Ijzer uit differetieel?

RE: Ijzer uit differetieel?

Ik heb recent een mini aangeschaft, een spi uit 93. Omdat ik de staat niet wist van het blok heb ik hem een beurtje gegeven. In de olie die ik heb afgetapt vond ik een klein stukje ijzer dat lijkt op een gedeelte van een soort opvulring. In de haynes manual vond ik een plaatje waar een ringetje opstaat waar het best een stukje van zou kunnen zijn. Het betreft het zogenoemde "pionion thrust washer" en staat op een tekening bij Hfst 8 differential unit. Stukje is nl kenmerkend met een klein puntje erin zoals dit ding.
Nu is mijn vraag, kan het kwaad dat deze ring gebroken is of geeft het alleen een rammelend geluid? Kan het ratelen als je stil staat (lees stationair in zijn vrij)?
Ik heb er nu al 250 km mee gereden en niet zo zuinig en hij rijd heel erg goed.
:D

default

RE: Ijzer uit differetieel?

minipino schreef:

Nu is mijn vraag, kan het kwaad dat deze ring gebroken is of geeft het alleen een rammelend geluid?



## mijn antwoorden:

ja, het kan kwaad.

'rammelend geluid': uiteindelijk wrsch. een grote terminale rammel en dan alleen nog het geluid van de lier van de oprijwagen van de anwb.

voor wat ik weet is een 'thrust washer' een borgring.
'borg' komt van 'borgen' en wil zeggen dat iets op zijn plaats wordt gefixeerd of tegen (los)draaien wordt gezekerd.

wanneer die washer in je carter ligt (of op jouw keukentafel) vervult ie die rol niet meer en gaat er in je differentieel iets in de soep lopen.

dit wordt dus iets van 'blok eruit en differentieel uit elkaar'.

er zijn bedrijven gespecialiseerd in versnellingsbakrevisie, daar zou je de tekening heen kunnen mailen en vragen wat de toekomstverwachting is.

RE: Ijzer uit differetieel?

dat soort brokken in de olie is altijd foute boel ..

niet alleen in het diff, maar ook in de versnellingsbak zitten 'thrust washers' (met van die puntjes er in)

(het zijn AFAIK bronzen ringen die als axiaal lager werken)

.. doorrijden kan lang goed gaan .. totdat er zo'n metalen stukje ergens tussen slaat ..
:x

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Ijzer uit differetieel?

Ok, hier heb ik wat aan. AL was ik al bang zo'n antwoorden te krijgen :x
Het stukje wat ik gevonden heb is waarschijnlijk al ergens tussen gekomen, want het ziet verwrongen uit :(
Wat is nu wijsheid? Ik had deze mini gekocht omdat mijn andere uit elkaar ligt en wel vervoer nodig heb.
Is zo'n revisie duur? En waar kun je zo iets laten doen in mijn omgeving?

RE: Ijzer uit differetieel?

Revisie is het beste, maar een andere optie is: eerst kijken waar het vandaan komt... Misschien valt de schade mee, en kan je het onderdeeltje vervangen...

Als je je blok eruit haalt en je schroeft je diff open en dat is duidelijk de boosdoener (je ziet een ring zitten met een stuk eraf, en duidelijk het stuk dat los ligt is daar af :P ), hoeft de rest van je blok niet meteen uit elkaar (al zou het wel verstandig zijn dan meteen ff de bak eraf te halen en te bekijken...)
Diff eraf, herstellen, en er weer erop is niet zo heel veel werk...

Maargoed, het blok zal eruit moeten... :P

RE: Ijzer uit differetieel?

Kan op slot

RE: Ijzer uit differetieel?

waarom op slot???

ben eigenlijk wel benieuwd wat je hiermee gedaan hebt uiteindelijk...

RE: Ijzer uit differetieel?

Olie destijds afgetapt en vervolgens blijven rijden. Niets meer gemerkt. Ondertussen heb ik de mini overigens niet meer..

RE: Ijzer uit differetieel?

topics in standaard techniek gaan nooit op slot, maar blijven een naslagwerk voor andere gebruikers van dit forum die een soortgelijk probleem hebben

Jaapio

RE: Ijzer uit differetieel?

prima, wist ik niet d:)b