb ook zo'n kogel in mijn 1275 maar wel de originele veer gebruikt. oliedruk tussen de 3,5 en 5 bar. volgens mij is dit gewoon goed. op de meter (elektrisch) staat ook wat te veel en te weinig is met rode streepjes aangegeven.
Nu is mijn volgende vraag, ik heb inmiddels de kogel en veer besteld.
Maar hoe krijg ik de plunjer er uit.
Ik heb ergens gelezen dat je er luchtdruk op moet zetten, maar hoe kan ik dat het beste doen?
met iets van een boutje of schroevendraaier in het gat van de plunjer steken (waar normaal de veer in zit) en zo eruit proberen te slepen. moet lukken
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... lplung.gif
de plunjer is hol dus je kan inderdaad proberen hem met een schroevedraaier of punttang o.i.d. er uit te peuteren.
Je kan ook de moer en veer verwijderen en dan even starten, dan bouw je druk op en schiet 'ie vanzelf een stuk los (er komt dan wel ook olie mee :)" title="Evil" /> )
de lengte en druk van de veer zorgen voor de (juiste) oliedruk, er zijn instelbare te krijgen, als de druk te hoog is kan je overwegen 1 of meer windingen van de veer af te knippen. AFAIK is 50/60 Psi de aanbevolen druk (= 3,5 / 4 bar)
HTH,
Theo van den Bogaard
Hey,
Ik heb een 1380 cc en mijn oliedrukmeter geeft bij koude motor rond de 60 lb/o aan.
Bij warme motor daalt dit naar 40 lb/o stationair en als ik gas geef stijgt dit uiteraard.
Maar zijn deze waarden normaal?
Ik heb gelezen dat lb/o staat voor pounds per square inch.
Kan je dit omrekenen naar kg? Ik heb van iemand gehoord dat je in kg toch 1.8 kg druk moet hebben.
Of kan je lb/o veregelijken met lb? Want ik weet dat 1 kg = 2.2 lb.
En dan komt dit overeen met mijn metertje, alleen dat dit nog eens maal 10 zou moeten gedaan worden (mijn meter geeft aan van 0 tot 100 en dus heb 1.8 kg maal 2.2 = +/- 4 lb => 4 lb maal 10 = 40 op mijn metertje :-) )
Maar zo zal het niet zijn zeker?
Alvast bedankt
Druk is altijd een kracht per oppervlak, dus het zal dan kg per iets moeten zijn.
Gebruikelijk is kg/vierkante centimeter
Zie hier voor wat omrekenfactoren: http://www.spitfire1500.nl/id179.htm
Dus 40 x 0.07 = 2.8 kg/cm^2
Ik heb een nieuwe veer en plunjer(tweedehands, maar opnieuw glad geschuurd) er in gezet, volgens mij werken deze naar behoren.
Maar toch licht mijn olie lampje op, bij lage toeren en bij warme toeren, licht deze veel sneller op(dus bij meer toeren). Gas geven heeft ook invloed op het oplichten van het lampje?
Groeten,
Natan
Ik blaas maar eens nieuw leven in dit topic.
Probleem
Ik zit met het volgende probleem.
Elke 250 km +- gaat mijn krukaskeerring aan de koppelingkant lekken. Tis al de 3e keerring na de motorrevisie van afgelopen winter. Als ik rustig met de mini rijd is er niks aan de hand, als ik ff een sprintje trek, dan denk ik dat ik de keerring er steeds verder uit druk.
Meten is weten
Oliedruk op het metertje is
MINimaal 50lb/sq" of 2.5 kg/cm2.
MAXimaal 70lb/sq" of 5.0 kg/cm2.
Specificaties
Ik heb een licht opgevoerd blok, zie onderschrift.
Compressie op alle cilinders is 150 PSI of 10.34 bar.
Historie
Karterontluchting is met filtertjes waarvan de gene aan de koppeling kant af en toe witte rook blaast. Dit deed ie bij de vorige krukkaskeerring heviger, maar die had ik er ook helemaal ingeklopt. De huidige niet, die zit vlak met de flens en kunsstof stofkapring.
De ontluchting aan de distributiekant geeft geen enkele rook.
Ik heb beide ontluchtingen zoveel mogelijk schoongemaakt.
Er heeft voor dit hele probleem vocht in de motor gezeten, dus schoonmaken, olie ververst, jada jada. Er komt nu uit de chrome oliedop met zo'n gaatje geen mayonaise meer en in het kleppendeksel komt ook geen mayonaise meer.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? te hoge olie druk? Te hoge carterlucht druk? of simpelweg een slechte keerring?
Alvast bedankt!!
Groeten Rick
Oke, zeerwaarschijnlijk lekt hij niet op de krukaskeerking. Maar ik weet wel zeker dat hij olie uit de linkercarterontluchting spuwt als ik flink gas geef.
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik na het lezen van Wim Fournier's Carterventilatie wiki (link) een hele domme jonge ben . Zoals hij het beschrijft in de laatste 5 zinnen: "Dit moet u even weten, want er zijn lieden die ook een luchtfiltertje op het uiteinde van de ventilatieslang doen en deze dan dus niet aansluiten op de carburateurvoet of inlaatspruitstuk. Dat staat natuurlijk heel sportief, maar getuigt ook van totaal onbegrip van hoe het systeem werkt" Dit is dus precies wat ik heb gedaan .
Dus bij deze. Zou mijn mini alleen maar olie spuwen bij flinke belasting omdat ie zijn overdruk niet kwijt kan? Zou het met het terug bouwen van het origineel carterventilatiesysteem allemaal weer goed zijn, of moet ik ook een bezinkingspotje maken waar alles op aansluit e.d.?
RE: Hoog oliedruk?
Ingediend door mini75 op wo, 27-05-2009 22:00
Wat is de oorzaak van een hogere oliedruk dan de normale waarden ,is dit even slecht voor je motor als een te lage oliedruk?
Heb trouwens de zoekfunctie gebruikt maar lees enkel topics over lage oliedruk
grt