Een Mini-garage? Ik geloof dat de tip van de dag was om grotere bumpstops te monteren (van een Triumph nogwat). Daarop kun je in geval van nood zelfs rijden als de hydrolastic niet op druk is.
- Login of registreer om te reageren
Een Mini-garage? Ik geloof dat de tip van de dag was om grotere bumpstops te monteren (van een Triumph nogwat). Daarop kun je in geval van nood zelfs rijden als de hydrolastic niet op druk is.
Eelke schreef:
grotere bumpstops te monteren (van een Triumph nogwat).
Kijk.. dat nogwat ben ik erg in geinteresseerd
Is er iemand die dit weet? Aangezien de bumpstops toch vervangen moeten worden doen we dat meteen maar voor een paar Triumph nogwat exemplaren
Ze komen bij mijn weten van een MGB af... Ben van Leeuwen heeft die dingen gewoon op voorraad trouwens.
Overigens kun je met een hiedrolastiek-mini ook rijden zonder dat er druk op 't systeem zit, als je dat dan maar niet te vlug doet (vmax = 50 km/u) en niet te ver.
Ben verkoopt trouwens ook een pomp voor het hydrolastic verhaal... wel een beetje duur zeg maar. Volgens mijn zwaar verouderde gulden-prijslijst van ome Ben moet ie rond de 995 gulden opbrengen (ex BTW) Maar misschien kun je 'm lenen ofzo...
Een Metro rijd ook met Hydrolastic rond alleen dan heet het Hydragas; ik heb een vermoeden dat een Roverdealer dit nog wel kan.
En: het zit ook op de MG F. VOor de TF (opvolger) hebben ze het wel vervangen door conventionele ophanging. Het is natuurlijk alleen de vraag in hoeverre die nieuwere systemen "compatible" zijn met het oude Hydrolastic. Hetzelfde principe alleen is natuurlijk niet voldoende.
Maarten van den Akker schreef:
Een Metro rijd ook met Hydrolastic rond alleen dan heet het Hydragas;
Jep, alleen zijn dit zoals je al aangeeft zogenaamde "gas" veer-bollen. De mini had Hydraulische veer-bollen. Met behulp van vloeistof. Denk zelf dat hierin nog wel wat verschil zit.
Rover-dealers zijn wellicht een optie als die Hydra-gas systeem ook op Hydro werkt. Minicentre's zullen ze nog wel hebben, en ik weet toevallig dat er een garage in Maassluis zit die vroeger Mini-dealer was, en tegenwoordig "weer" veel in mini's doet. Zij hebben het systeem van de vroegere Hydrolastic mini's nog.. Als je in de buurt woont..
In eem Metro zit hetzelfde "zeepsop" als dat ik in Minis heb gezien, het lijkt er wel op in ieder geval.
Bert schreef:
Een Rover-dealers zijn wellicht een optie als die Hydra-gas systeem ook op Hydro werkt. Minicentre's zullen ze nog wel hebben, en ik weet toevallig dat er een garage in Maassluis zit die vroeger Mini-dealer was, en tegenwoordig "weer" veel in mini's doet. Zij hebben het systeem van de vroegere Hydrolastic mini's nog.. Als je in de buurt woont..
Helaas.. ik woon in Schoorl, en dat ligt 200km boven Maassluis en aangezien je met een leeg systeem niet harder mag dan 50km/h is dat geen optie. Maar ik ga tegen de tijd dat het subframe weer op zn plaats gehangen wordt wel ff rondbellen. Jammer dat de Rover garage in Alkmaar er niet meer zit
Maarten van den Akker schreef:
In eem Metro zit hetzelfde "zeepsop" als dat ik in Minis heb gezien, het lijkt er wel op in ieder geval.
Volgens mij ruikt "zeepsop" altijd lekker fris, maar de vloeistof dat uit het hydro-systeem kwam rook alles behalve fris
Maarten van den Akker schreef:
Weet ik , maar het lijkt er qua kleur en bellen wel op, toch?
De kleur heeft veel weg van smerig afwaswater, maar bellen
Boek: De Mini van Jan de Lange":2dlb6vkr]Het idee lijkt een beetje op het hydraulische systeem van grote Citroëns, alleen wordt er geen hydraulische olie gebruikt, maar water met middeltjes tegen bevriezing en corrosie.[/quote:2dlb6vkr]
Ik ga er vanuit dat ze dezelfde vloeistof in de Metro gebruiken. Om een idee te geven, de geur van de vloeistof heeft veel weg van hele oude koelvloeistof
Ik ga er vanuit dat ze dezelfde vloeistof in de Metro gebruiken. Om een idee te geven, de geur van de vloeistof heeft veel weg van hele oude koelvloeistof
Klopt!!
Sander-T schreef:
Ze komen bij mijn weten van een MGB af...
Klopt, ze staan ook in het MiniSpares boek met als bijschrift [i:13gy7xx0]"same as the MGB". [/i:13gy7xx0]We hebben ze vandaag besteld. Ook gelijk ff gevraagd wat een nieuw pompje kost, en dat komt bij mijn onderdelenleverancier angstig in de richting van de zwaar verouderde BvL-prijs [i:13gy7xx0](volgens Sander 995 gulden excl BTW)[/i:13gy7xx0]
De vloeistof zelf is qua prijs te vergelijken met de prijs van motorolie.
Overigens, het is niet alleen om redelijk door te kunnen rijden zonder druk op het hydrolastic systeem, maar ook om het weggedrag te verbeteren, heb ik vandaag van Mischa begrepen. Hydrolastic met deze bumpstops en ook schokbrekers schijnt veel beter te rijden dan zonder. Met deze setup voelt het in elk geval goed. Zonder zou ik niet weten, geen ervaring mee.
Eelke schreef:
Hydrolastic met deze bumpstops en ook schokbrekers schijnt veel beter te rijden dan zonder. Met deze setup voelt het in elk geval goed. Zonder zou ik niet weten, geen ervaring mee.
De schokbrekers komen er misschien ook nog wel op. Eerst weer ff zorgen dat de MK1 de weg op kan, je hebt gezien hoe ie er nu bij staat
Ik heb geen ervaring met bumpstops, degene die er op zaten waren echt op of zelfs al afgebroken. Ik kan je alleen wel vertellen dat je geen last moet hebben van een zwakke maag. Het deint na een drempel redelijk lang door en bij bochten helt ie behoorlijk over
Nou, daarvan is in de Riley van Mischa in elk geval geen sprake van. Ook t.o.v. een "droge" Mini heel soepel, en geen spoor van deinen.
hallo jeroen
ik heb op mijn riley bumpstops gemonteerd van minispares deze hebben gelijk de goede bevestegings beugel. artnummer: cajj4007 voor, cajj3313 achter
een schokbreker voor zal ik zeker ook monteren.
hier kan je alleen een standaard uitvoering voor gebruiken en absoluut geen gas uitvoering.
als je wilt weten hoe dit rijd kan je mij altijd een keer bellen op 0575-547660.
kan je een keer proef rijden in de Riley.
mvgr mischa
Iedereen enorm bedankt voor de reacties en hulp.
De MKI staat inmiddels weer op z'n wieltjes.
Jeroen (mijn broer, tevens aanstichter van het minivirus) en ik hebben de bumpstops gemonteerd waar Mischa een foto van heeft geplaatst, en deze zien er een heel stuk beter uit dan de twee die er nog opzaten .
Ook hebben we het systeem op een alternatieve maar zeer effectieve manier opgepompt zodat ie weer perfect veert. We hebben het als volgt gedaan:
de "vul"ventielen zijn exact hetzelfde als een autoventiel, dus hebben we een fietspomp (met een aansluiting voor een autobandventiel) gevuld met nieuwe hydraulastic vloeistof en op het vulventiel aan de auto geplaatst. terwijl de pomp handmatig onder druk werd gezet werd de auto met een krik omhoog getild, wat ervoor zorgt dat de druk van het systeem verminderd wordt. Een gevuld systeem heeft namelijk een druk van circa 35 bar, en dat red je niet met een fietspomp .
Ik heb er vandaag sinds 3 maanden weer een keer mee gereden en hij rijdt nu veel beter dan voor de roestoratie, het erge overhellen in de bochten is eruit, als ik zijwind heb voel ik de mini veel minder slingeren. Dus ik vind het perfect.
Even een oud topic naar boven halen.
Nu heb ik dus hetzelfde probleem; waggelen en zwabberen en een verschrikkelijk slappe vering.
Nu is gisteren het systeem weer opgepompt, echter zonder verandering.
Mijn broertje zegt dat een hydraulastic mini ongeveer net zo stug hoort te zijn als een mini op rubber bollen, mijne is dus ongeveer net een eend .
Ook is het zo dat bij het rijden door een kuil de mini alle kanten op zwabbert (wel spannend), heeft dit ermee te maken (mijn insziens wel) of ben ik op zoek naar 2 problemen.
Groet ron
Op wat voor druk hebben jullie het systeem gebracht? Als ie op de juiste druk staat komt ie achter helemaal omhoog. Een hydrolastic-Mini zal nooit zo veren als een met ''droge'' vering. Maar ik zou eerst ff de uitlijning aan de voorkant controleren want wat jullie met die spanbanden op de voorwielen deden leek me niet zo gezond. De wielen stonden toen niet meer in lijn. Ik heb ook wel eens van een forummer gehoord dat ie achter niet van die trekveren had maar ook een soort kleine schokdempers???
Groeten Johan
Johan, wat wij met die spanbanden deden was een auto vastzetten op de aanhangwagen, gelukkig hebben wij die tussen de bovenste en onderste draagarmen gedaan. We hebben dit al vaker gedaan en als je even verder kijkt als je neus lang is, dan zie je dat dit een normale manier is van auto's transporteren.
Het vergelijk met een andere mini komt voort uit het feit dat we een mini hebben gevoeld, die bij een gerenomeerd minicenter stond.
Het oppompen is nu gebeurt bij een voormalig rover-dealer (die er dus geen lucht in heeft gedaan!!! zoals er wel inzat).
En die schokdempers werden inderdaad wel vaker gemonteerd, meestal voor.
Als iemand nog een bruikbaar antwoord heeft, houd ik mij aanbevolen.
Groet ron
Ik zou je wellicht kunnen helpen, waare het niet dat mijn hydrolastic lek is en volgens mij altijd is geweest, daarom de switch naar droge vering. Is dat ook geen optie voor jou?
Er zijn duidelijk niet veel mensen hier met hydrolastic vering. Ik heb overigens ook schokdempers aan de voorzijde en zover ik weet horen die er ook gewoon onder, de boel moet wel gedempt worden !
Dennis
He Dennis, ben je nu aan het switchen naar droge vering? Of heb je de hydrauliek er al onder vandaan?
Ben je morgen in Utrecht? Zo ja, schiet ik je (of jij mij) even aan. Ik ben wel geintresseerd naar ombouw.
Anders neem ik van de week ff contact op.
Groet ron
Ingediend door Fons op zo, 04-10-2015 12:00
Handig, een Miniformat. Alleen zijn de berichten uit 2003, meer dan 12 jaar oud. Er zijn dus nog minder mini'smet en hydro veersysteem.
Ik ben momenteel op zoek naar iemand die een pomp en vloeistof heeft om een auto iets hoger op zn poten te zetten.
Ik ben de vrolijke bezitter van een mgf waarin ze het oude welbeproefde veersysteem van de mini hebben toegepast. Ik heb veel ervaring met de mg, nu is de mijne na 16 jaar ietwat verzakt en moet hij 3 cm omhooggevallen om op de normale hoogte te komen.
Is er iemand in de omgeving van Breukelen die me verder zou kunnen helpen? Ik zou dat zeer waarderen.
Groeten Fons
In De Meern had je volger de Garage Jan Donker, op tStrijkviertel. Die zaak is een paar jaar geleden verkocht aan een nieuwe garage houder. Je hebt dik kan dat ze de originele hydroplastic pomp daar nog hebben.
kleinigheidje, maar de MGF heeft Hydragas, wat betreft de werking gelijk aan Hydrolastic en dus kan een garage dat wel voor je oppompen. Er zijn ook omgebouwde vetspuiten te koop voor deze klus:
http://www.mgfregister.org/forum/viewtopic.php?t=5584
succes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door geertmk3 op do, 08-10-2015 09:42
Hier nog een "hydrolastic" gebruiker!!
Heb wel iemand met een pomp gevonden, maar wil met het oog op de toekomst (leeftijd garagehouder) zelf iets aanschaffen voor vullen/bijvullen.
Kom er niet uit of je met de link van Theo ook het hele systeem kan vullen aangezien op "het monstergrote" apparaat van de garagist ook ontluchting etc zit...
Zo moet het apparaat ook functioneren.
Allereerst wordt de boel leeggezogen.
Dan vacuum erop, ff 2 kranen omzetten en het vacuum zuigt de vloeistof in je systeem.
Kind kan de was doen.
Groet ron
RE: Hydrolastic vering
Ingediend door Jeroen op ma, 28-04-2003 22:01
We hebben van het weekend het achtersubframe van de MK1 van mn broer gedemonteerd. Aangezien deze Hydrolastic vering heeft is het systeem leeg laten lopen en afgekoppeld.
Over een tijdje wordt het subframe weer op zn plek gehangen, en dan moet het systeem natuurlijk ook weer gevuld en op druk gebracht worden.
Heeft er iemand ervaring met het op druk brengen van Hydrolastics? Welke garages kunnen dit nog? C!tro3n?
Het systeem ziet er nog vrij aardig uit, en op het oog hoeft er, op een paar stofhoezen in het subframe na, niets vervangen te worden. Is er misschien nog iemand met een tip in de trant van [i:12g277jj]Als je toch bezig bent zou ik meteen het/de ..... vervangen[/i:12g277jj]