Identificatie versnellingsbak

RE: Identificatie versnellingsbak

Ik heb vandaag mijn versnellingsbak uiteen gehaald. Maar ik kan er niet meer goed uit wijs of het nu A of B type versnellingsbak is en wat er aan gedaan kan/moet worden om hem te restaureren. Ik heb er wat foto's van gemaakt:

















Op de laygear tel ik 13-19-24-28 tanden en de code die erop staat is ADO 16. Als ik het goed heb heeft hij baulk rings, maar ik kan niet zien of het nu a of b type is. (Sorry dat ik er wat Engels tussendoor gooi maar ik weet de Nederlandse benaming voor sommige onderdelen niet)

Gr!

RE: Identificatie versnellingsbak

Baulk rings = synchro(mesh) ringen.

Wow...wat is er met deze bak gebeurd?
Er ligt op de tweede foto behoorlijk wat troep onderin en op de derde is erg veel rommel te zien tussen de tanden van diverse tandwielen...
Volgens mij kun je het beste gewoon alles vervangen niet; hier en daar zijn er hoekjes van tanden af...

Volgens dit linkje is het sowieso een MK I bak met 3 gesynchroniseerde versnellingen (1e niet dus), uit de rest van de tandwielcodes moet je zelf kunnen opmaken of dit een 'magic wand' of 'remote' type A of B is.
Succes!

RE: Identificatie versnellingsbak

Ja, en ik heb de bak al een keer helemaal ondergedompeld in product :P . Zat behoorlijk wat vuiligheid in. Ik heb hem van iemand overkocht waar hij al een tijdje heeft open gestaan.

Ik heb de versnellingen van de as af gekregen en zie nu dat de tandwielen op bussen lopen ipv naaldlagers. Dus als ik mij niet vergis, is dit dan een 3 synchro magic wand met baulk ring synchro's en a-type versnellingen?

Ik denk dat ik sowieso de laygear, achteruit versnelling en eerste versnelling moet vervangen aan de slijtage te zien, als ik die onderdelen nog ergens kan vinden..

Gr!

RE: Identificatie versnellingsbak

Kan op de foto niet zien of e bronzen ringen hebt, maar misschien heb je hier iets aan link.

André

RE: Identificatie versnellingsbak

Hey André,

Ik heb hem opengedaan en zitten inderdaad bronzen bussen op de as.

Gr!

RE: Identificatie versnellingsbak

3 synchro met a type gears

maar war er inderdaat al gezegd is wat is er met deze bak gebeurd
ik zou zelf opzoek gaan naar een beter binnen werk en dan eigenlijk ook gelijk een b type dat past overigends prima in de behuiziung die je al hebt 22g68

hilbert

RE: Identificatie versnellingsbak

Ik weet niet juist wat ermee gebeurd is, maar er zat wel veel vuil in.
Bedoel je met nieuw binnenwerk nieuwe versnellingen, laygear en uitgaande as, allemaal in B type?

Gr!

RE: Identificatie versnellingsbak

Brutus schreef:

Volgens dit linkje



Leuk om te zien dat mijn lijstjes toch nog ergens goed voor zijn ;)

Het is een A-type 3-synchro bak (uit het hoofd: ADO16 = 22A381 als ik me niet vergis). De staat waarin het zich verkeerd is niet geheel ongewoon voor een dergelijke bak. Ik heb nog een aantal onderdelen hiervoor NOS liggen en ook nog divers gebruikt spul.

Ombouw naar B-type is zeker mogelijk, maar dan moet wel bijna alles vervangen worden: de hoofdas met alle onderdelen erop en uiteraard ook het torentandwiel.

RE: Identificatie versnellingsbak

Hey Bart,

Bedankt voor de verduidelijking. Ga er begin volgend jaar eens mee langs komen als dat goed is. Heb eerst nog examens tot begin februari. Dan kunnen we eens zien wat ik allemaal nodig heb om hem terug goed te krijgen :) .

Gr!

RE: Identificatie versnellingsbak

Kom maar een keer langs, dan kijken we precies wat het is en wat nog bruikbaar is.