Inbouwen zuigers

RE: Inbouwen zuigers

Ik heb een compleet gereviseerd MG Metro 1300 blok gekocht.
Het blok ligt echter nog compleet uit elkaar. De cilinders zijn gehoond en er zitten ook nieuwe overmaats zuigers bij.
De oude zuigers zitten nog op de drijfstangen. Deze moeten er dus af en hier moeten de nieuwe zuigers aan, ik snap echter niet hoe ik de pistonpennen uit de drijfstangen krijg.
Ik heb wel een haynes boek maar deze verteld dit niet echt duidelijk.

Motor No = 12h996aa 102899

1 Kan iemand me vertellen hoe ik die pistonpennen er uit krijg?

2 Kan iemand me vertellen hoe ik de zuigers het beste kan inbouwen?

3 Ik heb nu een 1000 en draai 4000 rpm als ik 120 km/u rij, Hoeveel is dit met een metro blok?

4 eventuele internet sites over het assambleren van een A blok zijn ook meer dan welkom.

RE: Inbouwen zuigers

volgens mij is er over je vraag drie in het forum als een wat geschreven probeer de zoek functie eens?

succes met je motortje!!

Greetz Roel 8)

RE: Inbouwen zuigers

er staat mij iets van bij dat die pistonpennen er met een speciale tool eruit moet worden gehaald...

vraag 3 ligt er maar net aan wat voor een differentieel je bij je blokje gekregen hebt, origineel metro (gebasseerd op 14" wielen) zou hij meer toeren maken, met een diff van een 1000cc miniblokje zou hij lager in de toeren komen of evenveel...

succ6

RE: Inbouwen zuigers

1.: Waarschijnlijk zijn ze met warmte/kou gemonteerd. (warm uitzetten kou krimpen) en zitten ze vast in de zuiger. Soms ook andersom, vast in drijfstang en los in zuiger. Waarschijnlijk krijg je ze er alleen uit geperst met een hydrolische pers. beetje autobedrijf heeft er een....

2.: Daarvoor is apart gereedschap. Deze klem je om de zuiger heen, draai je aan (zuigerveren komen in de groeven), je zet hem boven cilinder en laat hem zo zakken --> eventueel onderkant hamer erin tikken. Let natuurlijk wel op de drijfstang...montage aan krukas.
http://www.es-international.nl/TOOLS/au ... ecia61.jpg

3&4.: Sorry hier weet ik geen antwoord op, maar las dat het al te vinden was op het forum.


Succes en hoop dat je er iets aan hebt!!

thijme
www.minisport.tk

RE: Inbouwen zuigers

Hou er rekening mee dat de drijfstangen, opdezelfde plaats terug moeten komen en in de juiste richting.

De zuigers van hetzelfde let op het teken front.

De piston pennen zitten geperst, thijmen vermelde het al.

RE: Inbouwen zuigers

Als je al die tools zelf moet kopen moet je haast van plan zijn om nog een hoop andere blokken te gaan reviseren. Ik zou de de krukas met drijfstangen en zuiger en onderblok gewoon naar een garage brengen en vragen of ze het in elkaar kunnen zetten. Bij een gespecialiseerd bedrijf kunnen ze meteen je krukas uitbalanceren, scheelt niet veel vermogen maar het blok schijnt er mooier door te lopen.

Het is natuurlijk leuker om het allemaal zelf te doen, maar als je geen pers hebt dan wordt dat lastig.

RE: Inbouwen zuigers

Bedankt voor alle reacties. :)

De pistonpen zit inderdaad vast in de drijfstang en niet in de zuiger.

Dat verhaal over warmte/koud montage betekent dit dat de pistonpennen eventueel ook te verwijderen zijn door de drijfstangen te verhitten met een gasbrander?

Ik vervang uiteraard ook alle lagers maakt het dan nog steeds uit in welke volgorde de drijfstangen worden gemonteerd?

De krukas is nagekeken door een revisie bedrijf en volgens hun was deze in orde net zoals de nokkenas.

Er zit gewoon een origineel metro differentieel in. Ik vroeg hier na omdat ik nog sterk in twijfel zit over wat voor mij het beste is de metro of de 1000 differentieel, ik draai nu met m'n 1000 4000 rpm bij 120 km/u en ik rij vrij vaak op de snelweg dus als dit met een metro differentieel een paar honderd meer is dan zet ik voor het vebruik en lawaai er een van een 1000 in. mocht het echter zo zijn dat dit bijvoorbeeld maar iets van 200 rpm scheeld dan vind ik het de moeite niet waard en dan laat ik de differentieel er mooi aanzitten. Maar dit alles is voor latere zorg eerst moet hij nog maar eens in elkaar :)

Ik ben van plan om regelmatig foto's te maken van de vorderingen en deze op het web te zetten is mischien wel leuk voor de mensen die hier interesse in hebben.

RE: Inbouwen zuigers

Een gewone Metro 1275 heeft meestal een 3,44 diff. Dat betekent t.o.v. de Mini 1000 met 3,105 diff een toerentoename van ruim 10% bij dezelfde snelheid.
Een 3,44 diff is niet relaxed als je veel snelweg rijdt. Je kunt de bak van de 1000 onder de 1275 monteren, of het diff overzetten. 't Is maar net hoeveel je wilt sleutelen en welke bak er het beste is. Vaak is een 1000-bak minder versleten dan een 1275-bak, want die heeft doorgaans minder te lijden gehad.

RE: Inbouwen zuigers

Theo schreef:

De piston pennen zitten geperst, thijmen vermelde het al.



Zitten deze niet geborgd met een "veer"?
We hebben namelijk een 1000 automaat gehad waarvan het veertje eruit geschoten is en de zuigerwand vernielde... :x

RE: Inbouwen zuigers

Ja dit had ik ook verwacht maar schijnbaar zit dit bij een 1300 anders.

RE: Inbouwen zuigers

Ah, weet ik dat ook weer.. ;)

RE: Inbouwen zuigers

Weet iemand ook hoe het nou zit met die de/montage van de pistonpennen doormiddel van verhitting?

RE: Inbouwen zuigers

Om ze te monteren doen ze meestal het volgenden. De pistonpen word in bijvoorbeeld stikstof gelegd, of een poos in de vriezer. En dan krimpt deze pen. Tegelijkertijd word de drijfstang verhit. als beide op tempratuur zijn worden ze gemonteerd. Dit moet meteen goed gebeuren omdat ze weer snel elkaar temp aannemen en dus weer van vorm veranderen. En als ze dan vast zitten zitten ze dus meteen inelkaar "geperst".

Het demonteren gebeurd simpelweg met een pers. Eronderleggen en dan persen maar....

default

RE: Inbouwen zuigers

als de piston pennen er in geperst zijn is het meestal nie genoeg om ze te verwarmen verwarmen heeft trouwens toch geen zin want dan zetten ze alleen nog maar meer uit dan dat ze al waren dus komen ze nog strakker te zitten dus je kan ze er beter gewoon uit laten persen scheelt een hoop ergernis en het is absolut niet duur en als ze de pers bij een autozaak nie hebben(wat ik niet verwacht) dan kan je naar een motorzaak gaan want bijna allen zuigers van motoren zitten ook geperst dus die hebben zeker zon pers

RE: Inbouwen zuigers

Theo schreef:
Hou er rekening mee dat de drijfstangen, opdezelfde plaats terug moeten komen en in de juiste richting.

De zuigers van hetzelfde, let op het teken front.





Even een vraagje. Ik heb hier een lossen krukas, losse drijfstangen en nieuwe zuigers. Alle onderdelen zijn dus voorheen nooit samen gemonteerd geweest, waarvan zelfs de zuigers zelf nieuw zijn.
Is het nu dan ook van belang om de drijfstangen op de juiste plaats te monteren, of maakt dat dan nu niet uit?? Waar zou ik op moeten letten?

RE: Inbouwen zuigers

ze moeten komen te zitten zoals op dit plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... ndoffs.gif

.. het beste zou zijn als ze van 1 tm 4 genummerd waren .. maar anders moet je de gok maar wagen ..

groetjes,
Theo van den Bogaard