Heb je al geprobeerd om het blok lopend te krijgen met een contactpuntenonsteking. Daarmee is makkelijker vast te stellen wat het probleem is. Als je het blok daarmee lopend hebt, dan kun je de 123 gebruiken.
- Login of registreer om te reageren
Heb je al geprobeerd om het blok lopend te krijgen met een contactpuntenonsteking. Daarmee is makkelijker vast te stellen wat het probleem is. Als je het blok daarmee lopend hebt, dan kun je de 123 gebruiken.
Ingediend door remlicht99 op di, 02-05-2017 22:09
het probleem is ik heb geen contactpunt ontsteking liggen waarmee ik het zou kunnen testen.
ik zou graag willen weten wat ik verkeerd doe kan iemand mij dat vertellen uit mijn uitleg?
of is er iemand die mij stap voor stap kan uitleggen hoe het wel zou moeten?
Kleppen van cilinder 4 op tuimelen zetten. Dan staat nr 1 op ontsteken(check of poelie merktekens op BDP(0gr) staan. Rotor moet nu op 2 a 3 uur staan.
Waarom hij niet vonkt kan ik zo niet bepalen.
Ingediend door remlicht99 op wo, 03-05-2017 07:29
ik heb zuiger 1 met de behulp van het merkteken op de krukaspoulie en zaagblaadje op het blok, op het bdp gezet. merkteken op poulie staat gelijk met bovenste tandje van het zaagblad.
voor de vonk ben ik de accu aan het laden. zodat we met een 100% accu verder kunnen proberen. hoop toch dat de spanning te laag is om een vonk te krijgen.
kan iemand aan de weerstands waarde zien in mijn begin post of de bobine niet overleden is?
ik heb zuiger 1 met de behulp van het merkteken op de krukaspoulie en zaagblaadje op het blok, op het bdp gezet. merkteken op poulie staat gelijk met bovenste tandje van het zaagblad.
Dat wil niet zeggen dat cilinder nr 1 op ontsteken staat!
Dat kan namelijk ook nr 4 zijn! Dus.....
Kleppen van cilinder 4 op tuimelen zetten. Dan staat nr 1 op ontsteken(check of poelie merktekens op BDP(0gr) staan. Rotor moet nu op 2 a 3 uur staan.
Tuimelen wil zeggen; dat de uitlaatklep(4e cil) aan het "dichtgaan" is(klep komt omhoog) en de inlaatklep(4e cil) aan"t openen" is(klep gaat naar beneden) De klep tuimelaars komen als het ware elkaar tegen. Zet ze zo dat ze beide "gelijk" staan, maw; in de zelfde stand. Dan staat de 1e cil op ontsteken en dat kun je controleren door aan de tuimelaars(1e cil) te voelen, je voelt dan alleen nog maar de klepspeling. De merktekens zullen nu dicht bij elkaar staan. Zet de merktekens op 0gr. Rotor moet nu op 2 a 3 uur staan.
Primaire weerstand mini bobine's:
A = 3.5 Ohm (12v- puntonsteking)
B = 1.5 Ohm (8.6-12v- ontsteking met voorschakelweerstand(Rose + draad)
C = 0.7 Ohm(12v- Elektronische ontsteking (65DM4)
(Ohm waardes kunnen iets afwijken)
Daar je naar mijn weten met een 123 niet lager dan 1.4 Ohm mag hebben, lijkt mij jou bobine(2.5 Ohm) dus geschikt.
bobine(2.5 Ohm) dus geschikt
maar komt de bedrading ook overeen (wel of geen ballast draad ?!!)
test even met een bougie los, of je sowieso een vonk ziet ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ingediend door remlicht99 op wo, 03-05-2017 11:23
@ morrismarc wat jij beschrijft heb ik gedaan.
beide kleppen cilinder 1 staan dicht en je voelt de klepspeling. zuiger staat op zijn verst boven in. de rotor van de ontsteking staat dan op ongeveer 10 uur.
@ Theo van den Bogaard
ik heb voor de bobine een nieuwe plus bij getrokken vanuit de zekeringkast, dit van een plus die geschakeld word door het contactslot. het is een draad van 1mm² dik, dit lijkt me toch wel voldoende.
de min heb ik met een nieuwe draad van 1mm² direct aan het chassis gemaakt. ik heb na gemeten en meet een spanning van 11.6V, met een accu spanning direct op de accu gemeten van 11.8V.
de verbindingen zijn in orde, lijkt mij.
Ingediend door Belske op wo, 03-05-2017 13:20
Even voor de duidelijkheid, wat is bij jou cilinder 1, de cilinder aan de distributiezijde of de cilinder aan de koppelingszijde ?
Als de rotor op 10 uur staat bij ontsteking op cilinder 1 (distributiezijde) dan zit je ongeveer 1/4 omwenteling verkeerd en moet het aandrijfasje van je ontsteking rechts om gedraaid worden zodat je op ± 2 uur uitkomt.
Ingediend door remlicht99 op wo, 03-05-2017 13:53
cilinder 1 is natuurlijk aan de distributie zeide( radiateur) rechts als je er voor staat.
als het asje nooit er uit is geweest na het demonteren van de ontsteking, waarom zou het nu dan opeens moeten worden verdraait?
het motorblok heeft met de as in deze positie bij de verkoper gewoon gelopen..
het moet toch niet uitmaken hoe de rotor komt te staan, je kunt dit naderhand toch corrigeren door met het huis te draaien. het enigste probleem wat je kunt krijgen is dat de bougiekabels te kort zijn ofniet?
Heb je opzich gelijk in remlicht.
Je zou bijna gaan denken aan een bobinekabel die het overzetten nèt niet overleefd heeft. Laat de bobinekabel aan de bobine zitten, maar trek hem los uit de verdeelkap. Druk in het losse uiteinde eens een bougie en leg die tegen de massa(bv tussen een kopbout en het kleppendeksel. Als'tie dan wel vonkt is rotor of verdeelkap kapot. Vonkt hij nog niet probeer dan ipv de bobinekabel een bougiekabel. Vonkt'tie dan wel, is je bobinekabel overleden.
Wie weet is het zo iets simpels!
Ingediend door remlicht99 op wo, 03-05-2017 21:55
morrismarc
ik heb zojuist 2 andere bobines gekregen en geprobeerd wat je zei maar niks van vonk verschillende kabels en bobines geprobeerd.
ik meet 12 volt op de bobine constant. ook als ik de plus van de bobine neem en de massa op t motorblok, gewoon 12volt.
zaterdag gaan we de bobines en kabels testen op een lopende mini van een vriend. dan weten we zeker of onze onderdelen werken.
iemand in de tussen tijd nog tips wat ik kan proberen voor zaterdag? mijn ideeen zijn langzaam op haha
RE: hulp bij 123 ontsteking
Ingediend door remlicht99 op di, 02-05-2017 21:07
goede avond,
van t weekend heb ik een 2e hand motorblok gekocht. het motor blok heb ik getest in de mini van de verkoper. alles was erbij alleen moest ik mijn eigen 123 ontsteking overzetten.
de verkoper heeft zijn 123 gedemonteerd, zonder het asje t verdraaien.
wat ik heb geprobeerd:
zuiger 1 in bdp gezet, kleppen zijn beide gesloten, als ik de motor een kleine beetje draai, links of rechts om word 1 van de kleppen direct bediend.
rotor van de ontsteking staat dan ongeveer op 4 uur. ik verdraai dan het huis zo dat 1 van de contacten in de verdeler kap gelijk staat met de rotor. nu draai ik het huis zo dat het lampje net aan gaat.
het contact waar de rotor op staat word dan kabel naar bougie 1, tegen de klok in worden de rest van de contacten verdeeld over 3, 4, 2.
hierbij krijg ik niks van plof, lopen of ander teken van leven.
verder heb ik nog geprobeerd om zuiger 1 in pdp te zetten met de kleppen beide op speling van de tuimelaar, als ik nu de motor in de juiste richting draai dan blijven beide kleppen gesloten. (volgens mijn weten het einde van de compressie slag en begin van de arbeidsslag waar de vonk nodig is) rotor staat dan ongeveer op 10 uur.
ook hier volgt het zelfde als bij mijn vorige uitleg en ook hier geen teken van leven.
nu op het moment krijg ik geen vonk meer, spanning op bobine 11,6V is deze spanning te laag om te vonken?
bobine ohms gemeten, primair 2.5ohm (tussen de + en - 12v klem gemeten op de bobine). secundair 11.7Kohm (tussen hoogspannings uitgang en - klem 12v gemeten.) klopt dit?
heeft iemand een goede uitleg wat ik moet doen, of wat ik fout doe?
hoop dat jullie me kunnen helpen
groetjes tom