Ik krijg de verlichting niet werkend

RE: Ik krijg de verlichting niet werkend

Heb alles aangesloten volgens het kleurenschema.
Seinlicht werkt, knipperlichten (voor en achter) en remlichten werken.
Groot, dim en waarschuwingslampen werken niet :(

Zekeringen zijn nieuw.
De lampen aan de voorkant hebben de draden blauw-wit (grootlicht), blauw-rood (dimlicht), zwart en rood. Deze kleuren van de lampen heb ik met de kleuren van de kabelboom verbonden.
Ik neem aan dat de rode kabels van de lampen op de gezekerde verlichtingskabel moeten (rood-groen?)

Iemand een idee?

Ik krijg btw ook geen stroom op mijn radio :?

Heb ook een multimeter, maar ik snap niet hoe ik moet meten...

RE: Ik krijg de verlichting niet werkend

Heel vervelend als je iets met goede bedoelingen in elkaar hebt gezet en er doet iets niet lekker mee, zeker als dan je capaciteiten tekort schieten om verder te komen.

Je schrijft dat je een multimeter hebt.
Misschien helpt het je als ik je daarmee verder help.
In een auto kan je vrij eenvoudig veel elektrische storingen opsporen met een multimeter. Dit doe je door te kijken of ergens spanning op staat of niet.
De twee draden met punten voorop ("probe") zijn meestal zwart en rood. De zwarte zit aan de "min" kant van de multimeter, de rode steek je in een (meestal zijn er namelijk meerdere) gat waar in ieder geval "V" bij staat en eventueel "DC" (Direct Current = gelijkstroom, dat heb je in de auto).
Dan heb je een draaischakelaar en geven de meesten het op. KIes hierop een waarde die boven de 12 volt boordspanning ligt. Meestal kan je 20VDC kiezen.

Begin als oefening met het meten op je accu.
Zwarte probe po de minpool, rode op de pluspool. Lees de waarde af op de multimeter. Deze is als het goed is 12 volt of een beetje meer.
Als je nu de zwarte probe ergens aan het chassis/carrosserie van de auto contact laat maken en de rode heb je nog op de accu, dan kan je weer een waarde aflezen. Als het goed is hetzelfde. MAAR: in dit geval heb je niet alleen je accugemeten, maar ook de massaverbinding van de accu naar het chassis/carrosserie. Stel dat die massaverbinding slecht is, dan kan de afgelezen spanning zomaar lager zijn.
Bij een zekering kanje ook zo meten. Zwarte probe aan massa, de rode prik je eerst voor de zekering en daarna erachter. Is er een verschil in afgelezen waarden, dan is de zekering (of zijn contact) niet goed. Wel moet je beseffen dat sommige stroomkringen alleen spanning krijgen als het contact aan staat.
Nu kan je overal in de auto spanningen "prikken". Eenvoudigweg de zwarte probe ergens aan de massa van de carrosserie prikken, en de rode probe op de bedrading.
Doormeten na een schakelaar is hetzelfde als het contactslot, je mag alleen een meetwaarde verwachten die logisch is. Ofwel: schakelaar aan moet een voltage opleveren, schakelaar uit geeft 0 volt.

Ik hoop dat je hier een stapje verder mee kan.
En anders eens snuffelen op youtube hoe je een multimeter moet gebruiken.
Succes!

RE: Ik krijg de verlichting niet werkend

Wat voor mini en wat voor bouwjaar?
Heb je een juist schema?
Zitten er extra lampen op o.i.d.?
Is er door een vorige eigenaar geknutseld?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Ik krijg de verlichting niet werkend

Theo van den Bogaard schreef:
Wat voor mini en wat voor bouwjaar?
Heb je een juist schema?
Zitten er extra lampen op o.i.d.?
Is er door een vorige eigenaar geknutseld?

groetjes,
Theo van den Bogaard



@hierboven thnx voor de uitleg.

Mini 1000, volgens het motorbloknummer een 998+ en volgens iemand anders weer een 1100.
Ik heb de Haynes Manual maar weet niet welk schema ik moet hebben.
Daarom heb ik het kleurenschema gebruikt.
Geen extra lampen.

Wel zaten de schakelaars van het licht en waarschuwingslampen niet aangesloten toen ik hem kocht. Bedrading is allemaal nog vrij intact. Wel waarvan ik denk dat het een alarmsysteem is, zijn draden gesplitst.

RE: Ik krijg de verlichting niet werkend

misschien dat onderstaande helpt?

schema plaatje (1000 met wisselstroomdynamo):
http://www.infomininl.org/iui/manual/1000alt.gif

bijbehorende legenda:
http://www.infomininl.org/iui/manual/wiring.htm
(en verwijzing naar andere schema's)

ik kon de draadkleur rood even niet plaatsen, maar in bovengenoemd schema staat die gestippeld, en wordt gekoppeld aan Rood met groene tracer ... wat niet hetzelfde is als Groen met rode tracer 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Ik krijg de verlichting niet werkend

Theo van den Bogaard schreef:
misschien dat onderstaande helpt?

schema plaatje (1000 met wisselstroomdynamo):
http://www.infomininl.org/iui/manual/1000alt.gif

bijbehorende legenda:
http://www.infomininl.org/iui/manual/wiring.htm
(en verwijzing naar andere schema's)

ik kon de draadkleur rood even niet plaatsen, maar in bovengenoemd schema staat die gestippeld, en wordt gekoppeld aan Rood met groene tracer ... wat niet hetzelfde is als Groen met rode tracer 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard



Hey Theo,

Bedankt. Nog een dubbelcheck gedaan volgens jouw schema. Ik weet toch zeker dat ik het goed aangesloten heb.
Wat kan het nu zijn?

RE: Ik krijg de verlichting niet werkend

Je moet het meer in de voeding van de lichtschakelaar zoeken, lijkt mij.

Vanaf pootje 1 bij zekering 1-2 loopt er een dikke bruine draad naar de lichtschakelaar.
Is deze bij de zekeringkast aangesloten ?

Na zekering 1-2 zit er de claxon, interieurverlichting. Werkt dat wel ?

RE: Ik krijg de verlichting niet werkend

lichtschakelaar zelf kan ook kapot zijn ..

meten is weten: meestal zit er ook een zoemer op een multimeter, geeft ie geluid dan heb je stroom.
of maak een testlampje, zelfde effect.

lastig troubleshooten op afstand ..

contacten bij de zekering kunnen ook gecorrodeerd raken, check eventuele zwevende zekeringen ook ..

succes,
Theo van den Bogaard