Hulp nodig met de versnelling!

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Hoi mini vrienden

Ben ik net blij dat ik verse APK heb, gebeurt me het volgende. De mini pakt de versnellingen niet op. Je kunt wel schakelen , met of zonder de koppeling in te drukken, maar hij pakt geen enkele versnelling op. Bij gasgeven dus hetzelfde idee als gas geven terwijl ie in de vrij staat. Ik heb het idee dat er aan het mechanisme van de pook iets mankeert, maar ik ben niet zo heel erg thuis in versnellingsbakken. Wie helpt met eruit wat het probleem is en wat te doen?! :(

Tsja zul je net weer hebben als je ff een week op de mini moet vertrouwen omdat de andere auto in onderhoud is grrrrr :'( :r

default

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Kan ook je koppeling zijn. Ik heb dit met Dikkie nl ook gehad. Trapte de koppeling in en vervolgens gebeurde er niets meer. Later bleek dat het gedeelte wat het koppelingshuis in gaat niet meer naar buiten kwam.

Een andere mogelijkheid is dat het schakelpennetje is gebroken. Maar dit kan je aan de onderzijde van de Mini wel zien. Dan hangt nl de schakelstang op de grond.

Er zullen vast wel meer mogelijkheden zxijn waardoor hij niet meer schakelt.

grtzz Martin

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Mini Martin schreef:
Kan ook je koppeling zijn. Ik heb dit met Dikkie nl ook gehad.



Ik nijg ook naar de koppeling. Vooral omdat je kan schakelen zonder de koppeling in te drukken. Laat eens iemand de koppeling indrukken en kijk zelf eens onder de motorkap. Als je onder de kap hangt, helemaal aan je linker hand, zit vertikaal een ronde taps toelopende kap, met in het midden eenpaar moeren, en een hendel. Deze moet bewegen als je de koppeling indrukt.

Gebreurd dit niet dan is de koppeling je probleem. Begin met te checken of je nog vloeistof hebt. Het reservoir zit onder je motorkap recht boven je koppelingspendaal. Een metaalkleurige cilinder met een dop erop. Als hier geen vloeistof meer in zit, is dat je probleem. Bijvullen en de boel ontluchten (belangrijk). Ontluchten zou ik zowieso doen, kan ook het probleem zijn.

Schakelstang denk ik niet. Dan zou je helemaal geen weerstand meer moeten voelen tijdens het schakelen. Pook is dan gewoon een lepen weermee je heen en weer weerstandloos door de soep kunt roeren...

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Precies. Het H-patroon dat je voelt zit in de bak en niet in het pookmechanisme. Zou de pook op de een of andere manier niet meer op de bak zijn aangesloten, dan zou hij maar wat in het rond zwabberen (of los in de soep roeren, zoals Bert het formuleert).

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Bedankt voor de tips ik zal er vanmiddag eens naar kijken! Wordt vervolgd!

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Nou vanmiddag eens een aantal dingen onder de loep gehad.

Een andere mogelijkheid is dat het schakelpennetje is gebroken


Dit is dus niet het geval. Pennetjes zitten er netjes in en bij het schakelen werkt de schakelstang naar behoren.

Deze moet bewegen als je de koppeling indrukt.


De hulpkoppelingscilinder dus. Deze werkt en gaat dus wel op en neer bij het intrappen van de koppeling



Ontluchten zou ik zowieso doen, kan ook het probleem zijn.



Heb ik gedaan, er zat mijns inziens nog voldoende in, maar voor de zekerheid tig keren ontlucht.

Oke tot zover. Dit blijkt dus allemaal naar behoren te werken. Dan de vraag hoe nu verder. Kan het zijn dat er waar de schakelstang de bak ingaat er een van de tandwielen naar zijn grootje is :? Zou dit met de oorzaak te maken kunnen hebben? Ik sta open voor verdere acties die ik zou kunnen ondernemen voordat ik alles eruit sloop :(

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Nog ff een aanvulling. Als ik hem in wat voor versnelling dan ook zet, kan ik altijd de voorwielen blijven verdraaien :? Dt zou toch eigenlijk niet mogen? :?

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Nee. Zou ook overeenkomen met een koppeling die naar de vaantjes is (of tenminste niet doet wat hij moet doen, nl. koppelen).

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Nou ik heb een en ander maar eens uit elkaar gehaald. Koppelingsdeksel eraf (zag er niet nat uit alleen wat vettig in de "wok". Alleen nu de rest nog. Ik vermoed namelijk dat de koppeling gewoon klemt of iets dergelijks of dat de platen versleten zijn. Ik heb alleen geen vliegwieltrekker. Kan dit ook op een "hamer" :)" title="Evil" /> manier van elkaar?

En is er iemand die kan beamen dat de koppeling inderdaad van het een op het andere moment vastzit :? Ik had geen last van slippende koppeling toen ie reed...

To be continued en opmerkingen altijd welkom :D

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Nou hier dan weer een update van het geheel

Heel de koppeling uit elkaar gehad. Eigenlijk niks bijzionders kunnen vinden. Maaarrr nu komt het. Het tandwiel waar de koppelingsplaat op draait zit dus om de motoras. Als ik nou de wagen in de versnelling zet, dan zou dit tandwiel toch niet te verdraaien moeten zijn? Dat kan dus wel! Voorzover ik het heb uitgedokterd met veel beredeneren en filosoferen :) zou dit dus duiden op en probleem in de transmissie achter het vliegwielhuis.. dus ik denk de olie er maar af en het huis eraf om erachter te kunnen...

Wie o wie kan het met mij eens zijn zodat ik er zelf ook nog wat van geloof :?

default

RE: Hulp nodig met de versnelling!

en rob is het gelukt , ik zit denk ik met een zelfde soort probleem , alleen is het bij mij alleen de eerste versneling die ht dus neit doet terwijl onder de auto alles goed zit .

ik heb de koppelingsplaten al vervangen maar de eerste doet het nog niet , ik hoor graag of het gelukt is

RE: Hulp nodig met de versnelling!

ok..

volgens mij klopt het wat je zegt:

je primairy gear zou in de versnelling niet onbelast rond mogen kunnen draaien.

ik zit zelf te denken aan versleten selecteur vorken.

Een afgebroken nok op schakelstang

(maar ik heb niet zo'n held met bakken)

eigelijk moet je motor er nu uit:

dan bak en blok scheiden en kijken wat er loos is.

default

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Het tandwiel waar de koppelingsplaat op draait zit dus om de motoras. Als ik nou de wagen in de versnelling zet, dan zou dit tandwiel toch niet te verdraaien moeten zijn?



Klopt, in principe zou de zelfs auto moeten gaan rijden als je hieraan zou draaien alstie in een vernelling staat, mij echter nog nooit gelukt :)

Als je aan dat tandwiel draait, draait dan het onderste tandwiel incl as van de versnellingsbak ook? Dan moet ik je echt teleur stellen..... dan moet je motor eruit..... Dan zit het echt in de bak...

Suc6!
Rem

default

RE: Hulp nodig met de versnelling!

helaas de eerste versneling is dus stuk . ik moet nu wegrijden in de tweede , maar hoe lang nog
ik moet er dus een andere bak onder gooien volgens boss classics , ik las elders dat versnelingsbakken uit 89 dat probleem vaker hebben , iemand ervaring
heeft iemand nog een versnelingsbak liggen die er onder past voor weinig ?


mvg Panman

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Hallo jongens.

Een kapotte transmissie is slechts één mogelijkheid.
Een andere is dat een van de homokineten stuk is of zelfs een spiebaan. (die de as met de binnenste of buitenste homokineet verbind) dan draait de aandrijfas dus vrij rond in de kineet en blijft je mini gewoon op z'n plek.

Het tandwiel (Vliegwiel) kan met de koppeling gedemonteerd en bougies uit de motor min of meer vrij ronddraaien. als de koppeling er op zit (en je bent zo sterk) moet je inderdaad de hele aandrijving mee kunnen nemen, slipt de koppeling echt heel erg dan hoor je het zelfde geluid als van een aanlopende rem. Is dat niet het geval, let dan vooral eens op de geluiden die je mini produceert, kloppende geluiden onderin duiden op een kapotte aandrijving.

Let ook eens op het differentieel, die dingen kunnen ook stuk. Een kapot differentieel hoeft niet perse een geluid te maken.

Ik geef, zoals jij het beschrijft de bak nog de minste kans van stuk zijn. Zoals Eelke Blok al schreef "het H patroon zit in de bak"

Er zou dus inderdaad iets stuk kunnen zijn tussen de primaire as en de bak, met de koppeling als hoofdverdachte. Sluit echter niet uit dat er iets kapot is tussen de bak en het (de) wiel(en)

TLR-Mini The Little Red Mini

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Nog een tip (lees MiniWorld) neem altijd een gereviceerde of tweedehands bak compleet met diff. Het differentieelhuis werd in de fabriek aangepast op de bak en zijn niet uitwisselbaar met andere bakken!!

TLR-Mini

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Mmmm toch ff tijd voor een update, ik meende mij te herinneren dat ik in dit topic de oorzaak al uit de doeken had gedaan maar kan het niet vinden.... O:)

Anyway, hele blok is eruit geweest en na scheiding van bak en blok was de oorzaak snel duidelijk. Het laaste tandwiel van de bak die je diff aandrijft was met as en al afgebroken en lag zielig onder in de bak. Dus totaal geen overbrenging meer van motor op wiel :(
Bak dus naar z`n grootje heb gelijk een bak gekocht met een kort diff en die erin gezet. Is een stuk leuker voor in de stad!

Wel lomp trouwens dat die as gewoon was afgebroken is toch bijna duimdik O:)

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Eh, als de pinion afbreekt met as en al dan zou ik bijna denken dat een poging is gedaan tot een burn-out waarbij het hele zaakje af is gebroken.

Ben overigens nog steeds op zoek naar een 3.1 diff trouwens. Was die van jou een 3.1?

RE: Hulp nodig met de versnelling!

De ouwe die nu kaduuk is was een 2.95 zelfs. Heb nu een 3.44 en das een stuk beter :P. Maar onder zowat alle 12 inch mini`s van pak m beet na 85 hangt wel een 3.11 daar moet dan toch wel aan te komen zijn :?

RE: Hulp nodig met de versnelling!

Herstel; ik ging er vanuit dat er flink is geragd met jouw bak omdat de pinion incluis een stuk as was afgebroken maar...

ik heb een artikeltje van Keith Calver gelezen waar in staat dat bij bepaalde blokken de as van het kilometertellerhuis te strak in de mainshaft van de versnellingsbak zit. Gevolg; het hele zaakje breekt af.

Ergo; er moet een beetje gezonde speling in zitten dan gaat het goed.

Vwb die 3.1 diff; ik heb de grootste moeite er één te vinden dus als jij iets weet hoor ik t graag.