Iemand nog een idee? oliegebruik

default

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

Hier even snel een opsomming van het probleem.
Ongeveer 2 jaar terug is de koppakking gaan lekken waardoor motor warm is geworden.
Gevolg: oliegebruik.
Dus motor uit elkaar gehaald, kop gecontroleerd,deze was vlak en niet gescheurd.
Daarna zuigers en cylinders gecontroleerd,alles in orde.
Motor weer opgebouwd met nieuwe zuigerveren en lagers: roken
Kop laten reviseren met nieuwe kleppen en gelijders,dit alles bij een revisie bedrijf met een goede naam: weer roken.
Kop gewisseld met een andere die goed is:roken
Vervolgens andere motor ingebouwd waarvan historie bekend is en geen oliegebruik heeft,dit in combinatie met de gereviseerde kop: weer roken
Motor uit elkaar gehaald, naar een ander revisiebedrijf voor second opinion, niets op aan te merken.
Carter heeft geen overdruk,de ontluchters zijn open. HRC heeft wel remvloeistof in de booster en via vacuum in de carburateurs gekomen. Dit euvel is verholpen,maar het roken blijft.
Na iedere motormontage is er nieuwe 20W50 olie in gegaan.
Het is echt motolie wat verbrandt,een paar keer gas geven en de straat staat vol blauwe rook.
Ik hoop dat iemand nog een idee heeft,want mijn ideeen beginnen op te raken, evenals miin geld en eerlijk gezegd ook mijn zin om hier mee door te gaan.

Met vriendelijke groet, Arjan

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

Nicotine Pleisters ;) ;)

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

Heb je al eens gedacht dat de uitlaat zelf vol olie kan zitten?

Eerst een rit van een uur op 80% volgas, en dan nog een keer kijken?

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

Als het tweede blok goed was voor de inbouw dan zit het euvel dus in de kop. Het enige wat ik kan bedenken is een gescheurde kop. Hoe zien de bougies eruit?

Dennis

default

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

Ik heb diverse keren een testrit gemaakt waarbij de boel goed opgewarmd is.
Hoe warmer hij wordt,hoe meer hij rookt, ook na een rit van anderhalf uur.
Als het oud zeer zou zijn moet dit toch minder worden

Cylinderkop is door revisiebedrijf gereviseerd en vervolgens door ander revisiebedrijf gecontroleerd (second opinion).Als de kop gescheurd zou zijn zou een van deze twee dat toch opgemerkt moeten hebben. Ze hebben hem ook afgeperst.
Alle bougies hebben dezelfde zwarte aanslag. Als het een scheur zou zijn zou volgens mij een bougie/cylinder hier last van hebben.
Alle vier de toppen van
de zuigers hebben ook dezelfde aanslag.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groet,Arjan

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

Misschien stom idee, maar wel ooit meegemaakt... Perongeluk diesel getankt?

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

"De carter-ontluchters zijn open"
Zijn ze niet een beetje [i:2i4ueuc2]te[/i:2i4ueuc2] open, zodat er olie meekomt.
Je hebt het ook over remvloeistof in je rembooster.
Als je carter-ventilatie niet goed werkt, krijg je ook olie in je booster.

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

Volgens mij kan je rembekrachtiging(er), of het membraan er van stuk zijn.
Aan je motor ligt het niet!
door de vacuüm trekt je carb de olie door het membraan heen.de slangen in hup je spruitstuk/carb in.
sleutel je bekrachtigen er eens af en laat de olie uit het reservoir lopen. schudt dan met de pot lekker heen en weer. hoor je geklots dan is die stuk.

gr ivo

default

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

Die gedachte had ik ook al.
Zat inderdaad remvloeistof in de booster.
Heb hierna vacuumslang losgehaald van booster en afgedopt.
Motor laten lopen,maar het roken blijft.
Heb er hierna echter nog niet mee gereden, maar zou dat beetje remvloeistof zoveel rook kunnen veroorzaken, ook als de motor een klein uurtje gelopen heeft met afgekoppelde vacuumslang?
Ik zal binnenkort even de snelweg opduiken om hem weer goed warm te stoken, eens kijken wat dat doet.

Groet,Arjan

default

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

En nee, geen diesel getank.
Carterontluchters lopen via slang naar luchtfilterhuis.
De luchtfilters zijn en blijven schoon en droog.
Geen spoortje van olie of vettigheid.
Vloeistof inde booster is zeker remvloeistof en geen motorolie.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groet,Arjan

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

Jonwat een zoektocht.

Oke bij bijde blokken rookt de motor.
Maar je hebt de zelfde kop gebruikt?
In alle cilinders zit de zelfde zwarte aanslag.
Ik denk echt dat je iets vergete bent, of een of ander onderdeel / seal, gebruikt hebt dat niet de juiste maat heeft.
Kan het zijn dat je de verkeerde VALVE STEM OIL SEAL' niet in de juiste maat hebt besteld, gemonteerd?
Door het vacum tijdens de inlaatslag kan er, langs de klep( stang) olie worden aangezogen.

default

RE: Iemand nog een idee? oliegebruik

De klepsealtjes zijn bij de revisie en bij de second opinion vervangen door degene in de orginele pakkingset.
De tweede motor is verder niet uit elkaar geweest,geschiedenis is bekend. Alleen de kop is omgewisseld.
Zowel de plaatselijke specialist,met een uitstekende reputatie,als mijn vader(automonteur met 40 jaar ervaring) staan ook voor een raadsel.
Ik heb nu een andere HRC met booster. Eerst die maar monteren en dan eens een flink stuk gaan rijden. Wie weet....

Groet,Arjan