RE: Ijzer uit differetieel?
Ingediend door metrodriver op do, 19-07-2007 11:54
minipino schreef:
Nu is mijn vraag, kan het kwaad dat deze ring gebroken is of geeft het alleen een rammelend geluid?
## mijn antwoorden:
ja, het kan kwaad.
'rammelend geluid': uiteindelijk wrsch. een grote terminale rammel en dan alleen nog het geluid van de lier van de oprijwagen van de anwb.
voor wat ik weet is een 'thrust washer' een borgring.
'borg' komt van 'borgen' en wil zeggen dat iets op zijn plaats wordt gefixeerd of tegen (los)draaien wordt gezekerd.
wanneer die washer in je carter ligt (of op jouw keukentafel) vervult ie die rol niet meer en gaat er in je differentieel iets in de soep lopen.
dit wordt dus iets van 'blok eruit en differentieel uit elkaar'.
er zijn bedrijven gespecialiseerd in versnellingsbakrevisie, daar zou je de tekening heen kunnen mailen en vragen wat de toekomstverwachting is.
- Login of registreer om te reageren
RE: Ijzer uit differetieel?
Ingediend door minipino op do, 19-07-2007 10:29
Ik heb recent een mini aangeschaft, een spi uit 93. Omdat ik de staat niet wist van het blok heb ik hem een beurtje gegeven. In de olie die ik heb afgetapt vond ik een klein stukje ijzer dat lijkt op een gedeelte van een soort opvulring. In de haynes manual vond ik een plaatje waar een ringetje opstaat waar het best een stukje van zou kunnen zijn. Het betreft het zogenoemde "pionion thrust washer" en staat op een tekening bij Hfst 8 differential unit. Stukje is nl kenmerkend met een klein puntje erin zoals dit ding.
Nu is mijn vraag, kan het kwaad dat deze ring gebroken is of geeft het alleen een rammelend geluid? Kan het ratelen als je stil staat (lees stationair in zijn vrij)?
Ik heb er nu al 250 km mee gereden en niet zo zuinig en hij rijd heel erg goed.