RE: hoogte verschil
Ingediend door rikvanraai op zo, 23-05-2004 19:22
dat moet je van de vering zo'n rond ding vervangen niet echt veel werk ik geloof dat ze knukkeljoints heten
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door rikvanraai op zo, 23-05-2004 19:22
dat moet je van de vering zo'n rond ding vervangen niet echt veel werk ik geloof dat ze knukkeljoints heten
Kunnen een paar dingen zijn;
1. Veerbol is kaduk.
2. Trompet van je veerbol is kaduk.
3. Subframe is Kaduk.
Als je zo kijkt kun je zeggen dat er toch wel heel erg veel kaduk kan zijn !
Maar even serieus; Het kan zijn dat je veerbol versleten is, maar een hoogteverschil van 10 centimeter is dan wel erg veel.
Misschien dat je trompetter ( jaja, d`n mini is muzikaal) , die op die veerbol zit,eraf geschoten is.
Beide zaken zijn makkelijk op te lossen, maar mocht je subframe overleden zijn dan wordt het een ander verhaal.
ik vermoed dat je trompet naar de &^%&^ is...
makkelijk op te lossen door je wiel eraf te halen, schokdemper van je draagarm los te maken en dan de trompet vervangen of weer in de veerbol drukken...
Nou nou.. Jullie zijn allemaal wel heel negatief.. Het is heel normaal dat mini's scheef staan. Dat komt omdat delen van de wielophanging aan de ene kant harder slijten dan aan de andere kant. Meestal staat de rechterkant lager.. Berijder zit daar, en de benzinetank...
Trompetten kunnen niet stuk zijn en slijten ook niet. Is gewoon 1 gietaluminuim deel. Veerbollen zou kunnen, maar is niet zo aannemelijk. Wat het meestal is, zijn de cupjes. Dit zijn kunststof (nylon) "bakjes" waar de eerder genoemde knuckle-joints (stalen bollen) in draaien. Deze zitten aan het uiteinde van de trompet. De cupjes zitten als "lager" om deze bollen heen. De cupjes hebben ook echt de functie als Lager, en slijten dan ook.. Deze moet je vervangen..
Kosten geen drol, en vervangen is ook niet zo moeilijk, maar als je het nog nooit gedaan hebt is het wel ff werk...
Moet wel zeggen dan 10 cm wel heel erg veel is hoor... Is dat niet wat overdreven? Want 10 cm is niet iets wat je "even opvalt als je rondt de mini loopt". Dan glij je continu uit je stoel...
Ik heb weleens een Mini gehad die bij aankoop wel erg scheef stond. Een van de voortrompetten was (door oxidatie/breuk/verpulvering van het aluminium) kapot en dus leunde en veerde die kant op de bumpstop. Dat gaf wat vreemd weggedrag...
Verder is het vaak zo dat het rubberen veerelement linksvoor het eerst/meest inzakt door veroudering van het rubber en dat daardoor rechtsachter automatisch iets hoger komt. M'n Studio 2 had dat met het originele achtersubframe/veren en nu met een ander subframe/veren (2 jaar nieuwer) precies hetzelfde. Goedkope oplossing: een of meer vulringen tussen veerkogel en trompet op de laagstaande kant (en meteen het veercupje vervangen).
CMC schreef:
Ik heb weleens een Mini gehad die bij aankoop wel erg scheef stond. Een van de voortrompetten was (door oxidatie/breuk/verpulvering van het aluminium) kapot en dus leunde en veerde die kant op de bumpstop. Dat gaf wat vreemd weggedrag...
Hmmm.. mijn '73-er had dat ook exact hetzelfde. Maar ik dacht laat ik dat maar achterwege laten want dat is zo'n raar uitzonderings geval... Komt CMC door bocht..
Dat links-voor slijt, en daardoor rechts-achter omhoog komt vindt ik wel een leuke. Had ik nog niet eerder gehoord/bedacht. Maar snijdt wel hout..
Bert schreef:
Dat komt omdat delen van de wielophanging aan de ene kant harder slijten dan aan de andere kant. Meestal staat de rechterkant lager.. Berijder zit daar, en de benzinetank...
Bedoel je niet de linkerkant
Ik heb weleens aan een mini gewerkt die door zijn achtersubframe was gezakt! Wel een mooi gezicht, maar niet echt veilig...
10 cm is idd heeeel erg veel!
franske schreef:
Bedoel je niet de linkerkant
Ehh.. jah [size=75:6s4ystx9]uiteraard[/size:6s4ystx9].. [size=59:6s4ystx9]Links ja... [/size:6s4ystx9]
Dat links-voor slijt, en daardoor rechts-achter omhoog komt vindt ik wel een leuke. Had ik nog niet eerder gehoord/bedacht. Maar snijdt wel hout..
En dat links voor sneller slijt zou kunnen komen omdat de radiator daar zit en het dus warmer is. Warmte en rubber gaat wat minder goed samen
Wouter
Ingediend door Ruben op di, 25-05-2004 20:53
ik hep gedaan wat jullie me aanraden en dat is het wiel verwijdert en de schokbreker los gemaakt (ik vond dat de demper wel erg ver naaar beneden komt maar dat is het zelfde als met de andere kant) en ik heb naar de trompet en de veerbol gekeken maar die lijken goed op hun plaats te zitten.
ik hep voor de zekerheid de afstand toch nog even opgemeten en die blijkt 5cm te zijn.
wel zag ik aan de linkerkant aan het einde van de trompet een rubber zitten waar vet vanaf kwam.
het probleem heb ik dus nog niet echt gevonden.
1 keer postten is wel genoeg hoor
rijd eens naar ome ben langs bij jouw op de hoek, tis ook moeilijk om te kijken als je niet weet wat je zoekt.
ik blijf wel eg benieuwd naar hetgene wat er aan de hand is,
succes
Ruben schreef:
wel zag ik aan de linkerkant aan het einde van de trompet een rubber zitten waar vet vanaf kwam.
Dat is waar de knucklejoint zit. Onder het rubber. Het rubber zit om een rand. De rand is het nylon cupje. Erin zit vet omdat het een lager is. Het rubber is bescherming van vuil ed. het cupje in.
Veel valt er niet aan te zien. Is dit nu de lage of hoge kant?? En hoeveel staat ie nou schuin?? Is het echt 10 cm?? (meet dit niet met de handrem erop!!) Dan moet je er wel wat aan doen. Maar is het maar een beetje zoals elke mini dat heeft, dan zou ik het lekker laten zitten.. Niks geen last van.
Als er nergens iets zichtbaars is gebroken, denk ik dat het toch de nylon cupjes waar de van het trompetuiteinde kogels zijn. Die zijn in een geheel te koop. (knuckle joints dus)
Wouter
LAng leve de zoek functie. Ik heb met mijn 1000 dus exact hetzelfde probleem, maar dan rechts. De afmeting tussen het rechterwiel en de kast is groter dan die aan het linkerwiel.
Ook ik kan het niet een twee drie vinden.
Wat was nu het probleem bij jou Ruben?
Ingediend door alex op za, 12-02-2005 12:35
misschien bijdehand maar heb je wel dezelfde banden op de velgen liggen
en zijn de schokbrekers nog wel goed( komen ze er wel helemaal uit?)
groeten alex
Ingediend door Sneeuwpopje op za, 12-02-2005 13:35
Toen ik mijn mini kocht precies t zelfde, rechts achter was een stuk hoger.... links achter lager dus. Wat t was, de vorige eigenaar heeft er bij de quickfit nieuwe schokdempers onder laten zetten. Als je de schokdempers loshaald ligt je hele trompet los en kan je hem er zo uithalen.
Wat ze bij mij dus hebben gedaan is niet goed opgelet bij het monteren en me trompet inclu rubber cone zat scheef tenopzichte van de houder, waardoor alles krom was en aanliep tegen me subframe.
De hele construdtie was op die manier langer geworden en kwam de auto omhoog.
Oplossing heel simpel schokdemper er af. recht buigen en weer monteren..
mini weer recht :D
OKe nou dan gaan we dat maar eens doen binnenkort.
Eerst ff die sneeuw van de weg, want andrs is eht zo koud om eronder te liggen
Ik ben nu bezig deze knuckle joints te vervangen, de veerkogels met daar omheen een soort plastic kapje dus. Maar hoe krijg ik de oude veerkogels los van de trompet, ze lijken nml. wel uit een stuk gemaakt te zijn. (Bij de demontage vond ik trouwens niet eens een restant van het vroegere cupje )
Waarschijnlijk is het niet je trompetter die stuk is, want dan had je het wel gezien. Maar dat dit nooit kapot kan gaan is NIET waar. Een vriend van me heeft een 88 er mini en is onder het rijden bij de kogel af gebroken. Geloof me dat geeft een knal. Maar dit zal zeker niet gauw voorkomen. Maar zeg nooit nooit.
Nee de trompetten zijn ook niet stuk, maar bij de minicentre waar ik de cupjes bestelde adviseerden ze dat je dan de kogel er ook maar beter bij kon nemen. In verband met slijtage of zo? Dus het liefste zou ik de veerkogel ook vervangen.
bij mij was dat conische deel dat alu, afgebroken halverwege.
waren we net terug uit italie imm... arghhhh
Ze zitten wel degelijk los, die kogels, maar ze kunnen goed vast zitten. Veel kruipolie, misschien verhitten?
Maar hoe krijg ik de oude veerkogels los van de trompet, ze lijken nml. wel uit een stuk gemaakt te zijn. (Bij de demontage vond ik trouwens niet eens een restant van het vroegere cupje )
Warm maken wil inderdaad wel helpen, kruipolie (WD40). Ik heb met een staaf van boven af in de trompet de kogel eruit geslagen (met beleid uiteraard ).
Dat restant van dat cupje blijft nog wel eens achter in de draagarm, even de brander er op en je kunt het cupje er met een schroevendraaier ofzo uit pulken. Athans, zo heb ik het gedaan.
groet,
Armin
Bedankt, het is gelukt met de kogel. En het cupje zat inderdaad nog in de draagarm onder een laag smurrie. Die heb ik er helemaal uigebikt met een soort priem. Maar daarna was het nog maar een klein beetje duwen en trekken om de boel op z'n plaats te krijgen.
hey,
Even een vraag wat hiermee te maken heeft;
Ik was net bezig aan het rechtervoorwiel om de aandrijfashoes vast te zetten, hiervan was te tywrap geknapt. Daarvoor hat ik dus de rechter voorkant van de mini opgekrikt.
Terwijl ik bezig was begon er inneens een zoort getik/gekraak bij het linker achterwiel.(waar op dat moment het halve gewicht van de mini op hing) Ik heb toen metteen de voorkant weer laten zakken, en blijkt dat er een hoogteverschil in het linker achterwiel en rechter achterwiel zit.
Bij het linkerachterwiel kan ik 2 vingers tussen wiel en en wielkas krijgen, bij het rechterwiel 4 vingers.
Ik heb geen idee of dit na mijn opkrik actie is gebeurt en of het er eerder ook als zo was. Wel tikte/kraakte het bij het linker achterwiel.
kan dit het eerder genoemde kupje zijn? of is er wat ernstigers aan de hand?
Als ik de mini links opkrik, en weer laat zakken, staan de bijde kanten (aan de voorzijde) netjes gelijk.
Als ik nu even op die linkerkant leun, komt de linkerzijde niet meer omhoog, staat 2cm lager als de rechterzijde.
Schokdempers versleten? Of ligt het toch bij het ondertussen befaamde cupje? En als ik er een ringetje wil onderleggen (2mm?) ter compensatie, waar moet dat dan precies tussen? (Tekeninkje?)
Bedankt!
Ingediend door Mini Martin op do, 30-11-2006 15:44
Of de veerbol is slap geworden.
Of het cupje van de trompet is versleten.
Voor is moeilijk bij te komen.
[size=85:3ivygzvn][topics samengevoegd - Crispy][/size:3ivygzvn]
Hee mensen.
Sinds 2 maanden ben ik de gelukkige eigenaar van een mooie zwarte Mini Park Lane uit '87. Na wat motorische probleempjes zit ik nu met het volgende probleem: m'n mini hangt erg naar rechts als je de auto van voren bekijkt, het lijkt wel alsof de schokdempers daar totaal geen nut meer hebben. Nu dacht ik: misschien moeten er nieuwe schokdempers onder. Maar ik heb geen idee welk merk ik moet hebben en waar ik deze het best kan aanschaffen. Wie kan me helpen? Het eronder zetten moet ik daarna maar weer uitvogelen.
Thnx!
je kan bij de sponsoren een std setje krijgen. KYB is dat dacht ik.
Als je wat meer uit geeft kan je gmax of spax nemen
Jaapio
Ik zou dit verschil eerder zoeken in de cups van de Knuckle-joints (onder de trompetten)
Komt vaker voor dat de bestuurderszijde daarop meer doorzakt!
Ingediend door E.d op ma, 24-08-2009 16:58
Helemaal mee eens Peter
en als je dan toch zover bent
plaats er dan gelijk een set hi/low onder
Rails, aangezien je probleem eigenlijk het scheef hangen van de auto is, heb ik je vraag aan een topic over dat onderwerp toegevoegd. Lees het eens door.
RE: hoogte verschil
Ingediend door Ruben op zo, 23-05-2004 19:02
ik heb sinds kort een mini 1000. Nou viel me laatst op toen ik rond mijn mini liep dat links achter mijn wiel veel lager in mijn wielkast zit dan rechts achter dit scheelt toch zo`n 10 cm
nou is mijn vraag wat kan de oorzaak hiervan zijn en hoe kan ik dit weer verhelpen.
alvast bedankt ruben