Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

default

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

De dop van het kleppendeksel, die je opendoet wanneer je olie indoet. Nou, de onderkant ervan is in een cilindervorm.

In de cilindervorm, zit er een soort prop van ijzerdraadjes. Geen idee waarvoor het is, maar als alles werkt, laat ik het lekker zo. Nadat hij enorm veel olie verloren had, vul ik 'm bij. Tijdens het losdraaien, viel de prop eruit en rolde in de motorruimte. Ik 'm natuurlijk niet meer terugvinden. :|.

Mkay. Rijden maar. De toerenteller blijft op 4000 toeren steken, ook al draait de motor stationair. Halverwege het ritje, begon de motor tijdens het schakelen hevig te bokken en kon ik de auto niet meer recht houden. En dat meerdere keren. Ik vermoed dat beide iets met elkaar te maken hebben. Tijdens de terugweg, bokte hij niet meer :?.

Weet iemand waar die prop in de dop voor bedoeld was :?.

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

Die prop is een soort van filter. Die houd alle, voor de motor, schadelijke dingen buiten. En zorgt er ook voor dat een deel van de olie en alles in het blok blijft. Via je dop voert hij namelijk lucht aan richting de motor.

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

Volgens haynes moet deze dop (filter) periodiek vervangen worden. Uit mijn hoofd iets van 1 keer per 2 jaar. Lijkt me nu een goed moment.

Wat het slechte lopen en de problemen met de toerenteller betreft lijkt het me onwaarschijnlijk dat dit hier iets mee te maken heeft of er moet iets serieus mis zijn met je carterdruk.

Waarschijnlijk iets met de ontsteking. Slecht contact bij de bobine ofzo? Misschien iets losgeraakt of verschoven bij het zoeken naar de prop?

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

BruteSound schreef:


Halverwege het ritje, begon de motor tijdens het schakelen hevig te bokken en kon ik de auto niet meer recht houden. En dat meerdere keren. Ik vermoed dat beide iets met elkaar te maken hebben.



zou het niks met de halve liter jenever te maken kunnen hebben die je van te voren opgedronken hebt???

ff serieus, het bokken kan ook met je olienivo in je carb te maken hebben.
vul je dashpotje eerst eens.
het blijven hangen van je toerenteller heeft daar niks mee te maken.
deed hij het 1 keer, dan maakte ik mij er niet te druk over.
misschien een beetje rommel in je klokje.
doet hij het vaker, dan zou ik de aansluitingen van de toerenteller eens bekijken.
die zitten op je bobine.

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

BruteSound schreef:
Tijdens het losdraaien, viel de prop eruit en rolde in de motorruimte. Ik 'm natuurlijk niet meer terugvinden. :|.




in je motorruimte... klinkt alsof je een hele machinekamer hebt, haha :P

het was heel simpel door die prop er weer uit te halen,
kwestie van je kleppendeksel los te halen...
of bedoel je dat die naast je motor is gevallen en ergens tussen ligt of misschien op de grond is gevallen.

lijkt me niet goed dat die prop bij je tuimelaars inzit.

suc6

default

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

Zou toch wel erg dom zijn als die in de kleppendeksel is gevallen en je er vervolgens mee gaat rijden. :x
Mocht je er gewoon mee zijn gaan rijden, dan hoop ik voor je dat de schade beperkt is gebleven en het verklaard dat je Mini zo raar deed.

default

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

Met motorruimte bedoelde ik naast de motor, anders zou ik er idd niet mee gaan rijden. :).

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

he bruut

ik weet niet hoe je het doet, maar je hebt altijd te gekke dingen met je mini.
als ik jouw posts lees moet ik altijd lachen, hoe kloten ik me ook voel.
ik zou zeggen verkoop je mini nooit, en blijf posten.

ps heb je je dashpot al gevuld, want ik ben natuurlijk bbenieuwd of hij het weer doet.

default

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

racing green rider schreef:

ik weet niet hoe je het doet, maar je hebt altijd te gekke dingen met je mini.
als ik jouw posts lees moet ik altijd lachen, hoe kloten ik me ook voel.
ik zou zeggen verkoop je mini nooit, en blijf posten.



Vooral dat topic over die koppeling.
Als die niet koppelt, dan knip je toch gewoon een stukje uit de vloerbedekking.
Ik lig werkelijk dubbel hiero.

+1

default

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

ik heb 'm nog geen maand zonder pechgeval gehad. Dat ik in een half uur na aankoop van de mini al op vluchtstrook strandde. Toen dacht ik: nou, dan heb ik dat alvast gehad. Maar nee.. Tijdens iedere rit treedt er wel ineens een pechgeval op. Ik weet dat mini's niet betrouwbaar zijn, maar bij m'n geval is het extreem. Hij lijkt wel behekst te zijn.

Vandaag nog bij William wezen buurten voor een stage 1 kit, en evt. dashpot bijvullen. Bij de vraag hoeveel olie m'n mini verbruikt, halve liter rond 100 á 110 km. :(.

FYI, qua benzineverbruik doet hij 1 op 8. En dat met een standaardblok. Het wordt dus een tot op het bodem grondige revisie. Dat dingus dat voor motor moet doorgaan gaat ongenadig eruit.

Ondanks alle problemen, hou ik 'm nog om 1 reden: hij is beslist de mooiste van alle mini's die er zijn. Iedere mini-bezitter die 'm ziet, kan dat beamen. Zelfs de prijswinnaars op mini-meetings geven dat maar al te graag toe. Wat zeg ik? Heel de stad loopt uit om 'm te zien. :).

Aan de motorische kant, zoals ik al zei: er rust een vloek op deze mini. :|.

default

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

Overigens, nog iedereen bedankt voor de technische tips. O+.

default

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

Tja, das vet balen zeg maar.
Maar je kan dan beter je mini een keer bij iemand brengen die de tijd heeft om er eens goed naar te kijken ipv aan te blijven klooien.
Althans, dat idee heb ik zoals het nu gaat.
Ligt niet aan jou hoor want als ik sommige post leest, leggen sommigen iets uit alsof het allemaal vanzelfsprekend is.
Of ze suggereren/opperen een idee alsof ze het zelf uitgevonden hebben terwijl ze zelf nog nooit een schroevendraaier hebben vastgehouden.
En dat kan verwarring opleveren.
(geldt niet voor iedereen hoor)

Maar........behoefte aan een Nederlandstalige manual kan wel eens uitkomst bieden.
Ik weet niet of je er een hebt, maar ander geef je maar een brul.
Gooi ik er wel een in je mailbox.

default

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

Dat het balen is, hoort erbij. Ik wou eenmaal een Mini vanwege z'n directheid. Dan moet ik de problemen ook voor lief nemen. Het kan misschien voor een deel aan mij liggen. Dat ik anderen een plezier kan doen door op dit forum te posten, altijd mooi.

Ik heb een Engelstalige Haynes, en daar kan ik aardig mee uit de voeten. Alleen dat ijzerprop kon ik niet in terugvinden. Sterker, ik ken zelfs het Nederlandstalige woord ervoor niet, vandaar m'n vraag waarvoor het diende.

Hey martin, thanks.

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

BruteSound schreef:
mini verbruikt, halve liter rond 100 á 110 km.
qua benzineverbruik doet hij 1 op 8. En dat met een standaardblok.




dat blok is naar de kl#te.
doe een compressiemeting en je zal zien dat die erg laag is

BruteSound":309yru86]Het wordt dus een tot op het bodem grondige revisie. Dat dingus dat voor motor moet doorgaan gaat ongenadig eruit.
[/quote:309yru86]

koop gewoon een ander blok en doe deze bij het oud ijzer 8)
prefereerbaar een 1275 met snelle nokkenas ;)

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

hanz schreef:


koop gewoon een ander blok en doe deze bij het oud ijzer 8)
prefereerbaar een 1275 met snelle nokkenas ;)



een 1275 of zo doe je best toch nooit naar het oud ijzer?
Boor deze op en doe er nieuwe zuigertjes in en je kan weer super lang verder.

1293 cc ... 1310 ... 1340 of 1380 (zijn misschien nog waardes)

Maar gooi zoiets niet bij het oude ijzer, ze worden al zeldzaam genoeg binnenkort.

grtz !

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

wouterke schreef:
een 1275 of zo doe je best toch nooit naar het oud ijzer?




oh ik was ervan uitgegaan dat dit een 1000tje was |:(

1275 idd wel behouden en opboren.

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

wat nou als je een alu kleppendeksel hebt???? daar zit geen prop in naar mijn mening....

gr fred

default

RE: Ijzerprop in de kleppendekseldop (2x woordwaarde)

In die stalen kleppert van mij ook niet.
Rijd er al jaaaaaaaaren mee.